Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
https://www.bhf.org.uk/what-we-do/n...t-and-circulatory-disease-deaths-in-under-65s

Er zijn toch aanwijzingen dat de cijfers wat betreft hartaanvallen stijgen. Of dit nu door corona of vaccinatie is maakt in se niet veel uit. Maar lijkt me toch iets om te onderzoeken nietwaar?
Ik krijg er een beetje de kriebels van dat het nooit corona is :p Het kan vanalles zijn maar zeker niet corona!
Voor hetzelfde geld hebben mensen met klachten meer schrik om bij de dokter te gaan wegens corona en is daardoor corona mogelijks wel een factor die de stijgende cijfers kan verklaren.

Ik denk dat de indirecte gevolgen van een covidbesmetting hier nochtans al vaak genoeg besproken zijn geweest en niemand resoluut zal ontkennen dat covid op langere termijn nog ongekende gevolgen kan hebben voor de gezondheid van mensen.

Maar de "discussie" die momenteel maar al te vaak op internet gevoerd wordt bij zulke artikels over hartfalen, is het feit dat dit allemaal bewijs zou zijn van dat dit te wijten is aan de vaccins die gezonde mensen quasi instant doen sterven, dus toch net iets minder genuanceerd dan uw bewering ;)

https://www.bhf.org.uk/what-we-do/n...t-and-circulatory-disease-deaths-in-under-65s

Er zijn toch aanwijzingen dat de cijfers wat betreft hartaanvallen stijgen. Of dit nu door corona of vaccinatie is maakt in se niet veel uit. Maar lijkt me toch iets om te onderzoeken nietwaar?
Ik krijg er een beetje de kriebels van dat het nooit corona is :p Het kan vanalles zijn maar zeker niet corona!
Voor hetzelfde geld hebben mensen met klachten meer schrik om bij de dokter te gaan wegens corona en is daardoor corona mogelijks wel een factor die de stijgende cijfers kan verklaren.
'Since the pandemic began'. Dus ruim voor er ook maar een vaccin op de markt was. Ik pikte ook vooral in op Gravetiet zijn link naar vaccinatie, die is er eigenlijk niet. :) Het onderscheid is trouwens wel degelijk relevant. Indien het door covid komt, is er een extra incentive om ook jongere mensen te vaccineren. Als het door vaccinatie komt is het omgekeerde mogelijk waar. Dan is er net een extra risico verbonden aan vaccinatie van jonge mensen.

En dat er waarschijnlijk meer onder de radar blijft hangen omdat mensen uit (onterechte) angst zelfs niet meer naar hun huisarts durven stappen, klopt waarschijnlijk wel.

Is het probleem niet omgekeerd trouwens? Dat er veel te snel gezegd wordt dat het wel door corona is? Beetje zoals met die symptomen van long covid, terwijl een hoop daarvan ook best gewoon een gevolg kan zijn van alle maatregelen en ontregelingen van het voorbije anderhalf jaar.

Soit, ik had mijzelf voorgenomen om dit topic voor mij te mijden. Want als je dat doet en de media ook wat mijdt, is het (behalve dat je af en toe eens met je gsm moet zwaaien) alsof de pandemie hier gewoon voorbij is (voor zover dat nog niet het geval is).

Ik denk dat de indirecte gevolgen van een covidbesmetting hier nochtans al vaak genoeg besproken zijn geweest en niemand resoluut zal ontkennen dat covid op langere termijn nog ongekende gevolgen kan hebben voor de gezondheid van mensen.

Maar de "discussie" die momenteel maar al te vaak op internet gevoerd wordt bij zulke artikels over hartfalen, is het feit dat dit allemaal bewijs zou zijn van dat dit te wijten is aan de vaccins die gezonde mensen quasi instant doen sterven, dus toch net iets minder genuanceerd dan uw bewering ;)
zo hard volg ik dit topic nu ook weer niet :p
Van mij mogen ze alle mogelijke gevolgen van covid tot in de puntjes onderzoeken. Zelfs al is er maar een zwak argument om het te doen.
Is het het gevolg van de overbelaste ziekenzorg, angst voor naar de dokter te gaan, een mogelijks gevolg van een covid besmetting (cfr dat meisje die gestorven was in LO) Echt geen enkel argument om het niet te onderzoeken.
Maar ik heb wel vertrouwen in onze onderzoekers dat ze geen steen onaangeroerd laten.

'Since the pandemic began'. Dus ruim voor er ook maar een vaccin op de markt was. Ik pikte ook vooral in op Gravetiet zijn link naar vaccinatie, die is er eigenlijk niet.
Ik duidde niet op vaccinatie specifiek, ik had het over besmetting of vaccinatie, ma bon.

Jawel, tenzij gij met duidelijke statistieken kunt afkomen die bewijzen dat dit de voorbije weken/maanden opvallend vaker gebeurt dan vroeger?

Het "ge hoort het nu constant in de media!"-argument heb ik alvast weerlegd in mijn vorige post.
Die heb ik niet, is gewoon een gevoel. En het is niet dat het tevoren niet in de media kwam hé als het om jonge mensen ging. Ik vroeg me vooral af hoe het staat met onderzoeken naar mogelijk verband, het zou toch erg zijn als die niet gedaan werden.

Die heb ik niet, is gewoon een gevoel. En het is niet dat het tevoren niet in de media kwam hé als het om jonge mensen ging. Ik vroeg me vooral af hoe het staat met onderzoeken naar mogelijk verband, het zou toch erg zijn als die niet gedaan werden.

In zulke discussies zijn bronnen van bewijzen en statistieken doorgaans toch net iets interessanter dan "gewoon een gevoel". :)

In zulke discussies zijn bronnen van bewijzen en statistieken doorgaans toch net iets interessanter dan "gewoon een gevoel". :)
Als jij me vertelt waar ik betrouwbare gegevens kan vinden dan zullen we een genuanceerdere analyse kunnen maken, zo lang deze er niet zijn mag ik gerust dingen aannemen op basis van observatie right ? Ik publiceer geen wetenschappelijk artikel, ik stel gewoon vast en deel mijn mening op een forum. Dat mag best op basis van persoonlijk observeren.

Waarom zou men een onderzoek moeten doen naar een mogelijks verband als men geen significant verschil ziet in het aantal doden aan hart- en vaatziektes?
Voor de periode tot november 2020 bestaan daar al cijfers over:
Nederlandse cijfers: quasi altijd een daling van het aantal hartziekten tov het 5-jarig gemiddelde (xls-file, "sterfte naar doodsoorzaak")

Ziekenhuizen moeten de bezettingscijfers ook regelmatig doorgeven, mocht op de hart- en vaatziekten nu plots een sterkere stijging van de bezetting zijn, zouden ze dat al lang weten. En zou ook de pers dit ondertussen al lang weten. Tenzij je dus een complot ziet, is er geen kans dat er een groot verband is, gezien het groot aantal mensen dat ondertussen al gevaccineerd is.

Als jij me vertelt waar ik betrouwbare gegevens kan vinden dan zullen we een genuanceerdere analyse kunnen maken, zo lang deze er niet zijn mag ik gerust dingen aannemen op basis van observatie right ? Ik publiceer geen wetenschappelijk artikel, ik stel gewoon vast en deel mijn mening op een forum. Dat mag best op basis van persoonlijk observeren.
en wij mogen toch ook reageren dat dingen aannemen op basis van krantenartikels met individuele gevallen zonder te vergelijken naar vroeger een beetje ridicuul overkomt als je dan afsluit met "Je kan toch niet ontkennen dat er iets aan de hand is ?"

Ja, je kan wél ontkennen dat er iets aan de hand is op het punt dat je wil maken.

Op Statbel vindt ge gewoon de ruwe data terug van recente sterftecijfers, ook per leeftijd. Volgens mij heeft iemand daar al een samenvatting gezet hier in dit topic vorige maand, en dat toonde aan dat er géén stijging waarneembaar was bij jongeren en volwassenen, ...

En ik mag toch hopen dat ge de gegevens van officiële instanties betrouwbaar vindt? Want anders heeft het sowieso nog weinig nut om een discussie te voeren.

Op Statbel vindt ge gewoon de ruwe data terug van recente sterftecijfers, ook per leeftijd. Volgens mij heeft iemand daar al een samenvatting gezet hier in dit topic vorige maand, en dat toonde aan dat er géén stijging waarneembaar was bij jongeren en volwassenen, ...

En ik mag toch hopen dat ge de gegevens van officiële instanties betrouwbaar vindt? Want anders heeft het sowieso nog weinig nut om een discussie te voeren.
En de doodsoorzaak is daar vermeldt ? Anders heeft het weinig zin om te vergelijken hé

En de doodsoorzaak is daar vermeldt ? Anders heeft het weinig zin om te vergelijken hé
Waarom zou dat weinig zin hebben?

Als morgen blijkt dat er in 2021 1000 doden waren in de leeftijdscategorie 20-40 en het blijkt dat in dezelfde periode in 2019 er ook 1000 doden waren in diezelfde categorie (én je geen ander verschil ziet), dan heeft het wss geen enkel nut om verder te onderzoeken of Covid / Covid-vaccins voor extra doden zorgt. TENZIJ je daar zélf argumentatie zou kunnen aanbrengen waarom dat wél zo zou zijn.

En het argument: het bestaan van een covid-vaccin/covid zorgt tegelijk voor meer doden aan hartfalen/hartziekten maar minder aan andere redenen, zal je toch eens moeten uitleggen. Dat gaat mss op voor ouderen (omdat verzwakte ouderen sowieso vlugger aan om het even wat sterven), maar er is géén argumentatie om te denken dat dit ook voor jongeren zo is.

Soit, ik had mijzelf voorgenomen om dit topic voor mij te mijden. Want als je dat doet en de media ook wat mijdt, is het (behalve dat je af en toe eens met je gsm moet zwaaien) alsof de pandemie hier gewoon voorbij is (voor zover dat nog niet het geval is).
Ge kunt toch niet zonder het topic he Puni ;)

Waarom zou dat weinig zin hebben?

Als morgen blijkt dat er in 2021 1000 doden waren in de leeftijdscategorie 20-40 en het blijkt dat in dezelfde periode in 2019 er ook 1000 doden waren in diezelfde categorie (én je geen ander verschil ziet), dan heeft het wss geen enkel nut om verder te onderzoeken of Covid / Covid-vaccins voor extra doden zorgt. TENZIJ je daar zélf argumentatie zou kunnen aanbrengen waarom dat wél zo zou zijn.

En het argument: het bestaan van een covid-vaccin/covid zorgt tegelijk voor meer doden aan hartfalen/hartziekten maar minder aan andere redenen, zal je toch eens moeten uitleggen. Dat gaat mss op voor ouderen (omdat verzwakte ouderen sowieso vlugger aan om het even wat sterven), maar er is géén argumentatie om te denken dat dit ook voor jongeren zo is.
Ja want 2019 en 2021 waren normale jaren om vergelijkingen uit te voeren.

Hoeveel minder weekenddoden is al een cijfer dat ik graag zou willen terugzien door de sluiting van café's en discotheken ?
Al is dit 20% minder, dan heb je nog steeds 20% meer sterfte door andere zaken

Ja want 2019 en 2021 waren normale jaren om vergelijkingen uit te voeren.

Hoeveel minder weekenddoden is al een cijfer dat ik graag zou willen terugzien door de sluiting van café's en discotheken ?
Al is dit 20% minder, dan heb je nog steeds 20% meer sterfte door andere zaken
leer aub eerst met cijfers omgaan.

Als er (fictieve cijfers) 3000 doden zijn en daarvan zijn normaal 1000 doden door weekendongevallen, maar nu 20% minder, dan is er géén 20% meer sterfte door andere zaken (als het totaal aantal doden gelijk blijft). Wel zo'n 11,11%.

Het totaal aantal doden in verkeersongevallen is trouwens gestegen in Vlaanderen in de eerste 6 maand van 2021 (https://www.verkeersnet.nl/verkeers...doden-in-vlaanderen-in-vijf-jaar/?gdpr=accept) . En nee, dat is wss niet door hartfalen bij verkeersdeelnemers.

De cijfers van de eerste 8 maanden, zonder onderscheid naar doodsoorzaak, zijn trouwens voor Vlaanderen beschikbaar:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan