Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Die doen in een aantal andere landen nochtans uitstekend hun werk, of hebben dat gedaan toen het nodig was (oa. Duitsland). :)
En kan je dat ook staven en bewijzen? Want het is niet omdat ze ergens gebruikt worden, dat ze daarom betrouwbaar zijn...

Want onafhankelijk onderzoek uit meerdere landen spreekt u 100% tegen. En dit al sinds de invoering. LFT hebben een hogere false negative rate dan PCR-testen. Dit zowel door foutieve staal-afname (waar ook geen controle op is bij zelftesten) als gewoon minder hoge nauwkeurigheid van de test.

Antigen tests
In people with confirmed COVID‐19, antigen tests correctly identified COVID‐19 infection in an average of 72% of people with symptoms, compared to 58% of people without symptoms. Tests were most accurate when used in the first week after symptoms first developed (an average of 78% of confirmed cases had positive antigen tests). This is likely to be because people have the most virus in their system in the first days after they are infected.
Van de 298 deelnemers, waren 35 PCR-positief voor SARS-CoV-2. De sensitiviteit van de PanBio antigeentest was 60% (95% BI: 42.1%, 76,1%) en de specificiteit 100% (95% BI: 98.6%, 100%) (Tabel 1).

De tot op heden in Nederlandse studies geëvalueerde antigeen sneltesten (nasopharyngeale afname) in (voornamelijk) mild symptomatische populatie (Tabel 2 en 3) geven gemiddeld 0 - 33% fout-negatieve uitslagen ten opzicht van de PCR test bij professioneel gebruik.

En kan je dat ook staven en bewijzen? Want het is niet omdat ze ergens gebruikt worden, dat ze daarom betrouwbaar zijn...

Want onafhankelijk onderzoek uit meerdere landen spreekt u 100% tegen. En dit al sinds de invoering. LFT hebben een hogere false negative rate dan PCR-testen. Dit zowel door foutieve staal-afname (waar ook geen controle op is bij zelftesten) als gewoon minder hoge nauwkeurigheid van de test.

Ik zeg ook niet dat ze even betrouwbaar zijn als PCR-testen, wel dat ze uitstekend hun werk doen, en dat die (iets?) mindere betrouwbaarheid daar helemaal niet in de weg van staat. ;)

Ik zeg ook niet dat ze even betrouwbaar zijn als PCR-testen, wel dat ze uitstekend hun werk doen, en dat die (iets?) mindere betrouwbaarheid daar helemaal niet in de weg van staat. ;)
Let's agree to disagree. Zo een false positive rate durf ik niet "uitstekend hun werk doen" noemen...

Uitstekend hun werk lijkt me toch wat overdreven. Los daarvan nodigt het ook uit om even naar de apotheek te gaan om zo'n te test te halen bij symptomen. Lijkt me ook niet de bedoeling.

Uitstekend hun werk lijkt me toch wat overdreven. Los daarvan nodigt het ook uit om even naar de apotheek te gaan om zo'n te test te halen bij symptomen. Lijkt me ook niet de bedoeling.
Waarom niet? Sneller, goedkoper, en bij twijfel (bvb negatief met serieuze symptomen) kan er nog altijd follow up via PCR gebeuren.

Waarom niet? Sneller, goedkoper, en bij twijfel (bvb negatief met serieuze symptomen) kan er nog altijd follow up via PCR gebeuren.
Met serieuze symptomen ben je sowieso wel vreemd bezig als je zo'n zelftest gaat nemen. Je kunt ook een Sneltest nemen, dan weet je het ook snel. En volgens mij zijn die ook gratis (voor de patiënt bedoel ik dan). En ook nog betrouwbaarder als ik me niet vergis. Lijkt me gewoon onlogisch om zieke mensen ook nog eens naar de apotheek te sturen voor een zelftest.

Met serieuze symptomen ben je sowieso wel vreemd bezig als je zo'n zelftest gaat nemen. Je kunt ook een Sneltest nemen, dan weet je het ook snel. En volgens mij zijn die ook gratis (voor de patiënt bedoel ik dan). En ook nog betrouwbaarder als ik me niet vergis. Lijkt me gewoon onlogisch om zieke mensen ook nog eens naar de apotheek te sturen voor een zelftest.
Sneltesten zijn toch gewoon de antigeentesten die je in de apotheek oppikt en bij jezelf afneemt?

EDIT: Met serieuze symptomen doelde ik trouwens op mensen die negatief testen maar alsnog zwaar(der) ziek worden. :)

Sneltesten zijn toch gewoon de antigeentesten die je in de apotheek oppikt en bij jezelf afneemt?
Dat zijn zelftesten. Sneltesten zijn ook PCR testen die ze op sommige plaatsen afnemen. Sommige apothekers doen dat ook, maar dat is alleen voor een CSP en niet voor als je symptomen hebt.

Pff weer een jonge kerel in elkaar gestuikt op het voetbalveld door hartfalen. Wordt hier ondertussen al onderzoek naar verricht of dit ofwel met een covid-besmetting ofwel met vaccinatie te maken heeft. Je kan toch niet ontkennen dat er iets aan de hand is ?

Ik durf zelf al bijna niet meer gaan sporten.

Dat zijn zelftesten. Sneltesten zijn ook PCR testen die ze op sommige plaatsen afnemen. Sommige apothekers doen dat ook, maar dat is alleen voor een CSP en niet voor als je symptomen hebt.
Klopt, my bad. Was de website van Agentschap Zorg en Gezondheid die het onderscheid niet verder maakte.

Pff weer een jonge kerel in elkaar gestuikt op het voetbalveld door hartfalen. Wordt hier ondertussen al onderzoek naar verricht of dit ofwel met een covid-besmetting ofwel met vaccinatie te maken heeft. Je kan toch niet ontkennen dat er iets aan de hand is ?

Ja, want dat gebeurde voor covid niet. Stop eens met vanalles zonder reden met elkaar te verbinden. :)

ja ik vind het aantal hartaanvallen ook best wel in stijgende lijn zitten in de media. (Onlangs nog een ex trainer van mij ineengestuikt.. amper 55 jaar)

Pas als officiële statistieken aantonen dat er opmerkelijk meer overlijdens plaatsvinden bij jongere leeftijdsgroepen, of dat er opmerkelijk meer hartproblemen worden vastgesteld, DAN kunnen we inderdaad niet ontkennen dat er iéts aan de hand is (en die "iets aan de hand" hoeft daarom nog niet noodzakelijk meteen gelinkt te worden aan het vaccin)

De sterftecijfers tonen echter alleszins aan dat er de voorbije maanden NIET meer overlijdens zijn geweest in vergelijking met andere maanden/jaren. (de vergelijking per leeftijdscategorie is volgens mij zelfs onlangs nog in dit topic door iemand gepost geweest). Dus neen, er is niets aan de hand.

Dat het lijkt alsof dit meer en meer gebeurd, is puur psychologisch. Als ik u nu (zonder bewijs) zeg dat er meer rode auto's rondrijden in het verkeer, of dat men veel vaker dan vroeger The Rolling Stones draaien op de radio dan zult ge onbewust het gevoel gaan hebben dat ge vanaf dan inderdaad opvallend veel rode auto's ziet rondrijden, of dat ge echt wel vaak Mick Jagger & co hoort passeren op de radio, ook al is dat statistisch gezien niét het geval.

Het enige waar ik misschien voorzichtig mee akkoord zou durven gaan is als we zouden beweren dat de media de laatste tijd zeker niet twijfelen om elk mogelijk voorval in de spotlights te brengen, want men weet dat dat uiteraard de nodige animo op het internet zal teweeg brengen, met de nodige clicks als gevolg. Maar nogmaals, daar zou ik enkel héél voorzichtig mee akkoord durven gaan, want ik wil nu ook geen complot verspreiden over de media ofzo ;)

Wat wel een bewezen feit is, is dat het overgrote merendeel van overleden personen in België, volledig gevaccineerd was. Maar dat is statistisch gezien ook volkomen normaal en even relevant als het gegeven dat het overgrote merendeel van de overleden personen een FB-profiel hadden, naar de radio luisterden, of minstens ene keer per maand naar de frituur gaan.

Laatst bewerkt:
Ja, want dat gebeurde voor covid niet. Stop eens met vanalles zonder reden met elkaar te verbinden. :)
https://www.bhf.org.uk/what-we-do/n...t-and-circulatory-disease-deaths-in-under-65s

Er zijn toch aanwijzingen dat de cijfers wat betreft hartaanvallen stijgen. Of dit nu door corona of vaccinatie is maakt in se niet veel uit. Maar lijkt me toch iets om te onderzoeken nietwaar?
Ik krijg er een beetje de kriebels van dat het nooit corona is :p Het kan vanalles zijn maar zeker niet corona!
Voor hetzelfde geld hebben mensen met klachten meer schrik om bij de dokter te gaan wegens corona en is daardoor corona mogelijks wel een factor die de stijgende cijfers kan verklaren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan