Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Net zoals je ze nooit frisdrank, friet en chips geeft?

De studies zijn lopende, een beetje vertrouwen in de wetenschap. Als de vaccins niet veilig zijn voor kinderen zullen we het weten.

Dat begrijp ik. Ik vond het ergens vreemd dat mensen met overgewicht prioriteit hadden voor vaccinatie. Iedereen wist ondertussen al een jaar hoe gevaarlijk overgewicht is icm een besmetting.
Blijkbaar niet. In de States promoten ze vaccinatie zelfs met fastfood, het moet niet absurder worden.

PS: Ik heb absoluut vertrouwen in de wetenschap. Maar niet altijd in de wetenschappers, dat zijn twee heel verschillende dingen. :)

Aan de andere kant is dit niet een paar weken aan de gang, maar ondertussen al ruim anderhalf jaar. En nog altijd wordt er veel te weinig de nadruk gelegd op het feit dat obesitas en (serieus) overgewicht buiten leeftijd dé risicofactor bij uitstek is. Was dat anderhalf jaar geleden gebeurd, en waren de nodige middelen en inzet er geweest om daar op te focussen en te sensibiliseren, hadden we nu al een pak verder kunnen staan.
Niet om het in twijfel te trekken, maar heb je hier toevallig een studie van bij de hand (Ja, ik zou het zelf kunnen opzoeken, maar ga nu juist men bed in, mag me er ook later aan helpen denken, dan zoek ik zelf wel eens, maar niet direct superveel tijd om "down that rabbithole" te gaan).

Ik weet dat dit aan het begin veel gepasseerd is, maar laterop amper nog, en kwam ik vooral tegen dat het vrij gelijk loopt met de bevolking. Laatst nog iemand die hier 'riep' "70% van de personen in ziekenhuizen met corona in de USA hebben overgewicht", wat niet uitzonderlijk is aangezien 70% van de Amerikanen overgewicht heeft. Vandaar mijn vraag.

Net zoals je ze nooit frisdrank, friet en chips geeft?
Wat heeft dat ermee te maken?
De studies zijn lopende, een beetje vertrouwen in de wetenschap. Als de vaccins niet veilig zijn voor kinderen zullen we het weten.
Gaat me niet om de veiligheid. Gaat me om het nut. En dit vaccin heeft vooralsnog 0,0000000000000% nut bij klein mannen. Integendeel. Het virus doormaken geeft u een betere immuniteit dan de immuniteit gevaccineerd te krijgen.

Niet om het in twijfel te trekken, maar heb je hier toevallig een studie van bij de hand (Ja, ik zou het zelf kunnen opzoeken, maar ga nu juist men bed in, mag me er ook later aan helpen denken, dan zoek ik zelf wel eens, maar niet direct superveel tijd om "down that rabbithole" te gaan).

Ik weet dat dit aan het begin veel gepasseerd is, maar laterop amper nog, en kwam ik vooral tegen dat het vrij gelijk loopt met de bevolking. Laatst nog iemand die hier 'riep' "70% van de personen in ziekenhuizen met corona in de USA hebben overgewicht", wat niet uitzonderlijk is aangezien 70% van de Amerikanen overgewicht heeft. Vandaar mijn vraag.

Vooral de tweede link is op dat vlak interessant. :)

Ik ben absoluut een voorstander om een gezonde levensstijl te promoten, maar er zijn ook genoeg mensen die astma hebben bijvoorbeeld en ook behoorlijk lang last hebben van hun longen. Die sterven misschien niet, maar het lijkt me ook niet gezond dat mensen na hun besmetting ademhalingsproblemen hebben bij een inspanning. En dat staat toch los van een gezonde levensstijl?

En mensen die vooral willen "vertrouwen" op hun eigen immuunsysteem begrijpen volgens mij niet dat het vaccin helemaal niet uw immuunsysteem wilt vervangen, maar ondersteunen.

Het is niet dat iedereen met overgewicht op hetzelfde moment Corona heeft gekregen en eraan overleden is. Terwijl het van in het begin overduidelijk was dat overgewicht een gigantische risicofactor is. Net zoals alle andere gevolgen van een ongezonde levensstijl uiteindelijk tot een risicofactor leiden. Of het nu om Covid gaat of iets anders. Op meer dan anderhalf jaar heb je tijd voldoende om een gezondere levensstijl aan te nemen. Maar zoals @Biljart het hierboven al beschrijft, mensen horen het niet zo graag dat ze zelf eens wat verantwoordelijkheid moeten gaan nemen... Zoals ik eerder al zei, als Jan Modaal in de straten er nu nog niet in slaagt zijn mindset en levensstijl te veranderen na een gezondheidscrisis van anderhalf jaar zal het nooit gebeuren. En dan kunnen we bij iedere volgende crisis terug opnieuw aan symptoombestrijding gaan doen terwijl de oorzaak jaar na jaar groter wordt....

Ik zeg ook nergens dat "gezonder leven" HET alternatief is voor maatregelen. Het is geen of/of maar een en/en. Ik ben niet tegen alle maatregelen en zeg ook niet dat sommige maatregelen niet werkten in deze crisis. Ik heb me ook zo goed mogelijk eraan gehouden en heb me ook laten vaccineren maar ergens stopt het wel eens. Ik ben daarentegen wel tegenstander van de vele belachelijke maatregelen waar Vlieghe en Van Ranst heel vaak de grote voorstander van bleken te zijn... Laat het nu net deze twee personen zijn die het laatste anderhalf jaar zowat de klok rond zeer prominent in de media kwamen waarbij een kritische stem werd weggezet als idioot en er nooit echt een debat is geweest omtrent hun visie. Niet in de media en al helemaal niet in het parlement waar dergelijke debatten thuis horen als je vrijheidsbeperkende maatregelen van dat kaliber oplegt! Komen we opnieuw bij het punt dat de virocratie het laatste anderhalf jaar volledig is doorgeslagen, er nog amper draagvlak was voor maatregelen en er best wel wat meer nuance mocht zijn...
Dus wat had men dan moeten doen? Nog eens een campagne over gezonder leven (volgens mij is dat zelfs gebeurd) gevolgd door wat reacties genre "verspilling van belastingsgeld"? Of die mensen verplichten? We verplichten nog geen vaccin dus ik betwijfel het.

En opnieuw hé, ik zou graag eens zien hoeveel mensen erin slagen op 1.5 jaar hun gezondheid te verbeteren. Want dat lijkt me toch wat anders dan een hoop kg's kwijtspelen en miraculeus gezonder zijn. Eerlijk gezegd vind ik het maar een vreemde poging om nog eens op de maatregelen te schieten, alsof virologen en epidemiologen vooral de boodschap moesten meegeven dat mensen gezonder moeten leven. Ik wil wedden dat we dan evengoed met een groep "moeilijk bereikbaren" zaten die denken dat 5 stukken fruit in een smoothie hun wekelijkse portie fruit zijn.
Aan de andere kant is dit niet een paar weken aan de gang, maar ondertussen al ruim anderhalf jaar. En nog altijd wordt er veel te weinig de nadruk gelegd op het feit dat obesitas en (serieus) overgewicht buiten leeftijd dé risicofactor bij uitstek is. Was dat anderhalf jaar geleden gebeurd, en waren de nodige middelen en inzet er geweest om daar op te focussen en te sensibiliseren, hadden we nu al een pak verder kunnen staan.
Lijkt me naïef hoor, ik bekijk die zaken als een statisch gegeven vergeleken met de respons op corona. Een bevolking gezonder krijgen lijkt me echt een werk van jaren, zoniet tientallen jaren. Dat begint al bij onderwijs. Met dat in het achterhoofd vind ik mensen lokken met fast food ook niet zo'n schande, je krijgt er mensen die niet beter weten mee gevaccineerd, en wie gezond leeft ontwikkelt daarvan niet plots overgewicht.

Laatst bewerkt:
Bij bpost en bij de gemeente moet je geen mondmasker meer op hebben, maar als je naar de bank gaat moet het wel nog, dat begrijp ik toch niet zo goed??

F*ck dees. Heel de kleuterschool van onze dochter in quarantaine + alle kindjes laten testen op vrijdag.
Ik snap het niet meer. Het vaccin ging de oplossing zijn. Niet dus!
Wat een zever allemaal.
Dit is idd echt de waanzin voorbij, ze kunnen dat covid circus toch niet eeuwig laten doorgaan.

Laat mij toe om dit toch even toe te lichten.

Je weet naar mijn mening totaal niet over wat je praat

Een artikel uit 2016. En jij stelt voor om alle frisdrankautomaten uit de school te halen? Ik ben er quasi zeker van dat er een verbod is op frisdranken in het lager en dat kinderen enkel water mogen meenemen.
Je loopt iets achter de feiten aan.

Echt? Er bestaat zelfs een subsidie programma om fruit en groenten te kunnen verdelen op de school!

Over de mindset van de gemiddelde Belg daar geef ik je dan weer wel gelijk. Maar ik laat de hoop varen om daar verbetering te brengen.
Gerespecteerde wetenschappers over gans de wereld verkondigen dat een vaccin gezond is, en toch bereikt men zeker niet iedereen om dit te laten doen in een volle gezondsheidscrisis. En jij denkt dus dat de overheid een gezondere levensstijl kan pushen?

Als laatste: Ingeborg haar interview op de radio ging voornamelijk over de holistische visie dat alles met elkaar in verband staat. En ook al ben ik er van overtuigd dat yoga geen kwaad kan ben ik er wel zeker van dat het niet uw gezondsheidsysteem bewapend tegen een dodelijke virus.

Excuus voor de ‘lastige’ reactie, maar ik laat niet toe dat iemand mij beticht van het in het belachelijke te trekken als zijn of haar post nul de botten onderbouwd is.
Blijkbaar is mijn post wat moeilijk begrijpbaar geformuleerd maar jij geeft nu de artikelen van het voorbeeld dat ik net gaf. Ik weet dat men reeds aan het werk is om snoep- en frisdrankautomaten te bannen uit scholen. Daarom gaf ik het ook als voorbeeld en alternatief voor de "11 miljoen" campagne.

Daarnaast gaat het mij er ook niet om dat een gezondere levensstijl moet gepusht worden door de overheid. Een gezonde levensstijl begint bij het individu. Het gaat erom dat je de mindset van mensen gaat veranderen en dat kan je doen door ten minste al eens een open debat te gaan voeren en wat nuance te brengen. En ja Ingeborg is een idioot. Veel andere mensen met een kritische of andere visie dan het nu gevoerde beleid zijn dat echter niet. Daar wordt niet naar geluisterd, daar wordt niet over gedebatteerd. Die worden gewoon onmiddellijk weg gezet als idioten en kwakzalvers...

Dus wat had men dan moeten doen? Nog eens een campagne over gezonder leven (volgens mij is dat zelfs gebeurd) gevolgd door wat reacties genre "verspilling van belastingsgeld"? Of die mense verplichten? We verplichten nog geen vaccin dus ik betwijfel het.

En opnieuw hé, ik zou graag eens zien hoeveel mensen erin slagen op 1.5 jaar hun gezondheid te verbeteren. Want dat lijkt me toch wat anders dan een hoop kg's kwijtspelen en miraculeus gezonder zijn. Eerlijk gezegd vind ik het maar een vreemde poging om nog eens op de maatregelen te schieten, alsof virologen en epidemiologen vooral de boodschap moesten meegeven dat mensen gezonder moeten leven. Ik wil wedden dat we dan evengoed met een groep "moeilijk bereikbaren" zaten die denken dat 5 stukken fruit in een smoothie hun wekelijkse portie fruit zij.

Lijkt me naïef hoor, ik bekijk die zaken als een statisch gegeven vergeleken met de respons op corona. Een bevolking gezonder krijgen lijkt me echt een werk van jaren, zoniet tientallen jaren. Dat begint al bij onderwijs. Met dat in het achterhoofd vind ik mensen lokken met fast food ook niet zo'n schande, je krijgt er mensen die niet beter weten mee gevaccineerd, en wie gezond leeft ontwikkelt daarvan niet plots overgewicht.

“Het probleem zou op verschillende niveaus in de samenleving aangepakt moeten worden. Dat begint bij jezelf: gezonde voeding, voldoende lichaamsbeweging, het verminderen van stress en voldoende slaap kunnen binnen enkele weken al leiden tot een lagere bloeddruk, betere regulatie van je suikerspiegel, gewichtsverlies en een verbeterde werking van het immuunsysteem. Maar de aanpak van de obesitasproblematiek vergt ook een integrale aanpak van de overheid"

Laat ons inderdaad niets doen en alles bij het oude houden. We zijn nog maar anderhalf jaar verder sinds het probleem en de verhouding Corona/overgewicht werd aangekaart. Best grappig dat mensen bij Corona moord en brand gaan schreeuwen maar bij de andere epidemie (nogmaals de helft van de volwassen mensen in ons land heeft over gewicht. 15% is zelf morbide obees!) graag blind blijven voor het probleem en de gevolgen ervan.... Ik sluit de discussie hierbij af, let's agree to disagree.

Komt hier ene op het werk de plek waar we pauzeren binnen met een zelftest. "Ja, ben al even verkouden en ben me maar een zelftest gaan halen" en zit zich dus hier te testen :unsure: .

Je weet ook niet wat het vaccin op de langere termijn bij diezelfde kinderen doet, maar dat is voor jou blijkbaar minder een probleem.

In België zijn er begot vijf (!) overlijdens onder de 24 jaar geweest. Dat is letterlijk niks.

Maar vaccins kennen geen bijwerkingen op lange termijn. Dat is dus dus een argument dat al meermaals weerlegd werd hier op het forum, waarvoor ik graag verwijs naar deze post van @StevenP :
Zoals @NemesisBE terecht aanhaalt, er is geen enkele reden om kinderen onder de twaalf te vaccineren. Laat staan kleuters. Geen enkele.

De verspreiding van het virus (en dus ook eventuele varianten op termijn) in het algemeen tegen te gaan, en er ook voor te zorgen dat uw kinderen kwetsbare personen in uw omgeving niet gaan besmetten? Want dat laatste gaat ge sowieso hebben, er zijn nu eenmaal mensen bij wie het vaccin te weinig effect zal blijven hebben, mss zelfs niet met een boostershot. Als ge uw kinderen dus laat vaccineren zodat ge met een geruster hart naar de grootouders kunt gaan die een zwakke gezondheid hebben, wat is daar dan mis mee?

Zoals ik hier gisteren al postte is de druk op de zorg de factor die moet bepalen of de maatregelen gelost kunnen worden. Dat wil echter niet zeggen dat zelfs na het lossen van de maatregelen, de verspreiding van het virus niet nog méér tegen gegaan mag worden, ook al zou de druk op de ziekenhuizen niet meer hoog zijn.

Ik vind het logischer om ook kleine kinderen te laten vaccineren (of alleszins de de mogelijkheid te bieden om het te doen) dan dat we weer een jaar lang klassen in quarantaine gaan zetten omdat er een besmetting opduikt in een klas.

“Het probleem zou op verschillende niveaus in de samenleving aangepakt moeten worden. Dat begint bij jezelf: gezonde voeding, voldoende lichaamsbeweging, het verminderen van stress en voldoende slaap kunnen binnen enkele weken al leiden tot een lagere bloeddruk, betere regulatie van je suikerspiegel, gewichtsverlies en een verbeterde werking van het immuunsysteem. Maar de aanpak van de obesitasproblematiek vergt ook een integrale aanpak van de overheid"

Laat ons inderdaad niets doen en alles bij het oude houden. We zijn nog maar anderhalf jaar verder sinds het probleem en de verhouding Corona/overgewicht werd aangekaart. Best grappig dat mensen bij Corona moord en brand gaan schreeuwen maar bij de andere epidemie (nogmaals de helft van de volwassen mensen in ons land heeft over gewicht. 15% is zelf morbide obees!) graag blind blijven voor het probleem en de gevolgen ervan.... Ik sluit de discussie hierbij af, let's agree to disagree.
Ik vraag jou hoe je dat concreet ziet, vooral omdat je aangeeft dat mensen die een mening in die richting hebben verkondigd werden verketterd, en dat jij ook lijkt te denken dat er zo minder maatregelen nodig waren.
Want de maatregelen waren belachelijk en men legde de nadruk niet genoeg op gezond leven. Kan je eigenlijk nog vager blijven?

Een "integrale aanpak van de overheid" vind ik niet concreet hoor.

En bij tegenspraak afkomen met "ja laat ons dan niets doen, ik ben weg" vind ik vooral onnozel. Maar goed, als jij je standpunt niet wil uitbouwen, ok dan.

Laatst bewerkt:
Ik vind het logischer om ook kleine kinderen te laten vaccineren (of alleszins de de mogelijkheid te bieden om het te doen) dan dat we weer een jaar lang klassen in quarantaine gaan zetten omdat er een besmetting opduikt in een klas.
Ge vergeet een optie: geen vaccin en geen quarantaine.

Coronapas in het Brusselse voor musea, horeca, fitness... vraag is of dit de plaatsen zijn waar de “onbereikbaren” komen? En of dit de vaccinatiegraad zal verhogen?
Het is opmerkelijk hoe men na anderhalf jaar nog steeds de onbereikbaren niet openlijk durft te benoemen.

Hahaha 🤓
Gij werkt echt int kantoor van uw avatar, right?
Ik zou perfect een serie kunnen maken over de dingen die ik hier hoor of meemaak. Als ik soms dingen hoor of zie denk ik echt van "dit zou echt geniaal zijn om te gebruiken". Ik zou zomaar de nieuwe Ricky Gervais kunnen worden :unsure: .

Ge vergeet een optie: geen vaccin en geen quarantaine.

Maar wat is de meerwaarde van "geen vaccin voor kleuters " tov van "wel de mogelijkheid tot vaccin bieden aan kleuters"?

Wat maakt voor u het vaccineren van kinderen/kleuters anders dan het vaccineren van een 14-jarige, of een 21-jarige?

Coronapas in het Brusselse voor musea, horeca, fitness... vraag is of dit de plaatsen zijn waar de “onbereikbaren” komen? En of dit de vaccinatiegraad zal verhogen?
Het is opmerkelijk hoe men na anderhalf jaar nog steeds de onbereikbaren niet openlijk durft te benoemen.

Ik vind dat nogal afgezaagd.

Men durft de onbereikbaren niet openlijk te benoemen ---> eerste link op Google: https://www.vlaamse-logos.be/content/corona-kwetsbare-groepen
Jongeren, mensen met een migratieachtergrond en mensen met een lage SES zijn de doelgroepen die het moeilijkst bereikbaar zijn in deze periode.
Men durft niet benoemen dat mensen met overgewicht meer risico lopen ---> tonnen berichten over hoe het een risicofactor is.

Er is een verschil tussen iets niet openlijk durven benoemen en dat wel doen maar het niet overal te pas en te onpas bijsleuren. Ook denk ik dat de fitness en de horeca wel zowat iedereen over de vloer krijgen. Mijn gym heeft alleszins toch ook enkele "moeilijk bereikbaren", geen migratieachtergrond maar wel het IQ van een krop sla.

Laatst bewerkt:
Maar wat is de meerwaarde van "geen vaccin voor kleuters " tov van "wel de mogelijkheid tot vaccin bieden aan kleuters"?

Wat maakt voor u het vaccineren van kinderen/kleuters anders dan het vaccineren van een 14-jarige, of een 21-jarige?
De enige meerwaarde die jij beschrijft is verspreiding tegengaan.

Maar dat is eigenlijk geen argument, want vaccinatie doet eigenlijk niet genoeg op dat vlak en dus is de meerwaarde ervan beperkt. Zeker omdat natuurlijke besmetting bij jonge kinderen daar ook voor zorgt, waarschijnlijk op een robuustere manier en voor een langere periode.

Het is simpel, laat kinderen gewoon gerust, vaccineer in die categorie gewoon de risicogevallen en stop ermee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan