Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat wordt niet echt specifiek vermeld dat het op die voorwaarde zou zijn, toch?

Toen ik het deze morgen ergens zag passeren dacht ik het wel zo geïnterpreteerd te hebben.

Hoe dan ook is "een document met advies van het GEMS" niet hetzelfde als "regels die door de overheid ingevoerd gaan worden", zeker als verdere duiding en context van het document ontbreekt. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de zaken die vermeld worden in het document veel kans maken om ingevoerd te worden he. Integendeel, de algemene "sfeer" bij het voorbije Overlegcomité was toch dat de overheid alleen nog denkt aan (op sommige vlakken stapsgewijs) versoepelen, maar zeker niet verstrengen.

Zelfs over de Covid Pass op andere plaatsen dan in evenementen (een discussie die hier onlangs ook gevoerd werd) is er bij het Overlegcomité toch met geen woord gerept.

Ik weet niet waar jij je info vandaan haalt, maar die van mij komt van Science
Sinds 15 augustus zijn er 514 mensen opgenomen , waarvan 59% volledig gevacineerden. Van die gevacinneerden waren en 87% 60 jaar of ouder.

Alle leeftijdsgecorrigeerde cijfers blijven voorlopig wijzen op >80% effectiviteit tegen hospitalisatie.
De meeste onheilspellende cijfers die naar buiten komen, blijken geen rekening te houden met de vaccinatiegraad of de leeftijdsgroep waarin het virus nu besmettingen veroorzaakt.

Er is serieus wat kritiek over het geven van boosters onder de go-to virologen omdat het inenten van ongevaccineerden overal ter wereld enorm veel meer zou opleveren, oa. qua tegengaan van mutaties.

Enkel voor immunogecompromitteerden zou het nuttig kunnen zijn omdat daaronder veel meer kans is voor ontwikkeling van mutaties omdat het virus daar maandenlang kan blijven in sluimeren en hun immuunrespons na 2 vaccindosissen soms nog steeds laag is.

Ben benieuwd wat CDC gaat zeggen hierover, want de boosteraankondiging kwam van het witte huis (= politiek) en niet van de virologen.
Vandaag ook weer: https://www.haaretz.com/israel-news...half-of-all-serious-covid-19-cases-1.10146662

Inderdaad 50/50 gevaccineerden/ongevaccineerden in het ziekenhuis. Maar dat wil helemaal niet zeggen dat het risico 50/50 is.

"As of August 21, the Health Ministry recorded 215.9 severe COVID-19 cases per 100,000 people among the unvaccinated over the age of 60, compared to 21 per 100,000 people among those who had received two doses of the Pfizer vaccine. This makes unvaccinated older people more than 10 times as likely to experience a severe case as their immunized counterparts."

Dus als je corrigeert voor gelijkaardige leeftijd en Bayes-fouten elimineert door rekening te houden met het feit dat er veel meer ongevaccineerden zitten in bepaalde leeftijdsgroepen, kom je aan 10 keer meer ongevaccineerden die ernstige covid krijgen dan gevaccineerden.

Vaccinatie blijft dus ongelofelijk effectief tegen ernstige covid/hospitalisatie.

Vandaag ook weer: https://www.haaretz.com/israel-news...half-of-all-serious-covid-19-cases-1.10146662

Inderdaad 50/50 gevaccineerden/ongevaccineerden in het ziekenhuis. Maar dat wil helemaal niet zeggen dat het risico 50/50 is.
Dat hen ik toch niet gezegd?
"As of August 21, the Health Ministry recorded 215.9 severe COVID-19 cases per 100,000 people among the unvaccinated over the age of 60, compared to 21 per 100,000 people among those who had received two doses of the Pfizer vaccine. This makes unvaccinated older people more than 10 times as likely to experience a severe case as their immunized counterparts."

Dus als je corrigeert voor gelijkaardige leeftijd en Bayes-fouten elimineert door rekening te houden met het feit dat er veel meer ongevaccineerden zitten in bepaalde leeftijdsgroepen, kom je aan 10 keer meer ongevaccineerden die ernstige covid krijgen dan gevaccineerden.

Vaccinatie blijft dus ongelofelijk effectief tegen ernstige covid/hospitalisatie.
Dat was niet wat ik aangaf. Mijn boodschap was dat ondanks onze vaccinatiegraad de kans bestaat dat we hier terug maatregels overwogen zullen worden vanwege de daling van de bescherming (tegen hospitalisatie) en de daardoor stijgende hospitalisatiegraad.

Dat hen ik toch niet gezegd?

Dat was niet wat ik aangaf. Mijn boodschap was dat ondanks onze vaccinatiegraad de kans bestaat dat we hier terug maatregels overwogen zullen worden vanwege de daling van de bescherming (tegen hospitalisatie) en de daardoor stijgende hospitalisatiegraad.
Maar uit de cijfers blijkt dat de effectiviteit tegen hospitalisatie slechts van +-95% naar 90% daalt.

Maar inderdaad, zelfs bij slechts 15-20% ongevaccineerden komt bij delta het ziekenhuis nog vol te liggen als er 0,0 maatregelen zijn zoals mondmasker indoor of beperking van uitgangsleven.

Toch benieuwd naar Portugal en Vlaanderen.

Maar uit de cijfers blijkt dat de effectiviteit tegen hospitalisatie slechts van +-95% naar 90% daalt.

Maar inderdaad, zelfs bij slechts 15-20% ongevaccineerden komt bij delta het ziekenhuis nog vol te liggen als er 0,0 maatregelen zijn zoals mondmasker indoor of beperking van uitgangsleven.

Toch benieuwd naar Portugal en Vlaanderen.

Maar als je dat uitspreid kicked de natuurlijke immuniteit ook wel in van de niet-gevaccineerden.

Als je het aantal besmettingen houd op een punt dat het nog doenbaar is in de ziekenhuizen (wat met 80% gevaccineerd zeker te doen moet zijn, ze schatten dat na de 2e golf er 20% natuurlijke immuniteit was, wat dus nu alle ongevaccineerden zouden zijn), dan zou dat na een tijdje moeten settlen op een meer doenbaar getal.

Zijn er ergens schattingen van hoeveel mondmaskers op dit moment uithalen ? Als mensen ze in de prive niet gebruiken, maar enkel op de trein/winkel, heeft dat dan zo'n impact op de besmettingen ? Om niet te spreken van mondmaskers in de horeca, heeft het echt nut om die op te hebben als je even naar toilet gaat (wat ook nog is vaak word vergeten) ?

Landen als nederland & UK hebben de verplichting op veel plaatsen niet. Zien we daar veel extra besmettingen in winkels & horeca vs Belgie ?

Laatst bewerkt:
De zomer loopt op zijn einde en de ziekenhuizen bereiden zich voor op een nieuw coronaseizoen. Door de grote verschillen in vaccinatiegraad in ons land belanden er nog steeds mensen in het ziekenhuis.
Maar evident is dat allerminst, want "de rek is eruit bij het zorgpersoneel na bijna twee jaar COVID-19", benadrukt Marcel Van der Auwera van et Comité Hospital & Transport Surge Capacity (het comité dat zich bezighoudt met ziekenhuis- en transportcapaciteiten) in 'De Ochtend'. "De Brusselse ziekenhuizen hebben niet gekozen voor die lage vaccinatiegraad binnen hun bevolking. Ze zijn daar ook slachtoffer van. Laat ons solidair zijn met die ziekenhuizen en laat ons nu al kijken om patiënten te gaan spreiden", vraagt hij.

Solidariteit voor Brussel... waar men overigens al zo wanhopig is dat men gaat vaccineren in de IKEA en de Action.
Ik snap de oproep van het Brusselse zorgpersoneel, dus je kan ze enerzijds moeilijk zo'n solidariteit gewoon willen ontzeggen, anderzijds lijkt zo'n solidariteit moeilijk te rechtvaardigen zonder sancties richting Brussel voor hun achterop blijvende vaccinatiecijfers. Ook die "solidariteit" ten opzichte van het veel beter presterende Vlaanderen en zelfs het beter presterende Wallonië zou er ook moeten zijn. Want als er nog nieuwe golven zouden volgen, dreigt Brussel toch wel de grote kiem te zijn (andermaal).

Solidariteit voor Brussel... waar men overigens al zo wanhopig is dat men gaat vaccineren in de IKEA en de Action.
Ik snap de oproep van het Brusselse zorgpersoneel, dus je kan ze enerzijds moeilijk zo'n solidariteit gewoon willen ontzeggen, anderzijds lijkt zo'n solidariteit moeilijk te rechtvaardigen zonder sancties richting Brussel voor hun achterop blijvende vaccinatiecijfers. Ook die "solidariteit" ten opzichte van het veel beter presterende Vlaanderen en zelfs het beter presterende Wallonië zou er ook moeten zijn. Want als er nog nieuwe golven zouden volgen, dreigt Brussel toch wel de grote kiem te zijn (andermaal).
In Brussel ga je geen andere mogelijkheid hebben dan het veel verder uitrollen van de coronapas

In Brussel ga je geen andere mogelijkheid hebben dan het veel verder uitrollen van de coronapas

Ik denk dat in Brussel het veelvuldig voorzien van vaccinatiepunten waarbij ge bij wijze van spreke op elke hoek van de straat iemand bij de kraag kunt pakken om te vragen "kom manneke, vlug een prikske zetten?" het meest doeltreffend gaan zijn.

De lage vaccinatiegraad in Brussel situeert zich wsl vooral binnen allochtone gemeenschappen, kansarmen, ... en dat zijn nu niet degenen die bv de "algemene" horeca frequent bezoeken, dus door daar een pass te gaan invoeren straft ge vooral de rest maar daarom nog steeds niet de groep die ge juist wilt hebben.

Want ik geloof er nog wel in dat het in Brussel ook niet altijd een kwestie is van anti zijn en het niet willen, maar eerder een desinteresse en gebrek aan moeite er voor doen. Als ge zulke mensen dus face to face even voorstelt om à la minute een prik te kunnen laten zetten, gaat een groot deel daarvan mss wel toehappen.

Maar wel de theehuizen en VZW's. Voer die pas in voor ieder etablissement, en men zal al gauw anders kraaien.
Veel succes met de controle daarop. :)

Ik ben terug trouwens vriendjes, tien dagen Oostenrijk en geen mondmasker gezien. Juist af en toe de vraag of ik geimpft was. :love:

Maar wel de theehuizen en VZW's. Voer die pas in voor ieder etablissement, en men zal al gauw anders kraaien.
Alsof ze zich daar iets van aantrekken. In ieder pittakot dat ik hier al binnen gestapt ben staat de uitbater zonder mondmasker te bedienen, en ook het andere aanwezige cliënteel trok er zich niets van aan.

Alsof ze zich daar iets van aantrekken. In ieder pittakot dat ik hier al binnen gestapt ben staat de uitbater zonder mondmasker te bedienen, en ook het andere aanwezige cliënteel trok er zich niets van aan.
Dat is iets wat mij de laatste weken ook al meer en meer opvalt in verschillende cafés in Hasselt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan