Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wel, dat is het juist.

In Vietnam en algemeen Zuid Oost Azië, Australië, Nieuw Zeeland en grote delen Zuid Amerika smeken ze om zo snel mogelijk vaccins te krijgen terwijl wij er hier in Europa al weken miljoenen over hebben.
Afrika is een ander verhaal, zoals gewoonlijk.

Langs de andere kant begrijp ik de Westerse politiek wel wat.
Je zal maar uw vaccins weggeven en 2 maand later blijkt een 2-voudige booster nodig tegen een nieuwe dodelijker variant.

Zoals zoveel tijdens de pandemie: het is niet allemaal zwart wit en keuzes moeten gemaakt worden op basis van onvolledige informatie.
En ook een 'eigen volk eerst' mentaliteit is niet iets dat na 10000 jaar menselijke geschiedenis zomaar gaat veranderen :)

Maar gaat het er dan om dat ze er gewoon niet geraken door allerlei politieke, administratieve, logistieke, ... redenen of is het gewoon omdat de productie (en dus voorraad) de wereldwijde vraag nog steeds niet kan volgen? Ik ging er eigenlijk van uit dat voldoende voorraad inmiddels geen probleem meer zou vormen.

In feite is het dragen van een gezichtsbedekkend masker in de publieke ruimte niet toegelaten (art. 563bis van het Strafwetboek, het zogenaamde "boerkaverbod", maar dermate ruim geformuleerd dat een mondmasker daar ook onder valt). Daarom dat het MB met coronamaatregelen een art. 24 bevat:

Het dragen van een mondmasker of elk ander alternatief in stof om de mond en neus te bedekken, is toegestaan voor gezondheidsdoeleinden in voor het publiek toegankelijke plaatsen.
Dus dat wilt dat zeggen dat wanneer de coronamaatregelen volledig de vuilbak in gaan (al kan het nog lang duren voor die dag effectief komt), dat mondmaskers in hey openbaar dan ook effectief verboden zullen zijn?

Dus dat wilt dat zeggen dat wanneer de coronamaatregelen volledig de vuilbak in gaan (al kan het nog lang duren voor die dag effectief komt), dat mondmaskers in hey openbaar dan ook effectief verboden zullen zijn?

Ze zullen ze wel toelaten dan. Ideaal voor bank overvallen :).

Nederland zijn ze nu inderdaad wel streng kwa festivals. Heb wel liever dat dan mondmasker verplichtingen. Voor festivals kunnen ze altijd even de grens overrijden. Maar dat is natuurlijk gezegd als iemand die er momenteel geen last van heeft omdat hij toch niet van plan was naar een festival te gaan (maar wel dagelijks op de trein naar het werk zit met dat stom masker en het ook in de creche moet opzetten als ik mijn kind oppik).

Daar zal idd een wettelijke basis voor nodig zijn (aanvankelijk had men dat in het MB zelfs niet gedaan, hetgeen de nodige juridische commentaren heeft opgeleverd).

Nieuw zeeland hun debiele 'zero covid' blaast ook in hun gezicht op :).
Als ze de weg van Sidney/Australia opgaan zitten ze wel even in de shit.

In Sidney gaan ze/zitten ze minstens 3 maanden met een gigantisch strenge lockdown (en heel waarschijnlijk word die verlengd).
Ala enkel alleen buiten, max 5km, 5000 euro monster boetes, verplichte registratie in ieder winkel, militairen op straat, ...

Zero covid lijkt toch niet de super strategie op lange termijn, zoals destijds door sommigen wel is werd geclaimed.

maar ik denk dat de kans klein is dat de mensen die ik dat zie dragen, dat echt omwille van de redenering doen dat het op die manier veiliger is
Veiliger voor wie? De drager of anderen?
Misschien voelen die mensen zich wat ziekjes, loopneus of zo en denken ze het te dragen om anderen niet te besmetten met griep, verkoudheid of Covid.
Want zonder test is het ook moeilijker om na vaccinatie in te schatten of je Covid hebt of niet. Zie toch verscheidene mensen in mijn omgeving die de laatste tijd verkoudheid lijken te hebben, of is het Covid die niet veel doet door vaccin?

Nog ivm maskers: er zijn ook mensen die er geen last van hebben.
Zelf vind ik dat mijn bril aandampt, zelfs nu, maar voor de rest heb ik er geen probleem mee. Mijn 14 jarige zoon zegt dat hij dat gewoon naar school gaat blijven dragen. Misschien stopt hij er mee als niemand anders het draagt, we zullen zien.
Zelf zou ik het tof vinden dat de verkouden collega's/treinpendelaars niet naar kantoor komen, maar als ze het wel doen, dat ze dan toch het fatsoen hebben om een masker op te zetten en regelmatig handen te wassen. Vond het zalig om eens een winter geen verkoudheid te hebben van collega's!

Ik zou zelf een masker opzetten om me te beschermen, maar zo werkt dat niet bij een simpel chirurgisch masker.
Dat MVR op de markt in Brussel wat rond gaat lopen om reclame te maken voor de vaccins. Hij doet dat toch graag.
't Is trouwens nogal stil rond zijn persona? Watskebeurt?
Hij kan ook niet goed doen he?
Komt hij op TV: daar is hij weer, de aandachtstrekker, sfeerspons, ...
Komt hij niet op TV: wat is er gebeurd?

Jawel, maar dan moesten ze massaal vaccins gekocht hebben. (Ze hadden de optie in januari om pfizer te kopen voor levering vanaf begin juni!)

Wat ze om 1 of andere onkundige reden niet gedaan hebben.

Dus in plaats van schoolvoorbeelden van pandemie-handling te worden, is er nu inderdaad kans dat ze er aan zijn voor de moeite.

Er is geen enkel land ter wereld dat in de zero covid geslaagd is.

Geen vaccins aankopen & het heel grote vaccin-scepticisme daar voordat ze deze grote uitbraak hadden, hangt ook samen met de zero covid streatgie.

Los daarvan is hun 'zero covid' exit ook nog helemaal niet duidelijk ook al zouden ze de vaccins hebben. Ze praten daar (Sydney) over de lockdown easen wanneer 80% van de bevolking gevaccineerd is, iets waar we in Belgie nog niet eens aan zitten (dus zelfs met onze vaccinvoorraad zaten ze nog steeds in lockdown).

Het punt is dat proberen te gaan voor zero covid, leid tot heel draconische maatregelen, die steeds opnieuw nodig zijn, en die op termijn tot nu toe nog altijd geen oplossing hebben geboden. Zie ook China: https://www.bloomberg.com/news/arti...shed-covid-again-with-containment-on-steroids.

Binnen 6 maanden weten we meer in dit saga. Gaan ze uit hun lockdown zijn ? En met of zonder zero covid ? To be continued.

Maar dat het coronavirus zich ging aanpassen en er een besmettelijkere variant ging komen was misschien wel te verwachten. Zo'n virus heeft altijd de neiging om besmettelijker te worden naargelang het muteert. Dus dan zijn het toch fouten dat ze niet meer op vaccins hebben ingezet.

Dat MVR op de markt in Brussel wat rond gaat lopen om reclame te maken voor de vaccins. Hij doet dat toch graag.
't Is trouwens nogal stil rond zijn persona? Watskebeurt?
Misschien toch niet zo ‘mediageil’ en ‘alles om relevant te blijven’, maar gewoon zijn werk dat hij gedaan heeft?

Ah zit zijn werk er al op? Corona crisis voorbij?

De dringendheid van z'n werk om te waarschuwen en info te geven aan de mensen is inderdaad voorbij.
Dit merk je in het algemeen ook dat er minder informatie en nieuws komt die coronagerelateerd is.
Dit met dank aan de vaccinaties.

Z'n gewoon werk gaat uiteraard door maar daar staat niet altijd een camera op gericht en is zeker geen dagelijks nieuwsitem.

De CovidScan app , moet je dan wel via een ander device doen wellicht.
Er is nu een update van de Covidsafe app, waarmee je in die app ook kan zien of je certificaat op een bepaalde datum geldig is of niet.

Bijlagen

• 12F5515D-A1E7-4762-A672-5078214E8E08.jpeg
    12F5515D-A1E7-4762-A672-5078214E8E08.jpeg
    182 KB · Weergaven: 6
Vaccinatieplicht voor leraars, sporters of kelners

Volgende maand zal de hele wetgevende machinerie zich op gang trekken om de vaccinatieplicht voor het zorgpersoneel op punt te stellen. Maar mogelijk komt er dan al een nieuwe politieke discussie op ons af. De corona-experten van de GEMS willen immers dat wordt nagedacht over een veel verregaandere vaccinverplichting, bijvoorbeeld ook voor het horecapersoneel, leerkrachten en professionele sporters.

Daarnaast pleiten ze voor het opstarten van een discussie over de coronaregels op school. Ze suggereren dat de regels zouden kunnen verschillen van leerling tot leerling, afhankelijk van hun vaccinatiestatus.

FOTO: BELGA
Ook in de privésfeer sluiten de experten niet uit dat we strengere regels kunnen verwachten, zelfs voor gevaccineerden. “Bij hoge viruscirculatie kan een negatieve test overwogen worden voor wie volledig gevaccineerd is en een Covid Safe Ticket wil krijgen”, is te lezen in een document. Concreet: ook als gevaccineerde zou je dus nog een test moeten afleggen vooraleer je naar een groot evenement kan.

Altijd mondmaskerplicht op bus of trein in de winter

Al in het begin van de zomervakantie stelden de experten van de GEMS een advies op over het verloop van de komende herfst- en winterperiode. “Werp het mondmasker nog niet weg”, kopte onze krant toen het advies openbaar werd gemaakt. Maar in een gloednieuw advies aan het Overlegcomité gaan de wetenschappers nog een stapje verder. Er is letterlijk te lezen dat de politiek moet overwegen om sommige coronamaatregelen permanent aan te houden op sommige plaatsen en op bepaalde tijdstippen. Ze adviseren bijvoorbeeld om systematisch in de winter de mondmaskerplicht aan te houden op het openbaar vervoer.

Waar is de tijd dat je hier nog belachelijk gemaakt werd toen je stelde dat de deur op een kier stond voor de zaken in het vet hierboven. En kijk nu, onze machtsgeile experten komen met hun voorstelletjes om de maatschappij te runnen.

Waar is de tijd dat je hier nog belachelijk gemaakt werd toen je stelde dat de deur op een kier stond voor de zaken in het vet hierboven. En kijk nu, onze machtsgeile experten komen met hun voorstelletjes om de maatschappij te runnen.

Gaat dat niet vooral over een document met eventuele maatregelen voor het geval onze ziekenhuizen eventueel weer overspoed zouden worden dit najaar, terwijl diezelfde experten ook aangaven er van uit te gaan dat onze ziekenhuizen niét overspoeld gaan worden.

Lijkt me dus pure clickbait van het Nieuwsblad te zijn.

Gaat dat niet vooral over een document met eventuele maatregelen voor het geval onze ziekenhuizen eventueel weer overspoed zouden worden dit najaar, terwijl diezelfde experten ook aangaven er van uit te gaan dat onze ziekenhuizen niét overspoeld gaan worden.

Lijkt me dus pure clickbait van het Nieuwsblad te zijn.

Dat wordt niet echt specifiek vermeld dat het op die voorwaarde zou zijn, toch?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan