Ik ben er eigl wel van overtuigd als moesten we nu de mondmaskers verminderen ,avondklok afschaffen , dat dat eigl niet zo heel veel zou veranderen aan de cijfers .
Zelfs een pukkelpop had mss toch nog kunnen doorgaan .
Zoals hier al vermeld werd, had PKP gewoon kunnen en mogen doorgaan maar ze hebben er zelf voor gekozen te annuleren omdat ze het logistieke proces van CST en testen niet zagen zitten. Er zijn genoeg festivals vanaf deze week waar men ook zonder verdere beperkingen (uitgezonderd dan toegang dmv CST) gaat staan feesten met duizenden. Behalve de festivals, trekken zullen ook de voetbalstadions vanaf dit weekend terug gevuld zijn met (tien)duizenden supporters die zij aan zij (in vaak beschonken) toestand staan te zingen en springen.
Daar ga ik in mee. Ik zou denken dat, ook al beschermt een vaccin niet 100%, dat je na een aantal keren herinfectie toch voldoende immuniteit gaat opbouwen. En alles blijven dichthouden betekent ook de huidige situatie blijven rekken.
Waarom hebben we het hier over "alles blijven dichthouden" terwijl "alles dicht" al maanden niet meer van toepassing is? Op dit moment is er zelfs weinig dat nog écht dicht is. Het enige wat nog écht dicht is dat ik me op dit moment kan bedenken, zijn de nachtclubs. Voor de rest lijkt elke sector me (vaak al maanden) terug open (weliswaar zijn/waren er daar wel beperkingen of maatregelen van kracht). Maar uitspraken als "alles blijven dichthouden" slaat nergens meer op.
Neen, omdat er buiten een paar zero covid wacko's niemand nog gelooft in het verdwijnen van covid.
This report describes COVID-19 outbreaks associated with ...
www.cdc.gov
Het enige verschil is dat de periode van besmettelijkheid waarschijnlijk lager is omdat de virale lading sneller daalt bij gevaccineerden. Maar tijdens de periode van besmettelijkheid zijn ze, grosso modo, gewoon even besmettelijk als een niet-gevaccineerde.
Belangrijk detail dat in de discussie omtrent besmettelijkheid van gevaccineerden maar al te vaak vergeten wordt, is het feit dat een gevaccineerde ook minder vlug besmet zal geraken. ALS een gevaccineerde besmet geraakt (de zogenaamde breakthrough infecties) dan is zoals ge zelf aangeeft op de periode van besmettelijkheid die besmettelijkheid wellicht even groot als bij een niet-gevaccineerde, maar de kans is én kleiner dat ze besmet geraken, én de periode van besmettelijkheid is korter.
De kans dat een gevaccineerde een gevaccineerde gaat besmetten, is dus toch duidelijk kleiner dan elke andere combinatie?
Hoe meer gevaccineerden, hoe minder kans dus dat het virus nog gaat rond gaan.
En neen, met "minder kans" of "duidelijk kleiner" bedoel ik niet dat er géén kans meer is.
Sommige maatregelen komen de overheid natuurlijk wel niet ongunstig uit. Ik denk dan bijvoorbeeld aan dat sluitingsuur voor de horeca, discotheken en fuiven die nog steeds niet mogen doorgaan, nog steeds geen massa evenementen. De weekendongevallen en de politie interventies zullen nu wel pakken minder zijn dan wanneer iedereen terug ongebreideld de bloemetjes mag buiten zetten en de uitgaansbuurten uitpuilen. Ik denk dat dit qua inzet voor de politie wel veel scheelt. Ook het feit dat voetbalmatchen al anderhalf jaar niet meer in volle stadions kunnen plaats vinden zullen ze bij de politie ook wel voelen.
Ik vind de grens tussen complotdenken en zichzelf de vraag stellen of sommige maatregelen in het grotere plaatjes misschien niet beter uitkomen voor bepaalde instanties zeer dun.
Dat ze dat gevoeld zullen hebben qua werkdruk, ga ik zeker niet ontkennen. Dat zijn inderdaad voordelen die het gevolg waren van bepaalde maatregelen, maar die voordelen zijn daarom geen motivatie om die maatregelen te blijven aanhouden he. Meer bepaald in uw voorbeeld van voetbalmatchen hebben we zoals geweten vanaf dit weekend terug volle voetbalstadions. Enige verschil met vroeger is dat er momenteel nog geen bezoekende fans zijn toegelaten (men hoopt dit vanaf september wel te doen, als blijkt dat de toegang met CST overal vlot verlopen is de komende drie speeldagen), maar dat wil niet zeggen dat er daarom geen politiemanschappen gaan nodig zijn de komende weken. Zelfs tijdens de voorbije matchen met beperkte capaciteit (5000-6000 man in ons geval in Genk) vond ik dat er nog relatief veel politie op de been was, vorige week liep men zelfs met politiehonden rond aan het stadion (was wel Europees, dan zal men sowieso al wel iets waakzamer zijn).
Dus neen, ook al hadden bepaalde maatregelen ook gunstige gevolgen voor bepaalde zaken, die gunstige gevolgen zijn imo dus zeker geen reden geweest waarom maatregelen werden ingevoerd of werden aangehouden.