Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Verschijnt er überhaupt ooit nog iets positiefs in de media?
Tuurlijk wel.

Zo laat 2/3 van de jongeren zich al vaccineren en loopt dat op richting de 80% zoals in de andere leeftijdsgroepen.

Verplichting is dus nergens voor nodig, de modale medemens kan perfect rationele keuzes maken zoals voor vaccinatie kiezen.

Dit is echt prachtig nieuws als Vlaming en mogen we best fier over zijn.

Ook al test 140% positief, ik zie het probleem niet.
Bijna iedere volwassene is toch volledig gevaccineerd?

Hoe lang schikt men eigenlijk die besmettingscijfers nog mee te delen nu het algemeen geweten is dat gevaccineerden ook drager en/of verspreider van het virus kunnen zijn? Zelfs al zitten we hier in België aan een vaccinatiegraad van 100%, dan zal men mits massaal en preventief testen nog steeds veel besmettingen vinden en blijven we bezig met het afroepen van die cijfers. Als ze de besmettingscijfers nu nog naar beneden willen krijgen moeten ze ofwel stoppen met massaal preventief te testen, ofwel iedereen terug in lockdown.

Ik ben er eigl wel van overtuigd als moesten we nu de mondmaskers verminderen ,avondklok afschaffen , dat dat eigl niet zo heel veel zou veranderen aan de cijfers .

Zelfs een pukkelpop had mss toch nog kunnen doorgaan .
Zoals hier al vermeld werd, had PKP gewoon kunnen en mogen doorgaan maar ze hebben er zelf voor gekozen te annuleren omdat ze het logistieke proces van CST en testen niet zagen zitten. Er zijn genoeg festivals vanaf deze week waar men ook zonder verdere beperkingen (uitgezonderd dan toegang dmv CST) gaat staan feesten met duizenden. Behalve de festivals, trekken zullen ook de voetbalstadions vanaf dit weekend terug gevuld zijn met (tien)duizenden supporters die zij aan zij (in vaak beschonken) toestand staan te zingen en springen.
Daar ga ik in mee. Ik zou denken dat, ook al beschermt een vaccin niet 100%, dat je na een aantal keren herinfectie toch voldoende immuniteit gaat opbouwen. En alles blijven dichthouden betekent ook de huidige situatie blijven rekken.
Waarom hebben we het hier over "alles blijven dichthouden" terwijl "alles dicht" al maanden niet meer van toepassing is? Op dit moment is er zelfs weinig dat nog écht dicht is. Het enige wat nog écht dicht is dat ik me op dit moment kan bedenken, zijn de nachtclubs. Voor de rest lijkt elke sector me (vaak al maanden) terug open (weliswaar zijn/waren er daar wel beperkingen of maatregelen van kracht). Maar uitspraken als "alles blijven dichthouden" slaat nergens meer op.
Neen, omdat er buiten een paar zero covid wacko's niemand nog gelooft in het verdwijnen van covid.

Het enige verschil is dat de periode van besmettelijkheid waarschijnlijk lager is omdat de virale lading sneller daalt bij gevaccineerden. Maar tijdens de periode van besmettelijkheid zijn ze, grosso modo, gewoon even besmettelijk als een niet-gevaccineerde.

Belangrijk detail dat in de discussie omtrent besmettelijkheid van gevaccineerden maar al te vaak vergeten wordt, is het feit dat een gevaccineerde ook minder vlug besmet zal geraken. ALS een gevaccineerde besmet geraakt (de zogenaamde breakthrough infecties) dan is zoals ge zelf aangeeft op de periode van besmettelijkheid die besmettelijkheid wellicht even groot als bij een niet-gevaccineerde, maar de kans is én kleiner dat ze besmet geraken, én de periode van besmettelijkheid is korter.

De kans dat een gevaccineerde een gevaccineerde gaat besmetten, is dus toch duidelijk kleiner dan elke andere combinatie?
Hoe meer gevaccineerden, hoe minder kans dus dat het virus nog gaat rond gaan.

En neen, met "minder kans" of "duidelijk kleiner" bedoel ik niet dat er géén kans meer is.
Sommige maatregelen komen de overheid natuurlijk wel niet ongunstig uit. Ik denk dan bijvoorbeeld aan dat sluitingsuur voor de horeca, discotheken en fuiven die nog steeds niet mogen doorgaan, nog steeds geen massa evenementen. De weekendongevallen en de politie interventies zullen nu wel pakken minder zijn dan wanneer iedereen terug ongebreideld de bloemetjes mag buiten zetten en de uitgaansbuurten uitpuilen. Ik denk dat dit qua inzet voor de politie wel veel scheelt. Ook het feit dat voetbalmatchen al anderhalf jaar niet meer in volle stadions kunnen plaats vinden zullen ze bij de politie ook wel voelen.

Ik vind de grens tussen complotdenken en zichzelf de vraag stellen of sommige maatregelen in het grotere plaatjes misschien niet beter uitkomen voor bepaalde instanties zeer dun.

Dat ze dat gevoeld zullen hebben qua werkdruk, ga ik zeker niet ontkennen. Dat zijn inderdaad voordelen die het gevolg waren van bepaalde maatregelen, maar die voordelen zijn daarom geen motivatie om die maatregelen te blijven aanhouden he. Meer bepaald in uw voorbeeld van voetbalmatchen hebben we zoals geweten vanaf dit weekend terug volle voetbalstadions. Enige verschil met vroeger is dat er momenteel nog geen bezoekende fans zijn toegelaten (men hoopt dit vanaf september wel te doen, als blijkt dat de toegang met CST overal vlot verlopen is de komende drie speeldagen), maar dat wil niet zeggen dat er daarom geen politiemanschappen gaan nodig zijn de komende weken. Zelfs tijdens de voorbije matchen met beperkte capaciteit (5000-6000 man in ons geval in Genk) vond ik dat er nog relatief veel politie op de been was, vorige week liep men zelfs met politiehonden rond aan het stadion (was wel Europees, dan zal men sowieso al wel iets waakzamer zijn).

Dus neen, ook al hadden bepaalde maatregelen ook gunstige gevolgen voor bepaalde zaken, die gunstige gevolgen zijn imo dus zeker geen reden geweest waarom maatregelen werden ingevoerd of werden aangehouden.

Volgens mij had het zelfs zonder enige restricties gekund en ging dat maatschappelijk nul negatieve impact gehad hebben op een extra dode links en rechts na. Maar je kunt daar enerzijds niet zomaar maanden op voorhand vanuit gaan, dat is gewoon dom, en anderzijds wou de politiek ook niet mee.

Hoe zit het btw in het VK ondertussen? Toch al x weken na freedom day, inmiddels.
Mja, vanaf vrijdag kunnen evenementen van 75.000 man doorgaan (vergeleken met het zoveel soepeler Nederland echt een pak mensen en maar goed ook he). Dat die test opeens een dag minder geldig is, is inderdaad lullig, maar kom op, hier speelt echt wel iets anders mee voor Chokri. Als de politiek echt geen festival wou dan hadden ze die deadline toch om 1 september gezet zoals Nederland bijvoorbeeld? Ik zou zelfs eerder denken dat VDB zijn ex-partijgenoot wou helpen aangezien dat net het aantal bezoekers van Pukkelpop is geloof ik?

Sommige maatregelen komen de overheid natuurlijk wel niet ongunstig uit. Ik denk dan bijvoorbeeld aan dat sluitingsuur voor de horeca, discotheken en fuiven die nog steeds niet mogen doorgaan, nog steeds geen massa evenementen. De weekendongevallen en de politie interventies zullen nu wel pakken minder zijn dan wanneer iedereen terug ongebreideld de bloemetjes mag buiten zetten en de uitgaansbuurten uitpuilen. Ik denk dat dit qua inzet voor de politie wel veel scheelt. Ook het feit dat voetbalmatchen al anderhalf jaar niet meer in volle stadions kunnen plaats vinden zullen ze bij de politie ook wel voelen.

Ik vind de grens tussen complotdenken en zichzelf de vraag stellen of sommige maatregelen in het grotere plaatjes misschien niet beter uitkomen voor bepaalde instanties zeer dun.
Er is dan nog steeds een groot verschil met dat niet nuttige regels blijven gelden voor de rest van ons leven he. Daar ging het om. En sommige dingen zullen zeker goed uitkomen, maar alles heeft ook een nadeel he. In dit geval de economie vooral. Zelfs met die kosten zou het nog opbrengen denk ik. Een weekend op stap brengt de overheid ook genoeg op, net als voetbalmatchen.

Mja, vanaf vrijdag kunnen evenementen van 75.000 man doorgaan (vergeleken met het zoveel soepeler Nederland echt een pak mensen en maar goed ook he). Dat die test opeens een dag minder geldig is, is inderdaad lullig, maar kom op, hier speelt echt wel iets anders mee voor Chokri. Als de politiek echt geen festival wou dan hadden ze die deadline toch om 1 september gezet zoals Nederland bijvoorbeeld? Ik zou zelfs eerder denken dat VDB zijn ex-partijgenoot wou helpen aangezien dat net het aantal bezoekers van Pukkelpop is geloof ik?
Ik bedoel niet dat de politiek Pukkelpop of Chokri doelbewust heeft tegengewerkt hé. Enkel dat wat zij wilden niet te verzoenen was met wat hij wou. En dat mag, maar achteraf bekeken denk ik dat het allemaal zo niet had hoeven lopen. Een festival als Werchter of Graspop was natuurlijk bij voorbaat kansloos.

Goeie zaak vind ik wel op zich, zeker nu het voetbal weer van start gaat is het eigenlijk jammer als jongeren (die al op reis zijn geweest ofzo) zich in de kosten moeten werken door te testen om naar het stadion te kunnen gaan (waarvoor ze mogelijk al een abonnement hebben).

Hoe zit dat trouwens met mensen die (omwille van medische redenen) niet gevaccineerd mogen worden?
Voor mij zou zo iemand eigenlijk een certificaat mogen krijgen dat gelijkstaat aan vaccinatie/negatieve test aangezien die mensen er zelf ook niet voor gekozen hebben niet gevaccineerd te worden, maar hoe er met die mensen (bij ons of in andere landen) omgegaan wordt?
Ik heb het dan echt wel over mensen die het niet mogen krijgen (wegens bepaalde allergieën ofzo), dus niet om mensen die zichzelf als risicopatiënt benoemen en daarom "dat vergif" niet willen nemen omdat dat in hun ogen veel te gevaarlijk is ;)

Goeie zaak vind ik wel op zich, zeker nu het voetbal weer van start gaat is het eigenlijk jammer als jongeren (die al op reis zijn geweest ofzo) zich in de kosten moeten werken door te testen om naar het stadion te kunnen gaan (waarvoor ze mogelijk al een abonnement hebben).
Revolutionaire inzichten, zo twee weken voor het einde van de zomervakantie nadat zelfs de tieners al quasi allemaal een eerste prik hebben gehad. Dat is toch niet serieus meer?

Stop gewoon met gezonde mensen te testen zonder dat daar een reden toe is. Kinderen elke week een PCR-test afnemen, aub. :puke:

Ik bedoel niet dat de politiek Pukkelpop of Chokri doelbewust heeft tegengewerkt hé. Enkel dat wat zij wilden niet te verzoenen was met wat hij wou. En dat mag, maar achteraf bekeken denk ik dat het allemaal zo niet had hoeven lopen. Een festival als Werchter of Graspop was natuurlijk bij voorbaat kansloos.
Dat klopt. Die festivals kwamen sowieso wel te vroeg.

Vandaag moest ik in Brussel zijn en daar vertelde me iemand dat een gezin zich speciaal liet vaccineren om op reis te kunnen gaan ..terug thuis allemaal positief waarvan er 2 naar het ziekenhuis moesten ….(geloof het of niet maar het ligt dus niet allemaal aan de niet gevaccineerden meer )
En die waren volledig gevaccineerd voor ze vertrokken en hebben daar niet het varken uitgehangen?
Ook al test 140% positief, ik zie het probleem niet.
Bijna iedere volwassene is toch volledig gevaccineerd?
Dan zou ik me toch serieus zorgen maken want dat betekent dat er minimaal 40% meer mensen terugkeren naar België: wat een massa immigratie!

Hoe zit dat trouwens met mensen die (omwille van medische redenen) niet gevaccineerd mogen worden?
Voor mij zou zo iemand eigenlijk een certificaat mogen krijgen dat gelijkstaat aan vaccinatie/negatieve test aangezien die mensen er zelf ook niet voor gekozen hebben niet gevaccineerd te worden, maar hoe er met die mensen (bij ons of in andere landen) omgegaan wordt?
Ik heb het dan echt wel over mensen die het niet mogen krijgen (wegens bepaalde allergieën ofzo), dus niet om mensen die zichzelf als risicopatiënt benoemen en daarom "dat vergif" niet willen nemen omdat dat in hun ogen veel te gevaarlijk is ;)
Die jongeren hebben ook allemaal de kans gehad op vaccinatie (vanaf 12j). Weigeren = zelf voor de kosten opdraaien die door de maatregelen nodig zijn als je iets wilt doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan