Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Er is nog geen woord gelost over:

- dansen op privéfeesten
- normaliteit werkregimes
- normale schoolregimes
- schrappen sociale distancing
- schrappen beperkingen op sociale contacten

Er is nog altijd een groot verschil tussen de regels voorschreven door de overheid en de regels die je volgt.

Een groot deel van die regels kan je gewoon naast je neerleggen zonder problemen en dan ziet het er al veel beter uit.

Dans zoveel je wil, veeg je gat aan social distancing en heb zoveel sociale contacten als je wil, niemand zal daar wakker van liggen.

Dat weet ik en was net mijn punt. Misschien wordt het tijd dat die mensen zichzelf en hun modus operandi eens in vraag beginnen stellen. Idem hier, Molenberghs die vandaag in de gazetten weer wat cijfers zit te cherrypicken om toch maar te proberen ontkennen dat de parameters in het VK zakken. Hij haalt aan dat er op 25 juli 21k besmettingen waren, en drie dagen later 29k. Alleen was 25 juli een zondag, liggen de cijfers dan (net zoals bij ons) gewoon beduidend lager omdat er in het weekend minder getest wordt, en weet iedereen ondertussen dat dagcijfers met elkaar vergelijken geen goed idee is.

Denken zo'n mensen dan echt dat iemand dat nog gelooft en dat dat niet gewoon doorprikt gaat worden?

Er hebben een hele hoop mensen zich volledig vastgereden in het narratief dat de gewone bevolking niet voor zichzelf kan nadenken, geen eigen verantwoordelijkheid neemt en dat meer maatregelen = beter, minder maatregelen = slechter. De realiteit is dat covid nog altijd op twee parameters surft: Menselijk gedrag en een voldoende grote 'pool' van potentiële besmettingskandidaten.
Om advocaat van de duivel te spelen: iedereen cherry-picked. Of het nu experten zijn of gewone mensen. Jij komt hier ook altijd met tweets van dezelfde mensen af omdat je je erin kan vinden. Zo gaan ook experten natuurlijk voornamelijk naar cijfers/studies kijken die hun mening staven.

En dat was net mijn punt tot een week geleden (i.v.m. UK): er waren cijfers die alle theorieën bevestigen, dus dan was het in mijn ogen te vroeg om conclusies te trekken. Ondertussen kan dat voorzichtig wel.

Zelfs de boeman van velen MVR zegt dat mondmaskers kunnen worden uitgefaseerd.

Viroloog Marc Van Ranst: “Mondmasker gefaseerd afschaffen als vaccinatiecampagne rond is”​

Zelfs de boeman van velen MVR zegt dat mondmaskers kunnen worden uitgefaseerd.

Viroloog Marc Van Ranst: “Mondmasker gefaseerd afschaffen als vaccinatiecampagne rond is”​

Wie gelooft deze man nu nog. :unsure:

Idd geniaal. Klagen op Facebook, alles delen met Google, "- sent from my iPhone" etc :)
Geniaal omdat het het drogargument bij uitstek is? Het is niet omdat mensen beslissen om bepaalde informatie te delen met een bedrijf dat ze daarom alles willen delen met iedereen. Noch de informatie die gedeeld wordt, noch de tegenpartij is dezelfde. Dus ja, het is perfect mogelijk dat iemand die bepaalde informatie met Facebook of Google deelt, niet wil dat zijn medische gegevens gedeeld worden met cafebazen of werkgevers.

Maar je hoeft het ook niet te delen met cafébaas. Net zoals app moet je er geen gebruik van maken dan als je niet akkoord gaat met de voorwaarden.

Voor baas gaat jpv wel juist zijn volgens mij.

Geniaal omdat het het drogargument bij uitstek is? Het is niet omdat mensen beslissen om bepaalde informatie te delen met een bedrijf dat ze daarom alles willen delen met iedereen. Noch de informatie die gedeeld wordt, noch de tegenpartij is dezelfde. Dus ja, het is perfect mogelijk dat iemand die bepaalde informatie met Facebook of Google deelt, niet wil dat zijn medische gegevens gedeeld worden met cafebazen of werkgevers.

Maar eerlijk, wélk nadeel ondervindt ge er van dat een cafébaas zou weten dat ge wel of niet gevaccineerd zijt?
Als ge het wel zijt dan zie ik echt niet in waarom dat niet geweten zou mogen zijn.
Als ge het niét zou zijn dan zou ik ergens nog begrijpen dat er een zeker gevoel van schaamte is, al is mijn persoonlijke ervaring toch eerder dat niet-gevaccineerden (of alleszins de weigeraars) daar eerder trots dan beschaamd over zijn. Als ge niet gevaccineerd zijt dan weten ze trouwens nog altijd niet waarom: geweigerd? Nog niet vollédig + 2 weken gevaccineerd? Medische reden?

Het is nu niet dat ge uw medisch dossier op tafel moet gooien en het personeel ter plaatse eens op het gemakje gaat nalezen wat ge al allemaal aan de hand hebt gehad in uw leven he.

Ik heb het gevoel dat mensen die daar moeilijk over doen, dat vooral een principiële kwestie vinden, maar dan zijn er imo toch tig andere principiële kwesties in onze maatschappij waar imo meer reden is om moeilijk over te doen dan zo'n pass die aantoont dat ge safe genoeg wordt beschouwd.

Maar eerlijk, wélk nadeel ondervindt ge er van dat een cafébaas zou weten dat ge wel of niet gevaccineerd zijt?
Als ge het wel zijt dan zie ik echt niet in waarom dat niet geweten zou mogen zijn.
Als ge het niét zou zijn dan zou ik ergens nog begrijpen dat er een zeker gevoel van schaamte is, al is mijn persoonlijke ervaring toch eerder dat niet-gevaccineerden daar eerder trots dan beschaamd over zijn. Als ge niet gevaccineerd zijt dan weten ze trouwens nog altijd niet waarom: geweigerd? Nog niet vollédig + 2 weken gevaccineerd? Medische reden?

Het is nu niet dat ge uw medisch dossier op tafel moet gooien en het personeel ter plaatse eens op het gemakje gaat nalezen wat ge al allemaal aan de hand hebt gehad in uw leven he.

Ik heb het gevoel dat mensen die daar moeilijk over doen, dat vooral een principiële kwestie vinden, maar dan zijn er imo toch tig andere principiële kwesties in onze maatschappij waar imo meer reden is om moeilijk over te doen dan zo'n pass die aantoont dat ge safe genoeg wordt beschouwd.
Voor mij persoonlijk, weinig impact. Ik heb er ook geen probleem mee om tegen mensen te zeggen dat ik gevaccineerd ben. Wel problemen mee:
- De precedentswaarde. Voor sommige is "het is fucking Coronatijd" roepen genoeg om alles er door te duwen. Voor Corona zou het ondenkbaar zijn geweest om vaccininformatie te delen met niet-zorgkundigen of niet-overheid. Voor mij is dat niet veranderd. Ik betwijfel ook of een Coronapasje tonen aan de ingang nu plots de grote gamechanger gaat zijn. Het vaccinpercentage is heel hoog, niet-gevaccineerden zien ook nog mensen buiten de pasjes-plaatsen, gevaccineerd wil niet zeggen niet besmettelijk ...
- Er zijn wel mensen waarvoor dit impact heeft. Mensen die met een medische reden niet gevaccineerd worden waar tegen gedscrimineerd zal worden als ze nergens meer binnen mogen. Ook mensen die niet gevaccineerd willen worden, zijn daar voor mij nog altijd vrij toe. Dat zijn heus niet allemaal wetenschapsontkennende nitwits. Ik ben tegen verplichting van vaccinatie en ook tegen de facto verplichting door niet gevaccineerden overal te weigeren.

Laatst bewerkt:
Maar als je denkt dat hij cherrypickt en dat het zo makkelijk te doorprikken is, wat is dan zijn motief om het zo te doen?
Kan wel zijn dat menselijk gedrag een van de grote parameters is, de maatregelen zijn er net om het menselijk gedrag aan te passen.
Dat zal je aan hem moeten vragen, ik kan niet in zijn hoofd kijken. Het was alleen de laatste in een (redelijk lange reeks ondertussen) ridicule uitspraken.

Mijn gok is dat de man vast zit in een zeer enggeestig angstnarratief.

En je hebt (het gros van) de maatregelen helemaal niet nodig om menselijk gedrag aan te passen. Maar dat is een andere discussie, die ik niet van plan ben om (nogmaals) met u te voeren.

Als ge het niét zou zijn dan zou ik ergens nog begrijpen dat er een zeker gevoel van schaamte is, al is mijn persoonlijke ervaring toch eerder dat niet-gevaccineerden (of alleszins de weigeraars) daar eerder trots dan beschaamd over zijn. Als ge niet gevaccineerd zijt dan weten ze trouwens nog altijd niet waarom: geweigerd? Nog niet vollédig + 2 weken gevaccineerd? Medische reden?

Da's een beetje dezelfde redenering als 'wanneer je niets mis doet, heb je ook niets te vrezen' die als counterargument wordt gebruikt in oa de discussies van camera's op elke straathoek en van die dingen. Het gaat er niet om dat je niets te vrezen hebt, het gaat erom dat die cafébaas daar gewoon losweg geen zaken mee heeft.

Dat zal je aan hem moeten vragen, ik kan niet in zijn hoofd kijken. Het was alleen de laatste in een (redelijk lange reeks ondertussen) ridicule uitspraken.

Mijn gok is dat de man vast zit in een zeer enggeestig angstnarratief.

En je hebt (het gros van) de maatregelen helemaal niet nodig om menselijk gedrag aan te passen. Maar dat is een andere discussie, die ik niet van plan ben om (nogmaals) met u te voeren.
Nochtans ligt wat hij zegt helemaal in de lijn met de tweets die jij post. Eerst heb je die zogenaamde Freedom Day, waarvan al gepost is dat er nog altijd beperkingen gelden, het is niet veel anders dan wat er in Nederland was met daarbij ook nog eens de vraag van Johnson om bepaalde dingen niet te doen, als je er toch van overtuigd bent dat maatregelen niet nodig zijn om menselijk gedrag aan te passen, mag je dat ook niet zomaar van tafel vegen.
Maar vooral, de experts daar zeggen veelal hetzelfde als wat Molenberghs en andere experts hier zeggen. Ze zeggen zelfs ook dat ze niet goed weten waar die plotse daling vandaan komt. Maar de zelfverklaarde experts hier weten het natuurlijk wel. Dat dat komt door hindsight en zò fragmentarische data dat elke kritiek op voorhand een open deur is, mag niet te veel gezegd worden. Ik vind dat een heel rare evolutie. "Kijk, dit onderzoek is niks waard, want hier en daar een puntje niet peer reviewed. Ìk denk dat het zo zit! Want deze tweet."

Je zegt letterlijk dat hij informatie verzwijgt die niet in zijn kraam past. Als ik dan vraag waarom hij een kraam zou hebben, blijft het antwoord uit. Opnieuw, dat vind ik raar. Een antwoord daarop komt al snel uit bij complottheorieën, want waarom zou iemand plezier scheppen in maatregelen opleggen. Maar de suggestie doen dat hij systematisch informatie verzwijgt voor een persoonlijke agenda, mag dan wel.

Omdat het een beetje op elkaar aansluit: Freedom Day in the VK vond plaats op een moment het aandeel volledig gevaccineerde personen 5% lager lag dan het percentage waar wij momenteel aan zitten. Dus stellen dat er nog niet voldoende mensen gevaccineerd zijn (of immuniteit hebben, hoe je het ook wil stellen), is mogelijk wel kort door de bocht.
1) nooit rekenen met het aantal gevaccineerden nu, maar met die van 2 weken geleden. Er zijn in de UK op 5 juli 49,9% gevaccineerden die al 2 weken dubbel gevaccineerd waren. In België zitten we nu (2 weken terug) aan 49,71%. We zitten dus nog altijd (nipt) lager dan hen, niet 5% hoger.

2) We zijn géén eiland. Wij hebben véél meer last van toerisme dan Engeland, die nu al een héél eindje voor de meeste mensen niet mogelijk waren als bestemming en dit in de praktijk véél gemakkelijker kunnen controleren.

Kunnen we dan quasi alle maatregelen lossen? Volgens mij: Ja, binnenkort. Maar het lijkt me veiliger, om massaal reizen te vermijden, om dat pas vanaf 1 september te doen. Want we weten hoe goed Belgen omgaan met het naleven van de maatregelen rond reizen en in rode zones verblijven...
puni zei:
Een deel van de problematiek is ook terug te brengen in het feit dat elke modellering eigenlijk keer op keer gewoon (veel) te pessimistisch is geweest. Idem weeral in het VK met dat gedoe over Freedom Day en de 'quasi zekerheid van 100k besmettingen per dag twee weken later'. Als je er zo gigantisch naast zit, elke keer opnieuw, moeten die mensen zichzelf misschien toch eens in vraag beginnen stellen.
ik herinner me nochtans een discussie hier dat een modellering die ik gebruikte om de toekomst positief in te schatten verketterd werd omdat hij in oktober 2020 er serieus naast zat.

Ik vermoed dat je trouwens niet goed gelezen hebt: de meeste modelleringen gaan uit van verschillende scenario's en in het RAMPscenario gaan ze tot 200k besmettingen per dag, dat is niet het standaard scenario. Ook die 100k is dus niet noodzakelijk het standaard-scenario (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/07/16/_freedom-day_-engeland-lost-de-teugels0/)

En ja, net omdat de onzekerheid zo groot is, maken ze meestal verschillende scenario's waarvan er altijd maar ééntje het dischtst kan benaderen.

Da's een beetje dezelfde redenering als 'wanneer je niets mis doet, heb je ook niets te vrezen' die als counterargument wordt gebruikt in oa de discussies van camera's op elke straathoek en van die dingen. Het gaat er niet om dat je niets te vrezen hebt, het gaat erom dat die cafébaas daar gewoon losweg geen zaken mee heeft.

Cafébaas zit er ook niet op te hopen om al die info te krijgen en te controleren.
Meeste cafébazen gaan hun vaste gasten waarschijnlijk 1 keer of zelfs nooit controleren.
Ook gaat diezelfde baas geen database bijhouden en direct iemand weigeren omdat hij vorige keer geen pass kon voorleggen.

Ieder argument die hier passeert zie ik ook in discussie over paspoort in de VK. Nochtans lopen we hier rond met identiteitskaart zonder problemen.

Dit is een heel tijdelijke maatregel waar er geen langdurig maatschappelijke basis voor is.

Wanneer je een pcr-test laat afnemen in de praktijk van een arts dan zal dat resultaat ook in de covidsafe app zichtbaar worden?

Ik zou héél grote voorstatnder zijn dat je als consument zélf in grote lijnen kan kiezen wat publiek is, mits beschermingsmaatregelen.

Ik ben bvb voorstander van een systeem net zoals bij Android waarin je een melding krijgt als een bepaalde app/bedrijf bepaalde gegevens van jou wil. Als ik dan ooit eens aangeef dat Telenet mijn adreswijziging mag doorkrijgen, dan moet ik verder nooit meer mijn adres doorgeven.

Voorwaarden wel:
- ik kan op élk moment een overizcht zien van wie aan mijn gegevens komt (zowel bedrijf als een id van een medewerker)
- ik kan op élk moment die toestemming intrekken
- het bedrijf moet in begrijpbare taal aangeven waarvoor ze de gegevens gebruiken en dit mag niet voor zuivere marketing als je geen klant bent
- het bedrijf moet ook er vanuitgaan dat het veranderen van een gegeven op die manier doorgegeven wordt en kan me dan niet verwijten dat ik het niet nog eens apart doe

Maw: GDPR die véél logischer in elkaar zit en vanuit één overheidsapp (of beveiligde app) beheerd wordt ipv dat ik nu naar én Telenet én Netfix én ... apart moet mailen.

Wordt ik lid van de Gezinsbond? Wel, als ik 1 keer mijn adres opgeef en toestemming, dan hebben ze altijd mijn adreswijziging

En dan geef ik automatisch toestemming aan iedereen om mijn vaccinatiestatus te bekijken. Wie dan die gegevens gebruikt, zal het achteraf bij de rechter moeten uitleggen.

Cafébaas zit er ook niet op te hopen om al die info te krijgen en te controleren.
Meeste cafébazen gaan hun vaste gasten waarschijnlijk 1 keer of zelfs nooit controleren.
Ook gaat diezelfde baas geen database bijhouden en direct iemand weigeren omdat hij vorige keer geen pass kon voorleggen.
Het is niet omdat een groot deel van de uitbaters het niet gaat misbruiken, dat niemand dat gaat doen. Vorige zomer zijn de gegevens die moest achtergelaten worden wanneer je de horeca bezocht ook misbruikt door sommige mensen, zowel voor promotionele doeleinden als voor stalking e.d. Het feit dat een cafebaas er niet op zit te wachten is ook geen argument. Het feit dat een cafebaas vrij zou mogen kiezen om de regel voor bepaalde klanten wel en voor andere niet toe te passen is dat nog minder, dat is helemaal de deur openzetten voor discriminatie allerhande.

Ieder argument die hier passeert zie ik ook in discussie over paspoort in de VK. Nochtans lopen we hier rond met identiteitskaart zonder problemen.
Het gaat hier niet over een identiteitskaart, het gaat over vaccinatiegegevens. Volgens deze argumentatie kan je alles gaan verplichten want we hebben toch ook al een identiteitskaart. Elke keer een stukje verder want het is toch dat maar met dan de argumentatie dat je de hakken niet in het zand mag zetten want we zijn toch al vertrokken.

Dit is een heel tijdelijke maatregel waar er geen langdurig maatschappelijke basis voor is.
En over welke termijn spreken we dan? Tegen dat dit is ingevoerd, is iedereen die wil gevaccineerd. Wat gaat er veranderen waardoor deze regel terug zal afgeschaft worden? Corona gaat niet weg. Wat is de maatschappelijke basis op dit moment? Een gevaccineerde kan op café het virus verspreiden, een niet-gevaccineerde ook. Gaan we mensen boven een bepaalde leeftijd ook weigeren omdat voor hen de kans dat het vaccin ineffectief is, groter is? Mag een werkgever iemand weigeren puur op basis van het feit dat die niet gevaccineerd is? Voor mij twee keer nee maar je zou ook een argumentatie kunnen opzetten dat voor beide een maatschappelijke basis is. Er is een maatschappelijke basis om een niet-gevaccineerde als paria te behandelen zolang je maar Corona heel hoog boven alle andere rechten en wetten plaatst.

Het is niet omdat een groot deel van de uitbaters het niet gaat misbruiken, dat niemand dat gaat doen. Vorige zomer zijn de gegevens die moest achtergelaten worden wanneer je de horeca bezocht ook misbruikt door sommige mensen, zowel voor promotionele doeleinden als voor stalking e.d. Het feit dat een cafebaas er niet op zit te wachten is ook geen argument. Het feit dat een cafebaas vrij zou mogen kiezen om de regel voor bepaalde klanten wel en voor andere niet toe te passen is dat nog minder, dat is helemaal de deur openzetten voor discriminatie allerhande.

Het gaat hier niet over een identiteitskaart, het gaat over vaccinatiegegevens. Volgens deze argumentatie kan je alles gaan verplichten want we hebben toch ook al een identiteitskaart. Elke keer een stukje verder want het is toch dat maar met dan de argumentatie dat je de hakken niet in het zand mag zetten want we zijn toch al vertrokken.

En over welke termijn spreken we dan? Tegen dat dit is ingevoerd, is iedereen die wil gevaccineerd. Wat gaat er veranderen waardoor deze regel terug zal afgeschaft worden? Corona gaat niet weg. Wat is de maatschappelijke basis op dit moment? Een gevaccineerde kan op café het virus verspreiden, een niet-gevaccineerde ook. Gaan we mensen boven een bepaalde leeftijd ook weigeren omdat voor hen de kans dat het vaccin ineffectief is, groter is? Mag een werkgever iemand weigeren puur op basis van het feit dat die niet gevaccineerd is? Voor mij twee keer nee maar je zou ook een argumentatie kunnen opzetten dat voor beide een maatschappelijke basis is. Er is een maatschappelijke basis om een niet-gevaccineerde als paria te behandelen zolang je maar Corona heel hoog boven alle andere rechten en wetten plaatst.

Identiteitskaartargument is om duidelijk te maken dat gegevens opvragen altijd moeilijk gaat zijn. In een land zoals VK is dat ondenkbaar dat ze zelfs een kaartje met je naam op kunnen vragen. Hier geven we hem af bij de mediamarkt omdat ze info nodig hebben. Of aan de bank om eens in te scannen.

We spreken hier ook over een manier om te tonen dat je gevaccineerd bent of negatieve test of recent genezen bent. Meer info staat er daar ook niet op. In de covidsafe pass staat er niks van info in waar ik bang van zou hebben mochten ze het zien.
Probleem is, en dat hebben we te danken aan de Nederlanders om het aan te tonen, je er wel mee kan frauderen. Dusja dan moet je ID er wel bij staan.

Hoe lang het zal zijn weet ik niet, ik vermoed een paar maanden max. Op zich wordt het nu ingevoerd omdat evenementensector perspectief wil hebben dus maatschappelijk weinig nut als vaccinatiegraad 80+ zal zijn.

En zo begint het en 't is dat da mij stoort. Iedereen buigt veel te gemakkelijk en legt zich makkelijk bij neer bij elke verandering. Corona pas? Da was vorig jaar ook een no go. Kijk nu.
Waarvoor gaat de coronapass nu dienen?

Kan je me eens duidelijk tonen waarvoor deze pass moet of zal gebruikt worden?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan