Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gaan we het blijven aanvaaardbaar vinden dat een overheid vraagt waar je geweest bent, welke vlucht je genomen hebt, op welke stoel je zat en waar je gaat verblijven na je reis? De overheid heeft daar allemaal geen zaken mee. Dat PLF document moet asap afgevoerd worden zodra genoeg mensen gevaccineerd zijn. Net zoals verplichting test/vaccinatie om een evenement te mogen bijwonen. Afvoeren zodra het kan, lees: als genoeg mensen hun vaccin gehad hebben. Want dat was altijd de deal: de vaccins gingen ons leiden naar de vrijheid. En ik wil geen "vrijheid" waarbij je moet bewijzen dat je gezond bent om iets te mogen doen. Dan moet de overheid vaccinatie maar verplichten, dan heb je die garantie.

Tijd dus om die belofte om te zetten in daden.
eerst een ganse tekst die zegt dat ze iets moeten doen als er voldoende mensen gevaccineerd zijn (wat nog niet het geval is, zie mijn posts) en daarna zeggen dat ze het nu al moeten doen.

Wat is het nu?

Als (als!) de goede cijfers in het VK zich doorzetten, weet ik niet goed welke argumenten er nog echt gaan overschieten om het langer te rekken dan nodig? Zware gok, randje onverantwoord zelfs, maar als het blijkbaar goed uitpakt, welke mogelijke reden zou er dan nog kunnen zijn om te blijven talmen? Of welke verklaringen dat het daar wel zou kunnen en hier niet?

Steven Van Gucht had gezegd in VTM? nieuws dat ze de versoepelingen op Freedomday en de gevolgen ervan goed in de gaten gingen houden.
Dat het een experiment was maar blijkbaar (voorlopig) goed uitdraait.
Dus ik denk wel dat andere landen er naar kijken om conclusies op lokaal niveau te trekken.

Nu hangt alles af van diegene die wel bereid zijn om zich te vaccineren maar de niet gevaccineerden krijgen dan ook wel de voordelen zonder iets voor te doen.

Dit komt zo over alsof gevaccineerden één of ander offer hebben gedaan door zich te laten vaccineren. Je wilt in de eerste instantie toch jezelf en je naasten beschermen of komt dat nu zo raar en naïef over?

Zo die houding van 'oh ik neem het spuitje en kom maar op met die vrijheid' is ook maar gaar hè? Van volledige vrijheid/privacy is allang geen sprake meer hoor.:unsure:

Wat mij vooral opgevallen is in deze coronacrisis, is dat mensen vooral pas iets om hun privacy geven als de overheid iets vraagt, maar zodra het is om één of andere dwaze app te installeren, het allemaal er niet aan toe doet. Wat niet wilt zeggen dat ik het ermee eens ben dat bepaalde regels moeten blijven. Zoals de meesten ben ik het erover eens dat ze moeten verdwijnen zodra het kan, maar op dat punt zijn we nog niet.

Dit komt zo over alsof gevaccineerden één of ander offer hebben gedaan door zich te laten vaccineren. Je wilt in de eerste instantie toch jezelf en je naasten beschermen of komt dat nu zo raar en naïef over?

Zo die houding van 'oh ik neem het spuitje en kom maar op met die vrijheid' is ook maar gaar hè? Van volledige vrijheid is allang geen sprake meer hoor.:unsure:

in eerste instantie maar toch zie je overal in de Westerse wereld grote groepen die niet zo denken.
Frankrijk zit met grote groep anti vaxxers en pas na verstrengingen zijn aantal vaccinaties weer de lucht in gegaan.
VS zit met grote groep anti vaxxers en door Deltavariant en stijging besmettingen en doden EN door opnieuw regels in te voeren EN stimuli zoals cash gaan de vaccinaties daar ook weer de lucht in.

Dus neen puur op gezond verstand rekenen en denken dat mensen zichzelf en vooral hun omgeving willen beschermen daar gaan we het niet meer redden.

Gisteren letterlijk gezegd in Het Journaal van 19u op de VRT.
Dat kan nog altijd van alles zijn. Ik vind het een straffe uitspraak, omdat wereldwijd en in België de consensus al een tijdje is dat iets als groepsimmuniteit niet zal bestaan bij covid19.

Als (als!) de goede cijfers in het VK zich doorzetten, weet ik niet goed welke argumenten er nog echt gaan overschieten om het langer te rekken dan nodig? Zware gok, randje onverantwoord zelfs, maar als het blijkbaar goed uitpakt, welke mogelijke reden zou er dan nog kunnen zijn om te blijven talmen? Of welke verklaringen dat het daar wel zou kunnen en hier niet?
Blijft dat Engeland een eiland is, maar gezien de huidige aanwezigheid (nog ruimer dan in België) is het idd een feit dat als ze de cijfers dalende kunnen houden (wat nu even niet het geval is, maar het valt zeker mee), dan kunnen ze idd als voorbeeld dienen.

eerst een ganse tekst die zegt dat ze iets moeten doen als er voldoende mensen gevaccineerd zijn (wat nog niet het geval is, zie mijn posts) en daarna zeggen dat ze het nu al moeten doen.

Wat is het nu?

God JPV... Denk je echt dat ik bedoel met omzetten in daden dat het nu stante pede, instant, op deze seconde, presto, nu moet gebeuren? Een beetje intellectuele eerlijkheid aub. Je weet maar al te goed wat ik bedoel. Over X aantal weken is 70% van de bevolking volledig ingeënt, over X aantal weken waarschijnlijk zelfs 80%. Dus ja je kan nu al beginnen plannen maken om te versoepelen als die drempels bereikt worden want ze weten wanneer die drempels +- bereikt gaan worden.

God JPV... Denk je echt dat ik bedoel met omzetten in daden dat het nu stante pede, instant, op deze seconde, presto, nu moet gebeuren? Een beetje intellectuele eerlijkheid aub. Je weet maar al te goed wat ik bedoel. Over X aantal weken is 70% van de bevolking volledig ingeënt, over X aantal weken waarschijnlijk zelfs 80%. Dus ja je kan nu al beginnen plannen maken om te versoepelen als die drempels bereikt worden want ze weten wanneer die drempels +- bereikt gaan worden.

Over enkele weken is het 1 september, en het is toch al weken/maanden geweten én gecommuniceerd geweest dat vanaf 1 september we grotendeels terug naar het normale leven van vroeger gaan en er dan nog zeer weinig maatregelen gaan overblijven?

Over enkele weken is het 1 september, en het is toch al weken/maanden geweten én gecommuniceerd geweest dat vanaf 1 september we grotendeels terug naar het normale leven van vroeger gaan en er dan nog zeer weinig maatregelen gaan overblijven?

Er is nog geen woord gelost over:

- schrappen PLF voor reizen
- heropening nachtleven, fuifleven, dansen op privéfeesten
- normaliteit werkregimes
- normale schoolregimes
- schrappen vaccinatiepas / test / ... om naar een evenement te mogen gaan
- schrappen sociale distancing
- schrappen mondmaskers
- schrappen beperkingen op sociale contacten
- normalisering reizen en schrappen reisbeperkingen
- en ongetwijfeld zaken die ik nog vergat

Er ligt nog een serieuze oceaan tussen beweren dat we grotendeels naar het normale leven gaan met zeer weinig overblijvende maatregelen en dat ook effectief doen. En nee, ik verwacht niet dat we per 1 september alle bovenstaande doorvoeren (want ik voel het in de mond leggen van woorden al weer aankomen), maar ik verwacht wel dat na anderhalf jaar de overheid haar woord houdt en bij goede vaccinatiegraden het leven op korte termijn weer gaat teruggeven aan de bevolking.

Als het dan niet kan, zal het nooit meer kunnen.

PLF gaat eerste maanden of jaar niet verdwijnen. We moeten weten welke mensen uit welke regio komen. Dit is al paar posts geleden uitgelegd geweest

Schrappen reisbeperkingen gaat nooit maar dan ook nooit gebeuren want het is ook al iets dat sinds er grenzen zijn bestaat

voor de rest

Verlinden wil kleinere feesten opnieuw zo normaal mogelijk laten verlopen “zonder te evolueren naar pasjesmaatschappij”​

mondmaskerplicht heb ik ook al link van gestuurd.

Maar punt van @JPV is dat we er nog zeker niet zijn. We hebben nog niet de vaccinatiegraad nodig om alles los te laten.
Deel van oorzaak is dat mensen hebben zitten schuiven/uitstellen van hun vaccinaties omdat het niet past in hun reisplannen.
Ook deel van oorzaak is de lage bereidheid om te vaccineren in sommige delen van het land en bevolkingsgroepen (spaar me de BS van ze zijn niet bereikbaar)
Nu hangt alles af van diegene die wel bereid zijn om zich te vaccineren maar de niet gevaccineerden krijgen dan ook wel de voordelen zonder iets voor te doen.

Wat is het nu?
Omdat het een beetje op elkaar aansluit: Freedom Day in the VK vond plaats op een moment het aandeel volledig gevaccineerde personen 5% lager lag dan het percentage waar wij momenteel aan zitten. Dus stellen dat er nog niet voldoende mensen gevaccineerd zijn (of immuniteit hebben, hoe je het ook wil stellen), is mogelijk wel kort door de bocht.

Een deel van de problematiek is ook terug te brengen in het feit dat elke modellering eigenlijk keer op keer gewoon (veel) te pessimistisch is geweest. Idem weeral in het VK met dat gedoe over Freedom Day en de 'quasi zekerheid van 100k besmettingen per dag twee weken later'. Als je er zo gigantisch naast zit, elke keer opnieuw, moeten die mensen zichzelf misschien toch eens in vraag beginnen stellen.

Omdat het een beetje op elkaar aansluit: Freedom Day in the VK vond plaats op een moment het aandeel volledig gevaccineerde personen 5% lager lag dan het percentage waar wij momenteel aan zitten. Dus stellen dat er nog niet voldoende mensen gevaccineerd zijn (of immuniteit hebben, hoe je het ook wil stellen), is mogelijk wel kort door de bocht.

Een deel van de problematiek is ook terug te brengen in het feit dat elke modellering eigenlijk keer op keer gewoon (veel) te pessimistisch is geweest. Idem weeral in het VK met dat gedoe over Freedom Day en de 'quasi zekerheid van 100k besmettingen per dag twee weken later'. Als je er zo gigantisch naast zit, elke keer opnieuw, moeten die mensen zichzelf misschien toch eens in vraag beginnen stellen.

En ieder expert was er over eens dat het letterlijk een experiment was om het te doen.
Ze zagen het niet goed komen en begrijpen momenteel niet waarom de aantallen zakken ipv stijgen.

En ieder expert was er over eens dat het letterlijk een experiment was om het te doen.
Ze zagen het niet goed komen en begrijpen momenteel niet waarom de aantallen zakken ipv stijgen.

Dat weet ik en was net mijn punt. Misschien wordt het tijd dat die mensen zichzelf en hun modus operandi eens in vraag beginnen stellen. Idem hier, Molenberghs die vandaag in de gazetten weer wat cijfers zit te cherrypicken om toch maar te proberen ontkennen dat de parameters in het VK zakken. Hij haalt aan dat er op 25 juli 21k besmettingen waren, en drie dagen later 29k. Alleen was 25 juli een zondag, liggen de cijfers dan (net zoals bij ons) gewoon beduidend lager omdat er in het weekend minder getest wordt, en weet iedereen ondertussen dat dagcijfers met elkaar vergelijken geen goed idee is.

Denken zo'n mensen dan echt dat iemand dat nog gelooft en dat dat niet gewoon doorprikt gaat worden?

Er hebben een hele hoop mensen zich volledig vastgereden in het narratief dat de gewone bevolking niet voor zichzelf kan nadenken, geen eigen verantwoordelijkheid neemt en dat meer maatregelen = beter, minder maatregelen = slechter. De realiteit is dat covid nog altijd op twee parameters surft: Menselijk gedrag en een voldoende grote 'pool' van potentiële besmettingskandidaten.

Wat mij vooral opgevallen is in deze coronacrisis, is dat mensen vooral pas iets om hun privacy geven als de overheid iets vraagt, maar zodra het is om één of andere dwaze app te installeren, het allemaal er niet aan toe doet. Wat niet wilt zeggen dat ik het ermee eens ben dat bepaalde regels moeten blijven. Zoals de meesten ben ik het erover eens dat ze moeten verdwijnen zodra het kan, maar op dat punt zijn we nog niet.
Idd geniaal. Klagen op Facebook, alles delen met Google, "- sent from my iPhone" etc :)

Er is nog geen woord gelost over:

- schrappen PLF voor reizen
- heropening nachtleven, fuifleven, dansen op privéfeesten
- normaliteit werkregimes
- normale schoolregimes
- schrappen vaccinatiepas / test / ... om naar een evenement te mogen gaan
- schrappen sociale distancing
- schrappen mondmaskers
- schrappen beperkingen op sociale contacten
- normalisering reizen en schrappen reisbeperkingen
- en ongetwijfeld zaken die ik nog vergat

Er ligt nog een serieuze oceaan tussen beweren dat we grotendeels naar het normale leven gaan met zeer weinig overblijvende maatregelen en dat ook effectief doen. En nee, ik verwacht niet dat we per 1 september alle bovenstaande doorvoeren (want ik voel het in de mond leggen van woorden al weer aankomen), maar ik verwacht wel dat na anderhalf jaar de overheid haar woord houdt en bij goede vaccinatiegraden het leven op korte termijn weer gaat teruggeven aan de bevolking.

Als het dan niet kan, zal het nooit meer kunnen.
Het is niet omdat hetgeen erover gecommuniceerd wordt niet in uw lijn der verwachtingen (of wensen) ligt dat daar nog geen woorden over gelost zijn he.

Dat weet ik en was net mijn punt. Misschien wordt het tijd dat die mensen zichzelf en hun modus operandi eens in vraag beginnen stellen. Idem hier, Molenberghs die vandaag in de gazetten weer wat cijfers zit te cherrypicken om toch maar te proberen ontkennen dat de parameters in het VK zakken. Hij haalt aan dat er op 25 juli 21k besmettingen waren, en drie dagen later 29k. Alleen was 25 juli een zondag, liggen de cijfers dan (net zoals bij ons) gewoon beduidend lager omdat er in het weekend minder getest wordt, en weet iedereen ondertussen dat dagcijfers met elkaar vergelijken geen goed idee is.

Denken zo'n mensen dan echt dat iemand dat nog gelooft en dat dat niet gewoon doorprikt gaat worden?

Er hebben een hele hoop mensen zich volledig vastgereden in het narratief dat de gewone bevolking niet voor zichzelf kan nadenken, geen eigen verantwoordelijkheid neemt en dat meer maatregelen = beter, minder maatregelen = slechter. De realiteit is dat covid nog altijd op twee parameters surft: Menselijk gedrag en een voldoende grote 'pool' van potentiële besmettingskandidaten.
Maar als je denkt dat hij cherrypickt en dat het zo makkelijk te doorprikken is, wat is dan zijn motief om het zo te doen?
Kan wel zijn dat menselijk gedrag een van de grote parameters is, de maatregelen zijn er net om het menselijk gedrag aan te passen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan