Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vraag je nu naar bewijzen om een onbewezen claim van jou te ontkrachten? En welke theorie bedoel je, dat een hoger aantal besmettingen = hoger aantal mutaties = grotere kans om een gevaarlijke mutatie tegen te komen? Dat staat namelijk in het artikel dat je zelf hebt gequotet hierboven ook. De conclusie daar is:

With G viruses now ubiquitous, the finding is “good news”, says Montefiori. But as a scientist who has watched HIV mutate to elude many vaccines developed against it, he remains wary of the potential of SARS-CoV-2 to evade humanity’s responses. Luban agrees: “We need to keep our eyes open for additional changes.”

Wat ook logisch is. En wat ook aleen heel jaar gezegd wordt, of nog langer. En gewoon wiskunde is. Meer mutaties = meer kans op ooit een ellendige mutatie.

Hier is nog een uitgebreider stuk erover:
Maar je vergeet wel dat er momenteel enorm veel mutaties ontstaan omdat het virus nog zo gigantisch veel circuleert in de globale bevolking, waardoor de kans wel vergroot dat er toch eens een keer de juiste/verkeerde mutatie onstaat.
Dat is de claim, graag bij de les blijven, tenzij je kan aantonen dat de kans aan het vergroten is op een verkeerde mutatie?
Een virus wordt niet plots resistent of super dodelijk, dat gaat in stappen die maanden en jaren duren (en in dit geval met een traag muterend virus zelfs nog langer).

Met daarbij de kans dat de mutaties het virus zelf kapot maken groter is, hoef je je daar weinig zorgen over te maken.

Dat is de claim, graag bij de les blijven, tenzij je kan aantonen dat de kans aan het vergroten is op een verkeerde mutatie?
Een virus wordt niet plots resistent of super dodelijk, dat gaat in stappen die maanden en jaren duren (en in dit geval met een traag muterend virus zelfs nog langer).

Met daarbij de kans dat de mutaties het virus zelf kapot maken groter is, hoef je je daar weinig zorgen over te maken.
Je leest die zin fout, hoor. Daar staat gewoon dat hoe meer mutaties, hoe meer kans op een ellendige mutatie. Dat is gewoon een wetenschappelijke evidentie. Jij koppelt daar maar altijd zorgen aan, daar gaat het niet over.

Ik hoef dat niet aan te tonen. Het is echt zeer simpel hoor: hoe meer viruscirculatie, hoe meer kans op mutaties, hoe meer kans op een verkeerde mutatie (ook al is deze kans klein)

Nee, waarom? Er zijn constant mutaties. De meesten daarvan resulteren in geen enkel resultaat, sommigen zorgen voor een "onleefbaar" virus (voor zover een virus leeft of niet, andere discussie), en heel af en toe kan een enkele mutatie resulteren in een betere werking van het virus (waarvan daar ook een aantal resulteren in een gevaarlijker virus). Maar het is perfect mogelijk dat op dit eigenste moment reeds enkele mensen besmet zijn met een nog gevaarlijkere variant.

Ik zeg niet dat je hierover in paniek moet slaan, maar ik denk wel dat het gezond is dat men dergelijke scenario`s toch niet uit de weg gaat in de risicoanalyses die virologen/experts/politici moeten maken.

De meeste mutaties zijn negatief voor een organisme, dat is algemeen geweten. Een paar zijn dat niet, en als die de overlevingskans vergroten wordt daarop geselecteerd. Er is ook altijd de mogelijkheid voor een mutatie die het virus gevaarlijker maakt.

Als er meer virus kan circuleren heb je meer mutaties en ben je gewoon meer op lotto aan het spelen hé. Je lijkt dat nogal 0/I-gewijs gewoon van tafel te vegen.

Idem voor Spanje (Catalonia) bv waar nachtleven open bleef, mits kortere uren dus een mini verstrenging en toch enorme daling in cijfers ook plots.

Dus ik zou toch opletten met elke daling 1 on 1 te linken met verstrengingen.
ourworld in data (die weliswaar soms achter zit en soms onvolledige recente data publiceert) geeft geen diudelijke daling, waar zie jij die?

Sommigen vroegen zich af waarom Lowlands wel door kon, Pukkelpop kreeg te strenge regels. Nu blijkt dat de Nederlandse overheid het ook te vroeg vindt:

Specifiek voor Catalonië:
Ik zou toch nog niet van een daling uitgaan op basis van die cijfers. Rt nog altijd boven 1 én tegelijkertijd een daling van positiviteitsratio van 20.62% naar 19.22% is niet wat geclaimd werd als "enorme daling in cijfers ook plots"

Een paar bedenkingen:

- In het geheel van de cijfers krijg je de indruk dat zowel in de UK, Spanje als Nederland de belevingen rond het EK voetbal een grote rol gespeeld hebben in de besmettingen.
Van half juni tot begin juli kreeg in Engeland een veel groter deel van de mannen Covid in vergelijking met vrouwen.

- Áls blijkt dat de cijfers in de UK effectief dalen (of stabiel blijven/niet stijgen boven de piek van vorige week)
+ als dit grote voetbalfeest met hoge coronarisico's (intens en lang vieren in cafés/bars, drinken, geen afstand houden, zingen, roepen, ...) bij een groot deel van de bevolking slechts tot een maximum hospitalisatie leidt van rond de 6 per 100.000...
+ als het weglaten van de restricties in de UK sinds vorige week ook niet tot hogere hospitalisaties leidt (wat volgens mij kan, want het is niet vanzelfsprekend dat er relatief méér gefeest en gesocialized zal worden dan tijdens het EK)

...dan kan misschien geconcludeerd worden dat Corona in voldoende gevaccineerde landen effectief herleid werd tot een griep (7,14 hospitalisaties per 100.000 in 2019 in de UK) en kunnen wij in Vlaanderen als Kings of Vaccination ook alle niet-reis restricties weglaten vanaf half/eind augustus.

Alleszins bedankt UK om dit voor ons te testen met uw bevolking :)

- In het geheel van de cijfers krijg je de indruk dat zowel in de UK, Spanje als Nederland de belevingen rond het EK voetbal een grote rol gespeeld hebben in de besmettingen.
Van half juni tot begin juli kreeg in Engeland een veel groter deel van de mannen Covid in vergelijking met vrouwen.
ik zie de link niet met voetbal in die landen (waarom andere landen niet?) en aantal besmettingen. Dat méér mannen Covid krijgen ivm vrouwen, kan perfect verklaard worden door de hogere vaccinatiegraad bij jongere vrouwen dan mannen: https://www.england.nhs.uk/statistics/statistical-work-areas/covid-19-vaccinations/ (bij mannen 18-24 (1 shot) 60%, vrouwen 68,2%. Mannen 30-34 (2 shots) 28,2%, vrouwen 40,5%).
JanusDR zei:
- Áls blijkt dat de cijfers in de UK effectief dalen (of stabiel blijven/niet stijgen boven de piek van vorige week)
+ als dit grote voetbalfeest met hoge coronarisico's (intens en lang vieren in cafés/bars, drinken, geen afstand houden, zingen, roepen, ...) bij een groot deel van de bevolking slechts tot een maximum hospitalisatie leidt van rond de 6 per 100.000...
nog geen tekens dat we nu op een max qua hospitalisaties zitten: https://www.google.com/search?q=nhs...y8AL4Q_AUoAnoECAEQBA&biw=1536&bih=731&dpr=2.5
JanusDR zei:
+ als het weglaten van de restricties in de UK sinds vorige week ook niet tot hogere hospitalisaties leidt (wat volgens mij kan, want het is niet vanzelfsprekend dat er relatief méér gefeest en gesocialized zal worden dan tijdens het EK)
voetbal is belangrijk in de UK, maar niet zo belangrijk dat het zorgt voor méér feesten dan als alles (incl dancings) open zijn. Dat vind ik toch een rare.
JanusDR zei:
...dan kan misschien geconcludeerd worden dat Corona in voldoende gevaccineerde landen effectief herleid werd tot een griep (7,14 hospitalisaties per 100.000 in 2019 in de UK) en kunnen wij in Vlaanderen als Kings of Vaccination ook alle niet-reis restricties weglaten vanaf half/eind augustus.

Alleszins bedankt UK om dit voor ons te testen met uw bevolking :)
midden augustus is te vroeg. 1 september, met héél strenge restricties op discotheken, mee eens.

2e vaccinatie (pfizer) een week proberen vervroegen maar krijg het maar 3 dagen opgeschoven.
Dagen ervoor zijn blijkbaar al vrijgehouden voor 'dringende gevallen'... Ambetant want komt daardoor net te laat voor een vakantie.
Zijn er hier mensen die los van afspraak gewoon vroeger naar het vaccinatiecentrum zijn afgezakt voor hun 2e? Met succes?
Zou me wat zorgen besparen...

2e vaccinatie (pfizer) een week proberen vervroegen maar krijg het maar 3 dagen opgeschoven.
Dagen ervoor zijn blijkbaar al vrijgehouden voor 'dringende gevallen'... Ambetant want komt daardoor net te laat voor een vakantie.
Zijn er hier mensen die los van afspraak gewoon vroeger naar het vaccinatiecentrum zijn afgezakt voor hun 2e? Met succes?
Nee, dat laatste lukt niet, en is ook niet de bedoeling. Dan maak je het drukker op momenten waarop dat niet gepland was. Iets vroeger komen op de dag van je vaccinatie kan meestal wel, heb al gehoord van veel vroeger ook, maar gewoon op een andere dag gaat waarschijnlijk niet lukken.

Is afhankelijk van het vaccinatiecentrum.

Mag mijn zoon van 15 zijn vaccinatie weigeren? Hij ziet er het nut niet van in, ondanks een vader die een risicopatient is, zijn grootvader die leukemie heeft en zijn andere grootvader die darmkanker heeft gehad...

Mag mijn zoon van 15 zijn vaccinatie weigeren? Hij ziet er het nut niet van in, ondanks een vader die een risicopatient is, zijn grootvader die leukemie heeft en zijn andere grootvader die darmkanker heeft gehad...
Fantastische aanwinst voor de maatschappij alvast zo te lezen. “Het heeft voor mij geen nut dus iedereen de pot op”. Ik zou dezelfde houding aannemen indien hij nog eens komt zagen om zakgeld of een nieuwe gsm. “Sorry jongen, ik zie er het nut niet van in.”

Laatst bewerkt:
Wettelijk gezien mag die weigeren natuurlijk, maar moest ik de vader zijn in zo'n situatie zou daar precies toch een serieus gesprek over gaan.

Kdenk gewoon een kwestie van eerst eens te horen van waar dat komt. Wat is de reden dat hij het niet ziet zitten. Om er gewoon direct lastig van te worden lijkt me bij een puber eerder averrechts te werken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan