Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Fantastische aanwinst voor de maatschappij alvast zo te lezen. “Het heeft voor mij geen nut dus iedereen de pot op”. Ik zou dezelfde houding aannemen indien hij nog eens komt zagen om zakgeld of een nieuwe gsm. “Sorry jongen, ik zie er het nut niet van in.”
Goh, als die drie personen gevaccineerd zijn, maakt het dan effectief zoveel uit?

@soulreaper wordt hij jaarlijks gevaccineerd tegen griep?

Omdat het een groter plaatje is dan enkel die 3 personen. Ik snap sowieso niet dat jij zo hard tegen het vaccineren van jongeren bent?
Omdat de meerwaarde ervan beperkt is? Vaker asymptomatisch (en dus minder kans op verspreiding), amper ernstig ziekteverloop,... Wij zitten hier te neuten over het vaccineren van zo'n groep terwijl dat eigenlijk totaal geen probleem is. Wat wel een probleem is, is dat in een hoop niet-Westerse landen een acuut tekort is aan vaccins, voor mensen die wel degelijk risico lopen en waar ze dus een pak meer nut zouden hebben.

Los van het feit dat ik het absurd vind dat die jongen hier eigenlijk gewoon door iedereen afgemaakt wordt terwijl zijn redenering niet eens zo van de pot gerukt is. In zijn ogen zijn alle risicopatiënten rondom hem beschermd via vaccinatie. Dus daarvoor moet hij het al niet doen. En in zijn ogen loopt hij ook amper risico, dus daarvoor moet hij het eigenlijk ook niet doen.

Goh, als die drie personen gevaccineerd zijn, maakt het dan effectief zoveel uit?

@soulreaper wordt hij jaarlijks gevaccineerd tegen griep?
Opnieuw, dat staat in de posts die je zélf geplaatst hebt:
https://www.beyondgaming.be/threads...-algemene-discussie.518/page-1100#post-264787
https://www.beyondgaming.be/threads...-algemene-discussie.518/page-1100#post-264789

Als het gaat om risicopatiënten, is het nog altijd beter dat de directe omgeving zich ook laat vaccineren. Daarom dat het ook gevraagd wordt van het zorgpersoneel. Het verschil is hier al meermaals uitgelegd: Het vaccin is een paraplu voor in de regen, en dan is het 9x% doeltreffend tegen nat worden. Maar zet er een waterkanon op, dan wordt het wat anders. Iemand die niet gevaccineerd is en toevallig een superverspreider is, is dan de brandslang. En dan krijg je de cijfers van hierboven.

Waarmee ik niet zo ver wil gaan als Carrion. Alsof wij allemaal op ons vijftiende alle juiste beslissingen namen. Maar eens praten ermee, vragen wat het juiste probleem is en hoe hij het ziet, zal misschien al iets uithalen.

ik zie de link niet met voetbal in die landen (waarom andere landen niet?) en aantal besmettingen. Dat méér mannen Covid krijgen ivm vrouwen, kan perfect verklaard worden door de hogere vaccinatiegraad bij jongere vrouwen dan mannen: https://www.england.nhs.uk/statistics/statistical-work-areas/covid-19-vaccinations/ (bij mannen 18-24 (1 shot) 60%, vrouwen 68,2%. Mannen 30-34 (2 shots) 28,2%, vrouwen 40,5%).
"Men in England had an adjusted 30% increased chance of testing positive compared with women from June 24 to July 5, according to a study led by scientists at Imperial College London. The risk of contracting the virus is normally fairly equal, and the difference could be linked to gatherings to watch the sports event, the researchers said in a news briefing."

Maar wel (preliminaire) tekens dat de cases dalen, en hospitalisaties volgen dan een week later.
Ik zei ook "als".
voetbal is belangrijk in de UK, maar niet zo belangrijk dat het zorgt voor méér feesten dan als alles (incl dancings) open zijn. Dat vind ik toch een rare.
Dát weet ik nog zo niet. Voetbal is heilig in de UK en ze zaten in de finale.
Elk dorp, elke stad doet mee en zit in groep thuis of op café, meerdere keren per week, uren naar het scherm te roepen.
midden augustus is te vroeg. 1 september, met héél strenge restricties op discotheken, mee eens.
Maar hoe zit het met die "heel strenge restricties" vanaf 1 september?
Welke reden kan er dan nog zijn als we in Vlaanderen 90%+ full gevaccineerd zijn?

Gaat geen enkele discotheek (en massa-events) nog gewoon open (als in: geen restricties voor gevaccineerden) tot Covid in de hele wereld zo goed als verdwenen is?
Wanneer is dat? 2023?

Opnieuw, dat staat in de posts die je zélf geplaatst hebt:
https://www.beyondgaming.be/threads...-algemene-discussie.518/page-1100#post-264787
https://www.beyondgaming.be/threads...-algemene-discussie.518/page-1100#post-264789

Als het gaat om risicopatiënten, is het nog altijd beter dat de directe omgeving zich ook laat vaccineren. Daarom dat het ook gevraagd wordt van het zorgpersoneel. Het verschil is hier al meermaals uitgelegd: Het vaccin is een paraplu voor in de regen, en dan is het 9x% doeltreffend tegen nat worden. Maar zet er een waterkanon op, dan wordt het wat anders. Iemand die niet gevaccineerd is en toevallig een superverspreider is, is dan de brandslang. En dan krijg je de cijfers van hierboven.

Waarmee ik niet zo ver wil gaan als Carrion. Alsof wij allemaal op ons vijftiende alle juiste beslissingen namen. Maar eens praten ermee, vragen wat het juiste probleem is en hoe hij het ziet, zal misschien al iets uithalen.
Zorgpersoneel gaat dagelijks om met mensen waarbij de kans bestaat dat die personen niet gevaccineerd zijn. Dat is iets helemaal anders. Ik snap waar je naartoe wilt, maar bij een kind van die leeftijd is de absolute opbrengst, zowel qua verspreiding als qua persoonlijke bescherming, eigenlijk gewoon klein. En dan kan je je afvragen of het wel de moeite is, ja. Zeker als iedereen die ook maar iet of wat risico loopt in zijn buurt wel beschermd is via vaccinatie.

Vandaar ook mijn vraag aan Soulreaper of hij jaarlijks zijn kind laat vaccineren tegen griep. Want je weet wel, met drie risicopatiënten in de buurt zou dat eigenlijk een nobrainer moeten zijn.

Zorgpersoneel gaat dagelijks om met mensen waarbij de kans bestaat dat die personen niet gevaccineerd zijn. Dat is iets helemaal anders. Ik snap waar je naartoe wilt, maar bij een kind van die leeftijd is de absolute opbrengst, zowel qua verspreiding als qua persoonlijke bescherming, eigenlijk gewoon klein. En dan kan je je afvragen of het wel de moeite is, ja. Zeker als iedereen die ook maar iet of wat risico loopt in zijn buurt wel beschermd is via vaccinatie.

Vandaar ook mijn vraag aan Soulreaper of hij jaarlijks zijn kind laat vaccineren tegen griep. Want je weet wel, met drie risicopatiënten in de buurt zou dat eigenlijk een nobrainer moeten zijn.
Behalve dat niet dezelfde risicofactoren tellen voor griep als voor corona, en zeker niet qua mogelijke uitkomst...
De kans dat een 15-jarige een superverspreider is, is misschien kleiner. Maar niet onbestaande. Het risico aan zo'n prik is wel zo goed als onbestaande. Logisch gezien is er geen reden om te weigeren.

Ik volg je eerste post, maar op het individueel vlak, negeer je nu wel even wat Loser stelde, lijkt me.
Op individueel vlak is er inderdaad een heel beperkt voordeel voor de persoon zelf, gezien het geringe risico op die leeftijd.
En qua verspreiding is het maatschappelijk gezien, hopelijk, ook al niet al te erg als de 18+ allemaal gevaccineerd zijn.

Op individueel niveau heb je echter wel een zeker risico om toch deze risico-patiënten aan te steken. Waarbij er nog altijd een risico is. En juist op dit individueel niveau, samenlevende met risico-patiënten, is dat toch een wereld van verschil?

Als ik, wetende dat het ik met een vaccinatie minder kans heb om besmettelijk te zijn EN minder besmettelijk zou zijn indien ik toch besmet zou geraken, dan toch iemand zou besmetten die ik graag zie (ondanks die persoon zijn/haar vaccinatie), dat zou je jezelf toch nooit vergeven? Ik toch niet.

Behalve dat niet dezelfde risicofactoren tellen voor griep als voor corona, en zeker niet qua mogelijke uitkomst...
De kans dat een 15-jarige een superverspreider is, is misschien kleiner. Maar niet onbestaande. Het risico aan zo'n prik is wel zo goed als onbestaande. Logisch gezien is er geen reden om te weigeren.
Het gaat mij niet alleen om zijn keuze (die wat mij betreft wel degelijk logisch is of kan zijn). Het gaat mij ook om het grotere plaatje: Het feit dat mensen dat blijkbaar belangrijk vinden en dan nog wat de morele superieure kloot gaan uithangen over dat kind ook, maar dat ondertussen zowat heel de niet-Westerse wereld verzuipt in een schrijnend tekort aan vaccins (wat duizend keer belangrijker is, zowel op vlak van menselijk leed als wat betreft beperken verspreiding/mutatie), daar hoor je hier niemand over. Dat vaccin zou op dit moment gewoon in een derdewereldland in een risicopersoon zijn arm moeten gestoken worden, niet in dat van een vijftienjarige zonder risicoprofiel rond wie zowat iedereen die kon/wou/het nodig had gevaccineerd is.

Ik volg je eerste post, maar op het individueel vlak, negeer je nu wel even wat Loser stelde, lijkt me.
Op individueel vlak is er inderdaad een heel beperkt voordeel voor de persoon zelf, gezien het geringe risico op die leeftijd.
En qua verspreiding is het maatschappelijk gezien, hopelijk, ook al niet al te erg als de 18+ allemaal gevaccineerd zijn.

Op individueel niveau heb je echter wel een zeker risico om toch deze risico-patiënten aan te steken. Waarbij er nog altijd een risico is. En juist op dit individueel niveau, samenlevende met risico-patiënten, is dat toch een wereld van verschil?

Als ik, wetende dat het ik met een vaccinatie minder kans heb om besmettelijk te zijn EN minder besmettelijk zou zijn indien ik toch besmet zou geraken, dan toch iemand zou besmetten die ik graag zie (ondanks die persoon zijn/haar vaccinatie), dat zou je jezelf toch nooit vergeven?
Eerlijk? Ik zou daar niet van wakker liggen omdat ik niet geloof in de schuld leggen bij deze of gene. Want waar stopt dat? Stel dat dat kind zich laat vaccineren, toch besmet geraakt en toch die risicopersoon besmet, moet hij zich dan ook niet schuldig voelen? Want hij had maar wat meer afstand moeten houden, of wat voorzichtiger moeten zijn, of dit, of dat. Dat soort retoriek leidt niet alleen nergens toe, het is gewoon schadelijk. :)

En al zeker als we dan spreken over een hele kleine kans zonder vaccinatie en een hele hele kleine kans met vaccinatie...

Waar dat die reactie vandaan komt, weet ik niet goed. Als we hem de vraag stellen, krijgen we als reactie dat je evenzeer de kans hebt om corona op te lopen, ondanks de inentingen. Maar ik denk ook dat hij zich laat beinvloeden door doemsprekers en een beetje angst. Mijn vrouw heeft haar 2de vaccin afgelopen week gekregen en bij beide vaccinaties was ze serieus ziek.

Ik zelf moet mijn de 2de inenting nog krijgen, dus ik loop eigenlijk nog steeds "gevaar"

Wij allen ( ons gezin ) laten ons niet inenten tegen de griep. Niet uit bepaalde principes maar wel doordat zowel mijn vrouw als ik zieker zijn geweest van de inenting dan ooit de ziekte zelf.

Het gaat mij niet alleen om zijn keuze (die wat mij betreft wel degelijk logisch is of kan zijn). Het gaat mij ook om het grotere plaatje: Het feit dat mensen dat blijkbaar belangrijk vinden en dan nog wat de morele superieure kloot gaan uithangen over dat kind ook, maar dat ondertussen zowat heel de niet-Westerse wereld verzuipt in een schrijnend tekort aan vaccins (wat duizend keer belangrijker is, zowel op vlak van menselijk leed als wat betreft beperken verspreiding/mutatie), daar hoor je hier niemand over. Dat vaccin zou op dit moment gewoon in een derdewereldland in een risicopersoon zijn arm moeten gestoken worden, niet in dat van een vijftienjarige zonder risicoprofiel rond wie zowat iedereen die kon/wou/het nodig had gevaccineerd is.
Maar is dat niet een beetje gemakkelijk gezegd? Het is niet omdat het individu hier een vaccin weigert dat dit in de arm van een "betere" persoon verdwijnt in een derdewereldland toch? Die zaken vereisen wel een zekere logistiek (en bereidwilligheid) die daar ontbreekt.

Ik denk dat wie het wat opvolgt goed genoeg weet dat vaccins nodig zijn voor de armere landen, maar bij gebrek aan een ideale wereld is het toch beter om het hier te gebruiken in plaats van het weg te gooien?

En dat gezegd zijnde gaat het mij hier vooral om de hypocrisie van enerzijds een drama maken over een kind dat zich niet wil laten vaccineren, terwijl dat vaccin op een andere plaats in de wereld véél nuttiger had kunnen zijn. De focus ligt op dit moment gewoon volledig verkeerd, en ik vind het schrijnend dat niemand lijkt te (willen) begrijpen.

En dat is meteen ook het laatste dat ik hierover kwijt wil.

En dat gezegd zijnde gaat het mij hier vooral om de hypocrisie van enerzijds een drama maken over een kind dat zich niet wil laten vaccineren, terwijl dat vaccin op een andere plaats in de wereld véél nuttiger had kunnen zijn. De focus ligt op dit moment gewoon volledig verkeerd, en ik vind het schrijnend dat niemand lijkt te (willen) begrijpen.

Je zegt nu al twee keer dat niemand daar iets van zegt, over derdewereldlanden. Die discussie is nochtans al herhaaldelijk gepasseerd hier. Volgens mij de laatste keer hier: https://www.beyondgaming.be/threads/corona-maatregelen-updates-algemene-discussie.518/post-253939

Met een paar heel goeie punten, die ook mijn idee daarover een beetje hebben aangepast. Er is een tekort aan vaccins, maar vooral een tekort aan vaccinatiebereidheid. En dan wordt het toch moeilijk om ons als westers land daarin te gaan moeien, om ze "ginds" eens uit te leggen hoe het allemaal zit.

Maar je kunt hier de hypocrisie toch echt niet aanklagen, omdat je niet kiest tussen een vaccin in die arm zetten of in een derdewereld-arm, maar tussen een vaccin in die arm zetten, of in een andere eerstewereld-arm. Logistiek gezien werkt het gewoon zo niet. Lijkt me toch meer een drogredenering om een weigering goed te praten, voor zover dat nodig is.

Goh, een drama. Een 15-jarige gaat zeer waarschijnlijk niet tot die inschatting komen gebaseerd op rationele argumenten hé, dat je dan droogweg weigert zal altijd wrevel opwekken, ongeacht de leeftijd.

Dat de globale focus verkeerd is vind ik persoonlijk een even sterk argument als je bord moeten leegeten omdat de arme mensen in Afrika verhongeren eerlijk gezegd. Een argument dat rammelt omdat het geen rekening houdt met de realiteit. Je zal dat zelf ook wel inzien aangezien je er niet verder op wil ingaan.

Je zegt nu al twee keer dat niemand daar iets van zegt, over derdewereldlanden. Die discussie is nochtans al herhaaldelijk gepasseerd hier. Volgens mij de laatste keer hier: https://www.beyondgaming.be/threads/corona-maatregelen-updates-algemene-discussie.518/post-253939

Met een paar heel goeie punten, die ook mijn idee daarover een beetje hebben aangepast. Er is een tekort aan vaccins, maar vooral een tekort aan vaccinatiebereidheid. En dan wordt het toch moeilijk om ons als westers land daarin te gaan moeien, om ze "ginds" eens uit te leggen hoe het allemaal zit.

Maar je kunt hier de hypocrisie toch echt niet aanklagen, omdat je niet kiest tussen een vaccin in die arm zetten of in een derdewereld-arm, maar tussen een vaccin in die arm zetten, of in een andere eerstewereld-arm. Logistiek gezien werkt het gewoon zo niet. Lijkt me toch meer een drogredenering om een weigering goed te praten, voor zover dat nodig is.
Er zijn genoeg landen waar die vaccinatiebereidheid niet het probleem is, wel het feit dat ze er geen hebben. En ondertussen zitten wij hier doodleuk te discussiëren over het vaccineren van kinderen die geen risico lopen.

Ik vind het ook best vreemd dat in Soulreaper zijn huishouden die covidvaccinatie van zijn kind zo enorm belangrijk is, maar tegen griep laat niemand zich vaccineren want daar zijn we toch wel stevig ziek van geweest.

Goh, een drama. Een 15-jarige gaat zeer waarschijnlijk niet tot die inschatting komen gebaseerd op rationele argumenten hé, dat je dan droogweg weigert zal altijd wrevel opwekken, ongeacht de leeftijd.

Dat de globale focus verkeerd is vind ik persoonlijk een even sterk argument als je bord moeten leegeten omdat de arme mensen in Afrika verhongeren eerlijk gezegd. Een argument dat rammelt omdat het geen rekening houdt met de realiteit. Je zal dat zelf ook wel inzien aangezien je er niet verder op wil ingaan.
Niet echt, iemand die omkomt van de honger zal hier geen enkele impact hebben. Covid dat door heel de derde wereld raast en daar de ideale voedingsbodem heeft om eventueel nog wat te muteren (waar iedereen hier toch zo paniekerig over blijft doen), dat belangt ons wel degelijk aan. :)

Maar bon, het is weer goed geweest in het coronatopic want we gaan opnieuw de richting uit van x maanden geleden. Doei.

Er zijn genoeg landen waar die vaccinatiebereidheid niet het probleem is, wel het feit dat ze er geen hebben. En ondertussen zitten wij hier doodleuk te discussiëren over het vaccineren van kinderen die geen risico lopen.

Ik vind het ook best vreemd dat in Soulreaper zijn huishouden die covidvaccinatie van zijn kind zo enorm belangrijk is, maar tegen griep laat niemand zich vaccineren want daar zijn we toch wel stevig ziek van geweest.
"Zo enorm belangrijk". Hij vraagt of het mag geweigerd worden... Je duwt alles in een extreem kamp om dan aan te klagen dat het extreem is.
En opnieuw: voor de griep zijn er andere risicofactoren en andere mogelijke uitkomsten. Dat kun jij van hier toch helemaal niet bepalen?

"Zo enorm belangrijk". Hij vraagt of het mag geweigerd worden... Je duwt alles in een extreem kamp om dan aan te klagen dat het extreem is.
En opnieuw: voor de griep zijn er andere risicofactoren en andere mogelijke uitkomsten. Dat kun jij van hier toch helemaal niet bepalen?
Beweer jij dat influenza geen groot risico is voor een leukemiepatiënt of een ex-kankerpatiënt op leeftijd, Loser?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan