Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ga niet zeggen dat ge maar géén reis had moeten boeken, maar ergens is het nu toch ook geen verrassing dat het deze zomer problemen zou opleveren om vliegvakanties te boeken waarbij ge tijdens uw reis ook nog eens paar keer van locatie naar locatie doorreist?
Vorig jaar nochtans geen enkel probleem hoor. En je zou verwachten dat met de vaccinaties het dit jaar nog beter zou zijn op dat vlak.

Ik ga niet zeggen dat ge maar géén reis had moeten boeken, maar ergens is het nu toch ook geen verrassing dat het deze zomer problemen zou opleveren om vliegvakanties te boeken waarbij ge tijdens uw reis ook nog eens paar keer van locatie naar locatie doorreist?
Ik ben zelf ook slimmer geweest, gelukkig, maar dat coronapaspoort - waarvoor uitdrukkelijk werd beloofd dat "een test" ook voldoende zou zijn - werd expliciet aangekondigd als hét middel om die problemen te vermijden.

Je moet dat 'geleuter' gewoon niet invoeren en ofwel mensen verplichten te vaccineren, ofwel ze gewoon met rust laten. Dit soort pestmaatregelen werkt ook gewoon averechts want het wekt alleen maar meer weerstand op bij bepaalde groeperingen.

Dat zoveel mensen dit logisch en normaal vinden toont wat mij betreft aan hoe ver de slinger in de verkeerde richting is doorgeslagen het voorbije anderhalf jaar. 🙃
Dat toont mij dan weer aan dat er nog veel mensen zijn waarbij de slinger na anderhalf jaar nog steeds niet in beweging gekomen is...ze willen de slinger gewoon niet in beweging zetten.

Men geeft de mensen verschillende keuzes om -tijdens de nog steeds lopende pandemie (dat vergeten sommigen precies)- het leven zo goed als mogelijk door te laten gaan. Winkelen, feesten, reizen,....alles is mogelijk. Soms in wat mindere mate en meestal zijn er voorwaarden ('pestmaatregelen') aan verbonden, maar het kan dus allemaal wel.
Maar overal tegen zijn is makkelijker natuurlijk. Het normale leven zoals we dat kenden tot eind 2019 is momenteel niet aan de orde.
Het normale leven zal wel terugkomen, maar tot die tijd zullen we het moeten overbruggen met wat sommigen noemen 'pestmaatregelen'.

Het gaat niet over de vaccinatiestrategie an sich maar over de randvoorwaarden. Elke strategie is verdedigbaar als je voor de rest je maatschappij zo inricht dat degenen die achteraan de rij komen daar geen nadeel van ondervinden. Eigenlijk dus min of meer wat men beloofd had maar waar men ook al zeer vlug weer is van afgestapt (ondanks de bizarre moeite die sommigen hebben om dit ook gewoon zo toe te geven :crazy: ).

Mogelijke alternatieven waren trager versoepelen, meer testen eisen (van iedereen), of de extra ziekenhuisopnames er gewoon bij nemen. Liefst vooraf te kiezen en te communiceren en van toepassing op iedereen - gevaccineerd of niet - en niet zomaar even à l'improviste al je beloftes in de vuilbak gooien en mensen beginnen pesten omdat ze in een land wonen dat hen achteraan de lijst heeft gezet omdat ze jong zijn.
Dan ben je het beleid aan het veranderen inderdaad. Had het eerder specifiek op dit beleid. Daar maakt het geen hol uit wat de gekozen vaccinatie-strategie was, altijd was er een groep benadeeld.

Het eerlijkste is inderdaad altijd & overal testen. Maar ik denk dat dat de toeristische sector niet ten goede zou gekomen zijn. Denk dat er toch redelijk wat mensen zijn die dan niet op vakantie gaan. Althans, ik zou niet graag op vakantie gaan, als ik mij om de 48h zou moeten gaan laten testen.

Men geeft de mensen verschillende keuzes om -tijdens de nog steeds lopende pandemie (dat vergeten sommigen precies)- het leven zo goed als mogelijk door te laten gaan. Winkelen, feesten, reizen,....alles is mogelijk. Soms in wat mindere mate en meestal zijn er discriminerende voorwaarden ('discriminerende pestmaatregelen') aan verbonden, maar het kan dus allemaal wel.
Maar overal tegen zijn is makkelijker natuurlijk. Het normale leven zoals we dat kenden tot eind 2019 is momenteel niet aan de orde.
Het normale leven zal wel terugkomen, maar tot die tijd zullen we het moeten overbruggen met wat sommigen noemen 'discriminerende pestmaatregelen'.
FTFY

Althans, ik zou niet graag op vakantie gaan, als ik mij om de 48h zou moeten gaan laten testen.
Ik denk dat dat voor veel mensen geldt, inclusief een heel aantal die uit pure naïviteit - of omdat ze teveel vertrouwen hebben in de posts van de Losers van deze wereld - voor augustus een reis geboekt en betaald hebben in Frankrijk (of de Griekse eilanden). RIP.

Maar je zegt toch hetzelfde als wat ik zeg? Ja, als je in Frankrijk op 1 augustus daar op vakantie bent en je voor je een koffie kunt gaan drinken 50€ moet betalen, dan voldoe je aan de voorwaarden die daar vanboven staan, en dan is het discriminerend. Ja, dan word je als Vlaming gediscrimineerd. En ja, als ze dat hier ook invoeren, dan zou ik dat erg vinden. Dat zeg ik letterlijk.
Het is vooral discriminerend omdat je in Wallonië uw 2e prik kan vervroegen en in Vlaanderen niet. En omdat er velen in juni/juli vrij zorgeloos op vakantie kunnen gaan zijn en wij niet. Wij gaan nog maar 1 week volledig gevaccineerd zijn als we op vakantie vertrekken. Vandaag gebeld of we onze prik enkele dagen kunnen vervroegen, kan niet.
Tjah dan zal de Franse economie de eerste week van ons verblijf enkel inkomsten hebben die toegelaten zijn (buitenconsumptie).

Ik ben wel benieuwd wat ze vrijdag hier gaan beslissen. In Wallonië en Brussel loopt de vaccinatiecampagne evenzeer achter. Zal onze grotendeels Franstalige federale regering het voorbeeld van Frankrijk deels volgen? En dan vooral qua medisch personeel, daar is de toestand ronduit dramatisch in Brussel.

Al ben ik het wel eens dat men iets moet doen. De cijfers gaan de verkeerde richting uit en iedereen veegt aan alles zijn voeten. Zoals ik al zei was er vorige week op kantoor iemand die teruggekeerd was uit rode zone zonder quarantaine te respecteren. Gisterenavond had 1 van de collega's ruim 40 graden koorts, vanmorgen bleek die positief met sneltest (vannamiddag volgt de officiële test bij de huisarts). Het is eigenlijk cru te stellen maar mits wat geluk kom ik er voor onze vakantie nog met een 'herstelcertificaat' vanaf :p, hoe idioot en tegenstrijdig het ook is.

Ik denk dat dat voor veel mensen geldt, inclusief een heel aantal die uit pure naïviteit - of omdat ze teveel vertrouwen hebben in de posts van de Losers van deze wereld - voor augustus een reis geboekt en betaald hebben in Frankrijk (of de Griekse eilanden). RIP.
Mijn vriendin en ik gaan ook naar Kreta in september, maar wij hebben dat pas geboekt wanneer we zeker waren dat we dubbel gevaccineerd zijn :). Voordat we dubbel gevaccineerd zijn doen we gelukkig geen reis. Al besef ik wel dat mensen die hun verlof niet kunnen kiezen helaas deze optie niet hebben.

Het is vooral discriminerend omdat je in Wallonië uw 2e prik kan vervroegen en in Vlaanderen niet. En omdat er velen in juni/juli vrij zorgeloos op vakantie kunnen gaan zijn en wij niet. Wij gaan nog maar 1 week volledig gevaccineerd zijn als we op vakantie vertrekken. Vandaag gebeld of we onze prik enkele dagen kunnen vervroegen, kan niet.
Tjah dan zal de Franse economie de eerste week van ons verblijf enkel inkomsten hebben die toegelaten zijn (buitenconsumptie).

Ik ben wel benieuwd wat ze vrijdag hier gaan beslissen. In Wallonië en Brussel loopt de vaccinatiecampagne evenzeer achter. Zal onze grotendeels Franstalige federale regering het voorbeeld van Frankrijk deels volgen? En dan vooral qua medisch personeel, daar is de toestand ronduit dramatisch in Brussel.

Al ben ik het wel eens dat men iets moet doen. De cijfers gaan de verkeerde richting uit en iedereen veegt aan alles zijn voeten. Zoals ik al zei was er vorige week op kantoor iemand die teruggekeerd was uit rode zone zonder quarantaine te respecteren. Gisterenavond had 1 van de collega's ruim 40 graden koorts, vanmorgen bleek die positief met sneltest (vannamiddag volgt de officiële test bij de huisarts). Het is eigenlijk cru te stellen maar mits wat geluk kom ik er voor onze vakantie nog met een 'herstelcertificaat' vanaf :p, hoe idioot en tegenstrijdig het ook is.
Ook in Vlaanderen kun je je tweede prik vervroegen, als het Pfizer is. Ik ken meerdere mensen die precies dat gedaan hebben, onder andere om niet terug te moeten komen uit hun vakantie.

Dat toont mij dan weer aan dat er nog veel mensen zijn waarbij de slinger na anderhalf jaar nog steeds niet in beweging gekomen is...ze willen de slinger gewoon niet in beweging zetten.

Men geeft de mensen verschillende keuzes om -tijdens de nog steeds lopende pandemie (dat vergeten sommigen precies)- het leven zo goed als mogelijk door te laten gaan. Winkelen, feesten, reizen,....alles is mogelijk. Soms in wat mindere mate en meestal zijn er voorwaarden ('pestmaatregelen') aan verbonden, maar het kan dus allemaal wel.
Het normale leven zal wel terugkomen, maar tot die tijd zullen we het moeten overbruggen met wat sommigen noemen 'pestmaatregelen'.
De pandemie van besmettingen, want ziekenhuisopnames en overlijdens zijn nog altijd zo laag dat je ze eigenlijk gewoon kan aanvaarden. Meer zelfs, in Vlaanderen is al een volledige week niemand meer overleden die covid-positief had getest. Nie-mand.

Ook in Vlaanderen kun je je tweede prik vervroegen, als het Pfizer is. Ik ken meerdere mensen die precies dat gedaan hebben, onder andere om niet terug te moeten komen uit hun vakantie.
Enkel als uw prik IN uw vakantie valt en je fysiek niet kan aanwezig zijn. Niet om met jouw vaccinatiepasport in orde te zijn (dus 2 weken volledig gevaccineerd te zijn voor vertrek, wetende dat wij in januari onze reis al geboekt hadden). Is mij vanmorgen meegegeven bij het 0800 nummer van de vaccinatieplanning.

De pcr-test voor vertrek vond ik niet erg, is toch gratis. Betaalde test om de 48u om iets te kunnen doen vind ik niet ok. Tenzij men het alsnog voor toeristen aanpast en een gratis test voorziet. Zie hun dat nog doen om hun toerisme te sparen.

Laatst bewerkt:
Enkel als uw prik IN uw vakantie valt en je fysiek niet kan aanwezig zijn. Niet om met jouw vaccinatiepasport in orde te zijn (dus 2 weken volledig gevaccineerd te zijn voor vertrek, wetende dat wij in januari onze reis al geboekt hadden). Is mij vanmorgen meegegeven bij het 0800 nummer van de vaccinatieplanning.
Het kan goed zijn dat je dat is meegegeven, maar als je naar je vaccinatiecentrum belt, kan er vaak wel geschoven worden. Als er plaats is. Zoals ik zei: Bij twee mensen die ik ken, was het wel degelijk wél om met het vaccinatiepaspoort in orde te zijn.

Het is niet zo dat het in Wallonië wel kan en in Vlaanderen niet. Het kan als er plaats is bij je vaccinatiecentrum. Dus van discriminatie kun je daar niet echt spreken.

Het kan goed zijn dat je dat is meegegeven, maar als je naar je vaccinatiecentrum belt, kan er vaak wel geschoven worden. Als er plaats is. Zoals ik zei: Bij twee mensen die ik ken, was het wel degelijk wél om met het vaccinatiepaspoort in orde te zijn.

Het is niet zo dat het in Wallonië wel kan en in Vlaanderen niet. Het kan als er plaats is bij je vaccinatiecentrum. Dus van discriminatie kun je daar niet echt spreken.

Zou het ook niet kunnen dat dat een beetje afhankelijk is van centrum tot centrum? Het ene centrum is in het algmeeen nu eenmaal al wat flexibeler dan het ander dus het kan zijn dat er wel degelijk zijn die zich strikt aan de officiële richtlijnen houden he.

Zou het ook niet kunnen dat dat een beetje afhankelijk is van centrum tot centrum? Het ene centrum is in het algmeeen nu eenmaal al wat flexibeler dan het ander dus het kan zijn dat er wel degelijk zijn die zich strikt aan de officiële richtlijnen houden he.
Dan is het al helemaal discriminatie. Bij ons gaat het simpelweg niet, ze volgen strikt de voorschriften van het gewest. Hebben ze duidelijk meegegeven.

Het kan als er plaats is bij je vaccinatiecentrum. Dus van discriminatie kun je daar niet echt spreken.
Euh, das dus wel discriminatie he. Discriminatie op basis van waar je woont (want dat bepaalt je vaccinatiecentrum).
Het is al erg genoeg dat er zoveel verschil zit tussen de centra wat betreft datum per leeftijd. Nu is er ook nog verschil wat betreft flexibiliteit in het naar voor schuiven. Dat is toch allemaal niet echt rechtvaardig en zorgt begrijpelijk voor wat frustratie bij degene die benadeeld zijn.

Euh, das dus wel discriminatie he. Discriminatie op basis van waar je woont (want dat bepaalt je vaccinatiecentrum).
Het is al erg genoeg dat er zoveel verschil zit tussen de centra wat betreft datum per leeftijd. Nu is er ook nog verschil wat betreft flexibiliteit in het naar voor schuiven. Dat is toch allemaal niet echt rechtvaardig en zorgt begrijpelijk voor wat frustratie bij degene die benadeeld zijn.
Wat ik zei, is dat het kan als er plaats is in je vaccinatiecentrum om te verschuiven. Niet dat het afhankelijk is van je vaccinatiecentrum.
En als dat zo is, ja, dan is dat inderdaad frustrerend voor wie er last van heeft. Maar ook dat is wel heel licht het woord discriminatie in de mond nemen, toch? Omdat ze elders de regels losser hanteren, ben jij niet ineens gediscrimineerd. Dan zijn de lange wachtrijen aan mijn stemhokje ook discriminatie, omdat het kantoor op een makkelijke plek ligt, en ook mensen met stembrieven van een ander kantoor (zonder parking) accepteert...

De pcr-test voor vertrek vond ik niet erg, is toch gratis. Betaalde test om de 48u om iets te kunnen doen vind ik niet ok. Tenzij men het alsnog voor toeristen aanpast en een gratis test voorziet. Zie hun dat nog doen om hun toerisme te sparen.
Mijn madam heeft net gebeld naar vaccinatie centrum. Weekje vroeger... geen probleem... wat is je rijksregisternummer. Done.

Hier is het ook weer dubbeltje op zijn kant. Ik ga nl 13 dagen gevaccineerd zijn wanneer ik op reisbestemming toekom.
Het land zegt wel. 24u verblijf geen quarantaine... :D
Dus technisch kan ik zeggen jamaar ik zit hier maar 24 uur en de volgende dag ben ik 14 dagen gevaccineerd :p

Wat ik zei, is dat het kan als er plaats is in je vaccinatiecentrum om te verschuiven. Niet dat het afhankelijk is van je vaccinatiecentrum.
En als dat zo is, ja, dan is dat inderdaad frustrerend voor wie er last van heeft. Maar ook dat is wel heel licht het woord discriminatie in de mond nemen, toch? Omdat ze elders de regels losser hanteren, ben jij niet ineens gediscrimineerd. Dan zijn de lange wachtrijen aan mijn stemhokje ook discriminatie, omdat het kantoor op een makkelijke plek ligt, en ook mensen met stembrieven van een ander kantoor (zonder parking) accepteert...
Net nog eens gebeld omdat men op facebook had opgeroepen om u op lokale reservelijst te zetten voor 2e prik gezien de grote overschotten.
MAG NIET, ook al is er met hopen overschot!
De lokale reservelijst zal gebruikt worden voor mensen die langer dan 5 weken moesten wachten door verschuivingen die ze eerder al zelf gemaakt hadden. De minimum 5 weken blijft op elk moment gerespecteerd.

Gasten, gasten, de discriminatie zit hem helemaal niet in dat je in vaccinatiecentrum A een weekje vroeger kan geprikt worden dan in vaccinatiecentrum B. Dat is gewoon pech en hoort bij de logistieke uitdaging, als ze tijd en plaats hebben om voor u een uitzondering te maken des te beter maar dat is een gunst en geen recht.

De discriminatie zit hem in hoe niet-gevaccineerden (of toch mensen die nog geen vaccin hebben kunnen krijgen) om de oren worden geslagen met verplichtingen en onzekerheden die wel-gevaccineerden niet hebben. Ondanks de mooie woorden van De Croo dat het samen uit, samen thuis was. En eveneens ondanks de mooie woorden van Europa, hier zo veelvuldig geëchood door Loser (sorry dat ik u viseer, het is te verleidelijk) dat het coronapaspoort op geen enkele manier tot discriminatie mag leiden. Ondertussen schiet daar weinig, om niet te zeggen niets, van over.

En hoe is dat niet hetzelfde?
Als er plaats is in centrum A, maar niet in B. Dan is het toch afhankelijk van je vaccinatiecentrum of je daar gebruik van kan maken of niet.
Ik zie het verschil niet.

En hoe is dat niet hetzelfde?
Als er plaats is in centrum A, maar niet in B. Dan is het toch afhankelijk van je vaccinatiecentrum of je daar gebruik van kan maken of niet.
Ik zie het verschil niet.
Bij het ene hangt het af van of er plek is of niet op het moment dat jij wilt. Dat is gewoon pech. Genoeg mensen die op een ambetanter uur of dag moeten gaan.

Bij het andere hangt het af van hoe het vaccinatiecentrum de regels interpreteert. Als er plaats is in centrum A en in centrum B, maar A vervroegt je prik principieel niet en B wel, dan zou je nog kunnen zeggen. Maar zoals ik al zei, en zoals Nahrtent ook al terecht zei: Dat is gewoon de organisatie en de logistiek erachter. De regel is dat het niet mag verschuiven. Als jouw vaccinatiecentrum de regels volgt, is dat geen discriminatie, ook al volgt een ander de regels iets losser.

Het eventuele discriminerende ervan, is als je mensen zonder vaccin gaat uitsluiten van dingen zonder dat ze de mogelijkheid krijgen om toch aan de eisen te voldoen. Dus doordat ze nog geen vaccin hebben kunnen krijgen, of de alternatieven duur zijn of veel ongemak geven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan