Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat het schandalig is dat we -en de landen die al met overschotten zitten of quasi volledig gevaccineerd zijn- daar niet meer aan doen.
Maar is het niet dweilen met de kraan open als het over Afrika gaat? Daar moet toch gewoon iets structureel gaan veranderen.
En is het ook niet wat simplistisch om te zeggen dat landen met overschotten er wat meer aan moeten doen?
Allez, als ge zag dat die week van hogere temperatuur hier al voor extra werk zorgde ivm de vaccins, kan ik me inbeelden dat ge niet op een twee drie de logistiek in Afrika op poten kan zetten.

Het is inderdaad wel een heel stuk complexer, daar niet van. Het is hier een tijdje terug toch gepasseerd dat de vaccinatie-bereidheid enorm laag ligt in verschillende plaatsen.

Maar het effectief niets doen/hoarden van overschotten is wel degelijk wraak-roepend.

Maar is het niet dweilen met de kraan open als het over Afrika gaat? Daar moet toch gewoon iets structureel gaan veranderen.
En is het ook niet wat simplistisch om te zeggen dat landen met overschotten er wat meer aan moeten doen?
Allez, als ge zag dat die week van hogere temperatuur hier al voor extra werk zorgde ivm de vaccins, kan ik me inbeelden dat ge niet op een twee drie de logistiek in Afrika op poten kan zetten.
Natuurlijk moet daar iets structureels veranderen, maar als het specifiek gaat over de pandemie, moet iedereen ingeënt worden. Voor hen, maar ook voor ons goed.

En als je dan meer algemeen of ethischer kijkt, vind ik het gruwelijk dat vaccins voor een ziekte die wereldwijd toeslaat, bestaan maar eerst naar de rijken gaan.

In Afrika heb je twee problemen eigenlijk. Enerzijds weinig vaccins maar anderzijds ook een heel lage bereidwilligheid om gevaccineerd te worden. Men krijgt daar in veel landen de dosissen die men via COVAX krijgt amper verwerkt zodat vaccins richting vervaldatum gaan. Congo bijvoorbeeld heeft 1.3 miljoen AZ dosissen gewoon teruggegeven. Dat na iets van een 30 000 vaccinaties...

Natuurlijk moet daar iets structureels veranderen, maar als het specifiek gaat over de pandemie, moet iedereen ingeënt worden. Voor hen, maar ook voor ons goed.

En als je dan meer algemeen of ethischer kijkt, vind ik het gruwelijk dat vaccins voor een ziekte die wereldwijd toeslaat, bestaan maar eerst naar de rijken gaan.
Ik wil niets goedpraten, en begrijp je heel goed, maar is dit niet op eender welk medisch vlak dat dit een privelege van de rijken is? Binnen de de VS en zelfs binnen België zie je dat ook op bepaalde vlakken. Sommige zaken zijn niet terugbetaald/onbetaalbaar.

Het is an sich niets nieuws.

Ik wil niets goedpraten, en begrijp je heel goed, maar is dit niet op eender welk medisch vlak dat dit een privelege van de rijken is? Binnen de de VS en zelfs binnen België zie je dat ook op bepaalde vlakken. Sommige zaken zijn niet terugbetaald/onbetaalbaar.

Het is an sich niets nieuws.
Zeker niet. Maar wat Europa heeft gedaan met de aankoop van vaccins, is daarin een goeie stap. Nu dat nog extern krijgen in plaats van alleen intern :p

Dat het schandalig is dat we -en de landen die al met overschotten zitten of quasi volledig gevaccineerd zijn- daar niet meer aan doen.
Welke landen zijn quasi volledig gevaccineerd?

De bereidheid om te vaccineren zal hopelijk ook wat hoger komen te liggen. Tanzania, Burundi, Eritrea en Madagaskar hoeven alvast geen vaccins zeggen ze (volgens laatst gevonden info).
Daarnaast heb je in heel wat landen gebrek aan infrastructuur om de vaccins in grote hoeveelheden te bewaren en logistiek te verdelen.

De bereidheid om te vaccineren zal hopelijk ook wat hoger komen te liggen. Tanzania, Burundi, Eritrea en Madagaskar hoeven alvast geen vaccins zeggen ze (volgens laatst gevonden info).
Daarnaast heb je in heel wat landen gebrek aan infrastructuur om de vaccins in grote hoeveelheden te bewaren en logistiek te verdelen.
De VS, het VK, Israël, wij zijn goed op weg. Eerste spuit gehad, logistiek, voorraad en planning in orde voor de tweede spuit, bedoel ik dan.
Sowieso vind ik het al erg dat we moeten wachten tot we op dat punt zijn voor we kijken naar landen die het niet kunnen/willen aankopen, maar goed. En vaccinatiebereidheid kun je ook op inzetten en vergroten.

In Afrika heb je twee problemen eigenlijk. Enerzijds weinig vaccins maar anderzijds ook een heel lage bereidwilligheid om gevaccineerd te worden. Men krijgt daar in veel landen de dosissen die men via COVAX krijgt amper verwerkt zodat vaccins richting vervaldatum gaan. Congo bijvoorbeeld heeft 1.3 miljoen AZ dosissen gewoon teruggegeven. Dat na iets van een 30 000 vaccinaties...

Hopeloos om dit binnen nu en 2 jaar iet of wat recht te trekken. Een soort natural herd immunity zal het hem daar moeten doen.

De Gates foundation heeft 10 jaar nodig gehad om iets voor de hand liggend als het polio vaccin binnen te krijgen in bepaalde Afrikaanse landen in een poging de ziekte uit te roeien.

Case in point:

• "While Ghana and Rwanda have all but finished administering the doses they received last month, the rollout in some countries is so slow it could take years to use the limited shots they have, let alone inoculate their adult populations.
  • "Kenya, for example, began vaccinating 400,000 frontline health staff and other essential workers in early March after receiving more than a million AstraZeneca doses from the global vaccine sharing scheme COVAX.
    By April 25, Kenya had only vaccinated 152,700 health workers, health ministry data shows."

• In Ivory Coast, vaccination centres have been quieter than expected, raising fears that doses will be left unused when they expire in June, two health workers at the National Institute of Public Hygiene told Reuters.
    The health workers said some centres in Abobo, a suburb of the main city Abidjan, were only getting 20 people a day coming in for shots. In Treichville, a densely populated area of the city, Reuters saw health workers sitting idle with no patients.

• Democratic Republic of Congo, meanwhile, received 1.7 million AstraZeneca doses from COVAX in early March.
    The government is now returning 1.3 million doses to COVAX before they expire.

• Malawi virologist Gama Bandawe says mistrust of vaccines has played a role in the country being unable to use all the supplies it has received.
    "The government did the best they could - but perhaps the general public has not been as receptive as was expected," he says.

• Enzovoort...

Samengevat: dat Westerse landen teveel vaccins bijhouden uit zogenaamd egoïsme is hier totaal niet het kernprobleem.
Onopgeleide vaccin-wantrouwende mensen gecombineerd met incompetente politici, samen met soms onbestaande infrastructuur.
Kortom: Afrika.

Veel succes met het oplossen op korte of zelfs middellange termijn.

Laatst bewerkt:
Sowieso vind ik het al erg dat we moeten wachten tot we op dat punt zijn voor we kijken naar landen die het niet kunnen/willen aankopen, maar goed. En vaccinatiebereidheid kun je ook op inzetten en vergroten.
COVAX is opgezet in maart en is sinds dan al aan het leveren.
DRC heeft op 5 maart al 1.7 miljoen vaccins verkregen:
Hiervan zijn er echter 1.3 miljoen teruggestuurd. Volgens huidige cijfers zijn er tot heden nog maar een 60k shots gezet in DRC.

Zuid-Afrika is beginnen vaccineren op 17 februari. Echter hebben ze beslist om niet verder te gaan met AZ en meer dan 1 miljoen dosissen door te verkopen aan de African Union die ze verder verspreid heeft in andere Afrikaanse landen.
Volgens berichten van begin juni heeft Zuid-Soedan in maart 132k dosissen AZ bekomen (via de AU) met een vervaldatum in juni. Hiervan zijn er tegen begin juni een 10k gezet, nog 50k behouden die ze wouden zetten voor de vervaldatum en 72k terug gestuurd.
Nigeria kon zijn dosissen ook niet tijdig zetten (geen exacte cijfers gevonden).
Togo & Gambia wel.

Nogal makkelijk om zeggen dat er moet ingezet worden op vaccinatiebereidheid van hieruit, net als opperen dat men van hier maar meer moeite moet doen. Ga jij naar ginder gaan? Ken jij de culturele problemen ginder? Kan jij de bereikbaarheid op vele plaatsen (zowel fysiek als van informatie) oplossen van hier?
Ik geef u niet direct ongelijk, maar ik vind het gewoon makkelijk om even van hier te zeggen hoe het moet gebeuren.

Als je leest wat de problemen met vaccinatiebereidheid zijn, ga je ze niet op 1-2-3 oplossen met een informatiecampagne. Als zelfs het zorgpersoneel op veel plekken niet bereid is, ga je ook weinig lokale punten hebben die kunnen helpen.
Bv Zuid-Soedan:
South Sudan says in addition to the problem of limited financial resources, the country has also struggled because of a reluctance by health care workers to get vaccinated.

Hier ook een oplijsting van problemen die gepaard gaan met de campagne in Afrika:

Het is een beetje makkelijk om uitspraken te doen die een morele superioriteit moeten onderstrepen, maar zo eenvoudig is het niet als gewoon miljoenen vaccins naar Afrika verschepen.

Hopeloos om dit binnen nu en 2 jaar iet of wat recht te trekken. Een soort natural herd immunity zal het hem daar moeten doen.

(...)

Veel succes met het oplossen op korte of zelfs middellange termijn.

Makkelijk om een theoretische oplossing waarvan het "bij ons" al bewezen is dat ze niet werkt, omdat er veel te veel doden voor moeten vallen dan maar de oplossing moet zijn "ginds"...

Nogal makkelijk om zeggen dat er moet ingezet worden op vaccinatiebereidheid van hieruit, net als opperen dat men van hier maar meer moeite moet doen. Ga jij naar ginder gaan? Ken jij de culturele problemen ginder? Kan jij de bereikbaarheid op vele plaatsen (zowel fysiek als van informatie) oplossen van hier?
Ik geef u niet direct ongelijk, maar ik vind het gewoon makkelijk om even van hier te zeggen hoe het moet gebeuren.

Als je leest wat de problemen met vaccinatiebereidheid zijn, ga je ze niet op 1-2-3 oplossen met een informatiecampagne. Als zelfs het zorgpersoneel op veel plekken niet bereid is, ga je ook weinig lokale punten hebben die kunnen helpen.
Bv Zuid-Soedan:
Met meer geld en meer middelen zouden er meer mensen gevaccineerd zijn in de rest van de wereld. Punt. Ja, dat is gemakkelijk te zeggen. Ik ben ook niet degene die daarvoor moet zorgen. Ik ben wel iemand die zijn mening daarover mag geven wanneer die gevraagd wordt, en kan hopen dat dat een koers is die wij als maatschappij(en) gaan varen.

Makkelijk om een theoretische oplossing waarvan het "bij ons" al bewezen is dat ze niet werkt, omdat er veel te veel doden voor moeten vallen dan maar de oplossing moet zijn "ginds"...
Het zal wel "werken", maar met meer doden dan via vaccinaties.
En het zal zo gaan, want via vaccinaties zal het niet lukken in Afrika. Iemand wedden?
Met meer geld en meer middelen zouden er meer mensen gevaccineerd zijn in de rest van de wereld. Punt. Ja, dat is gemakkelijk te zeggen. Ik ben ook niet degene die daarvoor moet zorgen. Ik ben wel iemand die zijn mening daarover mag geven wanneer die gevraagd wordt, en kan hopen dat dat een koers is die wij als maatschappij(en) gaan varen.
Kan je eens concreet zeggen waar je juist geld zou investeren aangezien het aantal beschikbare vaccins niet het grote probleem is daar?

Allemaal samenleggen voor infrastructuur in Afrika? Op welke termijn zie je dat dan goedkomen in verband met Covid?

Of het onderwijs vanaf 0 opbouwen in elk land en daar binnen 20 jaar de vruchten van plukken?

Of daar op korte termijn geniale overtuigingscampagnes opzetten die zelfs in ruraal USA niet werken?

Maar daar ga ik niet mee akkoord.
Waar is je mening op gebaseerd als ik vragen mag?

Ik ben licht vertrouwd met een Keniaanse NGO die werkt in het kader van gezondheidszorg (via-via, maar wel al gesprekken gehad met meerdere medewerkers) + ken genoeg mensen die vrijwilligerswerk gedaan hebben in Afrikaanse landen. De meesten daarvan gaan u zeggen dat de culturele en socio-economische problemen niet te overwinnen zijn door er meer geld en middelen of mankracht tegen te smijten. In veel gevallen gaat dat enkel een omgekeerd effect hebben en meer wantrouwen creëren.

Als de mensen er niet voor openstaan, ga je op die manier niets veranderen. Dit is uit een rapport van februari 2021; 1j na het begin van de pandemie dus:
More than half of respondents surveyed feel that the threat from Coronavirus is exaggerated, and that it therefore does not pose as great a risk as some have suggested. This opinion was particularly prevalent in countries such as Niger (79%), Sudan (73%), Nigeria (67%) and DR Congo (65%).

Een oprechte vraag die ik wel heb is, als we er voor zorgen dat er via Covax voldoende vaccins beschikbaar zijn, hoeveel meer zijn we dan moreel verplicht te doen voor er een missionariscomplex opsteekt?
Ik wil zeggen, als wij beginnen met voorlichtingscampagne, in welke mate ondermijnen we de lokale legitieme regeringen in ons idee van het beter te weten?

Ik denk langs de andere kant ook wel dat we het beter weten in dit geval, en dat het in ieders voordeel is om ook daar snel een hoge vaccinatiegraad te hebben. Dus als een land hulp vraagt met bijvoorbeeld vaccins, logistiek, voorlichting,... ben ik uiteraard van mening dat we als rijke landen moeten helpen. Maar ons opdringen met voorlichting etc. doet wat denken aan een white savior complex.

is een conclusie correct dat de huidige stand van zaken: Overal ter wereld meer en meer de delta-variant oprukt en de situatie dus verslechterd , maar in Europa die voorlopig stand houdt, alhoewel ook stijgt . En dat de kans realistisch is dat we hier vanaf september(grof geschat) ook weer onze peren zullen zien ? Het lijkt me niet dat corona dit jaar al voorbij zal zijn (wereldwijd dan)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan