Ja, maar die nieuwe inzichten gaan beide richtingen. En dat wou ik net aankaarten. Want de uitspraak waarop ik antwoordde, wordt in een aantal oude en recentere studies tegengesproken.
Dan over een pre-print van eergisteren:
Researchers in the UK have warned that a widespread mutation that has arisen in the spike protein of severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) appears to escape recognition by CD8 T-cell responses in both convalescent patients and recipients of the current coronavirus disease...
www.news-medical.net
En de effectieve preprint:
The adaptive immune system protects against infection via selection of specific antigen receptors on B-cells and T-cells. We studied the prevalent CD8 ‘killer’ T-cell response mounted against SARS-CoV-2 Spike269-277 epitope YLQPRTFLL via the most frequent Human Leukocyte Antigen (HLA) class I...
www.medrxiv.org
Ik ga eerlijk toegeven dat dit te technisch voor mij is, maar de conclusie is toch wel duidelijk:
Maar da's dus meteen het gevolg van dat dit te technisch is voor jou. Die conclusie is duidelijk maar beperkt zich tot slechts 1 deel van de immuunrespons. Er staat dat het heel onwaarschijnlijk is dat covid-19 volledig zal ontsnappen aan de T-cell immuunrespons. Dus, dat de T-cell immuunrespons heel waarschijnlijk wél covid-19 opmerkt en er op reageert.
Bovendien, geven ze aan, beperken ze zich tot slechts één facet van de immuunrespons:
We studied the prevalent CD8 ‘killer’ T-cell response mounted against [...]
Dat illustreert meteen dat zonder een basiskennis van wat er onderzocht wordt, het moeilijk is dit juist te kaderen, en dat je (waarschijnlijk ongewild) heel snel gaat cherrypicken, omdat de context niet duidelijk is of te technisch is.
The mammalian immune system utilises numerous highly developed mechanisms to defend against viral infection. The most sophisticated of these systems, adaptive immunity, is controlled via vast fleets of highly variable antigen-binding molecules called B-cell receptors (antibodies) or T-cell receptors (TCRs).
(uit de inleiding)
Deze studie spreekt dus enkel over 1 soort T-cellen.
Ik verwijs (zonder aanvallend te willen zijn, vooral illustratief) ook naar de studies die je linkte over immunotherapie. Zonder te weten wat immunotherapie is, of door te denken "da's een technisch detail", ga je heel moeilijk kunnen inschatten wat dat juist betekent.
Ik zet deze er al bij voor de volledigheid, ze achten het ook onwaarschijnlijk op korte termijn!
Maar ze wijzen er wel op dat bepaalde mutaties momenteel een effect hebben op de immuunrespons, en dat soort mutaties verderzetten zal het mogelijk zijn dat er mutaties komen die die specifieke immuunrespons compleet ontwijken.
Of van vorige week:
Biochemical basis behind coronavirus variants' success could hold key to defeating them
www.chemistryworld.com
Inderdaad, die specifieke immuunrespons, over de andere immuunresponsen wordt geen uitspraak gedaan.
Uiteraard is het mogelijk dat er een onverwachte mutatie de overhand neemt, maar die kans is niet zowel een dobbelsteen rollen. Het is ondanks de inherente onzekerheid, niet waarschijnlijk dat dit succesvol zal gebeuren.
Of van vorige week:
Biochemical basis behind coronavirus variants' success could hold key to defeating them
www.chemistryworld.com
Men is inderdaad constant bezig met onderzoek, en nu pas begint men bepaalde zaken te vinden/begrijpen. Dingen die zowel positief als negatief zijn.
Maar doet niet af dat de stelling waarop ik antwoordde niet compleet klopt.
Inderdaad, en er worden heel veel soorten onderzoek door elkaar gerapporteerd:
- Fundamenteler onderzoek over hoe virussen muteren, specifiek het meest populaire virus.
- Heel specifiek onderzoek over hoe ons lichaam reageert op het virus. Dus over heel specifieke vormen van immuunrespons.
- Onderzoek over bescherming door vaccinatie, over besmettingen/ziekenhuisopnames/...
- Onderzoek over immuuntherapie, longfunctie, ... dat in de rand wel beïnvloed wordt door covid
- Onderzoek over de verspreiding van het virus
- Epidemologisch onderzoek, eerder statistisch over besmettingen/ziekenhuisopnames/...
Ik heb er wat moeite mee als die door elkaar worden gebruikt om een punt te maken. De link is er uiteraard, maar dit zijn allemaal heel uiteenlopende vakgebieden dus om een studie uit de moleculaire biologie te gebruiken om een punt te maken over het verloop van de epidemie, dat lijkt me ongepast voor ons als "leken" maar eigenlijk ook voor experten in hun vakgebied, wat bijna nooit zo breed is dat het alle bovenstaande items kan omvatten.