Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vanaf dat de voorraadproblemen van de baan zijn kan je als regering bijvoorbeeld wel vrije keuze laten tussen de vaccins bij een verplichting, al dan niet op dokteradvies.
Vanaf morgen gaan ze gewoon de senioren (60+) inspuiten met AZ en diegene die het al gehad hebben een tweede dosis geven. De rest van de bevolking zal met Pfizer, J&J en Moderna worden gevaccineerd.

Ik denk het ook wel, ja, EMA komt morgen met advies over AZ (en er zou effectief een causaal verband zijn met trombose gevallen na vaccinatie).

Maar dan nog, ik zie onze regering geen vaccinatie verplichting invoeren eerlijk gezegd... Al zou ik het wel willen, want anders ga je dus misschien mensen indirect verplichten (m.b.v. beperkingen in het openbare leven voor niet-gevaccineerden) zonder daarvoor enige verantwoordelijkheid te nemen

Een verplichting ga je maar pas maatschappelijk (en ethisch) verkocht krijgen als er een vrije keuze is van welk vaccin je laat zetten.

Ik denk het ook wel, ja, EMA komt morgen met advies over AZ (en er zou effectief een causaal verband zijn met trombose gevallen na vaccinatie).
Maar toch ook al een "oplossing"?
Bloedexperts menen oorzaak van bijwerking AstraZeneca-vaccin te hebben ontdekt, behandeling goed mogelijk
Dat is van groot belang, zegt hij, omdat artsen nu weten wat ze moeten doen bij een patiënt met het ziektebeeld. “Het medicijn van eerste keus bij problemen met bloedstolling, de bloedverdunner heparine, moet bij hen nu juist niet worden gebruikt, daar worden ze alleen maar zieker van.” De experts adviseren om patiënten een infuus te geven met immunoglobulinen, waarmee het afweersysteem weer in balans wordt gebracht. HIT kan met een antistoffentest worden opgespoord.
Uiteraard met de nodige mitsen en maren, en het nodige voorbehoud, dat lijkt me vanzelfsprekend in dit stadium.

Pfizer is bezig aan een andere versie van het vaccin. Eentje die gemakkelijker kan getransporteerd en bewaard worden (niet aan -70). 'k Zou er niet van verschieten dat we binnen een jaartje zelf gaan mogen kiezen.

Een verplichting ga je maar pas maatschappelijk (en ethisch) verkocht krijgen als er een vrije keuze is van welk vaccin je laat zetten.

Ik vind wel dat als je zelf wil kiezen, je er ook zelf voor kan betalen.

Iedereen krijgt een gratis vaccin aangeboden, maar dan moet je nemen wat ze aanbieden.

Da's dan weer een ander vraagstuk (en werk je daarbij geen klasse-gezondheidszorg in de hand, zoals heden ten dage al het geval is in universitaire ziekenhuizen en "consult door de prof voor mensen op eenpersoonskamer (met het daarbijhorend supplement)"?).

Het gaat om de verplichting hé, zoals polio ook verplicht is. Als je iets verplicht, en er zijn meerdere vaccins beschikbaar, moet je de mensen wel de keuze laten wat ze laten inspuiten.

Da's dan weer een ander vraagstuk (en werk je daarbij geen klasse-gezondheidszorg in de hand, zoals heden ten dage al het geval is in universitaire ziekenhuizen en "consult door de prof voor mensen op eenpersoonskamer (met het daarbijhorend supplement)"?).

Het gaat om de verplichting hé, zoals polio ook verplicht is. Als je iets verplicht, en er zijn meerdere vaccins beschikbaar, moet je de mensen wel de keuze laten wat ze laten inspuiten.
En bij polio kan men nu kiezen?

En bij polio kan men nu kiezen?
Bijwerkingen poliovaccin:
Ernstige bijwerkingen zijn uiterst zeldzaam. Er is ook geen wetenschappelijk bewijs voor een verband tussen een vaccinatie en een ernstige of chronische ziekte. De kwaliteit van de vaccins verbetert nog voortdurend.
AZ heeft wel (+/- bewezen) bijwerkingen.
Ik heb niet de mening dat een doorsnee persoon die juist kan inschatten, daarvoor dient een dokter, maar er is wel een belangrijk verschil tussen de vaccins tegen covid-19, AZ op kop, en het poliovaccin.

JPV gaf aan in zijn voorbeeld dat je alle 65plussers die gevaccineerd zijn zou kunnen toelaten, en dan een aantal niet gevaccineerden beperkt in aantal. Mijn excuses als jij hier niet zo tegenover staat, ik haal het soms wat door mekaar. Maar de kern blijft hetzelfde. Ofwel laat je àlles toe voor iedereen (gevaccineerd of negatief), ofwel laat je niets toe voor niemand. Er is hierin geen tussenweg die geen discriminatie is.
Maar als alle 65+ers de kans hebben gehad kan je die toch laten bridgen? :unsure:

Iemand die gevaccineerd is ook. Of mensen besmetten.

Enfin, dit is once again de discussie van vanmorgen, waar mijn standpunt duidelijk is.
Biljart's post is wat mij betreft dé referentie.

Enfin, dit is once again de discussie van vanmorgen, waar mijn standpunt duidelijk is.
Biljart's post is wat mij betreft dé referentie.
Aan anderen die gevaccineerd zijn?

En je moet dat bekijken als 'naar werk' of 'naar school' gaan he. Dus tussen 9 en 15u ;)

Bijwerkingen poliovaccin:
Vaccinaties
Ernstige bijwerkingen zijn uiterst zeldzaam. Er is ook geen wetenschappelijk bewijs voor een verband tussen een vaccinatie en een ernstige of chronische ziekte. De kwaliteit van de vaccins verbetert nog voortdurend.
AZ heeft wel (+/- bewezen) bijwerkingen.
Ik heb niet de mening dat een doorsnee persoon die juist kan inschatten, daarvoor dient een dokter, maar er is wel een belangrijk verschil tussen de vaccins tegen covid-19, AZ op kop, en het poliovaccin.
Bij AZ zijn de (± bewezen) bijwerkingen ook uiterst zeldzaam. Er is ook geen wetenschappelijk bewijs voor een verband tussen een vaccinatie en een ernstige of chronische ziekte.

Dus wat is het verschil?

Dat is gewoon jouw percerptie omdat er wereldwijd zoveel en zo snel gevaccineerd wordt tegen COVID-19. Waardoor die uiterst zeldzame gevallen duidelijker naar boven komen omdat ze gegroepeerd zijn.

60 plussers hun bloed zit vol met antistollingsstoffen door allerhande medicatie. Geen vragen bij stellen gewoon AZ inspuiten!

De referentie als dooddoener om alle nuance overboord te gooien wil je zeggen? 😅
Die nuance is hier al doodgekauwd. Had jij ook nog eigen inbreng eigenlijk of blijft het bij one-liners?
Aan anderen die gevaccineerd zijn?

En je moet dat bekijken als 'naar werk' of 'naar school' gaan he. Dus tussen 9 en 15u ;)
Amper een maand geleden
Vaccinatie betekent nog geen vrijheid: waarom coronamaatregelen blijven gelden ook al ben je al ingeënt
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5207419/als-je-het-vaccin-hebt-ontvangen-mag-je-dan-meer

Bij AZ zijn de (± bewezen) bijwerkingen ook uiterst zeldzaam. Er is ook geen wetenschappelijk bewijs voor een verband tussen een vaccinatie en een ernstige of chronische ziekte.

Dus wat is het verschil?

Dat is gewoon jouw percerptie omdat er wereldwijd zoveel en zo snel gevaccineerd wordt tegen COVID-19. Waardoor die uiterst zeldzame gevallen duidelijker naar boven komen omdat ze gegroepeerd zijn.
Mijn? Nee hoor. Als je kijkt naar de media wel een wijdverspreide perceptie; die er bij polio eenvoudigweg niet is. Daar zit het verschil. Klaar.
Ik geef ook aan in mijn post dat niet ik, niet jij, niet Jan-Modaal maar slechts een dokter de kennis hebben om dat juist in te schatten.

Laatst bewerkt:
Dan hadden we als maatschappij in maart vorig jaar de lockdown ook niet moeten afkondigen voor de leeftijdsgroep 18-25. Samen uit, samen thuis.
Die kunnen ook besmet raken, het virus doorgeven en in ziekenhuis belanden?

Inderdaad, en misschien dat we qua statistieken dan aardig in de buurt komen:
- 18-25 jarigen, niet gevaccineerd --> hoeveel percent zou er een ernstig ziekteverloop hebben? Minder dan 1%? (incl. langdurige klachten)
vs
- 65+, wel gevaccineerd --> met de beste vaccins voor 95% beschermd tegen ernstig ziekteverloop (persbericht Pfizer op 1 april)

Voor de duidelijkheid: ik ken de exacte cijfers niet, maar ben er wel nieuwsgierig naar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan