Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar enfin lees je dat niet wat mensen daar op dezelfde pagina verschillende keren en in verschillende bewoordingen over zeggen. Heel andere levensstandaarden in Brazilië, India, ... . Veel minder hygiëne regels, ... . In India bv dan nog vaak enorm dicht bevolkte wijken waar de armen op mekaar leven, ... . Daarnaast kan het ook (dat weet je niet zeker natuurlijk maar dat is maar net zoals jij het omgekeerde niet weet) dat de cijfers met koud weer er in die landen nog slechter zouden zijn.

Het is één ding om je af te vragen hoe het kan dat landen met warm klimaat toch nog hoge besmettingen hebben, maar als er dan mogelijke verklaringen komen dan zou het tof als je daar op verder gaat en niet nadien terug herhaald ja maar hoe kan het dat warme klimaten hoge besmettingen hebben.
Excuseer dat ik die posting met het antwoord dan niet had gezien hoor.. niemand is perfect. Het was gewoon maar een vraag ter verduidelijking. Nu weet ik idd dat het door slechte hygiëne is dat er ondanks het warme weer nog zoveel hoge besmettingen zijn in die landen. Liever een vraag teveel stellen dan een vraag te weinig.. maja zal aan mij liggen zeker?

Als de cijfers stijgen en de mensen zich onvoldoende aan de regels houden, dan is het laatste dat we nodig hebben wel een zelfverklaarde autoriteit die zegt "de piek is duidelijk achter de rug hoor".

Als mensen klagen dat ze continu voor de gek gehouden worden met richtdatums, dan is het laatste dat we nodig hebben een zelfverklaarde autoriteit die ook nog eens extra naieve voorspellingen “waar we gerust op mogen zijn” gaat maken over wanneer de maatregelen opgeheven gaan worden die nog niet eens door de overheid of virologen voorzichtig voorspeld geweest zijn.
Zie @Loser . De dag dat ik mezelf een zelfverklaarde autoriteit noem, betekent dat dat ik BOVEN het forum me als autoriteit stel. Wat ik verre van doe. Dit is een forum, een uitlaatklep. En dat probeer ik IETS serieuzer te doen, wat het verschil is met anderen, omdat ik nu eenmaal graag speel met cijfers.

Ik zou het niet weten, maar als jij komt met "het is alweer te laat", dan neem ik aan dat jij daar wel degelijk een onderbouwing voor hebt?
In alle andere gevallen zag je dat het niet hielp, in geen enkel land, dus ik vraag me af welke onderbouwing precies.

Nogmaals: De Britse variant zit niet alleen in het VK, en zit misschien niet eens voornamelijk in het VK.
Gisteren heeft Steven Van Gucht in zijn persconferentie gezegd dat er vorige week al tientallen gevallen van de Indische variant zijn vastgesteld los van de studenten en de 4 andere gevallen. Ze zijn deze momenteel in kaart aan het brengen en aan het uitzoeken waar deze hun besmetting hebben opgelopen. Dus ja ik ga er ook van uit dat men alweer te laat is. Dat toont dat we opnieuw niets geleerd hebben.

Los daarvan is het schandalig dat wij al maanden proberen ons onderwijssysteem stand te houden, dat onze eigen studenten grotendeels zich met afstandsonderwijs moeten behelpen en dat we dan even studenten uit een risicogebied laten overkomen. Niet alleen ze laten overkomen maar ze laten uitstappen in Parijs om vervolgens met een bus naar België te laten reizen. Ik zie hier toch een aantal red flags aan risicocontacten.

Van Gucht/Van Ranst waarschuwden daarnaast dat in het armere Zuiden men momenteel richting winter evolueert, dat men al met een hoog aantal besmettingen zit en men dus vreest dat daar nog meer varianten gaan beginnen broeden. Het is dus meer dan ooit nodig om die buitengrens van Europa dicht te houden en alle mogelijke uitzonderingen zo klein mogelijk te houden.

Klas v de 4-jarige dochter in quarantaine. Zaterdag 1ste positieve klasgenootje. Toen kregen we bericht dat ze laagrisico waren en gewoon naar school mochten blijven gaan. Maandagavond 2de positieve klasgenootje en allemaal in quarantaine. Gisteren en vandaag worden ze allemaal voor 1ste x getest. Vrijdag een 2de keer. Toen ik zondag de vraag stelde waarom ze laagrisico waren, kreeg ik enkel het antwoord 'het CLB heeft dat zo beslist'. Geen redenatie erachter. Hopelijk komen er geen positieven gevallen bij, want ze hebben mijn insziens toch 2 dagen te lang gewacht.

Zie @Loser . De dag dat ik mezelf een zelfverklaarde autoriteit noem, betekent dat dat ik BOVEN het forum me als autoriteit stel. Wat ik verre van doe. Dit is een forum, een uitlaatklep. En dat probeer ik IETS serieuzer te doen, wat het verschil is met anderen, omdat ik nu eenmaal graag speel met cijfers.

Nogmaals dank voor je dagelijkse cijfers JPV, dat mag nog wel eens herhaald worden.

De enige mogelijkheid om varianten die in het buitenland ontstaan buiten te houden is om de grenzen volledig te sluiten, onafhankelijk van de herkomst van reizigers. En iedereen die toch binnenkomt in een strikte hotelquarantaine van minstens twee weken. Wat binnen de Europese context dus niet zo haalbaar is. Anders gaat het vooral om import vertragen. Tegen dat een mutatie als zorgwekkend aangemerkt wordt zit je al snel enkele maanden verder en is die reeds over half de wereld verspreid.

Verder is het best wel markant dat er nu wordt gewezen naar de hygiënische omstandigheden in India terwijl enkele maanden terug de slechte hygiënie daar als mogelijke verklaring werd gegeven voor de goede coronacijfers in het land. Iets met "natuurlijke immuniteit". Flashback naar begin vorig jaar, toen de eerste modellen spraken over maximaal een 200-tal doden in België in het worst-case scenario.

Laatst bewerkt:
Het is dus meer dan ooit nodig om die buitengrens van Europa dicht te houden en alle mogelijke uitzonderingen zo klein mogelijk te houden.
Komt die quote ook van Van Gucht? Want waarom denk je dat je varianten kunt buitenhouden? Dat is nog geen enkele keer in geen enkel land gelukt. Dus niet alleen bij ons ("we zijn weer te laat"), maar in zo goed als de hele wereld, of ik moest me vergissen. Waarom zou het dan wel lukken door de buitengrenzen van Europa (ook heel arbitrair) dicht te gooien? Ik vraag me echt af waarom je daar zo stellig over bent, maar ik lees het graag!

Komt die quote ook van Van Gucht? Want waarom denk je dat je varianten kunt buitenhouden? Dat is nog geen enkele keer in geen enkel land gelukt. Dus niet alleen bij ons ("we zijn weer te laat"), maar in zo goed als de hele wereld, of ik moest me vergissen. Waarom zou het dan wel lukken door de buitengrenzen van Europa (ook heel arbitrair) dicht te gooien? Ik vraag me echt af waarom je daar zo stellig over bent, maar ik lees het graag!
"Zo lang mogelijk buitenhouden" is iets dat ik Van Ranst gisteren op de radio heb horen zeggen nav de verstrengde reiscriteria voor die landen. "Zo lang mogelijk" is hier de belangrijke nuance.

En ondertussen inzetten op massale vaccinaties, niet alleen hier maar ook in landen als India en Brazilië. Wat baat het dat wij hier allemaal gevaccineerd zijn, als er op andere plaatsen in de wereld honderduizenden besmettingen per dag bijkomen, met alle kansen op mutaties van het virus van dien... Je houdt die niet buiten de grenzen.

Ja, maar deze reis was niet goedgekeurd door de school. (of ik heb dat ergens gemist, heb het artikel vrij snel overlopen).
Niet goedgekeurd door de directie, maar wel briefwisseling vanuit schol, foutief opgesteld door de leerkrachten. Weinig discussie hierover dat de verzekering dit zal dekken en (eventueel) terugvorderen van de leerkracht.

De enige goede manier om die varianten buiten te houden is ervoor zorgen dat alle landen z'n mensen asap kan vaccineren. Of zoals Marc Coucke het nog zei: "hef die patenten op de coronavaccins gewoon op".

Dat onderzoek naar die vaccins is voor een groot deel gefinancierd met publiek geld, en we moeten beseffen dat hoe langer het duurt voor alle mensen gevaccineerd zijn hoe groter de kans op variant(en) waar de huidige vaccins niet tegen beschermen.
Dan is het gewoon een kwestie van tijd vooraleer vettige Fons de seksverslaafde uit Kenia terugkomt met een paar soa's en een nieuwe tropische coronavariant en de zever van nul kan herbeginnen.
Als we iets uit deze crisis zouden moeten geleerd hebben is dat het op lange termijn denken moet primeren over het egoïstische navelstaren en geldwolverij.

Het is niet zo simpel als gewoon zeggen dat de patenten niet meer gelden. Je heft dan alle rechtszekerheid op. En zelfs al zou je dat kunnen doen, een vaccin produceren is nog wel iets moeilijker dan wat producten samenkappen. Moderna heeft al gezegd dat ze, zolang de pandemie woedt, hun patenten niet zullen afdwingen. Er zijn nu dus al mogelijkheden voor productie door derde partijen maar daar wordt geen gebruik van gemaakt. Nu roepen dat de famaceutische bedrijven hun patenten maar moeten opgeven is vooral heel populistisch. Als er een oproep komt dat Mithra zijn patenten ook moet opgeven, zal Coucke waarschijnlijk al heel anders kraaien. Andermans eigendom weggeven is altijd gemakkelijk.

Klas v de 4-jarige dochter in quarantaine. Zaterdag 1ste positieve klasgenootje. Toen kregen we bericht dat ze laagrisico waren en gewoon naar school mochten blijven gaan. Maandagavond 2de positieve klasgenootje en allemaal in quarantaine. Gisteren en vandaag worden ze allemaal voor 1ste x getest. Vrijdag een 2de keer. Toen ik zondag de vraag stelde waarom ze laagrisico waren, kreeg ik enkel het antwoord 'het CLB heeft dat zo beslist'. Geen redenatie erachter. Hopelijk komen er geen positieven gevallen bij, want ze hebben mijn insziens toch 2 dagen te lang gewacht.

Bij het CLB volgen ze ook maar gewoon een draaiboek dat uit Brussel komt, zeker als er maar 1 of 2 besmettingen zijn op de school.

BioNTech heeft “vertrouwen" in werkzaamheid van Pfizer-vaccin tegen Indiase variant

BioNTech is volop aan het testen met de laatste dominante variant, maar merkt alvast mutaties op bij de B.1.617-variant die reeds bestudeerd werden. “En waartegen ons vaccin beschermt”, zo besluit Sahin.

dus goed nieuws allesinds van die kant.

Je zal maar met AZ gevaccineerd worden terwijl de goed nieuws show van Pfizer niet stopt.
De perceptie is ondertussen inderdaad bij veel mensen dat Pfizer het A-merk is, terwijl AZ overkomt als een wit product. Pfizer is Coca Cola, AZ dan weer River bij wijze van spreken.

Uiteindelijk is dat ook gewoon het logische gevolg van het brokkenparcours dat AstraZenica heeft afgelegd, zelfs al strookt het niet met de realiteit.

Familielid heeft AZ gekregen en de volgende morgend heeft de kuisvrouw hem bewusteloos op de grond teruggevonden. Is wel iemand 70+ met allerlei ziektes en medicatie maar dit was wel erg toevallig liever geen AZ pour moi.

Je zal maar met AZ gevaccineerd worden terwijl de goed nieuws show van Pfizer niet stopt.
Mijn ouders krijgen alletwee Pfizer en daar ben ik wel blij mee. Zelf zie ik de kans ook groter worden om Pfizer te krijgen door die leeftijdgrens. Los van de betrouwbaarheid ben je ook op 3 weken volledig gevaccineerd, dus ik hoop vooral op Pfizer. Hoewel ik in het begin liever de oude techniek had gewild.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan