Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dus jij denkt dat een leerkracht een persoonlijk rekeningnummer heeft aangemaakt en dan naar ouders gecommuniceerd "gelieve het geld voor de reis hier op te storten allemaal" en dan met dat geld vliegtuigtickets geboekt heeft enz enz, zonder de directie bij die transacties betrokken was?

Als dat is dat zou wel helemaal grove nalatigheid zijn toch? Dat is toch niet normaal?

Ik zou eerder gokken dat de directie dat al goedgekeurd had en dat alles allang betaald was, maar dat het gewoon niet geannuleerd geweest is in de hoop dat "tegen de reis er was" de regels het zouden toestaan. Dat ze dat maar doodgezwegen hebben. Dat zou ik nog kunnen verstaan. Maar wat jij zegt van persoonlijk rekeningnummer maken enz, dat is compleet absurd als dat zo zou zijn.
Alles was al betaald stond in het artikel, wellicht in 2020 en dan gratis verschoven naar 2021

en dan? Een onbesproken leerkracht die voor de eerste keer drugs dealt met zijn leerlingen moogt ge ook (terecht) ontslagen he.

het had niet gemogen, maar over 20jaar worden daar herinneringen van opgehaald, ik zie daar geen echt kwaad in om tot ontslag over te gaan.
Zeker omdat we in de pers dagelijks voorbeelden zien van uitzonderingen en beleidsmakers die ongestraft de middelvinger opsteken naar de zelf opgelegde Corona-regels. Zo werk je dat gedrag in de hand.

Vandaag weer overleg tussen de onderwijskoepels over voltijds contactonderwijs. In hetzelfde artikel:
"het aantal besmettingen bij de schoolgaande jeugd is toegenomen met 17 procent in vergelijking met de week voordien, terwijl dat bij de algemene bevolking slechts 2 procent is. Ook de positiviteitsratio ligt bij jongeren tussen 10 en 19 jaar het hoogst van alle leeftijdscategorieën, met 13,6 procent."

We hebben in België heel erg lang (terecht!) volgehouden om de scholen zo lang mogelijk open te houden en zo veel mogelijk contactonderwijs mogelijk te maken. En ik snap ook perfect dat dit voor vele werkende mensen een hels scenario is om die opvang te combineren met zelf van thuis uit te werken.

Maar die heropening van de scholen kan puur cijfermatig toch echt niet verdedigd worden? Is het dan niet beter om ze in het huidige stramien te laten werken en dan een terugkeermoment te voorzien oid eind juni (waar de kans toch vrij groot is dat er wel iets gaat kunnen). Dit volledig los van het lesgeven, maar echt een moment om stoom af te laten.

De bijhorende "we gaan onze leerlingen toch niet op café laten gaan voor ze naar school kunnen" vind ik ook stemmingmakerij van de bovenste plank. Het gaat er gewoon over dat ge nen hoop jongeren in een klein lokaal gaat samenduwen, terwijl we op 8 mei met reden spreken van een buitenplan, en niet van een binnenplan.

Nogmaals, ik snap dat het echt makkelijke oplossing is, maar alle cijfers wijzen erop dat het niet goed zit in die categorie. Ze worden daarom niet zelf ziek, maar ze dragen het wel rond.

Zolang ge boven elk van uw voorspellingen schrijft dat het uw eigen voorspellingen zijn die er gerust durft naast kunnen zitten, fine by me.

Als je begin maart post “wees er maar gerust op dat je vanaf april al terug veel meer zal mogen”, zet er dan ook bij dat we gerust mogen zijn dat je er ook ver naast kan zitten. Als je 24 maart zegt “de piek in besmettingen lijkt nu duidelijk achter de rug te zijn”, zeg er dan ook bij dat duidelijk voor u betekent dat ge er gerust naast kunt zitten en dat ge het ook helemaal niet erg vindt om foute voorspellingen te maken.

Als moderator en “autoriteit” met bij uitstek het grootst aantal voorspellingen en interpretaties van cijfers in deze thread mag dat wel vermeld worden ja.

Ge ziet zelf dat mensen naar u komen met “JPV kunt ge nog eens een voorspelling hierover doen, kunt ge nog eens een voorspelling daar over doen” ja natuurlijk! Misschien moet de pers u ook eens contacteren.

Ben blij dat er iemand een beetje optimistischer is.

De media staat toch ook vol met doemscenario's (die ook niet perse uitkomen), dus het is mooi op toch ergens een positievere noot te lezen

Alles was al betaald stond in het artikel, wellicht in 2020 en dan gratis verschoven naar 2021

Als het inderdaad al betaald is dan moet onderzocht worden waarom het niet is geannuleerd. Wederom organisatie van zulke reizen vallen meestal op de leerkrachten zelf.
Als ik het zo lees wist de directie zelf niet dat de reis doorging. Alle andere stappen die zijn ondernomen wijzen er ook op dat de leerkrachten wisten dat het niet mocht.
Als de directie wel op de hoogte was gaan zij ook wel op matje geroepen worden. En ja directeurs worden ook ontslagen of op 'pensioen' gezet.

Niet volledig mee eens. Dit zijn de 2 periodes die je moet vergelijken:

Code:
Dag  Datum    #Hosp #ICU Opname Ontslag #Besm.#Test1D #Besm.7D #Test7D Bsm/Test7D Hsp(7/7) Case(7/7) Tests(7/7)
ZA. 2021-04-24 2846  886    228   325   1790   37521   24238   304828      7,95%   -1,57%    -0,50%   8,54%
VR. 2021-04-23 2943  901    222   275   3536   49718   24777   303621      8,16%   -1,79%     1,63%   8,16%
DO. 2021-04-22 2989  910    231   280   3703   46994   25264   297997      8,48%   -1,92%     1,72%   4,49%
WO. 2021-04-21 3078  935    244   293   4053   49179   25363   292777      8,66%   -2,16%    -0,48%  -0,06%
DI. 2021-04-20 3103  926    303   333   4441   57407   25218   287581      8,77%   -2,80%    -4,12%  -6,92%
MA. 2021-04-19 3140  946    210    62   5419   44028   25059   283636      8,83%   -2,84%    -7,90%  -6,51%
ZO. 2021-04-18 3000  931    201    96   1296   19981   24360   281399      8,66%   -1,78%     1,24%  -0,71%
.
ZA. 2020-04-25 3957  901    203   369    388   17193    5941    99222      5,99%  -14,51%   -26,14%  51,52%
VR. 2020-04-24 4195  934    221   310    811   19068    6275    92341      6,80%  -13,51%   -24,86%  45,83%
DO. 2020-04-23 4353  970    204   322    976   17379    6858    84573      8,11%  -12,47%   -26,20%  39,65%
WO. 2020-04-22 4527  993    216   364    777   15588    7556    77936      9,70%  -11,38%   -23,35%  34,28%
DI. 2020-04-21 4765 1020    262   429   1270   10878    8412    73332     11,47%   -9,97%   -14,36%  33,26%
MA. 2020-04-20 4996 1079    184   107   1276   11916    8702    70617     12,32%   -8,43%   -11,00%  29,87%
ZO. 2020-04-19 4940 1071    227   137    443    7200    7963    65399     12,18%   -7,49%   -28,74%  22,20%

Doen we het nu slechter?
- de snelheid van daling is zéker slechter. Deels door britse variant, imho deels ook door het slechtere weer, deels door de lockdown die er vorig jaar sterker was.
- objectief zijn we beter op vlak van hospitalistaies en (nog altijd) op vlak van ICU-opnames. Op vlak van opnames zijn we nu nét iets slchter, ewl doen het slechter op vlak van ontslagen
- op vlak van besmetingen doen we het véél slechter, maar de evolutie is niet noodzakelijk slechter, dat zullen we binnenkort zien.

Doen we dus beter/Slechter? Hangt af van de komende dagen imho. Had je dezelfde gegevens een week eerder gevraagd, dan waren we beter bezig. Volgende week zijn we slechter bezig, tenzij de snelheid van daling even groot wordt.
Ik bedoelde niet dat "wij" het slechter/beter doen. Een datum op datum vergelijking vind ik precies totaal nietszeggend? Hier zijn toch veel te veel factoren die hier impact op hebben? Ik snap niet goed hoe jouw vergelijking een reactie is op mijn post?

Hetgeen ik zei/bedoelde was :
- We zaten vorig jaar voor de zomer, in juni, enorm laag qua besmettingen. Eind juni minder dan 1% positivity rate, minder dan 100 cases, minder dan 20 hospitalisaties, ...

- We versoepelen op dit moment veel vroeger en met veel hogere cijfers. Vorig jaar is pas op 8 Juni de horeca opengegaan. Op dat moment waren de cijfers zoals ik hierboven zeg en lagen er 115 mensen op de ICU, 575 in het ziekenhuis. Zelfs met een mooie daling zullen de cijfers tegen 8 mei nooit hier in de buurt van komen. We hadden een veel langer veel strengere maatregelen.

Zeg ik dat we nu zo lang, zo strenge maatregelen moeten aanhouden? Natuurlijk niet. De vaccinaties zullen zeker hun effect hebben. Maar hoe een datum op datum vergelijking relevant is met de 1000-en-1 factoren die er zijn, dat zie ik niet. En zeker niet hoe dat iets zegt over mijn post?

Ben blij dat er iemand een beetje optimistischer is.

De media staat toch ook vol met doemscenario's (die ook niet perse uitkomen), dus het is mooi op toch ergens een positievere noot te lezen
Als de cijfers stijgen en de mensen zich onvoldoende aan de regels houden, dan is het laatste dat we nodig hebben wel een zelfverklaarde autoriteit die zegt "de piek is duidelijk achter de rug hoor".

Als mensen klagen dat ze continu voor de gek gehouden worden met richtdatums, dan is het laatste dat we nodig hebben een zelfverklaarde autoriteit die ook nog eens extra naieve voorspellingen “waar we gerust op mogen zijn” gaat maken over wanneer de maatregelen opgeheven gaan worden die nog niet eens door de overheid of virologen voorzichtig voorspeld geweest zijn.

Laatst bewerkt:
Coens excuseert zich voor etentje in hotel: “Het was compleet fout, het zal niet meer gebeuren”

=> hebben zij ontslag genomen?

maar die leraren die gaan we eens op de straat zetten hoor of heel streng straffen!
Met een welgemeende sorry zal de zaak wel afgesloten worden zeker ? Wie zonder zonde is werpe de eerste steen.
Die leraren worden vast op handen gedragen door die leerlingen, zo die enkele leraren die een groep jongeren kunnen motiveren.

Laatst bewerkt:
Als de cijfers stijgen en de mensen zich onvoldoende aan de regels houden, dan is het laatste dat we nodig hebben wel een zelfverklaarde autoriteit die zegt "de piek is duidelijk achter de rug hoor". Als mensen klagen dat ze continu voor de gek gehouden worden met richtdatums, dan is het laatste dat we nodig hebben een zelfverklaarde autoriteit die ook nog eens extra naieve voorspellingen gaat maken over wanneer de maatregelen opgeheven gaan worden die nog niet eens door de overheid voorspeld geweest zijn.
Bedankt voor deze voorspelling. Heb je daar ook een excel voor?

Ik hoop dat hier niemand is die de "voorspellingen" van JPV niet in de juiste context ziet: een forumpost. Eén van de beter beredeneerde en becijferde forumposts die er hier te vinden zijn, dat wel. Maar een forumpost. Die op geen enkele manier op gelijke hoogte staat met richtlijnen of maatregelen van de overheid.

Ook geen enkele ouder van die 12 kinderen die zoiets heeft van hmm dit is toch niet correct.
Neemt niet weg dat die leerkrachten natuurlijk gestraft moeten worden, maar die ouders gaan ook in de fout.

Zelfs die 'kinderen' van 19 tot 21jaar zouden beter moeten weten

Als de cijfers stijgen en de mensen zich onvoldoende aan de regels houden, dan is het laatste dat we nodig hebben wel een zelfverklaarde autoriteit die zegt "de piek is duidelijk achter de rug hoor".

Als mensen klagen dat ze continu voor de gek gehouden worden met richtdatums, dan is het laatste dat we nodig hebben een zelfverklaarde autoriteit die ook nog eens extra naieve voorspellingen “waar we gerust op mogen zijn” gaat maken over wanneer de maatregelen opgeheven gaan worden die nog niet eens door de overheid of virologen voorzichtig voorspeld geweest zijn.
Ik weet niet exact wat de geschiedenis is, maar dat persoonlijke vind ik precies ook wel wat "er over". Ik zie niet hoe je dat ziet van die "zelfverklaarde autoriteit". De autoriteit, als je het zo wilt benoemen, die hier heeft is een "gekregen autoriteit", door de appreciatie van de rest van de forumgebruikers. Zeker niet zelfverklaard, imho. Het is vooral iemand die elke(!) dag met de cijfers zoals ze zijn op de proppen komt en hier wat, vanuit zijn perspectief, duiding probeert bij te geven. Heel vaak met een duidelijke disclaimer. Ik zou toch niet denken dat er nu nog veel mensen zijn, hier op het forum alleszins, die na een jaar nog altijd denken "De cijfers dalen, joehoe, we mogen weer alles doen wat we willen." De voorspellingen op basis van deze cijfers zijn toch altijd onder voorbehoud. Onder voorbehoud van de vaccinaties, onder voorbehoud dat mensen de maatregelen niet plots veel meer/minder volgen, onder voorbehoud dat er plots geen nieuwe enorm besmettelijke variant opduikt, onder voorbehoud dat ...

Dat deze disclaimer, die makkelijk een pagina lang kan worden als je deze volledig uittypt, er niet elke keer bij staat, lijkt me toch te begrijpen? Zeker op een forum.

Het is vooral naïef om voorspellingen te aanzien als een absolute waarheid lijkt me.
En dan vooral dat deze reactie komt nadat iemand expliciet gevraagd had achter deze verdere voorspelling. Buiten deze vraag om zijn er meestal enkel voorzichtige trends die vermeld worden. Het is pas na deze vraag dat deze voorspelling er komt. Het blijft een discussie forum, waarom zou hij zijn gedacht niet mogen geven als hier achter gevraagd wordt?

Ik speculeer graag, die "wellicht" toont aan dat het om speculatie gaat.

Ik til zwaarder aan de import van de Indiase variant door die studenten uit India.
Dat was dan wel op papier volgens de regels, maar zoals we weten is papier gewillig als ge zelf de regeltjes maakt of laat aanpassen.

daar kon zelfs geen sorry vanaf. En daar wisten de burgemeesters zogezegd ook van niks.

Het was op mijn vraag dat @JPV een voorspelling deed.
Zoals gezegd : een voorspelling, geen vaststaand feit

Er zijn zoveel voorspelling en grafieken te vinden : ik wilde eens zijn voorspelling weten.

Inreisverbod uit India, Zuid-Afrika en Brazilië verstrengd: lijst met uitzonderingen stevig ingeperkt​

Toch wel blij hiermee. Men begint toch stilaan dingen te leren.

België heeft het inreisverbod uit India verstrengd. Een hele reeks uitzonderingen wordt nu ingeperkt. Daardoor zal het bijvoorbeeld niet meer mogelijk zijn voor zorgverleners, studenten of seizoenarbeiders om naar ons land te reizen.

Toen waren de cijfers sowieso al veel lager aan het begin van de zomer na een strengere lockdown ivg met nu. Ik doel op warme landen die momenteel op een hoog besmettingsniveau zitten.. hoe verklaart u dat?
Maar enfin lees je dat niet wat mensen daar op dezelfde pagina verschillende keren en in verschillende bewoordingen over zeggen. Heel andere levensstandaarden in Brazilië, India, ... . Veel minder hygiëne regels, ... . In India bv dan nog vaak enorm dicht bevolkte wijken waar de armen op mekaar leven, ... . Daarnaast kan het ook (dat weet je niet zeker natuurlijk maar dat is maar net zoals jij het omgekeerde niet weet) dat de cijfers met koud weer er in die landen nog slechter zouden zijn.

Het is één ding om je af te vragen hoe het kan dat landen met warm klimaat toch nog hoge besmettingen hebben, maar als er dan mogelijke verklaringen komen dan zou het tof als je daar op verder gaat en niet nadien terug herhaald ja maar hoe kan het dat warme klimaten hoge besmettingen hebben.

Weet er iemand wat nu exact de regels zijn voor een daguitstapje Nederland? Je leest zoveel tegenstrijdige titels met het volledig artikel achter een paywall :/. Een dagje verlof voor een terrasje Zeeland zou fijn zijn!

Voorbije 2 avonden eindelijk opnieuw met 9-10 man buiten gesport. Heeft zoveel deugd gedaan. Ik voel mij lijk herboren, ik bruis van energie. Iedereen had dat euforisch gevoel. Meerendeel van ons groepje is ook wel significant bijgekomen (+5 kilo). Ik had de voorbije weken continu een hongerig gevoel en enorme drang naar zoet, soms bijna schaamtelijk hoe we van elke avond een 'verlofdag' maakten met apero's/alcohol en vettige snacks. Had zelf een zwangerschapstest gedaan omdat ik dit niet meer normaal vond :p. Blijkbaar hadden mijn vriendinnen exact hetzelfde gevoel. Op den duur ga je uw gebrek aan sociaal contact opvullen met een andere beloning. De eerste maanden had ik nog veel aan online groepslessen maar de laatste weken was die uitlaatklep echt niet meer bevredigend genoeg. Ik kijk al uit naar de volgende sessie morgenavond ^^. Al voel ik mezelf wel verplicht om wat zelftesters in te slaan voor het geval dat ik andere mensen zou moeten ontmoeten op kantoor/familie/babybezoek. Ook al sporten we buiten, het virus is niet weg en je bent toch nooit 100% zeker. We zetten wel ons mondmasker enkel tijdens het sporten af en we sporten op ruime afstand. Politie is paar keer gepasseerd tijdens reguliere controles en stak geëntertaind een duim op :D.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan