Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zou meer voor een beleid zijn gegaan waarbij risicopatiënten zichzelf afzonderen, mensen mogen opteren voor thuiswerk/digitale lessen, ... en minder verplichtingen. Horeca had van mij gerust mogen openblijven, mensen die zich daar niet goed bij zouden voelen kunnen dan nog altijd thuisblijven. Ik zou ook niet zo getreuzeld hebben met de vaccins, maar eerder zoals Israël of de USA tewerk zijn gegaan en daar de prioriteit hebben gelegd.

Voor de (ja buh, hoeveelste al intussen, ik ben de tel kwijt?) keer: de maatregelen zijn er niet om te zorgen dat dat gij of ik als individu niet besmet geraken maar wel om er voor te zorgen dat het virus zich zo weinig mogelijk kan verspreiden en daardoor de druk op de ziekenhuizen onder controle blijft.

Ikzelf heb me dus niet aan de regels gehouden uit schrik voor het virus, maar wél omdat ik besef dat de situatie niet onder bedwang gehouden kan worden als er te veel contacten plaatsvinden in onze samenleving.

Moesten vrienden of familie het doen, ik belde persoonlijk naar de politie hoor.

En met 'zo' reageert, bedoel je zoals elke burger zou moeten reageren wanneer iemand zo flagrant de wet overtreedt en de gezondheid en veiligheid van anderen in gevaar brengt?

Dezelfde mensen die het hardste klagen over de draconische maatregelen en de duurtijd van die maatregelen, zijn de reden waarom die maatregelen zo streng zijn en zo lang duren. En de rest van de bevolking is collatoral damage voor hun egoïsme. Zonder mensen als Straddle hadden we minder doden, minder zieken, minder economische schade, minder lange en minder strenge maatregelen gehad. De motor van de pandemie zijn de schurken zoals hem. Ik heb daar géén compassie mee.

Ik kan alle begrip opbrengen voor mensen die eens een man of 2 teveel zien, die hun moeder toch eens goed vastpakken of die hun kinderen toch naar de grootouders brengen. Dat laatste doe ik ook, het is nu eenmaal roeien met de riemen die we hebben. Maar lockdownfeestjes, doodleuk verkondigen dat je meer dan 20 knuffelcontacten hebt, ... die mensen zijn gewoon crimineel. Daar is maar één antwoord op.

Het punt is dat je snel aan 20 knuffelcontacten zit.

Ik ga niet naar lockdown feestjes maar zit ook aan dat 20 getal door dat ik dichte familie (ouders, broers/zussen en wat vrienden) bezoek en laat bezoeken. Soms zijn daar bv partners bij, en ook soms vrienden van mijn vrouw en kijk je zit aan 20+.

Maar toch is dat met max 6 tegelijk bv (en dat is dan rustig iets gaan eten bv, geen harde feestjes)

Ik ga niet naar lockdown feestjes maar zit ook aan dat 20 getal door dat ik dichte familie (ouders, broers/zussen en wat vrienden) bezoek en laat bezoeken. Soms zijn daar bv partners bij, en ook soms vrienden van mijn vrouw en kijk je zit aan 20+.

Maar toch is dat met max 6 tegelijk bv (en dat is dan rustig iets gaan eten bv, geen harde feestjes)
Sorry maar wat maakt het nu uit dat het geen harde feestjes zijn, het is niet de muziek waardoor je besmet geraakt hé.
Ik heb één knuffelcontact dat hier komt trainen, mijn vrouw heeft twee vriendinnen die hier ook zijn geweest in heel die periode. Meestal dan nog met de ramen open.
"Het punt is dat je snel aan 20 knuffelcontacten zit." Ja, als je je geen fuck van de regels aantrekt.

Dit soort reacties en dat gelaten "ja je zit toch snel aan 20 ze" doen meer voor mijn persoonlijke motivatiebarometer dan de persconferenties van het overlegcommité hoor. Godverdomme wat een maatschappij toch.

Het punt is dan ook dat ge (uitgezonderd uw knuffelcontact) gewoon geen mensen moet bezoeken of ontvangen he.

En dat ge dat eens licht overtreedt door bv als koppel (ipv in uw eentje) op bezoek te gaan bij uw ouders, ok. Maar als ge zegt dat ge al vlug aan +20 dichte contacten zit dan wilt dat zeggen dat ge gewoon amper of geen moeite doet om u er ook maar iets van aan te trekken en an sich verschilt ge dan niet zo heel veel van iemand die naar een lockdownfeestje gaat. Meer zelfs, in praktijk kan zoveel wisselende contacten op wisselende momenten zelfs meer risico inhouden dan een student die mss eens gezondigd heeft door naar een echt "feest" te gaan maar voor de rest thuis tegen de muren oploopt.

Sorry maar wat maakt het nu uit dat het geen harde feestjes zijn, het is niet de muziek waardoor je besmet geraakt hé.
Ik heb één knuffelcontact dat hier komt trainen, mijn vrouw heeft twee vriendinnen die hier ook zijn geweest in heel die periode. Meestal dan nog met de ramen open.
"Het punt is dat je snel aan 20 knuffelcontacten zit." Ja, als je je geen fuck van de regels aantrekt.

Dit soort reacties en dat gelaten "ja je zit toch snel aan 20 ze" doen meer voor mijn persoonlijke motivatiebarometer dan de persconferenties van het overlegcommité hoor. Godverdomme wat een maatschappij toch.

Ik word daar echt diep intriest van als ik zo een dingen lees.
Ja, het is tenminste eerlijk maar het is exact door dat soort mentaliteit van een hardnekkige kern koppigaards dat we nog langer in die lockdowns blijven zitten.

Ik vind het héél confronterend om te lezen hier en te zien op social media hoe mensen zich er inderdaad geen fluit van aantrekken.
Pas op, ik heb er ergens ook "begrip" voor. Dat mensen het beu zijn en dat de overheid ook niet altijd geweldige plannen heeft.

Maar vrolijk word ik daar niet van als ik zie dat mijn normaal leven het voorbije jaar grotendeels aan banden heeft gelegen om dan te zien hoe mensen hier vrolijk komen zeggen dat ze "al snel aan 20 kunffelcontacten" zitten.

Ik zag dat al van het voorjaar van 2020 in, dat MVR heel die corona vooral gebruikt om zichzelf te profileren.
Ach ja, dat zou kunnen... hij was natuurlijk al griepcommissaris ervoor.
Maar na zijn presentatie op die conferentie in Londen gezien te hebben (dat filmpje dat regelmatig circuleert), alsook enkele interviews (bv. in De Standaard), denk ik vooral dat hij zichzelf echt de geschikte persoon vond om ons land door de pandemie te leiden. Met een uitgewerkt plan van hoe en wanneer te communiceren enz.

Alleen denk ik dat hij veel te veel zelf heeft willen doen. En hij wou precies altijd volledige controle hebben, bv. in communicatie (daarom zat hij daar zelf zo vaak in de tv studio's), dat lijkt me iets typisch voor professoren trouwens (micromanagen).

Ik geef hem dus nog altijd het voordeel van de twijfel daarin (de bedoelingen zijn goed). Bij gebrek aan sterke politici (of een werkende politieke structuur) was er ook niemand anders die hem verhinderde om zoveel invloed te hebben op alles...

Klagen over een ander dat em de regels overtreedt ma in dezelfde post vermelden dat ge ook overtredingen maakt maar "minder" is ook wel lol ze :)

Klagen over een ander dat em de regels overtreedt ma in dezelfde post vermelden dat ge ook overtredingen maakt maar "minder" is ook wel lol ze :)

Er is ook wel een verschil tussen een regel overtreden, en u totaal niets willen aantrekken van een regel.

(Eens gehaast zijn en geflitst worden aan 58/u in de bebouwde kom, of gewoon altijd uw eigen goesting doen en tegen 90/u door de bebouwde kom vlammen...)

Hoe is dit eigen mening?

Dit is gewoon een feit en al aangetoond.
Buitenactiviteit waarbij je afstand houdt en/of in bewegin bent: geringe kans tot overdracht.
Buitenactiviteit waarbij je op <2m van elkaar zit en langere tijd statisch blijft zitten (zoals aan een terrastafel): grotere kans.

In deze tabel is het dus de onderste blok (lange tijd, geen mondmasker). Pak nog enkel spreken en roepen en niet in stilte zitten. Volgens de paramters valt een terras hiervoor zelfs onder het rechtse stuk van drukke bezetting.

bron

Eigen mening, ongenuanceerd, één kant van het verhaal ... "Virologen tegen heropening terrassen", "De virologen staan ook niet te springen om de terrassen al vroeger te heropenen", "op een plein of in een park eenvoudiger is om afstand te houden dan aan een terrastafeltje.", "Italië waar de horeca weer open mocht, waarna de besmettingen fors weer omhoog gingen." zijn veralgemeende uitspraken die niet algemeen gedragen worden (een mening van een groep virologen) of gaan uit van veronderstellingen (die laatste 2).

"0 wetenschappelijke argumentatie om de terrassen wel te openen" is niet juist, net zoals "0 wetenschappelijke argumentatie om de terrassen niet te openen" niet juist is. Er is argumentatie om de terrassen te openen en er is argumentatie om ze toe te houden, het doel is om een evenwicht te vinden tussen het risico (niet openen) en het draagvlak en sociologische en economische aspecten (openen).

De 60% die de regels nu niet volgde, ben je sowieso kwijt als je de regels gewoon verlengt. Wat nu is gedaan is geprobeerd een middenweg te vinden die de mensen terug wat ademruimte kan geven waardoor je hopelijk wat zielen terugwint en de focus te leggen op contacten met laag risico op goed geventileerde plaatsen op een moment waarop wordt verwacht dat we door vaccinatie/goed weer/cyclische beweging weer op een niveau zitten waar de ziekenhuizen meer buffer hebben. Dat MVR daar moet van maken dat iedereen die dit beslist heeft of steunt enkel maar met pinten drinken bezig is, is even laag als iemand die MVR met communistische regimes vergelijkt. Het is van het niveau van een troll, niet van iemand die zich als het boegbeeld van de wetenschappelijke communicatie in België profileert.

Er is ook wel een verschil tussen een regel overtreden, en u totaal niets willen aantrekken van een regel.

(Eens gehaast zijn en geflitst worden aan 58/u in de bebouwde kom, of gewoon altijd uw eigen goesting doen en tegen 90/u door de bebouwde kom vlammen...)
op die 90km/u staan dan ook hogere boetes/straffen.. :)

Eigen mening, ongenuanceerd, één kant van het verhaal ... "Virologen tegen heropening terrassen", "De virologen staan ook niet te springen om de terrassen al vroeger te heropenen", "op een plein of in een park eenvoudiger is om afstand te houden dan aan een terrastafeltje.", "Italië waar de horeca weer open mocht, waarna de besmettingen fors weer omhoog gingen." zijn veralgemeende uitspraken die niet algemeen gedragen worden (een mening van een groep virologen) of gaan uit van veronderstellingen (die laatste 2).

"0 wetenschappelijke argumentatie om de terrassen wel te openen" is niet juist, net zoals "0 wetenschappelijke argumentatie om de terrassen niet te openen" niet juist is. Er is argumentatie om de terrassen te openen en er is argumentatie om ze toe te houden, het doel is om een evenwicht te vinden tussen het risisco (niet openen) en het draagvlak en sociologische en economische aspecten (openen).

De 60% die de regels nu niet volgde, ben je sowieso kwijt als je de regels gewoon verlengt. Wat nu is gedaan is geprobeerd een middenweg te vinden die de mensen terug wat ademruimte kan geven waardoor je hopelijk terug wat zielen terugwint en de focus te leggen op contacten met laag risico op goed geventileerde plaatsen op een moment waarop wordt verwacht dat we door vaccinatie/goed weer/cyclische beweging weer op een niveau zitten waar de ziekenhuizen meer buffer hebben. Dat MVR daar moet van maken dat iedereen die dit beslist heeft of steunt enkel maar met pinten drinken bezig is, is even laag als iemand die MVR met communistische regimes vergelijkt. Het is van het niveau van een troll, niet van iemand die zich als het boegbeeld van de wetenschappelijke communicatie in België profileert.
Wat was Marc zijn reactie op het Ter Kamerenbos-feest op een groot plein ?

Maar enfin, ge moet zelf toch ook beseffen dat ge enorm fout bezig bent? Die regels zijn er voor een reden he.

Eigen mening, ongenuanceerd, één kant van het verhaal ...
Ben je nu over je eigen post bezig? Want klopt volledig sinds je totaal naast de kwestie antwoord. Eerst smijt je ze allemaal op 1 hoop en zegt dat ze allemaal hetzelfde doen:
"De virologen" is in Vlaanderen synoniem met het Whatsapp-groepje rond Van Ranst, De Gucht, Vlieghe et al. maar zij verkondigen maar één visie die meestal erg gericht is op zo restrictief mogelijke maatregelen tot we 100% veilig zijn.
Vervolgens haal ik de genuanceerde en wetenschappelijk onderbouwde uitspraak (zoals ik ook in die post bewezen heb) van Van Gucht aan en dat negeer je compleet.

Dus bij deze ga ik hetzelfde doen met jouw posts, gewoon negeren.

op die 90km/u staan dan ook hogere boetes/straffen.. :)

In de hypothese dat ge bij een overtreding sowieso betrapt en beboet wordt, zal een koppel dat eens ene keer in de maand langsgaat bij de ouders er ook goedkoper en makkelijker van af komen dan iemand die elke week (of zelfs meermaals per week) meerdere mensen bezoek en ontvangt uit verschillende huishoudens.

Neen kom, dat er een verschil is tussen de regels voor 90% naleven, of de regels gewoon langs u neerleggen en er u niks van aantrekken, dié discussie is hier toch al vaak genoeg geweest.

In de hypothese dat ge bij een overtreding sowieso betrapt en beboet wordt, zal een koppel dat eens ene keer in de maand langsgaat bij de ouders er ook goedkoper en makkelijker van af komen dan iemand die elke week (of zelfs meermaals per week) meerdere mensen bezoek en ontvangt uit verschillende huishoudens.
Het gaat mij hier voornamelijk over het feit dat iedereen hier maar voor zijn eigen zit te bepalen wat nog kan en niet kan, welke grens te ver is, en dat is uiteindelijk ook wat iemand als Straddle ook doet. We doen allemaal maar wat we zelf acceptabel vinden precies en fuck de regels.

Het gaat mij hier voornamelijk over het feit dat iedereen hier maar voor zijn eigen zit te bepalen wat nog kan en niet kan, welke grens te ver is, en dat is uiteindelijk ook wat iemand als Straddle ook doet. We doen allemaal maar wat we zelf acceptabel vinden precies en fuck de regels.

De regels eens overtreden én u daar ook van bewust zijn =/= fuck de regels.

Ikzelf bijvoorbeeld ben afgelopen week bij mijn bomma geweest. Dat mag niet neen, dus ik wéét dat ik de regels op dat moment ook aan het overtreden was. Maar mijn bomma is gevaccineerd. Mijn vriendin is gevaccineerd. De kleine zit door de extra week vakantie al bijna drie weken thuis binnen. Ikzelf zit sowieso altijd binnen en kom nergens.

Als we op dat moment besluiten dat dat het ideale moment is om toch eens éindelijk bij haar langs te gaan vooraleer de kleine maandag weer naar school is, ook al weten we dat dat in theorie niet mag, is dat imo toch nog iets héél anders dan een Straddle die iets heeft van "fuck it" en zich niets aantrekt van de regels omtrent contacten en dus gewoon mensen bezoekt en ontvangt alsof er niets aan de hand heeft.

Ik denk dat er hier weinig/geen mensen zijn die zich heiliger voordoen dan de paus door te beweren dat ze altijd zich 100% aan de regels gehouden hebben, maar dat is toch nog altijd iets anders dan de figuren die hier maar al te graag verkondigen dat ze hun sociaal leven niet echt hebben aangepast tov pré-corona en dus de indruk geven dat het hen allemaal niet veel kan schelen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan