Beste wat ze konden doen was een korte, maar krachtige harde lockdown voeren van een week of 2. Dan konden we nu al op terrasje zitten ipv op 8 mei met voorwaarden dan nog(als de cijfers niet verder verslechteren).
Stel nu dat de cijfers nog te slecht zijn om horeca te openen tegen 8 mei.....Dan kunnen ze toch beter een harde lockdown voeren van een week of 2 en het opnieuw proberen, want regels zoals bij de paaspauze hebben dan blijkbaar geen zin.
En welk bewijs hebt gij dat ge er zo zeker van zijt dat iedereen 2 weken opsluiten garandeert dat we nu al op een terrasje konden zitten?
Ik zie je deze opmerking vaker maken, en het is makkelijk om te roepen, maar kan je bewijzen geven?
Wij zijn geen eiland. Een harde lockdown houdt in dat
* Er nog altijd pakjes diensten / voedsel trucks etc rondrijden, ook over de grenzen.
* De supermarkten & alle leveranciers ervan nog open zijn, waar ook weer mensen werken.
* De motivatie van de "gewone werkende mens" zal nog extreem naar onder gaan.
Je kan nooit, maar dan ook nooit iedereen opsluiten. Er is altijd bewegingen en contact tussen mensen. En wat doet 2 weken? Na 2 weken gaan ineens de cijfers niet weg zijn, in het verleden hebben ze altijd gezegd dat je minstens 14 dagen nodig had om iets van effect te zien. Je kan op 2 weken tijd nooit van 5000 -> 0 besmettingen gaan he, dus ik vraag me af waar het idee vandaan komt van "gooi alles toe en we zitten achter 2 weken op een terras. Er zal dan ook geen enkele politicus
garantie willen geven dat na een harde lockdown ineens het zoveel beter zal zijn.
Een lockdown is altijd een overweging van de cijfers vs de motivatie hoog genoeg houden. De politiek weet ook wel dat een harde lockdown
enkel kan wanneer het niet anders gaat, anders verlies je de steun van het volk. Zomaar roepen van "een harde lockdown en we kunnen dit en dat terug", zonder dat je harde garanties kunt maken dat we die dingen effectief kunnen, lijkt me echt geen goed idee,
ook niet voor maar eens te proberen.
EDIT: Yes, ik ben er mij van bewust dat een harde lockdown voor
betere cijfers gaat zorgen dan een zachtere paaspauze. Ik ben er alleen niet overtuigd van dat die cijfers zó goed gaan zijn dat we weer eerder op terras konden gaan zitten. En met het risico dat je het volk verliest.