Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
De virocratie heerst weer.

Het is dankzij de maatregelen dat de cijfers fmgedaald waren, toch? Of is dat anders als nadien blijkt dat de regels niet gevolgd worden?

Wil dat dan zeggen dat de afgekondigde maatregelen er niet toe doen?

Of volgt het virus het nieuws en past het zich aan ifv de aangekondigde maatregelen?

Beste wat ze konden doen was een korte, maar krachtige harde lockdown voeren van een week of 2. Dan konden we nu al op terrasje zitten ipv op 8 mei met voorwaarden dan nog(als de cijfers niet verder verslechteren).
Stel nu dat de cijfers nog te slecht zijn om horeca te openen tegen 8 mei.....Dan kunnen ze toch beter een harde lockdown voeren van een week of 2 en het opnieuw proberen, want regels zoals bij de paaspauze hebben dan blijkbaar geen zin.
En welk bewijs hebt gij dat ge er zo zeker van zijt dat iedereen 2 weken opsluiten garandeert dat we nu al op een terrasje konden zitten?
Ik zie je deze opmerking vaker maken, en het is makkelijk om te roepen, maar kan je bewijzen geven?

Wij zijn geen eiland. Een harde lockdown houdt in dat
* Er nog altijd pakjes diensten / voedsel trucks etc rondrijden, ook over de grenzen.
* De supermarkten & alle leveranciers ervan nog open zijn, waar ook weer mensen werken.
* De motivatie van de "gewone werkende mens" zal nog extreem naar onder gaan.

Je kan nooit, maar dan ook nooit iedereen opsluiten. Er is altijd bewegingen en contact tussen mensen. En wat doet 2 weken? Na 2 weken gaan ineens de cijfers niet weg zijn, in het verleden hebben ze altijd gezegd dat je minstens 14 dagen nodig had om iets van effect te zien. Je kan op 2 weken tijd nooit van 5000 -> 0 besmettingen gaan he, dus ik vraag me af waar het idee vandaan komt van "gooi alles toe en we zitten achter 2 weken op een terras. Er zal dan ook geen enkele politicus garantie willen geven dat na een harde lockdown ineens het zoveel beter zal zijn.

Een lockdown is altijd een overweging van de cijfers vs de motivatie hoog genoeg houden. De politiek weet ook wel dat een harde lockdown enkel kan wanneer het niet anders gaat, anders verlies je de steun van het volk. Zomaar roepen van "een harde lockdown en we kunnen dit en dat terug", zonder dat je harde garanties kunt maken dat we die dingen effectief kunnen, lijkt me echt geen goed idee, ook niet voor maar eens te proberen.

EDIT: Yes, ik ben er mij van bewust dat een harde lockdown voor betere cijfers gaat zorgen dan een zachtere paaspauze. Ik ben er alleen niet overtuigd van dat die cijfers zó goed gaan zijn dat we weer eerder op terras konden gaan zitten. En met het risico dat je het volk verliest.

En met 'zo' reageert, bedoel je zoals elke burger zou moeten reageren wanneer iemand zo flagrant de wet overtreedt en de gezondheid en veiligheid van anderen in gevaar brengt?

Hoe mensen met Covid omgaan is een spectrum, straddle zit op het ene einde en jij op het andere. Meer is er niet aan, een discussie over welk punt van het spectrum 'het juiste' is, daar hebben we al 8947 berichten over.

Het is dankzij de maatregelen dat de cijfers fmgedaald waren, toch? Of is dat anders als nadien blijkt dat de regels niet gevolgd worden?

Of volgt het virus het nieuws en past het zich aan ifv de aangekondigde maatregelen?
Deze volg ik toch niet? Jij kunt niet weten hoeveel de cijfers zouden gedaald zijn als de maatregelen door 9/10 strikt gevolgd werden ipv 6/10?

Hoe mensen met Covid omgaan is een spectrum, straddle zit op het ene einde en jij op het andere. Meer is er niet aan, een discussie over welk punt van het spectrum 'het juiste' is, daar hebben we al 8947 berichten over.
Gesproken als iemand die weet dat hij fout zit en excuses zoekt om zich niet schuldig te moeten voelen. Dit is geen filosofische discussie.

Laatst bewerkt:
Gesproken als iemand die weet dat hij fout zit en excuses zoekt om zich niet schuldig te moeten voelen. Dit is geen filosofische discussie.

Spectrum, laat me niet lachen he zeg.

Is dit zelfs een discussie, want veel argumentatie zie ik hier niet. Dus hoe mensen omgaan met de regels is een binair gegeven. Ofwel volgen ze de regels, ofwel niet. Iemand die om de week zijn ouders en schoonouders ziet zit op hetzelfde niveau als iemand die een familiefeest voor 100 man organiseert? Hoeveel helden zoals jij lopen er dan nog rond denk je, die geen enkele regel overtreden hebben het laatste jaar?

0 wetenschappelijke argumentatie om de terrassen niet te openen. Boenk erop zegt em.
Kunnen we ook omdraaien hé, 0 wetenschappelijke argumentatie om de terrassen wel te openen. Tenzij je het natuurlijk enkel bekijkt als "het is buiten, dus het is geen probleem!". Je zit meestal langdurig, statisch, zonder mondmasker op <1,5m van verschillende mensen. Die mogelijks roken, drinken, ...

Maar kom, de wetenschappelijke argumentatie ertegen:
Steven Van Gucht (Sciensano): 'Buiten is veiliger dan binnen. Dat klopt. Maar als je buiten lange tijd met andere mensen aan een tafeltje zit, kun je door dat langdurige nauwe contact ook besmet raken', zegt Van Gucht.

Marc Van Ranst verduidelijkt dat het “op een plein of in een park eenvoudiger is om afstand te houden dan aan een terrastafeltje.” Hij betrekt hierbij ook Italië waar de horeca weer open mocht, waarna de besmettingen fors weer omhoog gingen.
bron (paywall) of hier staat ongeveer hetzelfde (niet achter paywall)

En een voorbeeld waar het effectief al zo gebeurd is:

Ah, het is duidelijk dat het rijk van de virologen zijn beste tijd gehad heeft.
Gaandeweg vallen ook meer en meer de maskers af.
Als gisteren MVR tegen JMDD zegt dat hij zich het recht toe-eigent om enerzijds advies te geven aan de regering en anderzijds daarbuiten millitante uitspraken te doen die haaks staan op genomen beslissingen? Mensen hebben dit door.

Hier en daar nog wat stuiptrekkingen met boude uitspraken, angstzaaierij, maar ach mensen toch

Is dit zelfs een discussie, want veel argumentatie zie ik hier niet. Dus hoe mensen omgaan met de regels is een binair gegeven. Ofwel volgen ze de regels, ofwel niet. Iemand die om de week zijn ouders en schoonouders ziet zit op hetzelfde niveau als iemand die een familiefeest voor 100 man organiseert?
Als je mijn posts niet leest, is dit inderdaad geen discussie neen. Ik heb op die vraag vorige pagina nog geantwoord.

Dezelfde mensen die het hardste klagen over de draconische maatregelen en de duurtijd van die maatregelen, zijn de reden waarom die maatregelen zo streng zijn en zo lang duren. En de rest van de bevolking is collatoral damage voor hun egoïsme. Zonder mensen als Straddle hadden we minder doden, minder zieken, minder economische schade, minder lange en minder strenge maatregelen gehad. De motor van de pandemie zijn de schurken zoals hem. Ik heb daar géén compassie mee.
Onzin, ik heb geen enkele persoon met Covid-19 besmet, Ik heb geen millimeter meer dan jou bijgedragen aan de Covid pandemie. Op dat vlak heb ik net evenveel schade toegebracht als iemand die rigoureus al die maanden in een strikte lockdown is gebleven. Ik heb ook altijd gepleit om het economische belang af te wegen vooraleer de zoveelste restrictieve maatregel weer eens de wereld in werd gestuurd.
Als het bestuur van mij had afgehangen was er nog veel minder economische schade geweest en waren er veel minder werklozen en faillissementen geweest.

Ik kan alle begrip opbrengen voor mensen die eens een man of 2 teveel zien, die hun moeder toch eens goed vastpakken of die hun kinderen toch naar de grootouders brengen. Dat laatste doe ik ook, het is nu eenmaal roeien met de riemen die we hebben. Maar lockdownfeestjes, doodleuk verkondigen dat je meer dan 20 knuffelcontacten hebt, ... die mensen zijn gewoon crimineel. Daar is maar één antwoord op.
Ik vind het heel moeilijk om dat te geloven. Het is gemakkelijk om hier te komen verkondigen dat je alle regels stip opvolgt, maar of het waar is is nog iets anders. Mocht iedereen dat wel zo rigoreus hebben gedaan en enkel een hele kleine minderheid zich niet hebben gehouden aan de regels, dan was de verspreiding heus niet zo alom aanwezig geweest. Nu zit het echt overal.

Exactly, maar ik ben wel in eerlijk in wat ik doe. Ik betwijfel of degenen die hier komen beweren dat ze de regels stipt opvolgen eenzelfde mate van eerlijkheid aan de dag brengen.

Ik vind het heel moeilijk om dat te geloven. Het is gemakkelijk om hier te komen verkondigen dat je alle regels stip opvolgt, maar of het waar is is nog iets anders.
En toch is het zo. De kinderen gaan naar de grootouders, that's it. Dat is ook al een overtreding, en ik ga dat niet goedpraten. Maar hier komt verder geen volk binnen, en buiten spreken we met maximum 4 man af en steeds met mondmasker.

Mocht iedereen dat wel zo rigoreus hebben gedaan en enkel een hele kleine minderheid zich niet hebben gehouden aan de regels, dan was de verspreiding heus niet zo alom aanwezig geweest. Nu zit het echt overal.
Dankzij mensen zoals jij, inderdaad.

Ik mag het oprecht hopen dat je niemand hebt besmet door je crimineel gedrag, maar dat is dan puur geluk. Dat is hetzelfde als de 'helden' die elke dag 70 per uur rijden in zone 30 en 'nog nooit een accident' hebben gehad. Neemt niet weg dat ze mensen zoals jij beter in de bak zouden steken. Voorkomen is beter dan genezen.

Laatst bewerkt:
Onzin, ik heb geen enkele persoon met Covid-19 besmet, Ik heb geen millimeter meer dan jou bijgedragen aan de Covid pandemie. Op dat vlak heb ik net evenveel schade toegebracht als iemand die rigoureus al die maanden in een strikte lockdown is gebleven. Ik heb ook altijd gepleit om het economische belang af te wegen vooraleer de zoveelste restrictieve maatregel weer eens de wereld in werd gestuurd.
Als het bestuur van mij had afgehangen was er nog veel minder economische schade geweest en waren er veel minder werklozen en faillissementen geweest.
Maar wel meer doden?

Ik vind het heel moeilijk om dat te geloven. Het is gemakkelijk om hier te komen verkondigen dat je alle regels stip opvolgt, maar of het waar is is nog iets anders. Mocht iedereen dat wel zo rigoreus hebben gedaan en enkel een hele kleine minderheid zich niet hebben gehouden aan de regels, dan was de verspreiding heus niet zo alom aanwezig geweest. Nu zit het echt overal.
De regels volgen zorgt er niet voor dat er geen transitie is, wel dat het binnen de perken blijft. Voeg daar het massavolk aan toe dat zich niet aan de regels houdt en we zitten in deze hellhole....

Maar wel meer doden?
Ik zou meer voor een beleid zijn gegaan waarbij risicopatiënten zichzelf afzonderen, mensen mogen opteren voor thuiswerk/digitale lessen, ... en minder verplichtingen. Horeca had van mij gerust mogen openblijven, mensen die zich daar niet goed bij zouden voelen kunnen dan nog altijd thuisblijven. Ik zou ook niet zo getreuzeld hebben met de vaccins, maar eerder zoals Israël of de USA tewerk zijn gegaan en daar de prioriteit hebben gelegd.

Ik zou meer voor een beleid zijn gegaan waarbij risicopatiënten zichzelf afzonderen, mensen mogen opteren voor thuiswerk/digitale lessen, ... en minder verplichtingen. Horeca had van mij gerust mogen openblijven, mensen die zich daar niet goed bij zouden voelen kunnen dan nog altijd thuisblijven. Ik zou ook niet zo getreuzeld hebben met de vaccins, maar eerder zoals Israël of de USA tewerk zijn gegaan en daar de prioriteit hebben gelegd.
En personeel van de horeca dat zich daar niet goed bij voelt?

Onzin, ik heb geen enkele persoon met Covid-19 besmet, Ik heb geen millimeter meer dan jou bijgedragen aan de Covid pandemie.

(...)

Mocht iedereen dat wel zo rigoreus hebben gedaan en enkel een hele kleine minderheid zich niet hebben gehouden aan de regels, dan was de verspreiding heus niet zo alom aanwezig geweest. Nu zit het echt overal.
Wacht... de regels aan je laars lappen zorgt niét voor de uitbreiding van de pandemie als jij het doet, maar wel als anderen het doen?

Kunnen we ook omdraaien hé, 0 wetenschappelijke argumentatie om de terrassen wel te openen. Tenzij je het natuurlijk enkel bekijkt als "het is buiten, dus het is geen probleem!". Je zit meestal langdurig, statisch, zonder mondmasker op <1,5m van verschillende mensen. Die mogelijks roken, drinken, ...

Maar kom, de wetenschappelijke argumentatie ertegen:

bron (paywall) of hier staat ongeveer hetzelfde (niet achter paywall)

En een voorbeeld waar het effectief al zo gebeurd is:
Die wetenschappelijke argumentatie bevat ook al veel eigen mening. Er is geen wetenschappelijke consensus al wordt het in veel artikels vaak zo wel voorgesteld. Elke "kant" heeft wetenschappers en experten die hen ondersteunen.
In DM van vandaag bv. een interview met Yves Coppieters, ook prof. epidemiologie: https://www.demorgen.be/nieuws/epid...van-de-terrassen-is-geen-goede-zaak~beb87cb8/
Enkel fragmenten voor wie de paywall niet wil omzeilen:
“In mijn ogen is het uitstel voor het buitenplan en de heropening van de terrassen naar 8 mei geen goede zaak. Mensen die buiten sporten of een glas drinken: het gevaar op besmetting is dan behoorlijk klein. Onderzoek heeft uitgewezen dat je dan heel nauw contact moet hebben. Dat terwijl buiten sporten of samen een glas drinken psychologisch enorm veel deugd kan doen. Het Overlegcomité is hier volgens mij te veel aan voorbij gegaan.
“Ja, de coronaregels zijn uiteraard belangrijk om de pandemie klein te houden. Maar de bevolking moet die regels dan wel willen volgen, en dat is steeds minder het geval. Het Overlegcomité is niet empathisch genoeg geweest. Er is geen positief signaal uitgestuurd.”
"Luister: als epidemioloog heb ik liever dat de coronaregels iets minder strikt zijn – in de eerste plaats voor buitenactiviteiten – maar wel correct nageleefd worden, dan omgekeerd. En ik heb liever dat de mensen op een terras bijeenkomen, in een gecontroleerde omgeving waar ze rond een tafel zitten en op afstand, dan in een park of in hun achtertuin."
"In Vlaanderen is men heel gefocust op het virus zelf. In Franstalig België houdt men, naar mijn persoonlijke mening, meer zicht op het geheel."

"De virologen" is in Vlaanderen synoniem met het Whatsapp-groepje rond Van Ranst, De Gucht, Vlieghe et al. maar zij verkondigen maar één visie die meestal erg gericht is op zo restrictief mogelijke maatregelen tot we 100% veilig zijn.

Als gisteren MVR tegen JMDD zegt dat hij zich het recht toe-eigent om enerzijds advies te geven aan de regering en anderzijds daarbuiten millitante uitspraken te doen die haaks staan op genomen beslissingen? Mensen hebben dit door.
Ik zag dat al van het voorjaar van 2020 in, dat MVR heel die corona vooral gebruikt om zichzelf te profileren.

En personeel van de horeca dat zich daar niet goed bij voelt?
Die kunnen hun werk nog altijd uitoefenen met de nodige maatregelen (mondmaskers, ontsmettingsgel, ...). Net zoals tal van verpleegkundigen, dokters, ... zijn blijven doen.

Wacht... de regels aan je laars lappen zorgt niét voor de uitbreiding van de pandemie als jij het doet, maar wel als anderen het doen?
De regels aan je laars lappen zorgt niet automatisch voor een uitbreiding van het virus. Mijn punt in die paragraaf was het virus zich massaal heeft verspreid omdat iedereen eraan heeft toe bijgedragen. Als het gros van de bevolking zich aan de regels heeft gehouden (zoals Killalot hierboven beweerde) dan had het zich nooit in deze mate kunnen verspreiden.

De regels aan je laars lappen zorgt niet automatisch voor een uitbreiding van het virus. Mijn punt in die paragraaf was het virus zich massaal heeft verspreid omdat iedereen eraan heeft toe bijgedragen. Als het gros van de bevolking zich aan de regels heeft gehouden (zoals Killalot hierboven beweerde) dan had het zich nooit in deze mate kunnen verspreiden.
Dat is op helemaal niets gebaseerd, omdat het je goed uitkomt.

We waren niet allemaal opgesloten, mensen gingen werken, kinderen naar school.

En dan zeg jij, zonder iets van bewijs: "het virus had zich niet zo kunnen verspreiden als iedereen de regels volgde, dus dat ik ze niet volgde is ok"

Wat voor een kleuterklaslogica is dat?

Die wetenschappelijke argumentatie bevat ook al veel eigen mening. Er is geen wetenschappelijke consensus al wordt het in veel artikels vaak zo wel voorgesteld. Elke "kant" heeft wetenschappers en experten die hen ondersteunen.
...
"De virologen" is in Vlaanderen synoniem met het Whatsapp-groepje rond Van Ranst, De Gucht, Vlieghe et al. maar zij verkondigen maar één visie die meestal erg gericht is op zo restrictief mogelijke maatregelen tot we 100% veilig zijn.
Hoe is dit eigen mening?
'Buiten is veiliger dan binnen. Dat klopt. Maar als je buiten lange tijd met andere mensen aan een tafeltje zit, kun je door dat langdurige nauwe contact ook besmet raken', zegt Van Gucht.
Dit is gewoon een feit en al aangetoond.
Buitenactiviteit waarbij je afstand houdt en/of in bewegin bent: geringe kans tot overdracht.
Buitenactiviteit waarbij je op <2m van elkaar zit en langere tijd statisch blijft zitten (zoals aan een terrastafel): grotere kans.

In deze tabel is het dus de onderste blok (lange tijd, geen mondmasker). Pak nog enkel spreken en roepen en niet in stilte zitten. Volgens de paramters valt een terras hiervoor zelfs onder het rechtse stuk van drukke bezetting.
F3.medium.jpg

bron

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan