Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een semantische disussie, wat een verrassing. Als ik zeg dat de virologie het land regeert bedoel ik niet dat er geen wettelijke regels meer zijn en dat de virologen aan het hoofd van de regering staan. Ik bedoel daarmee dat de virologie een te groot criterium is in het beslissingsproces en dat de virologen complete dominatie hebben over de media en het advies aan de regering. Het enige wat jij hebt ontkracht is dat in letterlijke zin de virologen niet over het land regeren. Good job, maar dat was niet het punt. Mijn eerder vermelde referenties geven nochtans aan dat ik ergens wel een punt heb maar het wordt gewoon weer in het belachelijke getrokken en aan het punt van discussie wordt voorbijgegaan. Ik vind nog steeds dat virologie het land regeert. Dat is een mening, geen feit. Het wordt wel ondersteund door feiten als het vragen van ethisch advies aan een virologisch comité (dat ethisch aspect was een belangrijk deel van het gevraagde advies, op basis van wat in de pers verscheen), oververtegenwoordiging van een handvol virologen in de media en het gebrek aan coverage van kritische stemmen over de virologische strategie (in tegenstelling tot bv. Wallonië of andere landen).

Als wat ik doe de discussie verzieken is dan ben je op z'n minst ook zelf schuldig. Je had gewoon kunnen zeggen dat de quote van MVR (die ik verbatim kopieer uit het interview en link naar het volledige artikel) ondertussen verder genuanceerd is en dat Knack een rectificatie heeft gepost. Nee, als een stier op een rode lap vond je het nodig een vorige discussie heel gekleurd en selectief op te rakelen, te beweren dat die volledig ontkracht was (quod non) en mijn quote met link naar het artikel een vals nieuwsfeitje te noemen. Ondertussen ook nog afsluiten met een vermoeden dat ik van slecht wil ben, dat is uiteraard hoe een gezonde discussie verloopt. Ik denk dat nagenoeg al mijn posts hier in volzinnen zijn, regelmatig links naar bronmateriaal bevatten en ik probeer steeds te antwoorden op reacties. Als mijn niveau van posts al verzieken zijn, dan kan je hier heel veel gaan opkuisen. Ik ben kritisch op het beleid en op de virologen en er komt al eens een cynische uiting of hyperbool in mijn posts voor maar de discussie verzieken is voor mij iets heel anders.

Mijn post met "Virologie is het enige wat telt" ging zelfs niet eens over regeren. De context is een artikel over MVR waarin hij zijn mening geeft. Dus mijn zin is een interpretatie van wat hij zegt en gaat dus over MVR. Hij heeft geen compassie met een overleden jongere volgens zijn quote dus hij vindt een overlijden omdat iemand de regels overtrad niet erg omdat de virologische maatregelen belangrijker zijn (Dit was nog voor enige rectificatie van Knack en ben deel van de velen die MVR geblockt heeft op Twitter na kritiek op hem dus kom nu weer niet af met dat het niet was wat hij bedoelde. Het was wat er stond in een artikel van een betrouwbaar medium dus ik ga er op dat moment van uit dat dat klopt en geen factchecks doen op elk artikel dat ik lees.). Als dat over vele andere onderwerpen zou gaan (een illegale asielzoeker die door de politie wordt doodgeschoten, een hardrijder die tegen een boom rijdt ...) had je waarschijnlijk net zo gereageerd als ik.
Het stukje over verzieken van de discussie ging over je valse claim dat ik een onderwerp zou gesloten hebben dat me niet aanstond.

Als je mijn eerste reactie wilt weten op dat bericht van MVR, die staat op Discord:
LoserToday at 09:16
vorte uitspraak
zo vort dat ik twijfel of het daar echt over ging

Alleen maakte ik de sprong dus duidelijk niet, zoals jij die blijkbaar nu nog altijd maakt, ook na de rechtzetting.

Gisteren wat zitten whatsappen met ne maat (28) in de UK. Hij komt eind deze maand aan de beurt voor zijn eerste spuit, en degene die hun eerste gehad hebben beginnen nu ingepland te worden voor hun 2e spuit.
Prijzen worden aan de meet gedeeld, maar het VK en de USA zijn rondjes aan het lopen rond Europa momenteel 🙃

Afin, ik ben benieuwd naar woensdag, maar hier is het vat redelijk af in elk geval. Ik heb gelopen, gefietst, zitten gamen, zitten lezen, buiten gaan wandelen met vrienden, met 10 afgesproken dat ene weekend dat het kon, dus ik denk quasi alles gedaan wat er kon/mocht binnen de maatregelen.
Als het woensdag blijft bij "De scholen gaan open en voor de rest zien we wel wat de cijfers geven" haak ik af & is het weer afspreken met mensen om eens een gezelschapsspellenavond te doen of de schoonouders die komen eten etc. Geen 100 man op een week, maar het "één knuffelcontact binnen" komt te vervallen.

Ik vraag mij echt af wat die dan verwachten? Dat de overheid mensen gaat verbieden om eigen dranken en eten mee te brengen naar het strand? Dat we ze het alleenrecht gaan geven om drank en eten te verkopen op het strand? Als er iets is wat mij serieus stoort in deze crisis is de arrogantie waarmee sommige zelfstandigen en belangenorganisaties spreken in de media. En dat zijn dan nog het meest diegene die voor het grootste deel gebruik maken van door de overheid gefaciliteerde zaken.

Mij stoort het ook enorm. 't Zijn voor iedereen harde tijden. Al bij al is de overheid nog redelijk 'soepel' en het is niet allemaal op slot. Al verwacht ik eens de horeca terug open mag toch een serieuze terugval. Iets gaan eten en drinken is toch niet goedkoop in België, en de supermarkten geven tegenwoordig toch riante kortingen op alcoholische en non-alcoholische consumpties.

1. horeca zullen zeker niet terugvallen als ze terug open mogen, maar direct enorm boomen
2. iets gaan eten en drinken is in België zeker niet duur te noemen in vergelijking met buurlanden; België heeft een enorm rijk aanbod aan horeca.

Met de manier waarop de politie binnenvalt op (sommige) lockdownfeestjes kan ik mij goed voorstellen dat mensen in complete paniek schieten.
Vriend van mij was vorige week blijven slapen bij een paar vriendinnen op hun kot. Ze zaten daar met ocharme 5 man en terwijl één vriendin buiten effe was gaan smoren heeft de politie van de gelegenheid (open voordeur) gebruik gemaakt om binnen te vallen. Politiestaat-toestanden.

Typo, had het al veranderd nog voor ge kon reageren. Wijsneus 😘
Binnenvallen met een open deur. Dat is toch als een open deur intrappen.

Het stukje over verzieken van de discussie ging over je valse claim dat ik een onderwerp zou gesloten hebben dat me niet aanstond.
Als moderator beweren dat ik een stelling herhaal en dat die volledig ontkracht is, is voor mij de discussie willen sluiten. In de vorige discussie is ontkracht wat niet het punt van de stelling was (zie eerste paragraaf van mijn vorig post). Er is een nieuwe quote die mijn punt bevestigt, dus het lijkt me niet meer dan normaal dat dat hier dan wordt gepost. Het effectieve punt dat de virologen te veel macht hebben kan sowieso niet ontkracht worden aangezien dat een mening is. MVR zal vinden dat dat niet klopt omdat het virologische aspect prioritair is, als je het anderen en mij vraagt ligt in België de nadruk te veel op Coronazieken ten nadele van psychologische problemen, leerachterstand voor kinderen, economische catastrofe ... Het is geen zwart-wit, waar of niet verhaal.

Als je mijn eerste reactie wilt weten op dat bericht van MVR, die staat op Discord:
(y)

Alleen maakte ik de sprong dus duidelijk niet, zoals jij die blijkbaar nu nog altijd maakt, ook na de rechtzetting.
Opnieuw, zie laatste paragraaf van mijn vorige post. Achteraf op basis van verduidelingen en rectificaties over wat bedoeld werd, mijn eerste post torpederen die gemaakt was toen die info er nog niet was, is te makkelijk. Als hij als dokter toch compassie heeft met mensen die afzien of die tragisch overlijden en kan begrijpen waarom jongeren heimelijk samenkomen, kan ik dat alleen maar toejuichen. Dat was echter niet wat die originele quote belichaamde. Ik was heus niet de enige die zijn quote zo interpreteerde.

En kijk eens, nog iemand die vindt dat de virologie te sterk regeert, niet toevallig in een Waalse publicatie:

"En Flandre, la cause est entendue : selon les experts ayant voix au chapitre, il faut rester confinés le plus longtemps possible tant qu’une majorité de la population n’est pas vaccinée. Sous la houlette de Marc Van Ranst, ils représentent un petit groupe aux idées bien arrêtées. Quiconque pourrait émettre un avis discordant en fera les frais. C’est ainsi que Lieven Annemans subit une mise à mort médiatique d’une violence inouïe pour avoir remis en cause la vision dominante. Il fut même accusé d’être, avec Jean-Luc Gala et quelques autres (tous francophones), l’une des causes de la deuxième vague.
[...]
En Flandre, l’uniformité des points de vue des virologues et leur présence médiatique laissent peu de marge de manœuvre aux politiques."

Samengevat: de Vlaamse virologen (dat als term wordt gebruikt voor virologen, epidemiologen en andere wilde zalmen) zijn een kleine groep met sterke ideeën. Iedereen met een afwijkende mening zal de prijs betalen. Door hun overweldigende media-aanwezigheid laten ze weinig ruimte voor de politiek.

Denk dat er bvb. voor kappers op termijn zelfs voordelen zijn: prijzen zijn gevoelig gestegen en ik verwacht niet dat deze gaan dalen als Corona voorbij is.

Nog een vaststelling: bepaalde horecazaken hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om werkzaamheden/aanpassingen door te voeren - dat toont aan dat de zaken die de middelen hebben de gelegenheid optimaal benutten, ook het orderboek van industriële keukenbouwers barst uit zijn voegen.

Ik ben ook enigszins verbaast dat men nooit een ober, barman, afwasser of dienster aan het woord laat - dat zouden wel eens de grootste slachtoffers kunnen zijn want krijgen veelal een lage vergoeding door het lage officiële loon, geen overuren, geen zwarte enveloppe, niet nodig voor bvb. het organiseren van take -away

Wat mij betreft mag men de steunmaatregelen voor de horeca per direct met 75% terugschroeven. Het is onacceptabel dat men niet wil openen enkel en alleen omdat de steunmaatregelen meer opbrengen.

Ik ben ook enigszins verbaast dat men nooit een ober, barman, afwasser of dienster aan het woord laat - dat zouden wel eens de grootste slachtoffers kunnen zijn want krijgen veelal een lage vergoeding door het lage officiële loon, geen overuren, geen zwarte enveloppe, niet nodig voor bvb. het organiseren van take -away
Vergeet niet dat een deel van het personeel in de achterkamers illegaal/ int zwart,... werkt. Die gaat ge niet horen, die hebben gewoon asap ander welk. Die werken nu in de ghostkitchens of als koerier wat nog moeilijker te controleren is.
Mensen die ik ken die in de horeca werken klagen vooral dat ze hun zwarte enveloppe missen.

4 op 10 ziet het wel zitten om enkel terrassen te heropenen. En een heel deel van die 6 op 10 die het niet zien zitten hebben waarschijnlijk geen (voldoende groot) terras dus is het logisch dat ze niet enkel terrassen open willen. Er zijn veel horeca-zaken die vorig jaar grote investeringen hebben gedaan om hun terras uit te breiden of te verbeteren, het zou zuur zijn dat zij daar nu niet de vruchten van kunnen plukken omdat collega's die investeringen niet gedaan hebben.

Denk dat er bvb. voor kappers op termijn zelfs voordelen zijn: prijzen zijn gevoelig gestegen en ik verwacht niet dat deze gaan dalen als Corona voorbij is.

Nog een vaststelling: bepaalde horecazaken hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om werkzaamheden/aanpassingen door te voeren - dat toont aan dat de zaken die de middelen hebben de gelegenheid optimaal benutten, ook het orderboek van industriële keukenbouwers barst uit zijn voegen.

"Slachtoffer". Zwart werk is zwart werk :p. In het zwart werken heeft zijn gevolgen.

Misschien daarom dat men niet aan het woord wil komen. Beetje onhandig om op tv te klagen dat je je zwart geld niet krijgt :p.

Van die groep kunnen vooral de studenten klagen in de media. Weinig studentenjobs in pretparken, horeca, toerisme, winkels,...

maar ze waren aan het slapen dus hoe kon de politie weten dat er daar iets was.

@Vile : horeca gaat geen terugval kennen. Integendeel zelfs.

Ben benieuwd. Niet dat wij grote horeca bezoekers waren, maar ik vind consumeren op café/restaurant toch een vrij dure aangelegenheid. Als we het niet zelf kunnen klaarmaken gaan wij eens voor een voor een speciale gelegenheid gaan eten. In sommige zaken kost een bv Rochefort 10 of Sint Bernardus 12 meer dan 60 procent meer dan de prijs in de supermarkt. Mij heeft het toch doen nadenken 😄.

Ben benieuwd. Niet dat wij grote horeca bezoekers waren, maar ik vind consumeren op café/restaurant toch een vrij dure aangelegenheid. Als we het niet zelf kunnen klaarmaken gaan wij eens voor een voor een speciale gelegenheid gaan eten. In sommige zaken kost een bv Rochefort 10 of Sint Bernardus 12 meer dan 60 procent meer dan de prijs in de supermarkt. Mij heeft het toch doen nadenken 😄.

Ja als je denkt dat je goedkoper gaat zijn in een café of restaurant dan ga je inderdaad niet veel op café of op restaurant moeten gaan.

Maar er zijn andere redenen om het te doen natuurlijk :)

maar ze waren aan het slapen dus hoe kon de politie weten dat er daar iets was.

@Vile : horeca gaat geen terugval kennen. Integendeel zelfs.

Ik ben toch ergens benauwd dat de horeca zijn schade wil inhalen door de prijzen onredelijk te doen stijgen. Zou me niet verbazen dat er velen hun prijzen doen stijgen met 10 tot 20% om hun "schade" in te halen.

De geplande versoepeling voor het onderwijs met 100% fysiek onderwijs is dus al van de baan wegens "virologisch niet mogelijk."

Scholen heropenen volgende week volgens min of meer dezelfde regels als voor de "paaspauze".

dat is toch met alles in de horeca? een cola: 2.5€ voor 25cl, dat is meer dan een fles van 1.5l in de colruyt. Ergens gaan ontbijten vind ik nog erger: 8€ voor een eitje, wat jam en een glas fruitsap en/of een koffie.
De winst op koffie is helemaal de top trouwens.

Maar goed: ze doen dit voor hun boterham, dus moeten nog winst maken ook he.
Als ge gaat eten, moogt ge eigenlijk nooit naar de prijs kijken, want dan is de fun er af.
En aangezien mensen vroeger bereid waren om deze prijzen te betalen, denk ik dat mensen ook bereid zijn om 10 percent meer te betalen. Zekers aangezien het om een `herwonnen` vrijheid gaat en er duidelijk een behoefte naar is voor veel mensen.

Vergeet niet dat een deel van het personeel in de achterkamers illegaal/ int zwart,... werkt. Die gaat ge niet horen, die hebben gewoon asap ander welk. Die werken nu in de ghostkitchens of als koerier wat nog moeilijker te controleren is.
Mensen die ik ken die in de horeca werken klagen vooral dat ze hun zwarte enveloppe missen.
Als die zelf vandaag niet in het zwart werken terwijl ze op tijdelijke werkloosheid staan ;). Mijn buurvrouw staat 100% op tijdelijke werkloosheid maar je kan er uw klok opzetten wanneer ze s’avonds vertrekt en thuiskomt. Sowieso dat zij gewoon in’t zwart de take-away keuken gaat ondersteunen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan