Ben het grotendeels met je eens hoor, dat stel ik ook helemaal niet ter discussie.
Maar de mensen die een groot risico lopen om te sterven zijn toch dezelfde als die een hoog risico lopen op ziekenhuisopname/IC/Belasting van de zorg, en diegene die voorop staan in de vaccinatievolgorde?
Ja, maar het verschil is belangrijk:
doden zorgen niet meer voor problemen. Zieken nemen plaats van anderen in als de maximumcapaciteit bereikt is.
StevenP zei:
Da's ongeveer dezelfde vraag als we vorig jaar konden stellen, kunnen we zoveel mogelijk mensen toch niet laten doen wat ze al doen. Alleen was het antwoord toen (terecht hoor) heel duidelijk dat dat niet kon. Nu zijn de rollen omgedraaid en het antwoord plots ook?
Het grote verschil is dat het corona-virus standaard een reproductieratio van ongeveer 2-4 heeft (afhankelijk van de studies, maar nemen we nu even 3 als gemiddelde).
SITUATIE: "we laten alles los, maar sluiten de risicopatienten op"
Dat betekent dat, als 10.000 mensen het hebben, enkele dagen later 30.000 het hebben. En dan vlug naar 90.000, 270.000, 810.000 en 2.430.000. en 7.290.000
Daar zijn dan 2 problemen bij:
- Hoewel de kans op serieuze complicaties klein is, is die kans er nog altijd. Daardoor zouden de ziekenhuizen ook vlug overbelast worden en de reguliere zorg voor "gewone" niet-risicomensen onmogelijk maken: resultaat: veel doden, maar relatief gezien weinig aan corona (maar wle aan andere nietbehandelde ziektes).
- Een risicopatiënt moet zijn kinderen naar school sturen, moet gaan werken, moet eten kopen, moet naar de dokter/apotheek, moet naar het ziekenhuis of kine of ... en zou dus uiteindelijk éven goed besmet geraken.
SITUATIE: "we laten alle gevaccineerden los, maar voor de rest blijven coronamaatregelen gelden zoals nu" (niet de situatie die ik wil, maar de extreme andere kant)
In dat geval zal je mss ook 10.000 mensen hebben die het krijgen als gevaccineerde. Daar is echter de kans op besmetting maar (wss lager dan) 30% van wat het nu was, waardoor de reproductieratio naar 0,9 zakt. Die 10.000 zullen dus 9.000 anderen besmetten, die op zich weer 8.100 anderen besmetten etc. Resultaat: 100.000 mensen besmet en dan is het virus weg. Dat is beheersbaar en zorgt niet voor grote problemen qua ziekenhuizen.
Ik vermoed dat dit al een 10.000 keer uitgelegd is hier en de reproductieratio van het uit te leggen blijft hoog, omdat het nodig is

.
Nu moet je de grens vinden tussen wat aanvaardbaar is qua besmettingen en aanvaardbaar qua voorrang gezien je bepaalde ZIEKE mensen eerst behandelt. Die hebben het enorme geluk risicopatient te zijn en zo méér kans te hebben al gans hun leven op ernstige ziektes en ga je nu dus mss "voordelen" geven bij hun nadeel. Als dat KORT én goed gericht is, zie ik het probleem niet.
StevenP zei:
Puur pragmatisch lijkt kinderopvang en begrafenis me haalbaar, de vraag is waar stopt het (reikwijdte) en wanneer stopt het. Je kan nu wel zeggen 9 miljoen vs 2 miljoen is duidelijk maar zal die tweedeling tijdig afgeschaft worden of verlengen we die gemakshalve toch maar tot het einde? Ik vrees het laatste.
je toon is gelukkig al gezakt van "niet kan niet" naar "de vraag is waar stopt het".
En dan zijn we erbij: dat is wat Frank VDB nu wou onderzoeken. En waar hier gisteren een ganse hetze rond was dat hij die vraag die jij nu stelt ook wil stellen.