Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat is fantastisch, dat zijn zaken waarmee je de regering onder druk kunt zetten indien ze hun eigen regeerakkoord niet of onvoldoende uitvoeren. Wat we dan nodig hebben is een concreet meetbaar doel.

Hoe ga je een concreet meetbaar doel hebben in iets subjectiefs als mentale veerkracht?

Ja vorig legislatuur hebben mensen 1 jaar lockdown overleeft. Deze legislatuur gaan we voor 2 jaar. De mentale veerkracht is veel hoger door onze maatregelen.
 
Zoals ik hier al heb gezegd keur ik die charge met dat paard zeker niet goed, maar wat een complete wacko(s) hebben ze daar toch gevonden in dat artikel zeg. "Pseudo-virologen," "pseudo-besmettingen," "fake news," alle viruswaanzin hits passeren.


Iets drinken en genieten van het weer is wat zowat heel het land toen wilde, het merendeel deed dat echter wel volgens de regels. Dat je dan gewoon blijft wanneer de politie daar staat om te zeggen dat je moet vertrekken is gewoon compleet onnozel.


Nog zo'n hit. Zo kan je altijd optredens van de politie aanklagen he. "Ja ik reed 140 per uur in de bebouwde kom en heb daarna geweigerd om te stoppen voor de politie, maar waarom hebben zij mij daarna hardhandig tegen de grond gewerkt? Moeten zij de bevolking niet beschermen?" Als je de regels breekt moet je maar verwachten dat daar gevolgen aan zijn.

Ongelofelijk dat zo'n idioten ("we zijn bereid om te sterven om onze vrijheid te heroveren," maar dan wel steen en been klagen als ze slaag krijgen van een paard) zich publiek willen tonen eigenlijk.

Voorts maakt niemand in dat artikel ook maar een melding van het feit dat die illegale samenkomst een of ander georganiseerd vredelievend protest was tegen de staat (zoals sommigen dat hier met alle macht probeerden te kaderen) dus ik hou het toch maar gewoon op egoïsme.
Volgens mij zijn dat betaalde acteurs om mensen die kritisch zijn t.o.v. de.maatregelen in een slecht daglicht te plaatsen...:unsure:

Neen, echt, mijn god wat een clowns. Als je zo'n idioten wil volgen in een protest mag je je toch vragen beginnen stellen over jezelf.
 
Lijkt mij een lastig vraagstuk. Ik heb de afgelopen jaren zelf behoorlijk wat gewicht verloren maar ik zie niet echt hoe de overheid dat zou kunnen sturen. Iedereen die wat eerlijk is met zichzelf weet wel dat overgewicht niet gezond is maar het is veel gemakkelijker om niets te doen. Of een reep chocolade nu 1.30EUR kost of 3EUR dat gaat er niet veel aan veranderen. Als je zelf die drive niet hebt ga je geen moeite doen om jezelf maandenlang in te zetten om een aanzienlijke hoeveelheid gewicht te verliezen door honderden kcal meer per dag te verbranden dan je binnen neemt. De laatste jaren hebben we eerder het tegenovergestelde gezien, met de normalisering van obesitas en plus-size modellen van >100kg die op covers van tijdschriften gezet worden als de nieuwe rolmodellen.

Mensen willen een easy solution en willen niet horen dat ze een pak minder kcal moeten eten in combinatie met een paar keer per week sporten om resultaat te boeken. Als mensen mij enkele jaren terug vroegen hoe ik al mijn kilo's kwijt geraakt was dan was hun goesting snel over want daar hadden ze geen tijd voor of geen zin in. "Ah oei lopen, dat is lastig zenne."
Ben het met je eens hoor maar dat het moeilijk zal zijn voor een regering mag imo geen bezwaar zijn om naar een doel te streven.
 
Lijkt mij een lastig vraagstuk. Ik heb de afgelopen jaren zelf behoorlijk wat gewicht verloren maar ik zie niet echt hoe de overheid dat zou kunnen sturen. Iedereen die wat eerlijk is met zichzelf weet wel dat overgewicht niet gezond is maar het is veel gemakkelijker om niets te doen. Of een reep chocolade nu 1.30EUR kost of 3EUR dat gaat er niet veel aan veranderen. Als je zelf die drive niet hebt ga je geen moeite doen om jezelf maandenlang in te zetten om een aanzienlijke hoeveelheid gewicht te verliezen door honderden kcal meer per dag te verbranden dan je binnen neemt. De laatste jaren hebben we eerder het tegenovergestelde gezien, met de normalisering van obesitas en plus-size modellen van >100kg die op covers van tijdschriften gezet worden als de nieuwe rolmodellen.

Mensen willen een easy solution en willen niet horen dat ze een pak minder kcal moeten eten in combinatie met een paar keer per week sporten om resultaat te boeken. Als mensen mij enkele jaren terug vroegen hoe ik al mijn kilo's kwijt geraakt was dan was hun goesting snel over want daar hadden ze geen tijd voor of geen zin in. "Ah oei lopen, dat is lastig zenne."
-Je kunt veel doen. Vb het feit dat er "nutriscore" is op de verpakkingen is al heel positief. Ik was zelf verbaasd dat sommigen onder categorie D zaten en andere bij A. Dat verhoogt de bewustzijn.

-Als overheid kun je ook een doel hebben van "tegen jaar X wil ik Y aantal jongeren in sportkampen zien".
-meer subsidies voor verenigingen die sport promoten.
-samenzitten met producenten van voeding om jaarlijks x % suikers te verlagen
-leren kcal tellen op school

Een wonderoplossing bestaat niet. Het zal een mix zijn van 1001 kleine zaken die op lange termijn ons enorm gaat helpen.
 
Lijkt mij een lastig vraagstuk. Ik heb de afgelopen jaren zelf behoorlijk wat gewicht verloren maar ik zie niet echt hoe de overheid dat zou kunnen sturen. Iedereen die wat eerlijk is met zichzelf weet wel dat overgewicht niet gezond is maar het is veel gemakkelijker om niets te doen. Of een reep chocolade nu 1.30EUR kost of 3EUR dat gaat er niet veel aan veranderen. Als je zelf die drive niet hebt ga je geen moeite doen om jezelf maandenlang in te zetten om een aanzienlijke hoeveelheid gewicht te verliezen door honderden kcal meer per dag te verbranden dan je binnen neemt. De laatste jaren hebben we eerder het tegenovergestelde gezien, met de normalisering van obesitas en plus-size modellen van >100kg die op covers van tijdschriften gezet worden als de nieuwe rolmodellen.

Mensen willen een easy solution en willen niet horen dat ze een pak minder kcal moeten eten in combinatie met een paar keer per week sporten om resultaat te boeken. Als mensen mij enkele jaren terug vroegen hoe ik al mijn kilo's kwijt geraakt was dan was hun goesting snel over want daar hadden ze geen tijd voor of geen zin in. "Ah oei lopen, dat is lastig zenne."

Verschillende oorzaken waarom mensen 'verdikken'. Om te beginnen al veel te weinig beweging omdat steeds meer mensen naar een zittend beroep gaan. Dit gecombineerd met lange en drukke dagen waardoor er voor sport en gezond eten ook weinig tijd is. Overaanbod aan goedkoop voedsel in de supermarkten, ook iets aan huis laten leveren is makkelijker dan ooit.

En dit in een tijd dat er meer light producten dan ooit op de markt zijn, en dat ze met personal coaches en andere work-outmogelijkheden naar uw hoofd gooien. Sporten en met u lichaam bezig zijn is een soort van nieuwe godsdienst geworden... En dan zwijg ik nog over alle kookboeken.

Vroeger bestonden al die light producten niet, en op dieet gaan deed vroeger niemand (ik spreek van meer dan 30 jaar geleden), tegenwoordig zijn veel mensen in een constante status van dieet. Grote verschil is dat mensen vroeger meer moesten 'travakken' en dat (goedkope) brol vol calorieën nog niet zo aanwezig was.
 
Vb het feit dat er "nutriscore" is op de verpakkingen is al heel positief. Ik was zelf verbaasd dat sommigen onder categorie D zaten en andere bij A.
Nutriscore zegt geen fluit, want het vergelijkt alleen tussen dezelfde groep van producten (je kunt dus koeken hebben met een nutriscore A, en andere deegwaren met nutriscore D, en die andere deegwaren zijn wel gezonder dan die koeken (meer vezels, minder suiker,...). Het helpt je een keuze te maken tussen wat beter is "in die groep", maar het helpt je niet de juiste groep kiezen.
 
Nutriscore zegt geen fluit, want het vergelijkt alleen tussen dezelfde groep van producten (je kunt dus koeken hebben met een nutriscore A, en andere deegwaren met nutriscore D, en die andere deegwaren zijn wel gezonder dan die koeken (meer vezels, minder suiker,...). Het helpt je een keuze te maken tussen wat beter is "in die groep", maar het helpt je niet de juiste groep kiezen.
Bron? Lijkt me niet juist wat jij hier zegt. Nog nooit een pak koeken tegengekomen dat beter scoort dan een D.
 
Je kan gewicht, BMI (hoewel deels achterhaald), enzovoorts wel redelijk goed opvolgen maar 'mentale weerbaarheid' is niet eens iets met een definitie dus ik zie absoluut niet in hoe je dat kan gaan opvolgen. Voorts is het wel goed natuurlijk dat men meer inzet op het mentale aspect, daar niet van.

Dit heeft allemaal wel absoluut niets met de corona maatregelen (of corona zelf) te maken.
 
Lijkt mij een lastig vraagstuk. Ik heb de afgelopen jaren zelf behoorlijk wat gewicht verloren maar ik zie niet echt hoe de overheid dat zou kunnen sturen. Iedereen die wat eerlijk is met zichzelf weet wel dat overgewicht niet gezond is maar het is veel gemakkelijker om niets te doen. Of een reep chocolade nu 1.30EUR kost of 3EUR dat gaat er niet veel aan veranderen. Als je zelf die drive niet hebt ga je geen moeite doen om jezelf maandenlang in te zetten om een aanzienlijke hoeveelheid gewicht te verliezen door honderden kcal meer per dag te verbranden dan je binnen neemt. De laatste jaren hebben we eerder het tegenovergestelde gezien, met de normalisering van obesitas en plus-size modellen van >100kg die op covers van tijdschriften gezet worden als de nieuwe rolmodellen.

Mensen willen een easy solution en willen niet horen dat ze een pak minder kcal moeten eten in combinatie met een paar keer per week sporten om resultaat te boeken. Als mensen mij enkele jaren terug vroegen hoe ik al mijn kilo's kwijt geraakt was dan was hun goesting snel over want daar hadden ze geen tijd voor of geen zin in. "Ah oei lopen, dat is lastig zenne."
Zelf heb ik ook met overgewicht gekamd doordat ik als kind niet de juiste voeding thuis kreeg en er simpelweg geen geld was voor enige sportvereniging. Vers fruit/groenten en gezond vlees kon ons mama zich niet veroorloven. Mijn grootmoeder bestelde steeds een extra brood bij de bakker zodat mijn brooddoos tenminste niet leeg was. Ik heb kunnen studeren dankzij combinatie maximale studiebeurs/werkstudentstatuut. In mijn 2e jaar unif ben ik actief beginnen sporten en effectief verslaafd geraakt aan sporten. Maar had ik als kind de juiste aanleg van thuis uit gekregen, ik moest vandaag niet zo fel op alles letten. Ik kan op gewicht blijven maar moet meer dan iemand anders opletten. Vandaag verdien ik zeer goed en kan ik mij een voedingscoach en personal trainer veroorloven, maar het zijn zij die mij pas echt doen inzien hebben hoeveel verborgen suikers er in onze voeding zit. Ik viel achterover hoeveel suikers er in een light yoghurtje zit. Veel mensen zien dat niet, ik heb genoeg vrienden die als ontbijt een 125 gram yoghurt met granolla verorberen gelovend dat ze goed bezig zijn.

De overheid kan hier wel iets aandoen. Maak sport en gezonde voeding voor armere gezinnen toegankelijk. Leer mensen etiket lezen. Dat een bord groenten met aardappelen en kip gezonder is dan een pak vettige friet weet iedereen maar al die verborgen suikers is voor velen ongekend. Diëtisten zijn voor velen een dure uitgaven. Vandaag krijg je max een 4-tal sessies terugbetaald, sport een 25€ per jaar (je hebt er nog geen sportkledij voor uw kind voor).
Het is echter beschamend dat zodra het echt dramatisch wordt men wel recht heeft op meer hulp. Zodra mijn nicht (20iger) een suikerziekte begon te ontwikkelen kreeg ze de keuze tussen een gesponsorde maagverkleining of terugbetaalde diëtist en sportbegeleiding. Dan is het imo te laat.

Het is niet slecht dat covid ons met de neus om de feiten drukt. Al zie ik iedereen net met extra gewicht uit de crisis rollen :/.. Zelf is het ook moeilijker om op gewicht te blijven, ik mag door mijn revalidatie niet lopen of mijn nieuwe koersfiets uittesten. Ik volg wat online groepslessen/coaching maar voel dat het verre van zo intensief is als mijn 5-6 wekelijks bezoek aan de sportschool. Je ziet bij iedereen in die online sessies de extra kilootjes hangen..
We keken er enorm naar uit om weer met 10 buiten te gaan sporten, dat dat werd afgevoerd viel mij eerlijk gezegd mentaal zwaar. Ik doe nu 1 keer per week in groep van 4 buiten mee maar iedereen moet de kans krijgen eens mee te doen dus de rest is online mee te volgen.
 
Heb je dat filmpje eigenlijk bekeken? Want daar wordt in gezegd wat ik al wist, maar niet wat jij beweerde; namelijk:
Nutriscore zegt geen fluit, want het vergelijkt alleen tussen dezelfde groep van producten (je kunt dus koeken hebben met een nutriscore A, en andere deegwaren met nutriscore D, en die andere deegwaren zijn wel gezonder dan die koeken (meer vezels, minder suiker,...). Het helpt je een keuze te maken tussen wat beter is "in die groep", maar het helpt je niet de juiste groep kiezen.
Da klopt niet hé.

Nutriscore is de samenvatting van de tabel met voedingswaarden, per "volume". Dus als we het voorbeeld van het filmpje nemen, olijfolie is D en Cola light B omdat men naar 100ml kijkt. Je zal natuurlijk veel minder dan 100ml olijfolie dagelijks gebruiken, maar direct meer dan 100ml Cola Light.

Ook wordt er geen rekening gehouden met hou het bereidt wordt. Verse frietjes (niet voorgebakken dus) zijn gewoon aardappel. Het wordt pas ongezond als je ze bakt.
 
Maar had ik als kind de juiste aanleg van thuis uit gekregen, ik moest vandaag niet zo fel op alles letten. Ik kan op gewicht blijven maar moet meer dan iemand anders opletten.
Jij bent er van overtuigd dat omdat jij als kind veel vettig ongezond hebt gegeten, dat je dat uw hele leven mee draagt en altijd voor het minste terug vet bijkomt? Terwijl als je vroeger groenten zou gegeten hebben je nu niet zo snel extra kilo's zou krijgen? Wat is daar de redenatie achter?
 
Zelf heb ik ook met overgewicht gekamd doordat ik als kind niet de juiste voeding thuis kreeg en er simpelweg geen geld was voor enige sportvereniging. Vers fruit/groenten en gezond vlees kon ons mama zich niet veroorloven. Mijn grootmoeder bestelde steeds een extra brood bij de bakker zodat mijn brooddoos tenminste niet leeg was. Ik heb kunnen studeren dankzij combinatie maximale studiebeurs/werkstudentstatuut. In mijn 2e jaar unif ben ik actief beginnen sporten en effectief verslaafd geraakt aan sporten. Maar had ik als kind de juiste aanleg van thuis uit gekregen, ik moest vandaag niet zo fel op alles letten. Ik kan op gewicht blijven maar moet meer dan iemand anders opletten. Vandaag verdien ik zeer goed en kan ik mij een voedingscoach en personal trainer veroorloven, maar het zijn zij die mij pas echt doen inzien hebben hoeveel verborgen suikers er in onze voeding zit. Ik viel achterover hoeveel suikers er in een light yoghurtje zit. Veel mensen zien dat niet, ik heb genoeg vrienden die als ontbijt een 125 gram yoghurt met granolla verorberen gelovend dat ze goed bezig zijn.

De overheid kan hier wel iets aandoen. Maak sport en gezonde voeding voor armere gezinnen toegankelijk. Leer mensen etiket lezen. Dat een bord groenten met aardappelen en kip gezonder is dan een pak vettige friet weet iedereen maar al die verborgen suikers is voor velen ongekend. Diëtisten zijn voor velen een dure uitgaven. Vandaag krijg je max een 4-tal sessies terugbetaald, sport een 25€ per jaar (je hebt er nog geen sportkledij voor uw kind voor).
Het is echter beschamend dat zodra het echt dramatisch wordt men wel recht heeft op meer hulp. Zodra mijn nicht (20iger) een suikerziekte begon te ontwikkelen kreeg ze de keuze tussen een gesponsorde maagverkleining of terugbetaalde diëtist en sportbegeleiding. Dan is het imo te laat.

Het is niet slecht dat covid ons met de neus om de feiten drukt. Al zie ik iedereen net met extra gewicht uit de crisis rollen :/.. Zelf is het ook moeilijker om op gewicht te blijven, ik mag door mijn revalidatie niet lopen of mijn nieuwe koersfiets uittesten. Ik volg wat online groepslessen/coaching maar voel dat het verre van zo intensief is als mijn 5-6 wekelijks bezoek aan de sportschool. Je ziet bij iedereen in die online sessies de extra kilootjes hangen..
We keken er enorm naar uit om weer met 10 buiten te gaan sporten, dat dat werd afgevoerd viel mij eerlijk gezegd mentaal zwaar. Ik doe nu 1 keer per week in groep van 4 buiten mee maar iedereen moet de kans krijgen eens mee te doen dus de rest is online mee te volgen.

Dit, ik was er pre-corona ook wel mee bezig, maar toen was ik door zwemmen nog maar een goede 4 à 5 kilo kwijt.
"Dankzij" de extra vrije tijd van het thuiswerken meer gaan sporten, me verdiept in gezonder eten/koken (wat effectief duurder is helaas) en mijn BMI zit intussen eindelijk terug onder de 25, komende van ruim 28 (ooit zelfs nipt 29), ruim 10 kilo kwijt dus.
Zou nog graag een 5-tal kilo verliezen, maar dat lukt geleidelijk aan dus ook nog.

Zonder de "vertraging" van een knieblessure zat ik nu al terug op mijn gezonde gewicht van 7 à 8 jaar geleden, op nog geen jaar tijd kan je dus perfect iets doen aan één van de grootste risico-factoren voor covid19.

Wat doet de overheid? Buitensporten in groepjes van 10 verbieden...
ik was net met een bootcamp begonnen één week voor De Croo junior's z'n ***paaspauze.
 
Laatst bewerkt:
Jij bent er van overtuigd dat omdat jij als kind veel vettig ongezond hebt gegeten, dat je dat uw hele leven mee draagt en altijd voor het minste terug vet bijkomt? Terwijl als je vroeger groenten zou gegeten hebben je nu niet zo snel extra kilo's zou krijgen? Wat is daar de redenatie achter?
ik dacht dat dit zo was? Hoe vetter je vroeger was hoe meer vetcellen er gemaakt zijn. Als je vermagert verdwijnen die vetcellen niet meer maar verkleinen ze gewoon.

https://news.yale.edu/2015/03/02/study-new-fat-cells-are-created-quickly-dieting-cant-eliminate-them
 
België dient het AstraZeneca-vaccin een maand lang enkel aan mensen ouder dan 55 toe
België gaat het coronavaccin van AstraZeneca een maand lang enkel aan mensen ouder dan 55 toedienen. Dat bevestigt minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) aan VRT NWS. Mensen van 55 of jonger zullen tijdelijk andere coronavaccins krijgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan