Gebruik makende van de volgende redenering kan het wel dat een besmettelijkere variant ontstaat door social distancing en lockdownmaatregelen. Maar hierover zou ik eens willen discussiëren met iemand met kennis van zaken over mutaties, replicatie, genetica van bacteriën en virussen.
Volgens mij kan het potentieel wel dat een besmettelijkere variant die normaal niet zo dominant wordt dominant wordt door een lockdown of door besmetting barrières op te werpen. Als je een virus laat waaien in een maatschappij, krijg je een vorm van immuniteit waardoor een virus in principe op termijn minder gevaarlijk zou moeten worden. Mutaties zullen ervoor zorgen dat je evt. terug besmet kunt worden, maar minder ziek gaat worden. Die immuniteit bouwen we natuurlijk nu niet op (zonder vaccin uiteraard).
Wat drijft een virusmutatie? Uiteraard aantal infecties, want hoe meer lichamen het vindt, hoe meer replicaties, dus hoe meer mutaties allicht. Maar dit is niet het enige wat er normaal gezien gebeurd. Toch niet als ik de vergelijking maak met bacteriën. Vandaar, ik ben niet zeker in welke mate dit voor virussen waar zou zijn, maar de evolutie volgende zou het volgende wel logisch zijn.
Wanneer iemand wordt geïnfecteerd ontstaat er een waaier aan mutaties. Als we nu specifiek de mutaties gaan bekijken die zorgen voor meer besmettelijkheid en minder besmettelijkheid, krijg je misschien wel een soort normaalverdeling voor deze specifieke eigenschap. Het merendeel van het virus zal de hoofdvariant zijn, en hoe extremer dat we gaan qua besmettelijkheid (meer of minder), hoe kleiner het aantal viruspartikels in een geinfecteerd lichaam. Een lockdownmaatregel, of toch een socialdistancing maatregel zou er in principe voor kunnen zorgen dat enkel de meer besmettelijke gemuteerde varianten tot bij de volgende geïnfecteerde geraken in plaats van de totale viruspopulatie. Dus je krijgt dan een soort opzuivering van een besmettelijkere variant. Hetgeen logisch is, want het virus tracht te "overleven". Al hou ik niet van het woord overleven bij een virus aangezien ik nog steeds dacht dat een virus niet echt leeft.
Nu bestaat deze argumentatie op basis van wat bacteriën doen tegen bijvoorbeeld antibiotica (als je ze niet uitneemt) OF hoe dat je bacteriën resistenter kunt maken tegen hogere temperaturen/verschillende milieus (temperatuur licht verhogen, en enkel die daar tegen kunnen zullen nog groeien). Nu in welke mate hier parallellen te trekken zijn weet ik niet, maar het zou dus wel zomaar kunnen dat je op deze manier sneller een besmettelijkere variant "opzuivert". Iemand met meer expertise die hier eventueel een comment op kan geven?
Zonder maatregelen in twijfel te trekken, die ik denk dat nodig zijn om onze gezondheidszorg te ontlasten, is de uitvoering van lockdowns op deze grote schaal OOK een redelijk groot experiment. Laat ons zien hoe het afloopt.