Het gaat hier weer stevig vooruit vandaag, maar wou hier toch nog even op inpikken.
Ik geloof niet dat dat je bedoeling is, maar wou zeker ook nog de nuance maken dat er niet echt iets is als "de jeugd" in deze context. Ik denk dat je dat zelf ook niet alle jeugd over één kam wilt scheren, maar dat wou ik toch nog eens benadrukken, dit is in minderheid van de jeugd die je hier ziet.
Daarnaast ook, dat dit vermoedelijk, gedeeltelijk, ook gewoon wat uit de hand gelopen is en dat er wellicht vele studenten tussen zitten die dit eigenlijk niet wouden, maar als er plots zoveel volk bijkomt, als je er al zit, ga je dan zelf vertrekken? Ja, natuurlijk, dat zou je moeten doen, maar in combinatie met alcohol en de frustratie die er wellicht is, kan ik dit wel begrijpen.
Je zit immers nog altijd in een stad, waarin 42000 studenten op kot zitten (welliswaar ook een deel buiten de ring). Deze wensen voor het grootste deel zelf ook gewoon zich te amuseren binnen de beperkingen die er zijn. Maar hoeveel studenten hebben een tuin? Hoevelen hiervan kunnen zelf met een paar vrienden afspreken in hun kot? Dat is al helemaal het overtreden van de corona-maatregelen. Daarmee dat deze naar buiten trekken. Jeugd/studenten zullen altijd veel zichtbaarder zijn dan andere bevolkingsgroepen omdat deze geen eigen plaats/ruimte hebben. Dit zal veel sneller in het openbaar domein zijn. Daarnaast zijn er nog de extra beperkingen, bv. specifiek terugkomend op Leuven : Het stadspark (Sint Donatuspark) sluit reeds s'avonds om 19h. Waar ga je dan zitten? Op één van de pleinen. Dit zijn een paar van de weinige plaatsen waar je minstens kunt proberen om de corona maatregelen na te leven en tegelijkertijd toch sociaal contact te hebben.
Pas op, ik wil zeker deze escalatie niet goedkeuren. Maar ik kan het wel heel goed begrijpen. Sociale contacten zijn geen "luxenoden".