Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zonder corona het ziekenhuis binnenkomen, en met corona het ziekenhuis verlaten. Het klinkt gek, maar het gebeurt. Een bejaarde man uit Aalst heeft positief getest na een spoedopname in het OLV-ziekenhuis. Volgens de familie van de man komt dat omdat hij de kamer moest delen met iemand. En die kamergenoot bleek positief. De familie van de man zegt niet te begrijpen dat zoiets nu nog kan gebeuren. Het OLV-ziekenhuis toont begrip, maar zegt dat alle maatregelen en procedures verlopen zijn zoals het hoort.

Ook ik heb weet van twee oudere mensen die opgenomen werden voor andere klachten, maar na enkele dagen in het ziekenhuis dan toch besmet bleken te zijn en naar de covid afdeling moesten verhuizen. Worden deze gevallen dan bijgeteld bij het aantal opgenomen covid patiënten eigenlijk?

Dit zijn de cijfers van gisteren voor de ziekenhuizen van Sint-Niklaas, Dendermonde, Aalst en Zottegem. Van ziekenhuizen in andere regio's heb ik niet direct de cijfers, maar zijn we hier weer niet te zwaar aan het panikeren?

kfSbPzH.jpg

Ivm het houden aan de regels.
We kunnen inderdaad discussiëren over de cijfers etc...
Maar wat me daarin opvalt is dat de "corona-schaamte" zo wat voorbij is.

Ik weet nog maanden geleden durfde mensen niets op social media od te posten of er openlijk voor uitkomen dat ze de regels schonden.
Nu kan ik mijn IG niet opendoen of ik zie mensen met een ander koppel een flesje wijn in de zetel drinken bij wijze van spreken.
Sociale druk lijkt mij inderdaad redelijk cruciaal om regels af te dwingen die de staat niet kan afdwingen en dat is inderdaad minder tegenwoordig. Het is allemaal wat losser hé. Mijn vrouw werkt in de horeca, take-away. Dan komt die persoon eens hoestend in de keuken werken, de klanten die moeten wachten staan wat naast elkaar een pintje te drinken, ... en niemand lijkt zich daaraan te storen. Bij mij op het werk is het nog iets beter maar ook al een pak losser dan tijdens de eerste lockdown, mensen die er niet noodzakelijk moeten zijn bijvoorbeeld. Weet je wie dit met lede ogen bekijkt en het niet kan snappen? Mijn Chinese collega.

Krijgen we niet een beetje wat we als bevolking verdienen vraag ik mij soms af.

Ik zal je oefening even doortrekken naar mezelf (en mijn directe collega's kijken): ik ben afgelopen 10 maanden wekelijks naar het bureau geweest, de afgelopen weken zelfs dagelijks, net zoals het gros van mijn collega's. Het aantal collega's dat al die tijd effectief is thuisgebleven ligt onder de 10%. Wij lunchen nog samen in de refter (met wat meer afstand), maar niemand houdt zich in zijn vrije tijd nog volledig aan die Covid regels. De meesten hebben kinderen die nog gaan voetballen of een buitenactiviteit doen, de meesten gaan ook nog met vrienden naar de zee of de Ardennen. Het draagvlak dat ik zie in mijn directe omgeving voor het opleven van die maatregels is zwak en verdampt elke dag een beetje meer zolang het blijft duren.

En qua perspectieven, jij of fox kunnen dat best geweldig vinden dat er maar een avondklok is tot xx:uur of dat je nog vrij naar de winkel mag gaan, voor de gemiddelde persoon is dat geen noemenswaardig perspectief.
Terug alle horeca open, terug festivals, terug volop kunnen reizen, geen enkele avondklok meer, ... dat zijn perspectieven.
Je bevestigt toch precies wat ik zeg? Dat je niets kunt zeggen over "massaal" en "iedereen" op basis van wat je om je heen ziet? Dan is de wereld zwart volgens de ene en wit volgens de andere. Maar dat heeft niks met de feitelijke werkelijkheid te maken.

En qua perspectieven: Ik heb nooit gezegd dat ik iets geweldig vind. Ik heb gezegd dat er perspectieven ZIJN terwijl Vile volhoudt dat die er niet zijn.

Sociale druk lijkt mij inderdaad redelijk cruciaal om regels af te dwingen die de staat niet kan afdwingen en dat is inderdaad minder tegenwoordig. Het is allemaal wat losser hé. Mijn vrouw werkt in de horeca, take-away. Dan komt die persoon eens hoestend in de keuken werken, de klanten die moeten wachten staan wat naast elkaar een pintje te drinken, ... en niemand lijkt zich daaraan te storen. Bij mij op het werk is het nog iets beter maar ook al een pak losser dan tijdens de eerste lockdown, mensen die er niet noodzakelijk moeten zijn bijvoorbeeld. Weet je wie dit met lede ogen bekijkt en het niet kan snappen? Mijn Chinese collega.

Krijgen we niet een beetje wat we als bevolking verdienen vraag ik mij soms af.

Inderdaad sociale controle en de "it won't happen to me optimism bias", die 2 zaken en dan natuurlijk een (denk ik) kleinere groep die zich er bewust niets van aantrekt.

Wéér verstrenging, wéér het "rijk der vrijheid" dat in het "perspectief" zat uitgesteld. Enfin, we kunnen hierover blijven zagen en zeuren, maar dat zagen en zeuren lucht wel op. Gisteren een "Bingo"-meme zien passeren op Facebook, we zullen straks wel vaak Bingo mogen roepen wanneer De Croo zijn clichés aframmelt. :D Ik zal dat wel met een fleske wijn doen, dat verdooft het uitgestelde perspectief wel.

N

Hier nog eens een voorbeeld van onze politieke waanzin.
Dat wisten ze nu toch al van dag één? Alleen voor de allerdomsten is dit nog een verrassing.

Ik weet nog maanden geleden durfde mensen niets op social media od te posten of er openlijk voor uitkomen dat ze de regels schonden.
Nu kan ik mijn IG niet opendoen of ik zie mensen met een ander koppel een flesje wijn in de zetel drinken bij wijze van spreken.

Klopt.
En om de ongehoorzaamheid nog wat aan te wakkeren doen bepaalde partijen hard hun best....
Hopelijk glijden we niet af naar Nederlandse toestanden.

Ook ik heb weet van twee oudere mensen die opgenomen werden voor andere klachten, maar na enkele dagen in het ziekenhuis dan toch besmet bleken te zijn en naar de covid afdeling moesten verhuizen. Worden deze gevallen dan bijgeteld bij het aantal opgenomen covid patiënten eigenlijk?

Dit zijn de cijfers van gisteren voor de ziekenhuizen van Sint-Niklaas, Dendermonde, Aalst en Zottegem. Van ziekenhuizen in andere regio's heb ik niet direct de cijfers, maar zijn we hier weer niet te zwaar aan het panikeren?

kfSbPzH.jpg
  • Van 12 tot 18 maart werden elke dag gemiddeld 185 patiënten in het ziekenhuis opgenomen. Dat zijn er 27 procent meer dan een week eerder.
  • Gisteren, donderdag 18 maart, meldden de ziekenhuizen 207 opnames bij het gezondheidsinstituut Sciensano (dat zijn er evenveel als woensdag). 183 (-9) patiënten konden het ziekenhuis verlaten.
  • In totaal liggen nu 2.140 (+17) coronapatiënten in het ziekenhuis. 543 (+9) onder hen liggen op intensieve zorg, 297 (+17) patiënten hebben beademing nodig. Ter vergelijking: vier weken geleden lagen "slechts" 315 patiënten op intensieve zorg.
Bron

Per ziekenhuis heb ik ze ook niet, maar dat zijn de algemene cijfers.

Wéér verstrenging, wéér het "rijk der vrijheid" dat in het "perspectief" zat uitgesteld. Enfin, we kunnen hierover blijven zagen en zeuren, maar dat zagen en zeuren lucht wel op. Gisteren een "Bingo"-meme zien passeren op Facebook, we zullen straks wel vaak Bingo mogen roepen wanneer De Croo zijn clichés aframmelt. :D Ik zal dat wel met een fleske wijn doen, dat verdooft het uitgestelde perspectief wel.

off topic, maar was da ne specifieke bingo-meme over De Croo?
Want if not, dan hebt ge met net op het idee gebracht zelf zo ene te maken :unsure:

Hier alle collega's als leidinggevende persoonlijk bezocht mits in achtneming van afstand en ventilatie (buitenlucht). De gesprekken deden deugd, ook al mag het niet. Die mensen moeten zware pillen nemen om zich recht te houden .. schrijnend.

Ivm de kantjes eraf lopen? Kan dit aub wat genuanceerd worden. De Belgen zijn grotendeels braaf. In Nederland stonden steden in rep en roer en werd een teststraat in brand gestoken. Hier is er hier en daar een lockdownfeestje we lopen er echt de kantjes af hoor ...

• Van 12 tot 18 maart werden elke dag gemiddeld 185 patiënten in het ziekenhuis opgenomen. Dat zijn er 27 procent meer dan een week eerder.
  • Gisteren, donderdag 18 maart, meldden de ziekenhuizen 207 opnames bij het gezondheidsinstituut Sciensano (dat zijn er evenveel als woensdag). 183 (-9) patiënten konden het ziekenhuis verlaten.
  • In totaal liggen nu 2.140 (+17) coronapatiënten in het ziekenhuis. 543 (+9) onder hen liggen op intensieve zorg, 297 (+17) patiënten hebben beademing nodig. Ter vergelijking: vier weken geleden lagen "slechts" 315 patiënten op intensieve zorg.
Bron

Per ziekenhuis heb ik ze ook niet, maar dat zijn de algemene cijfers.

Ik zou graag weten of dit allemaal plaatselijk is, en te wijten kan zijn aan lokale uitbraken of drukke stads en winkelcentra.

Na een jaar flink zijn is de rek op de rekker gewoon op. Betekent dat dat ik met 5 man in m'n kot zit? Absoluut niet, maar vorige week heb ik drie verschillende mensen gezien in mijn appartement (apart): mijn moeder en twee maten (waarvan één die materiaal kwam brengen om mijn nieuwe keukenkraan te installeren). sorry, maar ik voel me daar niet schuldig meer over. Leven gaat niet enkel over levens redden, maar ook nog kunnen leven.

Hier alle collega's als leidinggevende persoonlijk bezocht mits in achtneming van afstand en ventilatie (buitenlucht). De gesprekken deden deugd, ook al mag het niet. Die mensen moeten zware pillen nemen om zich recht te houden .. schrijnend.

Ivm de kantjes eraf lopen? Kan dit aub wat genuanceerd worden. De Belgen zijn grotendeels braaf. In Nederland stonden steden in rep en roer en werd een teststraat in brand gestoken. Hier is er hier en daar een lockdownfeestje we lopen er echt de kantjes af hoor ...
Het is niet omdat we compleet in lijn met de volksaard wat ingetogener en "achter de rug" handelen dat we zoveel beter de regels volgen denk ik persoonlijk.
Elke keer er iets wordt gezegd dat verkeerd valt moeten we "nuanceren", maar de ene na de andere straffe uitspraak doen dat is wel ok hoor.

Ik zou graag weten of dit allemaal plaatselijk is, en te wijten kan zijn aan lokale uitbraken of drukke stads en winkelcentra.

Maakt dat iets uit? Ons land is een zakdoek groot. Heel onze situatie is een lokale uitbraak :)

kfSbPzH.jpg
De stijging bevindt zich dan ook voornamelijk in Wallonië en niet overal. Wallonië is eigenlijk nooit uit de 2de golf geraakt met nu vooral veel virus circulatie in Namen en Henegouwen.

Ik blijf er over toeteren, maar bij zo'n zaken speelt het mijns inziens echt mee wat er zoal in de media wordt gebracht (door politici, experts, ...). De 'derde golf' wordt nu al wekenlang aangekondigd hier en daar, bijvoorbeeld, en het is er nog steeds niet van gekomen. Dan krijgen de experts/artsen die geregeld in de media komen op den duur wel een groot 'the boy who cried wolf' gehalte bij dat overgrote deel van de bevolking dat de cijfers niet zelf een beetje opvolgt. En dat steek ik dan niet noodzakelijk op die experts: een quote kan snel uit context gehaald worden en in een ronkende (sensationele) titel gegoten worden.

Hoe de media (toch zeker de populaire media) toch telkens weer alles met een drama saus moeten overgieten dat stoort mij mateloos, en ik kan me voorstellen dat er nu veel mensen zijn die de doemberichten lezen en denken 'ze zijn daar weer, 't zal wel zijn.' Daar valt niks aan te doen (val de pers maar eens aan als politieker) maar bepaalde kranten mogen toch eens diep in eigen boezem kijken when all is said and done vind ik.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan