Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Interessant zo'n FAQ over het coronacertificaat: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/0...-met-een-coronacertificaat-hoe-werkt-dat-en-w

Als je nog niet de kans hebt gekregen om je te laten vaccinerem, mag je dus gaan betalen voor een PCR test (zie puntje 11) en in spanning het resultaat afwachten. Ik wens de bomma's en bompa's alvast veel plezier in Benidorm, ik zal als gezonde dertiger nog wat meer opofferingen maken terwijl ik met engelengeduld wacht op een vaccin. Indien er een protest wordt opgezet, ik doe mee.

Interessant zo'n FAQ over het coronacertificaat: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/0...-met-een-coronacertificaat-hoe-werkt-dat-en-w

Als je nog niet de kans hebt gekregen om je te laten vaccinerem, mag je dus gaan betalen voor een PCR test (zie puntje 11) en in spanning het resultaat afwachten. Ik wens de bomma's en bompa's alvast veel plezier in Benidorm, ik zal als gezonde dertiger nog wat meer opofferingen maken terwijl ik met engelengeduld wacht op een vaccin. Indien er een protest wordt opgezet, ik doe mee.

6. Wat als ik geen smartphone, pc en printer heb?​

Denk dat de même serieus wat moeite gaat hebben voor in Benidorm te geraken.

Nu ik snap je uitgaanspunt wel, als niet iedereen de kans gehad heeft is dit een vorm van pure discriminatie en bepaalde groepen verder trekken.

Dat is dan eerder ook gelegen aan hun HR of hun bazen die hen moeten informeren. Gewoon op de overheid / belastingen steken vind ik nu wel wat makkelijk.
De overheid heeft natuurlijk wel de bedrijfsvoorheffing verlaagd, deels om de illusie te maken dat je door de overheid echt extra geholpen werd.
Als je een iet of wat bekwame HR dienst hebt op je werk wordt dit ook verteld, dat je op je belastingen op het einde van het jaar tot verrassingen kan komen te staan dus zet genoeg op zij.
Ik volg in dit verhaal toch ook liever de ABVV, die actief die uitbetalingen voor heel wat mensen heeft gedaan.
pas op, het kan ook positief uitdraaien hoor. Extreemste voorbeeld is iemand die 20k terugkreeg van de belastingen omdat er teveel afgehouden werd op zijn uitkering ;).

Opinie van Paul Krugman in de NY Times over het falen van de EU:

- "Europe’s vaccination debacle will almost surely end up causing thousands of unnecessary deaths. And the thing is, the continent’s policy bungles don’t look like isolated instances, a few bad decisions made by a few bad leaders. Instead, the failures seem to reflect fundamental flaws in the continent’s institutions and attitudes."
- "So [European officials] minimized these risks by delaying the procurement process, haggling over prices and refusing to grant liability waivers. They seemed far less worried about the risk that many Europeans might get sick or die because the vaccine rollout was too slow."
- "Again, policymakers were obsessed with the wrong risks — even if there are adverse side effects, they surely pale in comparison with the damage to the inoculation drive. And again Europe failed to coordinate: Germany unilaterally suspended AstraZeneca, and others rushed to follow out of fear that they would be blamed if anything went wrong (other than people dying because they didn’t get their shots)."
- "it seems to reflect fundamental flaws in institutions and attitudes. The European project is in deep trouble."

De hele wereld begint ondertussen door te hebben dat de EU niet veel waard is. Een land met een falend politiek beleid als deel van een falend statenverband, de kinderen zullen er straks de dupe van zijn als de scholen weer eens dicht moeten.

- "Europe’s vaccination debacle will almost surely end up causing thousands of unnecessary deaths. And the thing is, the continent’s policy bungles don’t look like isolated instances, a few bad decisions made by a few bad leaders. Instead, the failures seem to reflect fundamental flaws in the continent’s institutions and attitudes."
- "So [European officials] minimized these risks by delaying the procurement process, haggling over prices and refusing to grant liability waivers. They seemed far less worried about the risk that many Europeans might get sick or die because the vaccine rollout was too slow."
- "Again, policymakers were obsessed with the wrong risks — even if there are adverse side effects, they surely pale in comparison with the damage to the inoculation drive. And again Europe failed to coordinate: Germany unilaterally suspended AstraZeneca, and others rushed to follow out of fear that they would be blamed if anything went wrong (other than people dying because they didn’t get their shots)."
- "it seems to reflect fundamental flaws in institutions and attitudes. The European project is in deep trouble."

De hele wereld begint ondertussen door te hebben dat de EU niet veel waard is. Een land met een falend politiek beleid als deel van een falend statenverband, de kinderen zullen er straks de dupe van zijn als de scholen weer eens dicht moeten.

Daar zit een verschil in logica tussen VS en EU.
Die zouden direct die liability waivers goedkeuren omdat zij gewoon de liability bij de mensen gaat leggen. Heb je last van nevenwerkingen, welja jouw probleem nu, wij hebben je niet gedwongen om dit vaccin te nemen.

Idem voor Duitsland die AZ schort. Wij zijn geen VS met 1 federale regering die zulke beslissingen kan nemen. Wij zitten met lidstaten die over zulke dingen elk zelf mogen beslissen.

Ja het is te traag aan het gaan maar niet door de redenen die jij aangeeft. Dat is gewoon een deel van ons denken tegenover hun manier van denken.

Edit : kijk naar VK : mogen alles zelf beslissen, hebben het heel rap goedgekeurd en toch zitten ze nu in problemen omdat leveringen worden tegengehouden in Indië.
EU heeft constant die problemen met AZ en Moderna.

Ook jammer dat dit voorlopig precies weinig of niet besproken wordt door onze eigen media, maar dat we het moeten lezen in de NY Times.

Het feit dat de grote farmabedrijven veel vroeger hun dossiers ingediend hebben in de us en uk vergeet men wel te vermelden he. Maar we waren natuurlijk te traag om te beslissen :sop: :sarcastic: :sarcastic:

Hoe het ook komt, het voelt voor zeer veel mensen - en terecht overigens - heel zuur aan dat een land waar je veruit de hoogste sociale bijdragen ter wereld betaalt zo goed als onderaan de lijst bengelt op vlak van vaccinatie.

Hoe het ook komt, het voelt voor zeer veel mensen - en terecht overigens - heel zuur aan dat een land waar je veruit de hoogste sociale bijdragen ter wereld betaalt zo goed als onderaan de lijst bengelt op vlak van vaccinatie.
Het ene heeft toch weinig of niks te maken met het andere? Vergelijk de kost van een ziekenhuisbezoek voor corona in België met die van de VS, zien of het dan nog zo zuur voelt.

Het feit dat de grote farmabedrijven veel vroeger hun dossiers ingediend hebben in de us en uk vergeet men wel te vermelden he. Maar we waren natuurlijk te traag om te beslissen :sop: :sarcastic: :sarcastic:

Ik weet niet wat uiteindelijk de financiering van de verschillende vaccins is geweest en bronnen lijken zich daarover tegen te spreken, maar voor mij zijn er 2 opties:
- De andere landen hebben meer bijgedragen aan de financiering van de ontwikkeling. Dan is het logisch dat zij meer druk kunnen uitoefenen op de producenten en vooraan staan bij de indiening van goedkeuringen en verdeling van vaccins. Het probleem van de EU is dan dat ze gierig zijn geweest om onderzoek te ondersteunen en daar nu de gevolgen (met hogere kost) van dragen. Met het aantal pharma-bedrijven dat in de EU gevestigd is en daar een breed scala aan overheidssteun krijgt, zou je verwachten dat er sowieso wat druk moet uitgeoefend kunnen worden, maar blijkbaar is dat niet het geval en weegt de EU te licht voor de bedrijven.
- De EU heeft (even) veel bijgedragen en heeft zich nadien de kaas van het brood laten eten. Er lopen genoeg duurbetaalde EU-functionarissen rond maar blijkbaar is de waarde van de EU als het er op aan komt dan toch niet zo groot.
Politici horen te worden afgerekend op de resultaten die ze brengen. In dit geval is het resultaat een dikke buis maar hoor je enkel politici die de schuld bij anderen leggen.

Ik weet niet wat uiteindelijk de financiering van de verschillende vaccins is geweest en bronnen lijken zich daarover tegen te spreken, maar voor mij zijn er 2 opties:
- De andere landen hebben meer bijgedragen aan de financiering van de ontwikkeling. Dan is het logisch dat zij meer druk kunnen uitoefenen op de producenten en vooraan staan bij de indiening van goedkeuringen en verdeling van vaccins. Het probleem van de EU is dan dat ze gierig zijn geweest om onderzoek te ondersteunen en daar nu de gevolgen (met hogere kost) van dragen. Met het aantal pharma-bedrijven dat in de EU gevestigd is en daar een breed scala aan overheidssteun krijgt, zou je verwachten dat er sowieso wat druk moet uitgeoefend kunnen worden, maar blijkbaar is dat niet het geval en weegt de EU te licht voor de bedrijven.
- De EU heeft (even) veel bijgedragen en heeft zich nadien de kaas van het brood laten eten. Er lopen genoeg duurbetaalde EU-functionarissen rond maar blijkbaar is de waarde van de EU als het er op aan komt dan toch niet zo groot.
Politici horen te worden afgerekend op de resultaten die ze brengen. In dit geval is het resultaat een dikke buis maar hoor je enkel politici die de schuld bij anderen leggen.
Of wat dacht je van dat bedrijven helemaal geen enkel voordeel kunnen halen uit een eu als sterk blok en dan maar wat verdelen zodat wij wat kunnen verder kibbelen als kleine kinderen zodat zij comfortabel in hun machtspositie kunnen blijven zitten. De reden dat het huidige europa niet werkt is omdat wijzelf er niet willen in geloven en de buitenwereld er ook geen baat bij heeft om het te laten werken. Maar die kan je geen ongelijk geven want niemand wil aan macht inboeten. De oorzaak ligt dus bij ons zelf.

Het ene heeft toch weinig of niks te maken met het andere? Vergelijk de kost van een ziekenhuisbezoek voor corona in België met die van de VS, zien of het dan nog zo zuur voelt.

Ja, wanneer je straks o.w.v. een gebrek aan vaccins in het ziekenhuis belandt met covid ben je hier waarschijnlijk beter af dan ginder.
Het heeft iets Belgisch :unsure:

Het Europees Parlement is de hangmat voor uitgerangeerde politici die snel nog eens wat willen cashen. Als je ziet wie België daar moet vertegenwoordigen weet je toch al genoeg? Europa is een kunstmatige creatie. Denk dat wereldleiders zoals Xi en Joe Biden zelfs Charles Michel niet kennen.

Je vergeet nog een paar opties.

Ik zal er ééntje uitpikken die eigenlijk geen optie is maar gewoon realiteit:
- Israel betaalt per dosis 60% meer in aankoop dan de EU. Dit is een slordige €15 per persoon meer voor pfizer & moderna. Dus zo'n €135.000.000 extra betaald ervoor. Los van het feit dat ze nu massaal boostershots aan het bijbestellen zijn (ook aan een hogere prijs).
- Idem in de VS, maar kleiner prijsverschil. Zij betalen 33% meer in aankoop per dosis. Of dus €8 pp, wat neerkomt op €2.624.000.000

Vandaar ook het begin van mijn zin: "hoe het ook komt". Ik geef ook aan welk gevoel het bij veel mensen waarschijnlijk geeft, ook al heeft het er rechtstreeks niets mee te maken. Dat een land waar je zo een hoge sociale bijdragen betaalt, niet op tijd genoeg vaccins kan voorzien voor zijn bevolking dat is zuur. Als het louter een kwestie van geld en slecht onderhandelen zou geweest zijn, dan mag dit zeker geen excuus zijn.

L

- Israel betaalt per dosis 60% meer in aankoop dan de EU. Dit is een slordige €15 per persoon meer voor pfizer & moderna. Dus zo'n €135.000.000 extra betaald ervoor. Los van het feit dat ze nu massaal boostershots aan het bijbestellen zijn (ook aan een hogere prijs).
- Idem in de VS, maar kleiner prijsverschil. Zij betalen 33% meer in aankoop per dosis. Of dus €8 pp, wat neerkomt op €2.624.000.000

Israël heeft meer betaald, maar de VS? Zijn er daar officiële bronnen van?

Een meerkost die zo is terugverdiend met lagere gezondheidskosten, kortere lockdown en positief imago. Er is een politieke beslissing genomen om van prijs een belangrijk criterium te maken voor de aankoop van vaccins ten koste van snelheid van levering. Op die beslissing mogen de beslissingsnemers worden afgerekend. Dat er andere landen zijn die een andere beslissing hebben genomen en nu beter af zijn is het hele punt.

Laatst bewerkt:
Israël heeft meer betaald, maar de VS? Zijn er daar officiële bronnen van?
The price list, briefly released by Belgium’s budget state secretary, Eva De Bleeker, showed that the Pfizer-BioNTech vaccine, which is set for approval on Monday in the bloc and is being administered in the United States and Britain, will cost 12 euros, or $14.70, per dose, bringing the cost per person to 24 euros, as each person is supposed to receive two doses.

That is markedly lower than the company’s official price, which has been announced at $19.50 per dose, which is also what the United States government paid. Rollout of the Pfizer vaccine began in the United States this week.

Het ene heeft toch weinig of niks te maken met het andere?
Het overheidsbeslag is hier torenhoog, de "service" die je daarvoor in retour krijgt reflecteert dat niet. Ik begrijp de frustratie.
Als je dan ziet wat voor excubirante weddes de Europa-lieden krijgen, en het enige wat ze daarvoor moeten doen is "verdedig de belangen van uw kiezers", en zélfs dàt kunnen ze niet.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan