Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
In de VS kan het snel gaan als het moet. Europa heeft zichzelf weer alle eer aangedaan als een log, bureaucratisch schip dat nauwelijks in actie kan schieten. Ook niet als het echt nodig is.
Het is alweer een tijd geleden dat we Charles Michel nog gehoord hebben... Zijn broer is misschien nog bezig met de kabels van zijn werkcomputer aan te sluiten...

Verklaart misschien ineens ook het wispelturige gedrag van de software die de vaccinatievolgorde aan het bepalen is.

Laten we niet vergeten dat heel wat laaggeschoolden lang tijdelijk werkloos zijn geweest ...
Dat is dan eerder ook gelegen aan hun HR of hun bazen die hen moeten informeren. Gewoon op de overheid / belastingen steken vind ik nu wel wat makkelijk.

Dat is dan eerder ook gelegen aan hun HR of hun bazen die hen moeten informeren. Gewoon op de overheid / belastingen steken vind ik nu wel wat makkelijk.
Dit zou wel véél beter kunnen geregeld worden.
Als er nog andere inkomsten zijn bovenop uitkeringen, dan wordt er steevast op uitkeringen te weinig afgehouden.
Dit wordt niet gecommuniceerd en mensen weten dit doorgaans niet. En dit is zo bij alle uitkeringen. Mijn vrouw werkte vorig jaar bijv 4/5e met ouderschapsverlof, liet ik die premie +afhouding uit haar belastingaangifte dan kregen we 400€+ meer terug. Mijn vrouw schrok hiervan. Ze is verre van laagopgeleid, maar weet gewoon niets af van belastingen.

Geef mensen de mogelijkheid om dit percentage afhouding individueel op te trekken, dit kan na overleg met HR/vakbond/overheidsinstelling/...

Een vraag ivm gezinslid hier. Ze is werkzaam in de zorg, maar thuis van in november door ziekte. Op de plaats waar ze werkzaam is, is het personeel en de bewoners een maand geleden al gevaccineerd. Maar aangezien ze dus thuis zit door ziekte heeft zij die kans gemist. Ze is eind de 50 met onderliggende aandoeningen (risicopatiënt). Is het mogelijk haar alsnog prioritair te laten vaccineren? We hebben al eens gehoord bij de huisarts, maar die wist nog compleet van niks.

Een antwoord op je vraag heb ik helaas niet, maar waarom heeft ze die kans gemist? Zijn ze haar vergeten, of had ze er effectief geen recht op?

Huisartsen hebben normaal toch al een lijst moeten doorgeven van hun risicopatiënten. Je huisdokter zou toch moeten kunnen zeggen of ze daarvoor in aanmerking komt en is doorgegeven of niet. Indien niet, komt ze normaal gewoon op leeftijd aan de beurt. Ik denk niet dat er andere methodes zijn om prioritaire vaccinatie aan te vragen.

Dit is sterk overdreven. Parlement kan ten allen tijde de macht naar zich toe trekken. Kwestie van een vodje papier te tekenen.
Democratie in België is "verankerd". Als we vandaag op morgen alle wetboeken door een papierversnipperaar laten vernietigen, dan verandert er gewoonweg niks. Niemand loopt rond met een wetboek in zijn hand om zijn dagdagelijkse handelingen toe te passen aan de wet. Dat vodje papier wordt enkel gebruikt door juristen advocaten of rechters bij conflicten. Een vodje papier heeft 0 betekenis in uw dagdagelijkse leven. Denk je nu echt dat politici die willen veranderen naar een dictatuur zich laten tegenhouden door een paar teksten op een vodje papier? Dus omdat Congo officieel "Democratische Republiek Congo" heet is Congo een democratie? Zo simpel is het toch niet? Democratie is veel meer dan een vodje papier laten tekenen en verschijnen in de Staatsblad. We horen toch dagdagelijks in de media dat de regering zich onder druk voelt om meer te versoepelen, dat is échte democratie. Vanaf dat de cijfers het toelaten, stijgt de druk en zullen ze dat ook doen, dat is dus échte democratie die dagdagelijks wordt toegepast. Democratie = de dagdagelijkse toepassing van de "checks en balances" Dat vodje papier dient om de feitelijke situatie "officieel" te maken. Who cares? De feitelijke situatie toont aan dat de democratie dagdagelijks wordt toegepast, dat is het belangrijkste. Wat een hoop gedoe voor een vodje papier.

Een zeer optimistische visie waarbij je er van uitgaat dat democratie een soort 'natuurlijk evenwicht' is waarvan het moeilijk afwijken is.
Echter is democratie een relatief jong begrip en zijn er eeuwen over gegaan om het min of meer over de wereld verspreid te krijgen. En zelfs nu leeft maar een beperkt percentage van de wereldbevolking in een echte democratie. Ook genoeg voorbeelden te vinden van landen die van een (quasi-)democratie weer afgegleden zijn naar een systeem met meer machtsconcentratie.

Ik beticht onze regering er niet van om een dictatuur na te streven. Ik beticht onze regering er van om een precedent te scheppen wat in de toekomst misschien kan misbruikt worden door politiekers met minder goede bedoelingen.
Als een regering denkt sterk in zijn schoenen te staan dan hebben ze absoluut niets te vrezen van een debat in het parlement en van parlementaire controle op hun beslissingen. Echter heb ik nog maar weinig gehoord vanuit het parlement over de aanpak van de corona-crisis, en vind ik het niet normaal dat we na meer dan een jaar nog steeds geen wetgevend kader hebben. In deze ben ik dan ook teleurgesteld in Annelies Verlinden, die als witte raaf werd binnengebracht maar nu al toont meer politieker dan juriste te zijn.

@elytrix dan zijn ze haar vergeten op de plaats waar ze werkt
Tenzij het misschien is omdat ze sowieso nog meerdere maanden in ziekteverlof zit, want dan is het ergens logisch dat zij geen prioriteit krijgt als 'zorgpersoneel'. Maar dat hangt dus van de situatie af (als zij nu bv volgende week opnieuw moet beginnen werken, dan had haar werkgever haar ook moeten uitnodigen voor vaccinatie lijkt me).

Prioriteit als risicopatiënt, daar zijn we gewoon nog niet aan toe voor zover ik weet. Er zijn nog heel veel ouderen die ook aan het wachten zijn.

Ook ik heb weet van twee oudere mensen die opgenomen werden voor andere klachten, maar na enkele dagen in het ziekenhuis dan toch besmet bleken te zijn en naar de covid afdeling moesten verhuizen. Worden deze gevallen dan bijgeteld bij het aantal opgenomen covid patiënten eigenlijk?
bij het totaal aantal patienten, ja. bij de opnames: nee
Stuyfmans zei:
Dit zijn de cijfers van gisteren voor de ziekenhuizen van Sint-Niklaas, Dendermonde, Aalst en Zottegem. Van ziekenhuizen in andere regio's heb ik niet direct de cijfers, maar zijn we hier weer niet te zwaar aan het panikeren?

kfSbPzH.jpg
je cijfers vertellen het verhaal van 1 regio die reeds vroeg met een serieuze stijging te maken had.

Tussen het begin van de corona epidemie (maart 2020) en het begin van de 2e golf (oktober 2020) was het % zieken in Oost-Vlaanderen tegenover de rest van België ongeveer 10%. Daarna steeg het tot ongeveer 17% (kerst) om weer te dalen naar 14%. Eind februari zat het plots op 20%,dus 1 op de 5 Belgische corona-ziekenhuispatienten lag in Oost-Vlaanderen. Dat is nu gezakt tot 15,5%.

Of in aantallen: Oost-Vlaanderen had een piek op 1 maart met 376 patienten, nu slechts 332. Het aantal patienten in België is in dezelfde periode gestegen van 1937 naar nu 2140.

Oost-Vlaanderne is dus atypisch.

Daarnet op Radio 1 iemand van SDworx die dit heeft tegengesproken
het klopt nochtans hoor. ABVV heeft die 1000/1500 euro extra belastingen wel héél voordelig berekend voor hen (enkel het verschil berekend tussen de bedrijfsvoorheffing van 26,75% en 15%), maar er zullen heel wat mensen zijn die effectief enkele honderden euro's extra zullen moeten betalen en ja, in extreme situaties tot een 1500 euro.

SD Worx vertrekt vanaf een loon van 3500 euro loon (niet echt het typische loon van iemand die veel tijdelijk werkloos is) én gaat maar over 2 situaties: mensen die voltijds werken tegenover een half jaar tijdelijk werkloos. Eignelijk berekenen ze niet wat het ABVV net aanklaagt, maar zijn ze een andere situatie aan het berekenen.

Huisartsen hebben normaal toch al een lijst moeten doorgeven van hun risicopatiënten. Je huisdokter zou toch moeten kunnen zeggen of ze daarvoor in aanmerking komt en is doorgegeven of niet. Indien niet, komt ze normaal gewoon op leeftijd aan de beurt. Ik denk niet dat er andere methodes zijn om prioritaire vaccinatie aan te vragen.
De huisarts van mijn ouders & grootouders heeft pas begin deze week een oproep gekregen om haar lijst met risicopatiënten door te geven. Ondertussen hebben beide grootouders al een oproepingsbrief gekregen vanwege hun leeftijd terwijl zelfs buiten de leeftijd beiden risicopatiënt zijn. Grootvader met ondertussen 2 open hart operaties achter de rug, de grootmoeder met parkinson, voormalig darmkankerpatiënt, etc.

Laatst bewerkt:
het klopt nochtans hoor. ABVV heeft die 1000/1500 euro extra belastingen wel héél voordelig berekend voor hen (enkel het verschil berekend tussen de bedrijfsvoorheffing van 26,75% en 15%), maar er zullen heel wat mensen zijn die effectief enkele honderden euro's extra zullen moeten betalen en ja, in extreme situaties tot een 1500 euro.

SD Worx vertrekt vanaf een loon van 3500 euro loon (niet echt het typische loon van iemand die veel tijdelijk werkloos is) én gaat maar over 2 situaties: mensen die voltijds werken tegenover een half jaar tijdelijk werkloos. Eignelijk berekenen ze niet wat het ABVV net aanklaagt, maar zijn ze een andere situatie aan het berekenen.
Als je een iet of wat bekwame HR dienst hebt op je werk wordt dit ook verteld, dat je op je belastingen op het einde van het jaar tot verrassingen kan komen te staan dus zet genoeg op zij.
Ik volg in dit verhaal toch ook liever de ABVV, die actief die uitbetalingen voor heel wat mensen heeft gedaan.

bij het totaal aantal patienten, ja. bij de opnames: nee
je cijfers vertellen het verhaal van 1 regio die reeds vroeg met een serieuze stijging te maken had.

Tussen het begin van de corona epidemie (maart 2020) en het begin van de 2e golf (oktober 2020) was het % zieken in Oost-Vlaanderen tegenover de rest van België ongeveer 10%. Daarna steeg het tot ongeveer 17% (kerst) om weer te dalen naar 14%. Eind februari zat het plots op 20%,dus 1 op de 5 Belgische corona-ziekenhuispatienten lag in Oost-Vlaanderen. Dat is nu gezakt tot 15,5%.

Of in aantallen: Oost-Vlaanderen had een piek op 1 maart met 376 patienten, nu slechts 332. Het aantal patienten in België is in dezelfde periode gestegen van 1937 naar nu 2140.

Oost-Vlaanderne is dus atypisch.
In Oost-Vlaanderen zijn er eind februari enkele uitbraken geweest op niet covid-afdelingen van ziekenhuizen. Het grootste deel van die patienten rond de piek waren dan niet opgenomen voor covid, maar waren er voor andere problemen en toevallig positief.

Hier alle collega's als leidinggevende persoonlijk bezocht mits in achtneming van afstand en ventilatie (buitenlucht). De gesprekken deden deugd, ook al mag het niet. Die mensen moeten zware pillen nemen om zich recht te houden .. schrijnend.

Ivm de kantjes eraf lopen? Kan dit aub wat genuanceerd worden. De Belgen zijn grotendeels braaf. In Nederland stonden steden in rep en roer en werd een teststraat in brand gestoken. Hier is er hier en daar een lockdownfeestje we lopen er echt de kantjes af hoor ...
Serieus??? :rofl::rofl::rofl:

Een antwoord op je vraag heb ik helaas niet, maar waarom heeft ze die kans gemist? Zijn ze haar vergeten, of had ze er effectief geen recht op?
Ze lag nog in het ziekenhuis toen iedereen op haar werk gevaccineerd werd. Indien ze nog gewoon aan het werk was geweest had ze een maand geleden al haar vaccin gehad. Ze gaat nog een lange tijd thuis zijn dus er valt wel iets voor te zeggen op dat vlak, maar toch. Het voelt toch wat wrang aan doordat je op die manier eigenlijk dubbel ongeluk hebt. Vooral als je dan artikels leest van apothekers/dokters die al lange tijd inactief zijn en wel opgeroepen worden.

Ga net op het werk iets zeggen snel. Kom binnen in de kleine vergaderzaal (2 op 3 meter ofzo met een tafel in het midden).
Zitten ze daar met 4 vlak langs en tegenover elkaar kebab te eten.

En dan moet ge weten dat erlangs een gigantische zaal is waar 30 man in kan.
Ik versta het niet.🤦‍♂️

Ga net op het werk iets zeggen snel. Kom binnen in de kleine vergaderzaal (2 op 3 meter ofzo met een tafel in het midden).

Ik versta het niet.🤦‍♂️
Daar zat misschien al 30 man te eten? :thinking:

Wat mij ook opvalt is dat mensen de risico's nog steeds slecht snappen. Mijn vriendin had gisteren ergens een afspraak in een klein kantoortje. Er stond op de bureautafel een plexiwand. De persoon die haar onthaalde zette zich neer, deed mondmasker uit en zei dat dit niet nodig was omdat er een plexiwand staat. Maar dan wel bepaalde voorwerpen en handen ontsmetten...

Vorige week bij de tandarts hetzelfde. Na de controle ging die aan bureau met plexiwand zitten en deed die KN95 mondmasker uit...

Ja he dat vind ik ook verbijsterend dat heel veel mensen het niet snappen hoe de overdracht van een virus werkt. Iedereen onderschat constant het gevaar en als vaak als je er hen op wijst dan word je net niet voor angsthaas uitgemaakt.

Nu in mijn omgeving verschiet iedereen nu even dat wij positief zijn...wij die al een gans jaar redelijk streng de maatregelen volgen. Nergens willen binnenkomen, afstand bewaren enzovoort...

Ja heel erg vreemd.

Nu de enigste troost dat je dan kunt bedenken is dat 90% van die die-hard koppigaards en lomperikken al antilichamen hebben.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan