Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoe naïef moet je zijn om te denken dat het enkel daar gebeurt of dat die dingen de primaire motor van de besmettingen zijn??

En dat is hetgeen ik wil aankaarten. Ja, er zullen besmettingen gebeuren. Maar er gebeuren overal besmettingen.
Moet het werk/de scholen teruggeschroefd worden: volgens puur virologisch standpunt wel. Is dat daarom hetgeen wat maatschappelijk/economisch het meest wenselijke is?

Die hele discussie van wie DE schuldige is, is dan ook zo nutteloos.

"Ja maar de horeca is al maanden dichten toch zijn de cijfers hoog, doe de horeca maar terug open want de horeca is dus duidelijk niet de schuldige!!!"

Er is een virus dat zich verspreidt door contact met mensen, dus élke vorm van contact houdt een risico in. En hoe meer contacten, hoe groter dat risico wordt. Elke situatie is dus een aparte schakel in de motor van de verspreiding.

Hoe meer schakels ge uitzet, hoe minder sterk die motor wordt en hoe zwakker de andere schakels ook worden.

Laat ge twee grote schakels aanstaan (school/economie vs horeca) dan zullen beiden elkaar alleen maar versterken.

Schakelt ge een grote schakel uit (horeca) dan blijft de andere nog steeds lopen, maar weliswaar minder sterk dan wanneer ge die andere schakel aan had laten staan.

Er moet dus al maandenlang beslist worden welke schakels aan mogen blijven en welke niet, en dan vind ik het een aanvaardbare keuze dat de economie/scholen mogen blijven verder doen maar andere schakels zoals horeca wel uitgezet worden.

De bevolking is op. Eerst perspectieven bieden en nu terug een derde golf. Wanneer zijn die perspectieven gegeven 2 weken geleden?? Hoe geloofwaardig ben je dan nog als beleidsmaker? De virologen zeggen al maanden dat het een soort 'vals plat' is de Coronacijfers.

Het doet me toch een beetje denken aan de regering Wilmès. Versoepelen en perspectieven bieden terwijl de boel in brandt staat.

Een week geleden werd ik hier bijna gelyncht en belachelijk gemaakt door een paar forumgangers omdat ik aan de kaak stelde dat de doorlooptermijn ondanks diverse beloftes om te gaan versnellen duidelijk aan het oplopen was. Gelukkig zijn de doorlooptijden een week later sterk verbeterd!
'k Weet niet of het sarcastisch was, maar ge hebt toch gelijk? Het is gestegen sinds half februari zoals ge zei en het ligt nog altijd hoger dan in februari (voor de data dat we hebben)

De bevolking is op. Eerst perspectieven bieden en nu terug een derde golf. Wanneer zijn die perspectieven gegeven 2 weken geleden?? Hoe geloofwaardig ben je dan nog als beleidsmaker? De virologen zeggen al maanden dat het een soort 'vals plat' is de Coronacijfers.
Hoe geloofwaardig ben je als je niet snapt dat de beleidsmakers niet bepalen hoe besmettelijk corona is.
En als je duizende posts gaat maken, reageer dan ook in plaats van enkel ballonetjes op te laten.

Ik snap de frustratie, ik vind het ook maar niets. Maar de situatie is wat de situatie is, en er zijn maar een beperkt aantal tools die ingezet kunnen worden.

De druk op de politici nam toe, "want het blijft nu toch al maanden stabiel". Zo'n reacties las je hier ook vaak op het forum. Maar het kan nu eenmaal snel terug uit de hand lopen, zeker als je op een vrij hoog plateau blijft. Sommige politici wilden 1 april de horeca al terug openen (en misschien nog steeds)

Bied je geen perspectieven dan is het niet goed, bied je wél perspectieven dan is ook het ook niet goed (als die perspectieven niet gehaald worden).

Ik ben zelf ook geen fan van datums vastpinnen (zoals men in de UK al een hele tijd geleden heeft gedaan t.e.m. eind juni), maar een groot deel van de bevolking vraagt daar nét wel achter.

Frustratie is een groot woord. Maar ik had me er bij neergelegd dat 2021 min of meer hetzelfde ging zijn als 2020, misschien dat er iets meer mag. Maar praten over Massa events etc ... dat is de mensen zand in de ogen strooien.

Dat moet helemaal niet. Reizen is nog altijd een pure luxe. Sluit dan een reisverzekering af. Zou wel een stevige bummer zijn indien je effectief postiief test, maar ik zie niet in waarom die test gratis zou moeten zijn. Dat is momenteel ook niet het geval.

Daarnaast is er nog een 3de mogelijkheid. Als je kan aantonen dat je besmet geweest bent (en dus antistoffen in je bloed hebt) kan dit ook in het paspoort.

Ikzelf wil gewoon mijn Brusselse avondklok eindelijk gealigneerd met de rest vh land naar middernacht 😭
Dus je wil dat ik én betaal voor een pcr test én betaal voor een reisverzekering, omdat ik nog niet de kans heb gekregen om me te laten vaccineren? In tegenstelling tot de oudere generatie, die zich al gratis hebben kunnen laten vaccineren en zich voor de rest nergens zorgen om hoeven te maken?

De derde optie, ok, dan zal ik enkele weken voor mijn verlof aan iedereen vragen om eens in mijn gezicht te hoesten, en aan alle deurklinken gaan likken, zodat ik hopelijk besmet raak, twee weken uitziek in quarantaine en hopelijk niet sterf, en dan heb ik eindelijk even veel recht als de gevaccineerde bevolking om vrij te reizen.

Sorry hoor, maar dit is en blijft discriminatie. "Reizen is nog altijd een pure luxe", nee hoor, er is zoiets als het recht van vrij verkeer van personen binnen de EU, alsook het gelijkheidsbeginsel.

Geef mij toch maar om te beginnen een normaal leven in België ipv op reis te gaan naar het buitenland, ook al gaan we veel naar het buitenland.

Een week geleden werd ik hier bijna gelyncht en belachelijk gemaakt door een paar forumgangers omdat ik aan de kaak stelde dat de doorlooptermijn ondanks diverse beloftes om te gaan versnellen duidelijk aan het oplopen was. Gelukkig zijn de doorlooptijden een week later sterk verbeterd!
==>
Zoals ik (en anderen) in het verleden al gezegd heb: het is niet omdat ik zeg dat je iets niet kan staven/bewijzen dat ik daarom zeg dat ik in het tegenoverstelde geloof. Ik zeg enkel dat je noch je stelling noch het tegendeel kunt bewijzen.
Ik zet er geregeld dan ook bij "volgens wat nu bekend is" of "volgens de cijfers die nu beschikbaar zijn". Als na datum iets aangetoond wordt, is dat dan goed; maar ervoor kan je geen conclusies trekken.
Toen was er nog geen enkele zekerheid voor wat je toen stelde en dat werd toen aangekaart. Dat je nu gelijk krijgt was een 50/50 kans maar toen nog totaal niet te voorspellen.
Verder werd er vooral aangekaart dat je je baseerde op onvolledige data. Wat je nu nog steeds doet, vermoed ik. Ik heb een deel van de reacties die je erop kreeg er even bijgehaald:
Zoals ik hierboven ook al zei, als de prognose aan de hand van de onvolledige data klopt, dan geef ik je gelijk en maak ik me ook zorgen. Maar zoals ik hierboven ook zei : Kritiek geven op basis van leugens en/of incorrecte informatie, daar heb ik het vliegend schijt aan.
De cijfer van 17 en 20 zijn waardeloos gezien de trage rapportering. Doe die weg en je zit met een vlakke lijn, tenietgedaan door leveringsproblemen waardoor men de reserve onverwachts moest opgebruiken en daardoor de doorlooptijd verkorte. Meer dan dat lijkt me er niet aan de hand.
Zie 5 posts hierboven naar @JPV zijn uitleg.
Je blijft je baseren op onvolledige data en houdt geen rekening met alle parameters...

Dus, zeg mij eens waar we je "belachelijk gemaakt en bijna gelyncht" hebben op je voorspellingen? We hebben je erop gewezen dat je met de toen bekende data die conclusies niet kon trekken. Zeker niet zonder rekening te houden met alle factoren (vertraging rapportering vaccinaties, wisselen van doelgroep, ...).

De bangmakerij van de rioolmedia is weer begonnen :D.
Vitrioolmedia is misschien beter gezegd. T stinkt niet meer, maar het is compleet verzuurd. Nu ja, kranten... Een sausje van angst en sensatie over alles gieten, verkoopt beter dan pure wetenschap en rationaliteit in een saai artikel.
Dit laat niet weg dat de dingen idd zijn wat ze zijn, en we zo op iedereen en alles kunnen schieten.
Dit laat ook niet weg dat de mensen het inderdaad ferm beu worden en maatregelen slechter en slechter opgevolgd worden door sommigen. Vooral als ze voor zichzelf gaan bepalen, genoeg is genoeg.
Zeker na een aantal foute vooruitzichten over de maanden, wordt dat ook nog eens lastiger (zelfs zonder op de boodschappers te schieten).

Net zoals mijn buren het beu waren zeker. Welke in maart april 2020 zo wat half en half de regels volgden. Die zeiden op 1 november gewoon simpelweg: genoeg (denk ik)... Wij ontvangen terug iedereen waar we zin in hebben in ons huis. Dat zijn dan 2 85 jarigen die nog relatief gezond zijn, nooit alleen, eigen huis en tuin hebben ... blijft zware risicogroep en het virus is nog niet weg.
Nu ja ik kan ook op hen beginnen schieten en kwaad worden. Ik kies dat niet of relativeer. Maar als er eentje dan toch nog op de valreep zou besmet raken is het hun eigen doen. Het is ver van sportief naar zij die voor hen(hun risicogroep is één van de gavaarlijkste) wel veel inspanningen leverden.

Zelden of niet in dit topic posten helpt ook wat afstand te nemen van al deze zooi.

==>

Toen was er nog geen enkele zekerheid voor wat je toen stelde en dat werd toen aangekaart. Dat je nu gelijk krijgt was een 50/50 kans maar toen nog totaal niet te voorspellen.
Verder werd er vooral aangekaart dat je je baseerde op onvolledige data. Wat je nu nog steeds doet, vermoed ik. Ik heb een deel van de reacties die je erop kreeg er even bijgehaald:

Dus, zeg mij eens waar we je "belachelijk gemaakt en bijna gelyncht" hebben op je voorspellingen? We hebben je erop gewezen dat je met de toen bekende data die conclusies niet kon trekken. Zeker niet zonder rekening te houden met alle factoren (vertraging rapportering vaccinaties, wisselen van doelgroep, ...).

Je weet maar al te goed wat ik bedoel, ik werd belachelijk gemaakt omdat ik een trendlijn boven de grafiek gezet had, omdat de data zogezegd onvolledig was terwijl de lijn voor quasi volledige data ook sterk aan het stijgen was en ik werd waar mogelijk gepakt op een vergeten woord om heel mijn stelling onderuit te halen. Heel volwassen.

Maar geen zorgen, ik ben het al gewoon dat iedereen die een beetje kritiek heeft op het beleid en de excuses weggezet wordt als een onnozelaar. De moraalbrigade waant zich superieur en al de rest kent er niks van en heeft ongelijk.

Zijn we een week verder trouwens al stilaan uit die onbekende factoren of blijven we dat als excuus aangrijpen? Anders gesteld: vinden we een doorlooptijd die stilaan naar 20 dagen lijkt te evolueren ondertussen aanvaardbaar?

De kranten staan sinds december vol met berichten dat de 3de golf er dadelijk aankomt of zelfs al bezig is. Meer dan 3 maanden ondertussen met elke keer dezelfde teneur. Vorige maand klopten nog enkele mediaviro/epidemiologen zichzelf op de borst dat de 3de golf was overgeslagen door hun eigen sterk optreden. Nu staan diezelfden terug op de voorpagina om zichzelf op de borst te kloppen dat ze de stijging allemaal wel hadden zien aankomen en dat er naar hen niet geluisterd werd. Dan moet je er niet van versteld staan dat hun berichten nog weinig impact hebben. Nu gaan ze terug verstrengen (precies of er is al zoveel versoepeld dat nu terug verstrengd kan worden) maar ik kan me niet inbeelden dat het veel impact zal hebben. Een groot deel van de bevolking is ondertussen compleet onverschillig door de constante doemberichten. Over het versnellen van de vaccinatiecampagnes ondertussen weinig nieuws. De doden die konden vermeden worden door een efficiënte verspreiding van de geleverde vaccins, zijn blijkbaar niet zo erg.

Even terzijde: de effectieve vaccinatie 1e shots is inderdaad versneld, wat uiteraard een goede zaak is. Maar dat het ondertussen volgens de laatste cijfers tussen 15-17 dagen duurt als doorlooptijd vind ik nog altijd niet ok. Dat moet veel sneller gaan, wat de politiek ook al meermaals beloofd heeft.

Het optimisme in februari was voorbarig. Vorig jaar was de eerste golf in maart en april. Als corona seizoensgebonden is, zoals de griep, is het logisch dat maart en april opnieuw gevaarlijke maanden zijn.
Vorig jaar in maart was het virus compleet nieuw en waren er geen inzichten (behalve een harde lockdown) om het virus in te perken. Dat het nu weer opleeft in maart/april heeft weinig te zien met dezelfde stijging vorig jaar hoor. :wtf:

“Er zijn veel besmettingen bij kinderen, die besmetten hun ouders. Zij worden er ziek van, en ook zeker grootouders. Kinderen kunnen er niet aan doen. We moeten goed nadenken over contacten tussen kinderen. Dat is een zorg en er wordt naar gekeken." - Vandenbroucke
Weyts gaat dat nog proberen tegenhouden maar als je het zo leest is sluiting scholen stilaan toch een optie die weer overwogen moet worden.

Die afkoelingsweek voor de krokusvakantie heeft nochtans weinig impact gehad. Of nee, dat mag je niet zeggen want zonder die week had de curve ongetwijfeld de lucht ingeschoten, iets uit de curve afleiden mag enkel als het voor verstrenging is.
Het wordt volgende week redelijk mooi weer, de paasvakantie komt eraan, precies of je gaat kinderen weken binnen kunnen houden zonder dat ze vrienden zien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan