Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het is toch ook gewoon niet verplicht in Antwerpen buiten op de Meir ?
Keyserlei is niet verplicht voor zover ik weet (er staat in ieder geval geen bordje en ben nog nooit aangesproken).
Dus ik zie niet waarop er kan worden aangesproken.
Ik heb er vorige week een bordje gevonden, maar dat lag/hing onderaan een verlichtingspaal op de grond, half vertrappeld. Dus geen idee of het er (nog) geldt? :D Op de hoek waar de Quick is.

Gisteren ne maat mogen afgeven aan zelfmoord. Had die maar enkele La Boums gehad afgelopen jaar, dan was hij er nu misschien nog.

Maar dat mag nooit gezegd worden want enkel de fucking +1'tjes van covid tellen, de drama's die zich buiten de covid-bubbel afspelen, daar is men leiver selectief blind voor.
Quasi in mijn straat verleden week ook een zelfmoord (20 jaar), uiteraard zijn dat drama's maar we mogen daaruit niet besluiten dat Corona de oorzaak is/was.

Anderzijds kan ik me bvb ook voorstellen dat het misdaadcijfer significant is gedaald, hoe is de evolutie inzake drugsgebruik, ...

Ik begrijp wat je bedoeld maar we mogen ook niet te snel conclusies trekken

Quasi in mijn straat verleden week ook een zelfmoord (20 jaar), uiteraard zijn dat drama's maar we mogen daaruit niet besluiten dat Corona de oorzaak is/was.

Anderzijds kan ik me bvb ook voorstellen dat het misdaadcijfer significant is gedaald, hoe is de evolutie inzake drugsgebruik, ...

Ik begrijp wat je bedoeld maar we mogen ook niet te snel conclusies trekken

Ik begrijp wat je bedoelt, maar het is de taak van de overheid en de minister van volksgezondheid om aan alle burgers te denken en niet enkel aan zij die covid hebben of dreigen op te lopen met ernstig verloop. Holle woorden van 'we begrijpen het', 'we weten dat er mentale problemen zijn' lossen niks op, holle woorden.

De jeugd schreeuwt al maanden om hulp, wat is er concreet al voor hen geweest behalve "nog even volhouden, het komt goed". Voor mijne maat is het niet goedgekomen, bedankt Frank en Alexander.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar het is de taak van de overheid en de minister van volksgezondheid om aan alle burgers te denken en niet enkel aan zij die covid hebben of dreigen op te lopen met ernstig verloop. Holle woorden van 'we begrijpen het', 'we weten dat er mentale problemen zijn' lossen niks op, holle woorden.

De jeugd schreeuwt al maanden om hulp, wat is er concreet al voor hen geweest behalve "nog even volhouden, het komt goed". Voor mijne maat is het niet goedgekomen, bedankt Frank en Alexander.
Maar wat kan er concreet meer gezegd worden? Het is echt niet of er heeft iemand een idee wanneer deze situatie voorbij is hoor. Ja er zijn vaccinaties, maar nog een min of meer immune variant erbij en wat dan? Ik heb altijd de indruk dat mensen niet lijken te beseffen wat deze pandemie net inhoudt op vlak van toekomst en onzekerheid.

Wel ik vraag u dan eens hoe jij het zou oplossen?

Vriendin studeert master bij naast haar job.
Alle voltijds studenten waarmee ze groepswerk moet doen gaan hun masterproef niet afleggen want ze zijn niet op tijd klaar. 'Wij spenderen daar 2u / dag aan meer gaan we niet doen ze door corona hebben we wel al keiveel opofferingen he'.

Gewoon mentaliteitsprobleem tout courte denk ik dan, niets met corona te maken

Vriendin studeert master bij naast haar job.
Alle voltijds studenten waarmee ze groepswerk moet doen gaan hun masterproef niet afleggen want ze zijn niet op tijd klaar. 'Wij spenderen daar 2u / dag aan meer gaan we niet doen ze door corona hebben we wel al keiveel opofferingen he'.

Gewoon mentaliteitsprobleem tout courte denk ik dan, niets met corona te maken
Dat is ook weer zo'n anekdote die weinig toevoegt hé. Ik geef zelf les en de ene student heeft het onder deze omstandigheden moeilijker, de andere net makkelijker. Een student die goed zelfstandig kan studeren en hier geen anderen voor nodig heeft die hem daartoe aanzetten kan door alle lesopnames wel voordeel doen ten opzichte van de vaak minder optimale nota's vroeger. Anderzijds, wie minder zelfstandig is, of gewoon een rotsituatie thuis heeft, die heeft nu een probleem.

Wel ik vraag u dan eens hoe jij het zou oplossen?

Je kan bv meer sensibiliseren, aansturen op meer online skype calls met psychologen.

Niet alle jongeren (idem ouderen en iedereen) over dezelfde kam scheren helpt ook. Zaterdag zag ik een groepje van kwasie 10 effe voetballen hier op het lokaal voetbalplein (niet de club zelf). Dat mocht al 6 maand niet meer! Zelfs niet met vrienden in je tuin, ja met 3man en een paardenkop wel. Tot er iemand moet kakken.

Als 6 50'ers in de tuin zitten bbq'en wordt daar soms lichter aan getild dan 6 jongeren die effe muziek zouden opzetten en wat onnozel doen in diezelfde tuin ...
Nu ja het zijn dan beide lockdown partys zeker. Wat meer begrip van alle bevolkingsroepen naar elkaar toe zou helpen.

In de 2de video haalt m'n aan hoe mensen er anders mee omgaan vanuit psychologisch aspect, een aantal goeie punten van de 2 psychologen

Iemand die al op zijn tandvlees zit zal het natuurlijk moeilijker hebben met gans deze pandemie, daar kunnen we idd niet zo veel aan doen. Buiten dus proberen er te zijn voor die mensen op alle mogelijke manieren. Niet enkel bij jongeren faalde dat, ook bij de oudjes in de WZC.
Lessen uit trekken hoop ik.

50% van 2500 ondervraagde jongeren zit niet goed in hun vel, 1/2. Toevallig hoofdzakelijk een groep die in kleine ruimtes leeft dicht op elkaar.

Ik herhaal, lessen uit trekken voor volgende pandemie of zware crisis (crisis nr hoeveel nu in een dikke 10 jaar, financieel in 2008, migratie sinds 2011, terreurcrisis, wooncrisis immo tekort ... en nu corona)!
En jongeren er leren mee omgaan dat er niet altijd direct een duidelijk toekomstbeeld is in zulke unieke situaties, maar ook niet eeuwig of te lang een fake wortel voor hun neus houden ...

Laatst bewerkt:

Maar uiteindelijk blijkt uit de cijfers dat het aantal zelfmoorden gezakt is. Dus wat hadden ze dan moeten doen, de beperkingen schrappen zodat het aantal doden door Corona én het aantal zelfmoorden ging stijgen?
Zo'n individueel geval is erg, maar het zegt niks over de algemene situatie.

Zo zwaar gelijk hé.

Ik ben daar echt enorm kwaad en razend voor.

Maar uiteindelijk blijkt uit de cijfers dat het aantal zelfmoorden gezakt is. Dus wat hadden ze dan moeten doen, de beperkingen schrappen zodat het aantal doden door Corona én het aantal zelfmoorden ging stijgen?
Zo'n individueel geval is erg, maar het zegt niks over de algemene situatie.
Ik vind ook dat een individueel geval niets over de algemene situatie zegt, en dat het veel te kort door de bocht is om te zeggen 'we hadden beter de maatregelen gelost want x of y' (da's een eindeloze discussie die hier al tig keer gevoerd is, daar begin ik nu niet aan en dat is mijn punt niet) of de schuld bij twee mensen uit de regering te leggen, maar we moeten ook niet te hard van stapel lopen met die zelfmoordcijfers vind ik. Ten eerste zegt men zelf in dat artikel dat hier boven gelinkt is het volgende:

maar in de suïcidecijfers zien we die negatieve effecten vooralsnog niet

Het vetgedrukte heb ik gedaan, maar dat is wel een belangrijk woordje. Mensen die, mentaal gezien, perfect gezond zijn glijden doorgaans niet in een vingerknip af naar een dal dat zo diep is dat ze zelfmoord plegen: daar gaat tijd over normaal gezien. Deze cijfers zeggen vind ik op zich dus niet zo heel veel. Wil ik bedoelen dat we sowieso nog een stijging in suïcidecijfers gaan zien? Neen, dat zeker niet. Het is absoluut niet zeker dat dat het geval gaat zijn.

Wat wel zeker is, is dat het qua mentale gezondheid enorm slecht gaat (bron hier, en in een ouder bericht van mij kan je enkele quotes lezen) en dat wordt wel eens vergeten. Aan die mentale problemen kan je bijster weinig aan doen (hoewel ik er wel mijn eigen ideeën over heb) op dit moment, maar enkel naar suïcides kijken om dan te concluderen dat het er mentaal niet in hakt vind ik wel wat kort door de bocht.

Ik doel hiermee trouwens niet op jou specifiek: ik reageer omdat je het hebt over dat artikel. Ik wil maar gewoon nog eens onder de aandacht brengen dat het wel degelijk niet zo goed gaat op mentaal vlak met veel mensen, ook algemeen gezien.

Een specifieke campagne rond mentaal welzijn en hoe/wat/waar ivm professionele psychologische hulp zou meer dan welkom zijn... vanuit de overheid ism de mediakanalen.

Ik vind ook dat een individueel geval niets over de algemene situatie zegt, en dat het veel te kort door de bocht is om te zeggen 'we hadden beter de maatregelen gelost want x of y' (da's een eindeloze discussie die hier al tig keer gevoerd is, daar begin ik nu niet aan en dat is mijn punt niet) of de schuld bij twee mensen uit de regering te leggen, maar we moeten ook niet te hard van stapel lopen met die zelfmoordcijfers vind ik. Ten eerste zegt men zelf in dat artikel dat hier boven gelinkt is het volgende:

Het vetgedrukte heb ik gedaan, maar dat is wel een belangrijk woordje. Mensen die, mentaal gezien, perfect gezond zijn glijden doorgaans niet in een vingerknip af naar een dal dat zo diep is dat ze zelfmoord plegen: daar gaat tijd over normaal gezien. Deze cijfers zeggen vind ik op zich dus niet zo heel veel. Wil ik bedoelen dat we sowieso nog een stijging in suïcidecijfers gaan zien? Neen, dat zeker niet. Het is absoluut niet zeker dat dat het geval gaat zijn.

Wat wel zeker is, is dat het qua mentale gezondheid enorm slecht gaat (bron hier, en in een ouder bericht van mij kan je enkele quotes lezen) en dat wordt wel eens vergeten. Aan die mentale problemen kan je bijster weinig aan doen (hoewel ik er wel mijn eigen ideeën over heb) op dit moment, maar enkel naar suïcides kijken om dan te concluderen dat het er mentaal niet in hakt vind ik wel wat kort door de bocht.

Ik doel hiermee trouwens niet op jou specifiek: ik reageer omdat je het hebt over dat artikel. Ik wil maar gewoon nog eens onder de aandacht brengen dat het wel degelijk niet zo goed gaat op mentaal vlak met veel mensen, ook algemeen gezien.
Het klopt zeker dat er meer aandacht zou moeten zijn voor de mentale steun, maar dat stond eigenlijk al los van Corona. We zijn al decennia lang 1 van de landen waar een bezoek aan een psycholoog gestigmatiseerd wordt. Zowat alle voorziening rond mentale gezondheidszorg zitten met absurde wachtlijsten en als ze aan de beurt zijn, is er amper budget/personeel voor deftige zorgen.
En de corona-crisis heeft waarschijnlijk een heel andere "doelgroep" bereikt (jongeren, ouderen, ...) dan de meer typische patiënten (werkenden met burnout bvb). Hierdoor verwacht ikzelf (niet gebasseerd op cijfers) een stijging eens iedereen wel terug moet gaan werken, maar wel de impact van corona nog voelt.

Maar er wordt nogal vaak geschreewd dat "er evenveel doden zijn door de maatregelen als doden door corona" en dat soort dingen, en dat is gewoon niet waar. En het ziet er ook absoluut niet naar uit dat het ooit wél zo zou zijn.

Het klopt zeker dat er meer aandacht zou moeten zijn voor de mentale steun, maar dat stond eigenlijk al los van Corona. We zijn al decennia lang 1 van de landen waar een bezoek aan een psycholoog gestigmatiseerd wordt. Zowat alle voorziening rond mentale gezondheidszorg zitten met absurde wachtlijsten en als ze aan de beurt zijn, is er amper budget/personeel voor deftige zorgen.
En de corona-crisis heeft waarschijnlijk een heel andere "doelgroep" bereikt (jongeren, ouderen, ...) dan de meer typische patiënten (werkenden met burnout bvb). Hierdoor verwacht ikzelf (niet gebasseerd op cijfers) een stijging eens iedereen wel terug moet gaan werken, maar wel de impact van corona nog voelt.

Maar er wordt nogal vaak geschreewd dat "er evenveel doden zijn door de maatregelen als doden door corona" en dat soort dingen, en dat is gewoon niet waar. En het ziet er ook absoluut niet naar uit dat het ooit wél zo zou zijn.
Volledig eens met je post.

Een van de positieve gevolgen van de corona crisis is, hoop ik, dat er toch wat meer vrijuit kan gepraat en nagedacht worden over mentale problemen en de eventuele behandeling ervan. Ik heb de indruk dat er bij jongeren sowieso al wel een verandering van mentaliteit was op dat vlak, maar het zou mooi zijn als dit globaal gezien ook zou gebeuren. We staan in dit land inderdaad nogal achter op dat vlak.

Met alle respect voor iedereen die iemand verloren heeft aan zelfdoding, maar ik kan maar moeilijk geloven dat de huidige maatregelen ivm sociale contacten aan de basis zouden liggen van zo'n zelfdoding.

Als het gaat om iemand die door corona z'n eigen zaak failliet ziet staan en daardoor mss ook nog eens z'n gezin uit elkaar zag vallen, dan zou ik dat nog durven aannemen. Maar dat het gebrek aan sociale contacten er voor zorgt dat jonge mensen zichzelf van het leven beroven?

Uiteraard kan het zijn dat iemand die zich écht eenzaam voelt het nu extra moeilijk heeft, maar de hoofdsoorzaak is daar dan toch vooral dat het in het algemeen al iemand was die problemen had op sociaal vlak. Op de eerste weken lockdown na vorig jaar, is een sociaal leven nog altijd mogelijk geweest he. Uiteraard op een andere manier dan we gewoon zijn, maar het is niet dat we kunnen zeggen dat (jonge) mensen door corona verplicht 24/24 binnen zitten zonder ook maar iemand te zien. Wie nood heeft aan contact met z'n vrienden, kan dat nog altijd hebben.

Zelf zie ik nu ook heel weinig mensen en ben ook niemand die per se nood heeft aan veel dagelijkse contacten, maar ik weet wel dat als ik het wél moeilijk zou hebben, ik maar een bericht moet sturen voor een goede babbel.

Dat het een moeilijk jaar is en dat het lang begint te duren, daar ben ik volledig mee akkoord. En we mogen ook niet onderschatten dat dit mentaal gezien heus wel zwaar is voor velen. Maar uitspraken zoals hierboven van "als die persoon enkele La Boums had gehad dit jaar, dan was die er nu mss wel nog", dat vind ik met alle respect toch ook maar overdreven uitspraken.

Met alle respect voor iedereen die iemand verloren heeft aan zelfdoding, maar ik kan maar moeilijk geloven dat de huidige maatregelen ivm sociale contacten aan de basis zouden liggen van zo'n zelfdoding.

Als het gaat om iemand die door corona z'n eigen zaak failliet ziet staan en daardoor mss ook nog eens z'n gezin uit elkaar zag vallen, dan zou ik dat nog durven aannemen. Maar dat het gebrek aan sociale contacten er voor zorgt dat jonge mensen zichzelf van het leven beroven?

Uiteraard kan het zijn dat iemand die zich écht eenzaam voelt het nu extra moeilijk heeft, maar de hoofdsoorzaak is daar dan toch vooral dat het in het algemeen al iemand was die problemen had op sociaal vlak. Op de eerste weken lockdown na vorig jaar, is een sociaal leven nog altijd mogelijk geweest he. Uiteraard op een andere manier dan we gewoon zijn, maar het is niet dat we kunnen zeggen dat (jonge) mensen door corona verplicht 24/24 binnen zitten zonder ook maar iemand te zien. Wie nood heeft aan contact met z'n vrienden, kan dat nog altijd hebben.

Zelf zie ik nu ook heel weinig mensen en ben ook niemand die per se nood heeft aan veel dagelijkse contacten, maar ik weet wel dat als ik het wél moeilijk zou hebben, ik maar een bericht moet sturen voor een goede babbel.

Dat het een moeilijk jaar is en dat het lang begint te duren, daar ben ik volledig mee akkoord. En we mogen ook niet onderschatten dat dit mentaal gezien heus wel zwaar is voor velen. Maar uitspraken zoals hierboven van "als die persoon enkele La Boums had gehad dit jaar, dan was die er nu mss wel nog", dat vind ik met alle respect toch ook maar overdreven uitspraken.

Dergelijke posts van: "Ik kan dat moeilijk geloven want ik zou dat nooit voorhebben" helpen echt niet.

Zoals bij alles gaan we het maar weten door het te meten denk ik. Het lijkt mij logisch dat er een effect is op de mentale gezondheid van veel mensen, maar ik denk dat bij zelfmoord/algemene mentale problemen één enkele oorzaak sowieso niet altijd makkelijk te bepalen is. Zoals je zelf zegt is het voor velen een extra stressfactor.

Ik ken ook mensen die nu zowat door de hel gaan door een moeilijke baby, die blij zijn dat iedereen nu thuiswerkt en de deur niet wordt platgelopen. Door dat thuiswerk zullen er ook wel mensen minder stress/slaapgebrek hebben.

Je kunt er moeilijk omheen dat "de jongeren" (en daarmee bedoel ik iedereen onder de 30) eigenlijk bij de groep zitten die de grootste opofferingen hebben moeten doen, en in ruil vaak helemaal achteraan de rij staan in de weg naar "het rijk der vrijheid". En ja, de meesten zijn weerbaar, maar sommigen zijn dat niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan