Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je kunt er moeilijk omheen dat "de jongeren" (en daarmee bedoel ik iedereen onder de 30) eigenlijk bij de groep zitten die de grootste opofferingen hebben moeten doen, en in ruil vaak helemaal achteraan de rij staan in de weg naar "het rijk der vrijheid". En ja, de meesten zijn weerbaar, maar sommigen zijn dat niet.
Dat ze achteraan in de rij staan, volledig akkoord. Maar het meeste opoferingen, ik weet dat niet. Veel jongeren hadden wel iets waar sociaal contact mogelijk was (onderwijs bv.) voor een groot deel van de tijd. Ook zijn die allemaal mobiel genoeg om buiten af te spreken.

Een rusthuisbewoner, dat lijkt mij eigenlijk erger, ook omdat het risico op besmet=dood groter was. Moest mijn sociaal nogal geïsoleerde vader nu nog geleefd hebben was die ook 73 en alleen, en ik denk niet dat die het zou aankunnen om eerlijk te zijn.

Nu goed, die lijstjes maken weinig uit vind ik, er zit gewoon veel variatie op en iedereen heeft een ander karakter.

Je kunt er moeilijk omheen dat "de jongeren" (en daarmee bedoel ik iedereen onder de 30) eigenlijk bij de groep zitten die de grootste opofferingen hebben moeten doen, en in ruil vaak helemaal achteraan de rij staan in de weg naar "het rijk der vrijheid". En ja, de meesten zijn weerbaar, maar sommigen zijn dat niet.
Ge beseft dat wzc-bewoners effectief zijn opgesloten geweest? En welke opoffering heeft een 25-jarige meer moeten doen dan een 35-jarige?

De jongeren zijn naar school kunnen blijven gaan (en zagen hun vrienden daar dus) en de jongeren zijn gemiddeld véél beter mee met digitale media dan de ouderen en blijven zo sociaal contact hebben.
Een paar groepen die grotere opofferingen hebben moeten doen:
- zorgpersoneel
- ondernemers wiens zaak gesloten moet blijven
- mensen die iemand (of meerdere) vrienden verloren zijn aan Corona

De maatregelen kunnen wel degelijk een enorme impact hebben op hoe mensen zich voelen, laat dat duidelijk zijn. Dat zie je in de cijfers van Sciensano, maar het is ook gewoon logisch. Iemand die leeft van contacten met vrienden of die echt een passie heeft voor muziek en optredens gaat daar bijvoorbeeld veel harder van afzien dan mensen die perfect gelukkig zijn met hun wekelijkse terrasje met een bevriend koppel (dat dan vervangen kon worden door gewoon bij iemand in de tuin te drinken) en verder niks. Geen waardeoordeel over het ene of het andere by the way: gewoon een voorbeeldje.

Ik spreek met mensen die zeggen dat ze bij wijze van spreken het nog niet door zouden hebben dat er een pandemie is moesten ze het niet op het nieuws zien omdat het zo weinig impact heeft op hun leven, terwijl ik evengoed mensen spreek die op een jaar tijd van bruisend figuur naar een op de rand van burnout/depressie balancerende casus zijn gegaan omdat ze gewoon bijna al hun hobby's en passies hebben zien verdwijnen.

En ja, de meeste mensen kunnen inderdaad praten met vrienden, maar de realiteit is dat veel mensen daar niet voor getraind zijn (probeer maar eens iets nuttig te sleuren uit iemand die dat zelf nog niet heeft meegemaakt als je over een depressie begint) en dat die zich dus beperken tot onzin (goedbedoelde onzin, maar nog altijd onzin) zoals 'ga dan eens wandelen?' of 'misschien kan je eens een goed boek lezen?'. Als je als persoon echt leeft van uitgaan of vele sociale contacten hebben of all in reizen maken (voorbeelden genoeg) dan gaat een gesprekje met iemand die 'euh ja komt allemaal goed' zegt weinig helpen.

Je hoeft heus geen financieel of relationeel leed te hebben meegemaakt om te lijden onder de pandemie hoor.

Met alle respect voor iedereen die iemand verloren heeft aan zelfdoding, maar ik kan maar moeilijk geloven dat de huidige maatregelen ivm sociale contacten aan de basis zouden liggen van zo'n zelfdoding.
Ikzelf, en vrienden, die hiervoor enorm positief in het leven stonden, hebben door al die maatregelen een enorme klop gekregen. Het gaat niet persé om de maatregelen nu, maar eerder een toekomstbeeld. Ik heb maanden geleden zelf nog afgevraagd of mijn leven wel nog toekomst en zin had. Mijn ouders hebben dit gelukkig op tijd opgemerkt en ben er doorgekomen.

Reacties gelijk dit zorgen er eigenlijk voor dat mensen gesloten blijven en niet willen praten want iemand die er door zit wil echt niet horen "da kan ik moeilijk geloven dat gij u zo voelt door dat".

Ik bedoel hier dus niet mee "ik heb het meegemaakt dus het is bij iedereen zo". De cijfers en reden van zelfdoding weet ik niet, maar dat sluit niet uit dat er veel mensen in een depressie geraakt zijn. Het hoeft daarvoor niet te leiden naar zelfdoding.

De maatregelen kunnen wel degelijk een enorme impact hebben op hoe mensen zich voelen, laat dat duidelijk zijn. Dat zie je in de cijfers van Sciensano, maar het is ook gewoon logisch. Iemand die leeft van contacten met vrienden of die echt een passie heeft voor muziek en optredens gaat daar bijvoorbeeld veel harder van afzien dan mensen die perfect gelukkig zijn met hun wekelijkse terrasje met een bevriend koppel (dat dan vervangen kon worden door gewoon bij iemand in de tuin te drinken) en verder niks. Geen waardeoordeel over het ene of het andere by the way: gewoon een voorbeeldje.

Ik spreek met mensen die zeggen dat ze bij wijze van spreken het nog niet door zouden hebben dat er een pandemie is moesten ze het niet op het nieuws zien omdat het zo weinig impact heeft op hun leven, terwijl ik evengoed mensen spreek die op een jaar tijd van bruisend figuur naar een op de rand van burnout/depressie balancerende casus zijn gegaan omdat ze gewoon bijna al hun hobby's en passies hebben zien verdwijnen.

En ja, de meeste mensen kunnen inderdaad praten met vrienden, maar de realiteit is dat veel mensen daar niet voor getraind zijn (probeer maar eens iets nuttig te sleuren uit iemand die dat zelf nog niet heeft meegemaakt als je over een depressie begint) en dat die zich dus beperken tot onzin (goedbedoelde onzin, maar nog altijd onzin) zoals 'ga dan eens wandelen?' of 'misschien kan je eens een goed boek lezen?'. Als je als persoon echt leeft van uitgaan of vele sociale contacten hebben of all in reizen maken (voorbeelden genoeg) dan gaat een gesprekje met iemand die 'euh ja komt allemaal goed' zegt weinig helpen.

Je hoeft heus geen financieel of relationeel leed te hebben meegemaakt om te lijden onder de pandemie hoor.

Dat het moeilijk is voor vele mensen dat wil en ga ik ook absoluut niet ontkennen. En itt, velen vind ik dat iedereen het op z'n éigen manier moeilijk kan hebben en er dus geen rangorde hoeft te zijn van welke groep het toch wel moeilijker heeft dan de andere groep.

Ik wou gewoon zeggen dat er nog een verschil is tussen stellen dat afgelopen jaar moeilijk tot héél moeilijk was, of stellen (zoals hierboven) dat als persoon x een aantal keren had kunnen feesten hij mss wel nog geleefd zou hebben, of roepen dat de regering ook vele doden op haar geweten zal hebben door de maatregelen.

Het Oktoberfest is nu wel iets dat een hoop toeristen van over heel de wereld trekt, van Latijns-Amerka tot Azië, lijkt mij redelijk logisch die beslissing.

Qua voorbereiding is dat ook gewoon niet allemaal last-minute te regelen zo'n grote evenementen.
Ze zullen dus niet allemaal kosten willen maken nu om dan misschien nog een keer alles te moeten annuleren.

Indien de ziekenhuisopnames echt laag worden in de zomer en laag blijven (fingers crossed) dan zal men last-minute nog wel een "light" versie organiseren vermoed/hoop ik.

De Kerstmarkten in Duitsland beginnen amper een dikke maand na de Oktoberfeesten.
Sommige dingen vragen gewoon veel meer voorbereiding dan andere dingen en de organisatoren nemen dan geen risico. Er zullen zeker nog evenementen zijn die daardoor dit jaar niet zullen plaatsvinden, maar dat wilt niet zeggen dat er niks gaat kunnen zoals ge probeert te insinueren.

Ik woon aan de grens met Maastricht en daar gaan ze overmorgen de line-up bekendmaken van een gratis festival van 2 dagen van het eerste weekend van september. Of dat in zijn normale toestand gaat doorgaan, weet ik niet, maar er zullen zeker (kleinschalige) evenementen doorgaan lijkt me. I love the 90s in Hasselt hebben ze ook verplaatst naar oktober.

Ik heb er in ieder geval goede hoop in.

Even een ander beeld dan het pessimistische verhaal dat ik hier lees. Vandaag staat er in De Standaard een artikel over de situatie in Israël, waar 60% van de bevolking gevaccineerd is.
* Besmettingen op 4 maanden tijd van 8000 naar 73 per dag, waarvan 90% bij niet-gevaccineerden
* Meerdere hospitaals die hun covid-afdeling gesloten hebben
* Mensen die gevaccineerd zijn (en kinderen, die zich niet kunnen/mogen laten vaccineren) zijn zo goed als volledig vrij in hun doen en laten (cinema, concerten, voorstellingen). Mensen zonder vaccin hebben minder vrijheden, maar dat gaat binnenkort ook veranderen
* Ondanks slechts 60% gevaccineerden lijkt er een groepsimmuniteit te zijn ingezet, waarschijnlijk omdat bij de niet-gevaccineerden ook veel mensen nog immuniteit hebben na een recente besmetting

Op dit ogenblik wordt bij IEDERE besmetting een analyse gemaakt welke variant het betreft. Er zijn mensen die gevaccineerd zijn die ziek worden, maar die lijken bijna niet in de kliniek terecht te komen. Zowel de Engelse als de Zuid-Afrikaanse variant worden onder controle gehouden met het vaccin.
Volgens een Israëlisch viroloog al zijn er misschien wel veel virusvarianten, maar het verschil in al die mutaties is redelijk beperkt, en die varianten zijn nog altijd redelijk beheersbaar met de huidig vaccins.

Conclusie is dat we hier einde juni ook echt verbeteringen moeten zien.

Even een ander beeld dan het pessimistische verhaal dat ik hier lees. Vandaag staat er in De Standaard een artikel over de situatie in Israël, waar 60% van de bevolking gevaccineerd is.
* Besmettingen op 4 maanden tijd van 8000 naar 73 per dag, waarvan 90% bij niet-gevaccineerden
* Mensen die gevaccineerd zijn (en kinderen, die zich niet kunnen/mogen laten vaccineren) zijn zo goed als volledig vrij in hun doen en laten (cinema, concerten, voorstellingen). Mensen zonder vaccin hebben minder vrijheden, maar dat gaat binnenkort ook veranderen
* Ondanks slechts 60% gevaccineerden lijkt er een groepsimmuniteit te zijn ingezet, waarschijnlijk omdat bij de niet-gevaccineerden ook veel mensen nog immuniteit hebben na een recente besmetting

Op dit ogenblik wordt bij IEDERE besmetting een analyse gemaakt welke variant het betreft. Er zijn mensen die gevaccineerd zijn die ziek worden, maar die lijken bijna niet in de kliniek terecht te komen. Zowel de Engelse als de Zuid-Afrikaanse variant worden onder controle gehouden met het vaccin.
Volgens een Israëlisch viroloog al zijn er misschien wel veel virusvarianten, maar het verschil in al die mutaties is redelijk beperkt, en die varianten zijn nog altijd redelijk beheersbaar met de huidig vaccins.

enige opmerking is dat je bij Israël ook niet meteen virussen kan overwaaien van de buurlanden ,je kan het eigl ook wel als een eiland beschouwen . Hier is dat wel anders , als wij 70% halen en Frankrijk bv maar 40% dan gaat het toch allemaal iets langer duren.

enige opmerking is dat je bij Israël ook niet meteen virussen kan overwaaien van de buurlanden ,je kan het eigl ook wel als een eiland beschouwen . Hier is dat wel anders , als wij 70% halen en Frankrijk bv maar 40% dan gaat het toch allemaal iets langer duren.
Ik zie wel niet in op welke manier er echt grote verschillen zouden ontstaan tussen België en onze buurlanden?

Dan is het de toch de vraag hoe de Zuid-Afrikaanse en Britse variant eerder voet aan wal kregen in Israël dan in het continentale Europa... Volgens die viroloog ben je ook tegen andere varianten beschermd met vaccins (Pfizer iig)

Maar wanneer gaan alle regels terug wegvallen ?
Ze mogen er meer dan hier, maar restricties zijn er nog altijd zelfs voor de gevaccineerden. Als de vaccinatie echt zo goed werkt zouden ze zo snel mogelijk toch alle regels moeten droppen... En niet nog is maanden laten aanslepen.

Een prive feestje is bijvoorbeeld nog altijd slechts 20 personen.

Het is een beetje eng hoe mensen doen alsof de regels van Israel 'bijna niks' zijn. Pre 2020 zou dat gezien worden als zeer strenge regels.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan