Captain foresight zou gewoon naar Israel gekeken hebben.
Of op BeyondGaming.
Kijk hé, als je de beslissing neemt eind september. Voordat je uw volledige systeem terug opgeschaald hebt ben je nu eenmaal een paar maanden verder. Dat is logisch. Dat heel systeem (inclusief locaties etc inhuren, personeel vinden) duurt nu eenmaal even.
Dus als je dit had willen doen VANAF start oktober dan had je al gemakkelijk in mei - juni - juli ergens de beslissing moeten nemen om ook al in te zetten op een 3de prik voor 65+'ers.
Dus ofwel neem je die beslissing op basis van buikgevoel ofwel wacht je af totdat de wetenschap hier duidelijke conclusies heeft uitgetrokken.
Heck, binnen dit en 2 - 3 maand zouden wij dan ook op datzelfde buikgevoel al moeten beginnen met de 4de prik in te plannen (en 6 maand later de 5de prik). Als je ditzelfde buikgevoel blijft volgen.
Dat kan hé, zo'n beleid maar voor mij hoeft dat niet. Het is al moeilijk genoeg om mensen warm te krijgen voor een prikje wanneer er effectief bewijs is vanwege onderzoek(en dat onderzoek is nu eenmaal oa. case Israël). Zwijg stil wanneer je deze beslissingen neemt puur op basis van het buikgevoel.
Daarnaast herinner ik mij niet dat er in mei - juli al iets of wat heisa gemaakt werd op BG voor het voorzien van een 3de prik voor iedereen +65.
We zitten hier al maanden te zeggen dat die boosters in actie moeten komen, en dan kom jij af met "captain hindsight"
En die boosters ZIJN in actie. Ze zijn ze al aan het zetten sinds midden oktober... gewoon op een trager tempo dan toen men de 18+'ers aan het vaccineren was. En dat is ook logisch als je weet dat het enkel voorzien was op dat moment voor een beperkte subgroep die 3de prik te geven (die ze daarna naar 65+heeft uitgebreid) en toen ze de 18+ aan het vaccineren waren moesten ze zowel de eerste ALS de tweede prik geven... dan moet je nu ook eenmaal veel zwaarder opschalen
Heck ik heb mijn tweede prik nog in juli gekregen en dat was bandwerk. Mijn 3de prik heb ik gekregen in oktober. En dat vaccinatiecentrum was 1/10de van de oppervlak van de vorige.
Dan kan jij wel zo gewoontjes even stellen, maar het klopt niet. Zie volgend bericht van vandaag in De Morgen:
En vandaag zijn wij in November. Niet in September.
Dus captain hindsight...
"
Want ook al zijn er al meer dan een miljoen extra vaccins gezet, vandaag komen ook al meer dan drie miljoen mensen in aanmerking voor die extra prik."
Quid
@the_fox ?
"Uit de meest recente Sciensano-cijfers blijkt dat 508.000 Vlaamse 65+ extra gevaccineerd zijn, iets meer dan een derde van het totaal. Maar
een kleine 950.000 anderen komen strikt genomen vandaag ook al in aanmerking voor hun extra prik."
"Per dag kwamen er in de eerste twee weken van november in absolute aantallen meer gevaccineerde ouderen in het ziekenhuis terecht (86) dan niet-gevaccineerden (19)."
--> Dit kon met boosters de helft gereduceerd worden. Waardoor we nu rustig nog aan het palaveren zouden zijn of we wel nieuwe maatregelen zouden nemen of niet.
zie hoger