Ik hou eerlijk gezegd mijn hart vast voor die tweedeling die we nu zien, rekening houdende met de wetenschap dat we het nog een hele tijd gaan moeten uitzingen met dit virus.
Gigantische rant, maar ik moest het even kwijt. Waarschijnlijk leest niemand dit, maar dan heb ik het toch van me af kunnen schrijven.
Ik zit op dit moment toch wel in een dipje moet ik zeggen. Net nog gehoord over een kennis (via-via, dus geen vriend van mij) dat die naar een besmet persoon thuis zou gegaan zijn om zich te laten besmetten om zo een herstelcertificaat te bekomen. Net na zijn test (wanneer hij dus in isolatie moest) natuurlijk ook vrolijk verder gegaan met het leven, zonder dat aan de mensen rondom hem te laten weten. Dat dat soort ongelofelijke staatsdebielen bestaan, dat wist ik natuurlijk al, maar het is eventjes een soort druppel.
Ik ben verre van iemand die zegt dat je zomaar moet geloven wat 'de media' of 'de politiek' zegt, maar staan kijken naar de ongelofelijke stroom aan misinformatie die geloofd en verspreid wordt door ronduit contraire randdebielen, dat werkt echt enorm demotiverend. Dat wordt dan mede gestuurd door van die walgelijke figuren als Dries Van Langenhove (en dat zeg ik niet omwille van zijn partij; er zijn VB'ers waar ik niks tegen heb) die hun volgers maar wat graag opruien voor politiek gewin, terwijl dat in dit geval letterlijk gevaarlijk kan zijn voor de volksgezondheid.
Daar sta je dan, als persoon die al ongeveer twee jaar zijn/haar best doet om bij te dragen aan de maatschappij en de regels zo goed en zo kwaad mogelijk te volgen, kijkende naar kerstmarkten die alweer worden afgelast en paniek omwille van de cijfers die op zijn minst deels door zelfzuchtige eikels maar blijven groeien.
Als ik dan in mijn omgeving praat met antivaxxers dan gaat dat dikwijls niet eens van '
ik vertrouw het toch allemaal niet zo' (wat, hoewel fout, ik nog zou kunnen begrijpen als reden) maar dan gaat dat puur om opstandigheid. Het niet willen doen omdat 'de regering' hun niets te vertellen heeft. Als je dan schermt met cijfers die backed zijn door tientallen wetenschappers, regeringen, instituten, ... dan gaat het van
'en jij gelooft dat?' terwijl ze een Facebook post quoten van een account genaamd Dr. Pletwals of weet ik veel wat met 12 vrienden en geen profielfoto. Ik heb niets tegen kritisch denken, en opnieuw: ik neem ook niet zomaar alles aan wat me verteld wordt, maar dat die idioten dan kiezen om een anonieme account te geloven met '
anonieme bron:' als eerste twee woorden boven de medische wereld, dat is bijna lachwekkend. Dat is niet kritisch zijn, dat is contrair en dom zijn.
Anekdotisch, maar de grootste weigeraars die ik ken ('
want je weet nie wat daar in steekt!' '
dat is nog experimenteel!') duwen trouwens elk weekend pillen van God weet wie in hun kanis en snuiven even veel goedkoop en versneden poeder op als de gemiddelde stofzuiger in een bakkerszaak, dus dat gaat heus niet om echte bezorgdheid om 'wat er in zit,' dat is gewoon puur tegenstrijdig willen zijn. Niet elke weigeraar is zo, dat weet ik ook wel, maar ik merk in mijn kringen toch echt wel een bepaald patroon ondertussen.
En ja, er zijn nog schuldigen. Bepaalde politici en mediakanalen hadden niet zo voortvarend 'RIJK DER VRIJHEID' moeten schreeuwen bijvoorbeeld. Want vaak doen we hier in deze thread alsof de kennis die wij hebben vanzelfsprekend is, maar de overgrote meerderheid van de bevolking maalt niet om de precieze cijfers of nuanceringen bij resultaten van vaccine trials, die lezen de headlines en de kut artikels van kut kranten.
En da's niet eens een verwijt tegen de mensen die dat doen, want je kan niet over alles veel weten. En dan heeft de media en de politiek een verpletterende verantwoordelijkheid. Als je dan zulke zwart/wit statements maakt als 'RIJK DER VRIJHEID OP MOMENT X' dan vraag je om problemen. En kom niet af dat '
mensen zich beter moeten informeren,' want dat klopt misschien wel maar dat is gewoon utopisch en gaat nooit gebeuren.
Ik merk ook in mijn omgeving dat, mede door zulke zaken als die in de vorige paragraaf beschreven, de groep mensen die weigerachtig staan tegenover een booster begint te groeien. Zinnen als '
de vaccins werken gewoon niet' en
'we zijn belogen' en '
waarom nog moeite doen?' zijn echt geen zeldzaamheid meer. En dat zijn dan mensen die niet per se zo infantiel 'anti regering'/vrijheidsstrijder zijn als de gemiddelde antivaxxer die daar amok heeft staan maken in Brussel, dat gaat over de zogenaamde gewone mensen. Geen ruziezoekers of anarchisten of weet ik veel.
Ik ben eigenlijk echt klaar met dat aanmodderen in de marge en begin meer en meer gewonnen te worden voor een algemene verplichting. Dan gaan die schuimbekkende antivaxxers nog staan zeiken en roepen en tieren (en ik zie echt nog wel een soortement aanslag in bijvoorbeeld Oostenrijk of een ander land waar het verplicht wordt) maar dat doen ze nu ook al, dus ik zie weinig verschil. De oprechte twijfelaars, die dat niet doen uit een misplaatst gevoel van rebellie of anarchie, die zijn toch met echt weinig heb ik de indruk.
We mogen van geluk spreken dat COVID al bij al niet zo extreem dodelijk is, of we waren er denk ik al lang aan.