Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zekerheid is inderdaad een sprookje. Daarom erger ik mij er mateloos aan dat alles verwed geweest is op de vaccins.
Ik herinner mij dat in het begin van de pandemie bijvoorbeeld de vraag gesteld werd of we de zorgcapaciteit niet konden opschalen. Toen werd aangehaald dat dit niet haalbaar was op enkele maanden tijd omdat mensen daarvoor opgeleid moeten worden. Ondertussen zijn we bijna twee jaar verder en is er nog steeds een capaciteitsprobleem bij de minste opflakkering van infecties.
Vaccins zijn ook gewoon de beste optie lijkt me, omdat je zo meer mensen krijgt die niet ziek worden, maar ondertussen worden er ook antivirale middelen ontwikkeld. Op 2 jaar krijg je geen duurzame capaciteitsverhoging lijkt me, de studie verpleegkunde is 3 jaar, en ik denk niet dat we mensen kunnen dwingen dat te studeren. Ook op vlak van infrastructuur lijkt me dat kort.
 
Laatst bewerkt:
Vaccins zijn ook gewoon de beste optie lijkt me, omdat je zo meer mensen krijgt die niet ziek worden, maar ondertussen worden er ook antivirale middelen ontwikkeld. Op 2 jaar krijg je geen duurzame capaciteitsverhoging lijkt me, de studie verpleegkunde is 3 jaar, en ik denk niet dat we mensen kunnen dwingen dat te studeren. Ook op vlak van infrastructuur lijkt me dat kort.
Lijkt het zo, of is het effectief zo? In noodsituaties kan veel, héél veel. Men heeft niet eens geprobeerd om de capaciteit te verhogen. Op een half jaar tijd zou volgens mij toch wel een opleidingstraject van één jaar kunnen opgezet zijn, specifiek om coronapatiënten te behandelen? Een verpleger op een Covid afdeling moet niet weten hoe je brandwonden moet verzorgen hé. In tijden van oorlog kunnen mensen ook opgeroepen worden om voor hun land te gaan vechten. Gezien de draconische maatregelen die we hebben moeten ondergaan, en de sociale en economische impact, geloof ik dat het niet helemaal uit de lucht gegrepen zou zijn om die vergelijking te maken.
 
Vaccins zijn ook gewoon de beste optie lijkt me, omdat je zo meer mensen krijgt die niet ziek worden, maar ondertussen worden er ook antivirale middelen ontwikkeld. Op 2 jaar krijg je geen duurzame capaciteitsverhoging lijkt me, de studie verpleegkunde is 3 jaar, en ik denk niet dat we mensen kunnen dwingen dat te studeren. Ook op vlak van infrastructuur lijkt me dat kort.
Het kost tijd om een verpleegkundige op te leiden, maar dat is natuurlijk ook een makkelijke uitleg die niet alles dekt. In de UK zijn ze er bijvoorbeeld wel in geslaagd hun capaciteit significant op te krikken. Het gaat ook niet enkel om verpleegkundigen maar er zijn ook taken die door zorgkundigen kunnen uitgevoerd worden, die wel sneller kunnen opgeleid worden. Maar dan moet er natuurlijk wel geïnvesteerd worden en creatieve oplossingen gezocht worden en dat is nagelaten. Ondertussen dreigt de minister van volksgezondheid hier enkel om 5% van de verpleegkundigen te ontslaan, dat zal het probleem in ieder geval niet verhelpen.
 



Niet het eerste, noch het tweede, maar het derde vaccin zal echt een verschil maken!
Terloops nog even laten weten dat een derde vaccin samen met de huidige maatregelen de situatie zal temperen. Als ik het goed begrijp zouden we na dat derde vaccin dus nog mondmaskers moeten dragen en overal het CST tonen? 😂

Ik begin serieus het gevoel te krijgen dat ze met mijn kl*ten aan het spelen zijn.
Het virus kijkt niet naar uw kloten.
Want de verantwoording voor die eerste twee prikken was daar niet op gebaseerd? Twee shots zouden genoeg zijn. Ze zouden voor geruime tijd bescherming bieden en de transmissie aanzienlijk verlagen. Er kwamen links en rechts rapporten naar buiten die aantoonden hoe goed de bescherming wel niet zou zijn. Er was wetenschappelijke consensus dat het beloofde land in zicht was. Achteraf blijkt het allemaal een stuk minder geweldig te zijn.
Dit ging over het originele virus, niet over de gemuteerde Deltavariant.
Tgv de verhoogde besmettelijkheid en het voortschrijdend inzicht dat de doeltreffendheid die initieel geboden wordt afneemt. Dien je dit dan ook te heractiveren.
Die heractivatie kan meerdere hervaccinaties in beslag nemen. Net zoals je voor bepaalde ziektes in uw jeugd ook een vaccin gekregen hebt en dan x tijd later, waarbij x zowel kort als lang kan zijn, je een herhaling diende te laten zetten. Waarbij bij sommige 1 herhaling voldoende was om levenslang beschermd te zijn, en bij anderen je er meer diende te zetten.

Als jij dit niet wilt begrijpen, is dit uw probleem. Maar dit is echter wetenschappelijk justifieerbaar en daardoor verstaanbaar.

Gemiddeld nog geen half jaar na de eerste reeks vaccinaties, is de gemeente met één van de hoogste vaccinatiegraden tegelijk diegene met de meeste nieuwe besmettingen. Ondertussen bestelde België reeds vaccins voor een "mogelijke" vierde prik. Het is ondertussen duidelijk dat dit één groot experiment is waarvan men de gevolgen veel minder goed kan inschatten dan men eerst dacht.
Neen dit is een voorbeeld van de problematiek wat een panemie kan veroorzaken. En waar wij tot op heden in de laatste eeuwen van bespaard gebleven zijn.

Het echter afdoen als een groot experiment is dan ook de waarheid oneer aandoen. Het is niet alsof wij hier bezig zijn zoals in de middeleeuwen waarbij je naar een sjamaan gaat die een paar huppelpasjes doet, waarna die u zijn bloedzuigers op uw lijf los laat waarna die u een magische tonic belooft die u gegarandeerd immuun maakt. Maar wat in realiteit suikerwater is. Het is van een iets anders allooi.

Maar het beloofde land is opnieuw in zicht jongens! De farmareuzen hebben wat rapporten gepubliceerd die de fantastisch hoge werking na een derde prik schitterend in beeld brengen. /s
Mja, is nog altijd beter als madame Cnapen haar eindeloos doorgeboom over het feit dat het een komplot is en dat corona echt niets is. Of het idiote wappie gedoe over laat het maar waaien jongens, het is maar een griepke.

Ik zal braaf mijn derde prik gaan halen, zoals ik dat de eerste twee keren ook zonder twijfel gedaan heb. Dat zal voor mij echter de laatste zijn, en hun bijkomende maatregelen kunnen ze daarna ook steken waar de zon niet schijnt.
Dus je doet al de moeite omdat je het nuttig vindt voor de eerste, 2de en hell zelfs 3de keer. Maar voor de 4de... zijde zot dat is erover.
Hoe idioot is dat wel niet... je begrijpt de reden en oorzaak voor de voorgaande. Maar vanuit een bepaald magische hoeveelheid valt al die reden in zwijm.
Want ja redenen die op niets slaan.
Alsof het virus geeft om het feit wat jij denkt. Die doet gewoon door... en ben jij voldoende beschermd dat ie er niet door geraakt dan zul je er geen slachtoffer van worden. Ben jij onvoldoende beschermd (om welke reden dan ook) dan zul jij de ziekte doormaken. In mindere of zwaardere mate. En erger zul jij eventueel dit ook kunnen doorgeven aan degenen waarmee jij in contact komt. In mindere of grotere mate.

Gisteren op de fitness toevallig gehoord hoe een bodybuilder zei dat hij ook binnenkon met het CST van zijn zus.
Het was een meer theoretische discussie over hoe het scannen van de QR-code van dat CST niet gekoppeld is aan het controleren met de naam op je lidkaart terwijl dat nochtans eenvoudig zou moeten kunnen. Of hij dat effectief ook deed ben ik nu niet gaan vragen.
Wooptiedoo... alsof dat raar is of zelfs opmerkelijk...

Weer een zoveelste bewijs van de klucht van de huidige corona-maatregelen. Is dit dan de schuld van de fitness-keten? Ik vind eigenlijk van niet, want de federale overheid heeft andermaal nagelaten hier een deftig beleid te voeren en het hele land weer gestraft voor de Brusselse malaise (en in mindere mate die in Wallonië).
Neen dit is geen bewijs van de klucht van de huidige corona - maatregelen. Dit is bewijs dat elke maatregel staat en valt met de bereidwilligheid om die maatregel te volgen. En dat je dus altijd onderhevig bent aan menselijk gedrag.

Daarnaast is dit de fout van de fitness keten, daar zij gebonden zijn aan dit te controleren. Als zij dit niet correct doen dmv beide volledige namen te controleren, dan is het wiedes dat mensen die valsheid in geschriften doen een kans hebben om daarmee weg te komen (of tegen de lamp te lopen).
 
Lijkt het zo, of is het effectief zo? In noodsituaties kan veel, héél veel. Men heeft niet eens geprobeerd om de capaciteit te verhogen. Op een half jaar tijd zou volgens mij toch wel een opleidingstraject van één jaar kunnen opgezet zijn, specifiek om coronapatiënten te behandelen? Een verpleger op een Covid afdeling moet niet weten hoe je brandwonden moet verzorgen hé. In tijden van oorlog kunnen mensen ook opgeroepen worden om voor hun land te gaan vechten. Gezien de draconische maatregelen die we hebben moeten ondergaan, en de sociale en economische impact, geloof ik dat het niet helemaal uit de lucht gegrepen zou zijn om die vergelijking te maken.
Ik vind het wel vreemd hoe je spreekt over draconische maatregelen en de gigantische impact, maar dan lijkt voorbij te gaan aan de gevolgen van jouw voorstel. Een half jaar mensen opleiden. Wat als je ze niet vindt, dwingen? Je vergelijking met mensen oproepen om voor het land te vechten lijkt te zeggen van wel, is dat niet ook vrij draconisch en met grote sociale en economische impact? Wat als de situatie normaliseert, allemaal werkloos met nutteloze opleiding?
Het kost tijd om een verpleegkundige op te leiden, maar dat is natuurlijk ook een makkelijke uitleg die niet alles dekt. In de UK zijn ze er bijvoorbeeld wel in geslaagd hun capaciteit significant op te krikken. Het gaat ook niet enkel om verpleegkundigen maar er zijn ook taken die door zorgkundigen kunnen uitgevoerd worden, die wel sneller kunnen opgeleid worden. Maar dan moet er natuurlijk wel geïnvesteerd worden en creatieve oplossingen gezocht worden en dat is nagelaten. Ondertussen dreigt de minister van volksgezondheid hier enkel om 5% van de verpleegkundigen te ontslaan, dat zal het probleem in ieder geval niet verhelpen.
Zorgkundigen mogen volgens mij niet echt veel doen binnen de IC. Maar ik wil gerust akkoord gaan dat men mits wat kunst en vliegwerk de capaciteit had kunnen verhogen op een andere manier dan nu. Maar wat dan als de situatie minder dringend wordt? Die 5% zijn volgens mij ook vooral zorgkundigen trouwens.
 
Lijkt het zo, of is het effectief zo? In noodsituaties kan veel, héél veel. Men heeft niet eens geprobeerd om de capaciteit te verhogen. Op een half jaar tijd zou volgens mij toch wel een opleidingstraject van één jaar kunnen opgezet zijn, specifiek om coronapatiënten te behandelen? Een verpleger op een Covid afdeling moet niet weten hoe je brandwonden moet verzorgen hé. In tijden van oorlog kunnen mensen ook opgeroepen worden om voor hun land te gaan vechten. Gezien de draconische maatregelen die we hebben moeten ondergaan, en de sociale en economische impact, geloof ik dat het niet helemaal uit de lucht gegrepen zou zijn om die vergelijking te maken.
Dat is effectief zo, en al zeker voor intensive care, waar het toch vooral om gaat. IC verpleegkundigen (en dokters, en die komen al helemaal niet uit de lucht gevallen) moeten een redelijk doorgedreven opleiding volgen. Zet op zo'n afdeling intensieve zorgen iemand die eigenlijk helemaal niet gekwalificeerd is en die lopen echt meer in de weg dan dat ze helpen hoor. Ik zie trouwens de koppen al (en het bijhorende gezwets van professionele klagers) 'man overlijdt door fout van verpleegkundige die opgeroepen werd als COVID verpleger' of weet ik veel.

En dan nog: je kan toch onmogelijk mensen gaan verplichten om zich, in een enorm versneld traject dan nog, (om) te scholen tot IC verpleegkundigen? Er is nu al constant gemekker over het CST ticket en dat iedereen een vrije keuze moet hebben, het zou nogal wat zijn als we mensen gaan draften om te gaan werken in een COVID afdeling. Als we dan toch met verplichtingen gaan afkomen dan kunnen ze even goed het vaccin verplichten.

Het is echt niet de eerste keer dat iemand exact dezelfde bedenking maakt als jij, dus ik zou als ik jou was gewoon eens een paar pagina's terug scrollen (dat was zelfs denk ik deze week nog, of eind vorige week) voor meer info, maar het komt er op neer dat het echte leven de Sims niet is waar je maar gewoon op een knopje hebt te drukken en je bestelde mensen/kamers plots verschijnen. Begint echt een beetje vermoeiend te worden om keer op keer hetzelfde te moeten lezen in deze thread.
 
@Renegadexxripxx De reden waarom ik nog voor die derde prik zou gaan, en niet meer voor een vierde, is omwille van een gebrek aan vertrouwen. Ik vermoed dat ik daar niet de enige in ben. Ik snap dat de situatie evolueert, en men daar voor een deel op moet inspelen. Ik kan nog matig begrip opbrengen voor een boostershot, gezien de sneller dan verwachte opmars van varianten. Als men nu echter beweert dat een derde prik de bescherming zal bieden die nodig is om het leven weer zijn normale gang te laten gaan, en daar achteraf opnieuw op terug komt, dan vertrouw ik het inschattingsvermogen van de bewindvoerders niet meer genoeg om hun advies te volgen. Van die andere vaccins weet je op voorhand hoeveel je er van zal moeten krijgen om beschermd te zijn. Dit voelt gewoon aan als experimenteren op grote schaal, en we zien wel hoeveel vaccins we uiteindelijk nodig hebben.
 
Van die andere vaccins weet je op voorhand hoeveel je er van zal moeten krijgen om beschermd te zijn. Dit voelt gewoon aan als experimenteren op grote schaal, en we zien wel hoeveel vaccins we uiteindelijk nodig hebben.
Dat klopt niet noodzakelijk hoor, voor een verre reis bv. kan je via een bloedtest laten nagaan of je nog voldoende beschermd bent tegen bv. bepaalde vormen van hepatitis, en zo niet kan je een boostershot krijgen. Voor bv. tetanus wordt ook een tienjaarlijkse booster aangeraden.
 
Het kost tijd om een verpleegkundige op te leiden, maar dat is natuurlijk ook een makkelijke uitleg die niet alles dekt. In de UK zijn ze er bijvoorbeeld wel in geslaagd hun capaciteit significant op te krikken. Het gaat ook niet enkel om verpleegkundigen maar er zijn ook taken die door zorgkundigen kunnen uitgevoerd worden, die wel sneller kunnen opgeleid worden. Maar dan moet er natuurlijk wel geïnvesteerd worden en creatieve oplossingen gezocht worden en dat is nagelaten. Ondertussen dreigt de minister van volksgezondheid hier enkel om 5% van de verpleegkundigen te ontslaan, dat zal het probleem in ieder geval niet verhelpen.
En hoe heeft de UK dit gedaan denk je? De grootste impact was het uitstellen van reguliere zorg, net zoals hier, en dat is net wat men nu aan het aankaarten is...

Dit vanaf 17/03/2020: https://www.england.nhs.uk/coronavi...2/2020/03/20200317-NHS-COVID-letter-FINAL.pdf

Dusja, als je reguliere zorg niet in het gedrang wilt brengen, is er wel wat meer nodig. Namelijk opgeleid personeel, plek ervoor en de nodige apparatuur. Iets wat, zeker in het begin van de pandemie, problematisch was sinds elk land grote vraag had naar apparatuur.
 
Dat is effectief zo, en al zeker voor intensive care, waar het toch vooral om gaat. IC verpleegkundigen (en dokters, en die komen al helemaal niet uit de lucht gevallen) moeten een redelijk doorgedreven opleiding volgen. Zet op zo'n afdeling intensieve zorgen iemand die eigenlijk helemaal niet gekwalificeerd is en die lopen echt meer in de weg dan dat ze helpen hoor. Ik zie trouwens de koppen al (en het bijhorende gezwets van professionele klagers) 'man overlijdt door fout van verpleegkundige die opgeroepen werd als COVID verpleger' of weet ik veel.

En dan nog: je kan toch onmogelijk mensen gaan verplichten om zich, in een enorm versneld traject dan nog, (om) te scholen tot IC verpleegkundigen? Er is nu al constant gemekker over het CST ticket en dat iedereen een vrije keuze moet hebben, het zou nogal wat zijn als we mensen gaan draften om te gaan werken in een COVID afdeling. Als we dan toch met verplichtingen gaan afkomen dan kunnen ze even goed het vaccin verplichten.

Het is echt niet de eerste keer dat iemand exact dezelfde bedenking maakt als jij, dus ik zou als ik jou was gewoon eens een paar pagina's terug scrollen (dat was zelfs denk ik deze week nog, of eind vorige week) voor meer info, maar het komt er op neer dat het echte leven de Sims niet is waar je maar gewoon op een knopje hebt te drukken en je bestelde mensen/kamers plots verschijnen. Begint echt een beetje vermoeiend te worden om keer op keer hetzelfde te moeten lezen in deze thread.
Als het enkel om de IC afdelingen gaat, dan vermoed ik dat je onder 11 miljoen Belgen wel genoeg vrijwilligers zou vinden die zich kosteloos willen laten omscholen om bij te dragen tijdens de grootste crisis van hun generatie.

Indien de effectiviteit van de zorg voor COVID patiënten op de IC afdeling maar 80% is, door de versnelde opleiding van het personeel, dan is dat toch nog steeds beter dan de zorg moeten terugschroeven en het volledige land in de afgrond storten?

De grootste uitdaging lijkt mij het bemachtigen van nodige apparatuur. Maar ook daar zouden op 2 jaar tijd toch al stappen in gezet moeten kunnen zijn.
 
@Renegadexxripxx De reden waarom ik nog voor die derde prik zou gaan, en niet meer voor een vierde, is omwille van een gebrek aan vertrouwen. Ik vermoed dat ik daar niet de enige in ben.
Maar wat vertrouw je niet? Een vierde vaccin is exact even veilig als een eerste, tweede of derde.
Vertrouw je er niet op dat het bij vier blijft? Et alors ?
Ik snap dat de situatie evolueert, en men daar voor een deel op moet inspelen. Ik kan nog matig begrip opbrengen voor een boostershot, gezien de sneller dan verwachte opmars van varianten. Als men nu echter beweert dat een derde prik de bescherming zal bieden die nodig is om het leven weer zijn normale gang te laten gaan, en daar achteraf opnieuw op terug komt, dan vertrouw ik het inschattingsvermogen van de bewindvoerders niet meer genoeg om hun advies te volgen. Van die andere vaccins weet je op voorhand hoeveel je er van zal moeten krijgen om beschermd te zijn. Dit voelt gewoon aan als experimenteren op grote schaal, en we zien wel hoeveel vaccins we uiteindelijk nodig hebben.
Maar geen complottheorie hoor :unsure:
Opnieuw, wie experimenteert? Met welk doel of met welke onderzoeksvraag? Antwoord daar eens op ipv loze insinuaties.
 
@Renegadexxripxx De reden waarom ik nog voor die derde prik zou gaan, en niet meer voor een vierde, is omwille van een gebrek aan vertrouwen. Ik vermoed dat ik daar niet de enige in ben. Ik snap dat de situatie evolueert, en men daar voor een deel op moet inspelen. Ik kan nog matig begrip opbrengen voor een boostershot, gezien de sneller dan verwachte opmars van varianten. Als men nu echter beweert dat een derde prik de bescherming zal bieden die nodig is om het leven weer zijn normale gang te laten gaan, en daar achteraf opnieuw op terug komt, dan vertrouw ik het inschattingsvermogen van de bewindvoerders niet meer genoeg om hun advies te volgen. Van die andere vaccins weet je op voorhand hoeveel je er van zal moeten krijgen om beschermd te zijn. Dit voelt gewoon aan als experimenteren op grote schaal, en we zien wel hoeveel vaccins we uiteindelijk nodig hebben.
1) niemand kan op voorhand voorspellen met 100% zekerheid welke varianten er komen.
2) Niemand kan dan ook op voorhand zeggen dat 3 shots voldoende gaan zijn. Men kan dat inschatten, maar het is nu eenmaal aanvaardbaar dat men er meer nodig heeft. Het is zelfs aanvaardbaar dat een variant de volledige bescherming die een vaccin geeft ongedaan maakt.

-> het de beleidsmakers of experten dan hierop afrekenen is gewoon intellectueel oneerlijk. Even intellectueel oneerlijk als een wappie die zegt laat maar waaien vaccins werken niet maar mijn magisch afweersysteem wel.

Daarnaast is het niet erg eerlijk om de huidige vaccins en de vroegere vaccins te gaan vergelijken. Aangezien voor die huidige vaccins de immuniteit al zodanig hoog is in de huidige bevolking dat de kans op mutaties klein is waardoor het risico dat je een nieuwe variant van het vaccin moet maken een pak kleiner is. En als het er eens komt, dan werkt het huidige vaccin, net zoals het nieuwe nog altijd goed genoeg.
Desondanks zijn er vaccins die je toch elk jaar moet opnieuw geven. Echter is de impact van het vaccin nemen of niet nemen niet van die aard dat je daarmee uw volledige reguliere zorg in de shit steekt.

En neen dit is niet experimenteren. Dit is gerichte aanpassingen maken op basis van de verkregen data. Experimenteren is niet weten wat je doet in de hoop om tot een goed of gewenst resultaat te komen.
Hier gaat het gewoon over iteratieve aanpassingen in functie van de vernieuwde varianten.
 
Maar wat vertrouw je niet? Een vierde vaccin is exact even veilig als een eerste, tweede of derde.
Vertrouw je er niet op dat het bij vier blijft? Et alors ?

Maar geen complottheorie hoor :unsure:
Opnieuw, wie experimenteert? Met welk doel of met welke onderzoeksvraag? Antwoord daar eens op ipv loze insinuaties.

Één sigaret is beter dan twee. De vaccins blijven iets nieuws waarvan we nog niet alle mogelijke gevolgen op lange termijn kennen. Om die reden heb ik er liever geen tenzij het absoluut nodig zou zijn.

Wat is daar nu een complottheorie aan? Of wat insinueer ik? Als je niet op voorhand kan zeggen hoeveel vaccinaties er nodig zullen zijn vooraleer je voldoende beschermd bent, dan ben je aan het experimenteren. Je kan daarbij toch niet met de vinger wijzen naar één specifiek persoon?
 
De situatie waarin we ons nu bevinden is 3 stappen vooruit en indien nodig 1, of zelfs 2, terug achteruit. 3 stappen achteruit is (momenteel) niet aan de orde, omdat de vaccinatie z'n deel doet.

Vele criticasters willen van dit beleid afstappen en blijven doorstappen. No way dat ze een stap terugzetten, want dat belet hun 'volwaardig' te leven zoals ze willen.
Eerlijk gezegd ben ik wel benieuwd naar welk resultaat dit zou leiden met de huidige vaccinatiegraad, maar andere landen waar ze dit toepasten hebben ook stappen terug moeten zetten. Aan de andere kant kan je dit ethisch niet maken. Blijven doorstappen en al wie niet kan volgen is dan wat, collateral damage? En wie durft de leiding te nemen in zo'n beslissing? Een van die (politieke/niet-politieke) roepers aan de zijlijn of moeten de huidige leiders het maar oplossen, want ja, verantwoordelijkheid dragen is nog een paar andere mouwen natuurlijk.

De eerste situatie is er een van voorzichtigheid en traagheid. Niet leuk, maar we komen er wel.
De tweede situatie lijkt me er een die begint als de grote bevrijding, maar zeer snel kan afglijden naar enorme chaos waarvan je dan nog amper overzicht hebt.
 
Als het enkel om de IC afdelingen gaat, dan vermoed ik dat je onder 11 miljoen Belgen wel genoeg vrijwilligers zou vinden die zich kosteloos willen laten omscholen om bij te dragen tijdens de grootste crisis van hun generatie.

Indien de effectiviteit van de zorg voor COVID patiënten op de IC afdeling maar 80% is, door de versnelde opleiding van het personeel, dan is dat toch nog steeds beter dan de zorg moeten terugschroeven en het volledige land in de afgrond storten?

De grootste uitdaging lijkt mij het bemachtigen van nodige apparatuur. Maar ook daar zouden op 2 jaar tijd toch al stappen in gezet moeten kunnen zijn.
Dus voor een afdeling waar extra specialisatie voor nodig is ga jij op heel korte tijd ineens mensen zich laten omscholen :rofl:
 
Één sigaret is beter dan twee. De vaccins blijven iets nieuws waarvan we nog niet alle mogelijke gevolgen op lange termijn kennen.
Jawel, die kennen we wel. Namelijk geen.
Als je immuunsysteem niet op (heel) korte termijn overreageert, zijn er geen bijwerkingen op lange termijn. Punt.
Om die reden heb ik er liever geen tenzij het absoluut nodig zou zijn.
Het is absoluut nodig.
Wat is daar nu een complottheorie aan? Of wat insinueer ik? Als je niet op voorhand kan zeggen hoeveel vaccinaties er nodig zullen zijn vooraleer je voldoende beschermd bent, dan ben je aan het experimenteren. Je kan daarbij toch niet met de vinger wijzen naar één specifiek persoon?
Jij blijft spreken over een experiment op grote schaal, dat insinueert voorbedachtheid. Alsof men zomaar wat doet en gokt op de uitkomst.
Uiteraard kan met niet exact voorspellen wat er gaat gebeuren. We zitten in een ongeziene crisis. Men doet wat men denkt dat de beste uitkomst heeft, op basis van de huidige stand van de wetenschap. Dat afdoen als een ordinair experiment, inclusief negatieve bijklank, blijft onnozel.

Wat stel jij voor dat we doen? We merken dat twee prikken niet genoeg zijn en dit ligt deels in de lijn der verwachting. Er zijn heel stevige aanwijzingen dat een derde prik beter zal werken. Eventueel een vierde. Wat stel je voor dat we dan doen? Niets? Terwijl de vaccins klaar liggen? Dat zou pas schuldig verzuim/nalatigheid zijn. Maar hé, je kan de politiek verwijten een jaar geleden niet meteen gezegd te hebben dat er drie prikken nodig zijn. Big deal.
 
Laatst bewerkt:
Als het enkel om de IC afdelingen gaat, dan vermoed ik dat je onder 11 miljoen Belgen wel genoeg vrijwilligers zou vinden die zich kosteloos willen laten omscholen om bij te dragen tijdens de grootste crisis van hun generatie.

Indien de effectiviteit van de zorg voor COVID patiënten op de IC afdeling maar 80% is, door de versnelde opleiding van het personeel, dan is dat toch nog steeds beter dan de zorg moeten terugschroeven en het volledige land in de afgrond storten?

De grootste uitdaging lijkt mij het bemachtigen van nodige apparatuur. Maar ook daar zouden op 2 jaar tijd toch al stappen in gezet moeten kunnen zijn.
Op zich is dat een mooie en nobele denkpiste, maar:

- Je blijft je loon krijgen van je huidige werkgever tijdens die omscholing + tijdens het uitvoeren van de job van zorgkundige? Of krijg je een vrijwilligersvergoeding in de plaats? Maar je weet niet hoelang die situatie gaat aanhouden en rondkomen met een vrijwilligersbijdrage lijkt me niet haalbaar. Voor werklozen kan dat misschien goed zijn als aanvulling (ik ben maar luidop aan het denken he).

- Indien jouw werkgever en ook andere werkgevers hun personeel moeten missen, omdat ze als vrijwilliger gaan helpen, dan gaan die bedrijven moeten zorgen dat ze genoeg personeel behouden om hun bedrijf draaiende te houden. Anders zit je ook met economische schade.

Het is allemaal zo simpel niet, vrees ik.
 
Dat is effectief zo, en al zeker voor intensive care, waar het toch vooral om gaat. IC verpleegkundigen (en dokters, en die komen al helemaal niet uit de lucht gevallen) moeten een redelijk doorgedreven opleiding volgen. Zet op zo'n afdeling intensieve zorgen iemand die eigenlijk helemaal niet gekwalificeerd is en die lopen echt meer in de weg dan dat ze helpen hoor. Ik zie trouwens de koppen al (en het bijhorende gezwets van professionele klagers) 'man overlijdt door fout van verpleegkundige die opgeroepen werd als COVID verpleger' of weet ik veel.

En dan nog: je kan toch onmogelijk mensen gaan verplichten om zich, in een enorm versneld traject dan nog, (om) te scholen tot IC verpleegkundigen? Er is nu al constant gemekker over het CST ticket en dat iedereen een vrije keuze moet hebben, het zou nogal wat zijn als we mensen gaan draften om te gaan werken in een COVID afdeling. Als we dan toch met verplichtingen gaan afkomen dan kunnen ze even goed het vaccin verplichten.

Het is echt niet de eerste keer dat iemand exact dezelfde bedenking maakt als jij, dus ik zou als ik jou was gewoon eens een paar pagina's terug scrollen (dat was zelfs denk ik deze week nog, of eind vorige week) voor meer info, maar het komt er op neer dat het echte leven de Sims niet is waar je maar gewoon op een knopje hebt te drukken en je bestelde mensen/kamers plots verschijnen. Begint echt een beetje vermoeiend te worden om keer op keer hetzelfde te moeten lezen in deze thread.
Wie spreekt er over verplichten? Besteed die miljoenen die nu naar nutteloze gesubsidieerde testen gaan aan verloning en er zullen wel kandidaten zijn. Het is ook een beetje vermoeiend hoe alles weer wordt weggezet wordt als een karikatuur. Niemand zegt dat we als de Sims leven en niemand zegt dat dokters uit de lucht komen gevallen.

Zie hier een interview met een Nederlands arts die in Londen werkte tijdens de crisis. "De Britten concludeerden dat ze meer ic-capaciteit moesten creëren. Dat zijn ze ook fanatiek gaan doen. Ze hebben extra mensen opgeleid en hun apparatuur en andere benodigdheden uitgebreid. Inmiddels hebben zij anderhalf keer zoveel bedden als twee jaar geleden." Zo vermoeiend zeg, die ervaringsdeskundigen die zeggen dat er wel iets ondernomen had kunnen worden. Maar het zijn de mensen die een andere aanpak voorstellen die lange termijn kan renderen die natuurlijk weer gewoon professionele klagers zijn. En bij de volgende golf zal het wel weer hetzelfde verhaaltje zijn dat het onmogelijk is om capacitieit op te schalen. Als je geen langetermijnstrategie hebt en altijd alles op basis van de waan van de dag wil beslissen, is dat inderdaad het geval. We weten echter al lang dat COVID niet meteen weg gaat, dat er golven zullen blijven komen en dat die golven de IC onder (te grote) druk zullen zetten.
En hoe heeft de UK dit gedaan denk je? De grootste impact was het uitstellen van reguliere zorg, net zoals hier, en dat is net wat men nu aan het aankaarten is...

Dit vanaf 17/03/2020: https://www.england.nhs.uk/coronavi...2/2020/03/20200317-NHS-COVID-letter-FINAL.pdf

Dusja, als je reguliere zorg niet in het gedrang wilt brengen, is er wel wat meer nodig. Namelijk opgeleid personeel, plek ervoor en de nodige apparatuur. Iets wat, zeker in het begin van de pandemie, problematisch was sinds elk land grote vraag had naar apparatuur.
Ik spreek niet over het begin van de pandemie, wel over vandaag, 20 maanden na het begin. Dat is een lange tijd waarin veel kon ondernomen worden.
 
Gisteren op de fitness toevallig gehoord hoe een bodybuilder zei dat hij ook binnenkon met het CST van zijn zus.
Het was een meer theoretische discussie over hoe het scannen van de QR-code van dat CST niet gekoppeld is aan het controleren met de naam op je lidkaart terwijl dat nochtans eenvoudig zou moeten kunnen. Of hij dat effectief ook deed ben ik nu niet gaan vragen.

Weer een zoveelste bewijs van de klucht van de huidige corona-maatregelen. Is dit dan de schuld van de fitness-keten? Ik vind eigenlijk van niet, want de federale overheid heeft andermaal nagelaten hier een deftig beleid te voeren en het hele land weer gestraft voor de Brusselse malaise (en in mindere mate die in Wallonië).
De klucht hier is gewoon die fitness kerel dan hoor

Geen geldig CST zelf? (om eender welke belachelijke reden wss, schrik voor spuiten zal het weer nie zijn...)
Dan nog iemand zijn CST vragen zodat hij toch maar kan gaan fitnessen
En dan nog stoer verkondigen dat hij de regels kan overtreden

Fitnessketen is dan evenzeer in fout en moet in mijn ogen niet komen wenen als ze nadien moeten sluiten (en misschien ook maar hun financiële steun laten terug betalen)
Belachelijk gedrag telkens
 
Vaccins zijn ook gewoon de beste optie lijkt me, omdat je zo meer mensen krijgt die niet ziek worden, maar ondertussen worden er ook antivirale middelen ontwikkeld. Op 2 jaar krijg je geen duurzame capaciteitsverhoging lijkt me, de studie verpleegkunde is 3 jaar, en ik denk niet dat we mensen kunnen dwingen dat te studeren. Ook op vlak van infrastructuur lijkt me dat kort.

Verpleegkundige/... is al veel langer een knelpuntberoep. Het probleem zit 'em vooral dat verpleegkunde qua verloning en werkdruk weinig interessant is, en nog altijd een stigma heeft dat het een job voor vrouwen (en de occasionele gay) is.
Met infrastructuur heeft het niks te maken. Niemand gaat zich kapotwerken met onregelmatige uren/nachten en een hoop shit voor een peulschil.

Net zoals waarom er weinig leerkrachten zijn: wie wil voor dat loon al die shit nog op z'n nek.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan