Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik krijg op de covid safe app juist een blauw scherm met wit vinkske dat flikkert das alles. :unsure:
 
Akkoord met dat laatste.

Sommige mensen worden er boos van als anderen niet gevaccineerd zijn, zover dat ze er zelfs geen vrienden mee willen zijn. Volgens mij is dat hetzelfde type dat geen vrienden zou kunnen zijn met iemand die op de 'verkeerde' partijen stemt.

Een beetje spijtig maar niets aan te doen. Ik heb enkele kennissen met compleet verschillende politieke opinies en onze oplossing is er gewoon niet over praten.

Als dat echt in het extreme is (zwaar antivaxxer zijn en geloven in allerlei complotten, of duidelijk extreem-rechts zijn) dan zegt dat toch ook veel over iemands persoonlijkheid en visies in het algemeen en dan is het toch logisch dat dat serieus kan gaan botsen in uw relatie met die mensen?

Dat iemand op het VB stemt, is voor mij niet meteen een reden om een vriendschap te laten verwateren, wel als iemand extreem-rechtse ideëen zou beginnen krijgen.
Dat iemand twijfelt aan de vaccins en zich dus niet laten vaccineren is voor mij niet meteen een reden om contact te laten verwateren, wel als dat iemand zou zijn die expliciet antivaxxer is en aanhanger is van belachelijke complottheorieën.

Mensen die duidelijk laten merken dat ze zwaar tegen vaccins zijn, moeten dus niet verbaasd zijn als ze dat op termijn gaan merken aan hun sociale leven.
 
Akkoord met dat laatste.

Sommige mensen worden er boos van als anderen niet gevaccineerd zijn, zover dat ze er zelfs geen vrienden mee willen zijn. Volgens mij is dat hetzelfde type dat geen vrienden zou kunnen zijn met iemand die op de 'verkeerde' partijen stemt.

Een beetje spijtig maar niets aan te doen. Ik heb enkele kennissen met compleet verschillende politieke opinies en onze oplossing is er gewoon niet over praten.
Tegen vaccins zijn gaat vaak gepaard met geloof in samenzweringen en/of compleet anti-wetenschappelijk ingesteld zijn. Voor mij is dat nog een huizenhoog verschil met op een andere partij stemmen hoor. Uiteraard hebben niet al mijn vrienden dezelfde politieke voorkeur, waar we leven wel allemaal in dezelfde realiteit.

Er loopt ook niemand tussen die verklaarde dat "je al snel aan 20 knuffelcontacten zit" ook trouwens, beetje hetzelfde als dat ik geen vrienden (moet) heb(ben) die zat me de wagen gaan rijden of hun partner mishandelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Maar risico patiënt of hoog risico patiënt dat is imo het zelfde. Of ge zijt een risico of ge zijt het niet.
Zelfs als een risicopatiënt gevaccineerd is, dan nog heeft die de kans dat er iets gebeurt, want een vaccin biedt geen 100% veiligheid.
Jij begon met de term hoog risico, ikzelf heb geen persoon in mijn dichte omgeving die risico patient is, dus ken de termen niet helemaal en nam die van jou over ;)

Het klopt dat je ofwel het label risico patient krijgt of niet. Maar er zijn natuurlijk wel gradaties in risico, daarom ook dat we vb. eerder de oudere vaccineren, omdat die meer risico lopen dan een twintiger.
ander voorbeeld: 45 jaar en obees is risicopatient, maar als 44 jarige niet.

Dus zoals ik al zei, het is moeilijk om daar een algemene stelling over in te nemen. In mijn ogen hangt het ervan of hoe groot het risico is en wat die persoon zelf aangeeft.

Zelfs als een risicopatiënt gevaccineerd is, dan nog heeft die de kans dat er iets gebeurt, want een vaccin biedt geen 100% veiligheid.
Zowel Pfizer als Moderna als Astrazenica bieden 100% bescherming tegen ernstige infecties. (voor de mierenneukers, het zal niet 100% zijn, maar 99,9...%)

En zoals ik eerder aangaf, de niet gevaccineerden willen zich gedragen zoals pre-corona. dus dat is dan niet met mondmasker wanneer ze toch bij elkaar komen of zelfs met afstand.
Daar had ik precies over gelezen, dacht dat het enkel over vaccinatie ging. Hier ben ik het volledig met je eens. Zolang de risico patiënt niet volledig gevaccineerd is, lijkt het me een kleine moeite om maatregelen te nemen zoals mondmasker en dergelijke.
 
Tegen vaccins zijn gaat vaak gepaard met geloof in samenzweringen en/of compleet anti-wetenschappelijk ingesteld zijn. Voor mij is dat nog een huizenhoog verschil met op een andere partij stemmen hoor. Uiteraard hebben niet al mijn vrienden dezelfde politieke voorkeur, waar we leven wel allemaal in dezelfde realiteit.

Er loopt ook niemand tussen die verklaarde dat "je al snel aan 20 knuffelcontacten zit" ook trouwens, beetje hetzelfde als dat ik geen vrienden (moet) heb(ben) die zat me de wagen gaan rijden of hun partner mishandelen.

Ik hoop dat we ondertussen terug in de periode zijn geraakt waar 'je zit snel aan 20 knuffelcontacten' geen extreem statement meer is ?

En als iemand tot nu toe een goede vriend was dan veranderd zijn karakter toch niet opeens omdat hij zich niet wil laten vaccineren. Hangt inderdaad ook van af hoe close je bent met de persoon. Mijn meest close family en vrienden hebben inderdaad gelijkaardige politieke opinies omdat gelijkaardige mensen het nu eenmaal beter met elkaar kunnen vinden.

Maar om het goed met iemand te vinden en die dan af te schieten omdat je te weten komt dat die bepaalde opinies heeft vind ik wat extreem.
 
Het is natuurlijk dat er daar geen gradaties in bestaan. Een anti vaxxer die iedereen tegen de kar begint te rijden op café is even irritant dan iemand die bij elke kleuring dat binnen komt racistische praat moet kunnen verkopen.

Anti vaxx is toch wel ergens een nuance waarbij men feitelijk niet echt gelooft in wetenschappelijke vooruitgang en meer toevlucht zoekt in complot theorieën. Om dan bovendien een constante social media vuilbak forward kanon te zijn. Die mensen waren voor covid al niet al te welkom in menige vriendenkring. Het verwerpen van medische wetenschappelijke vooruitgang is toch wel iets totaal anders dan politieke kleur.

An sich gaat dit niet echt al te veel veranderen, maar door de massa vaccinatie gaan mensen wel kleur moeten bekennen.
 
Ik hoop dat we ondertussen terug in de periode zijn geraakt waar 'je zit snel aan 20 knuffelcontacten' geen extreem statement meer is ?

Nu uiteraard niet meer neen, maar pakweg een half jaar geleden ofzo gaven zulke meningen toch eerder aan dat personen die zoiets beweren zich eigenlijk gewoon weinig willen aantrekken van alles.

Als ik in mijn vriendenkring mensen had waarvan ik merkte dat ze de crisis totaal niet serieus namen, zich nergens iets van aantrokken en er constant de kantjes van afliepen dan zou mijn houding tov die mensen wellicht ook veranderd zijn.

Maar bon, zoals hierboven al aangegeven, als ge goed bevriend zijt met iemand dan is dat doorgaans omdat ge nu eenmaal dezelfde meningen, visies, ... deelt en uw persoonlijkheden bij elkaar passen, dus meestal zullen de meningen/visies over corona en alles daarrond ook wel grotendeels gelijk lopen.
 
Ik hoop dat we ondertussen terug in de periode zijn geraakt waar 'je zit snel aan 20 knuffelcontacten' geen extreem statement meer is ?

En als iemand tot nu toe een goede vriend was dan veranderd zijn karakter toch niet opeens omdat hij zich niet wil laten vaccineren. Hangt inderdaad ook van af hoe close je bent met de persoon. Mijn meest close family en vrienden hebben inderdaad gelijkaardige politieke opinies omdat gelijkaardige mensen het nu eenmaal beter met elkaar kunnen vinden.

Maar om het goed met iemand te vinden en die dan af te schieten omdat je te weten komt dat die bepaalde opinies heeft vind ik wat extreem.
Zoals hierboven, uiteraard bekijk je dat geval per geval hé. Iemand die bij wijze van spreken flauw valt bij het zien van een naald is wat anders dan iemand die de voorbije maanden elke complottheorie tegen vaccins heeft overgenomen en verkondigd.

Het klopt natuurlijk dat je met gelijkgezinden omgaat meestal. De mensen die ik bv. op facebook ostentatief de regels zag breken, afkomen met anti-vaccintheorieën, of gewoon met uitspraken zoals "ze worden allemaal ziek omdat ze bureauwerk doen als weke plantjes, ik werk buiten en word nooit ziek" hadden meestal bij mij al een bepaalde stempel. Het is ook niet omdat hun gedrag, dat nooit veranderd is, nu plots weer borderline ok is dat er niets is gebeurd vind ik. In onze softe maatschappij is wat sociale gevolgen het enige dat overblijft.
 
Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met he testcentrum in Zavemtem? Ik vertrek dinsdagavond op vakantie naar frankrijk en zou mij willen laten testen maandagavond. Ik heb mij geregistreerd voor een antigeentest. Ik heb een QR-code gekregen en bevesting van betaling, maar nergens heb ik kunnen kiezen voor een dag en tijdstip. Kan ik dan gewoon langsgaan wanneer het past?
 
Is imo redelijk simpel, waarom zou je vrienden willen zijn met mensen gegeven de keuze tussen een klein prikje voor hunzelf en mogelijk serieuze ziekte voor een van hun 'vrienden' liever dat laatste kiezen?
Voilà. Dit vat perfect de boodschap samen. En ik kies nog altijd zelf mijn vrienden. Een anti-vaxxer gaat daar geen deel van uitmaken. Ik heb trouwens (verre) familie die dat soort onzin uitkraamt maar die negeer ik dus ook.
 
Ik ben blij dat het bij mij beperkt is tot collega's en misschien teamgenoten op de voetbal. Op de voetbal zijn ze dan wat milder, maar hier op het werk zijn het vaak wel de typische soort mensen. Van sommige collega's kan ik echt een boek schrijven over uitspraken die je gewoon niet kan geloven dat iemand zoiets verzint.

Soit, ik ben al blij dat mijn vrienden, familie, schoonfamilie en vrienden van mijn vriendin zich wel laten vaccineren en niet een hoop onzin uitkramen. Ik heb op FB wel een deel mensen "ontvolgd" omdat ze de hele dag door op nieuwsartikelen waren aan het reageren als een echte HLN commentator.
 
Is imo redelijk simpel, waarom zou je vrienden willen zijn met mensen gegeven de keuze tussen een klein prikje voor hunzelf en mogelijk serieuze ziekte voor een van hun 'vrienden' liever dat laatste kiezen?
Omdat je mensen nog altijd zelf de vrijheid gunt om die keuze voor zichzelf te maken? Zij gunnen jou die vrijheid, waarom kan je dan niet hetzelfde doen?
 
Omdat je mensen nog altijd zelf de vrijheid gunt om die keuze voor zichzelf te maken? Zij gunnen jou die vrijheid, waarom kan je dan niet hetzelfde doen?
Dat is het probleem niet. Maar mensen kunnen de gevolgen van hun keuzes niet aan, want dan beginnen ze te zeuren.

Als ze de gezondheid van die vrienden niet belangrijk genoeg vinden en kiezen voor niet te vaccineren, dan is het gevolg nu eenmaal dat die vriendschap misschien voorbij is. Dan moeten ze daar ook niet over komen wenen he.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan