Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben eens benieuwd hoe mensen hier gaan reageren op mensen die ze kennen die zich weigeren te vaccineren.

In onze vriendengroep is er 1 koppel dat zich niet wilt laten vaccineren. En nu is er een stevige discussie ontstaan hoe daar mee om te gaan.

Zij zeggen dat dat hun goed recht is, wat uiteraard ook is, maar ze verwachten ook dat ook alles voor hun terug gaat worden zoals pre-cornona. Maar daar is duidelijk niet iedereen het er mee eens. Een ander koppel, waarvan 1 risico patient, vindt dat als de groep samenkomt, dat het een probleem is als dat eerste koppel er bij is zonder dat ze enige maatregels treffen.

Nu kan een bbq buiten voor hun wel, op voorwaarde dat het niet gevaccineerde koppel op afstand zit. Binnenkort als het frisser wordt en we moeten naar binnen verhuizen, dan is het voor hun geen optie dat het ene koppel er bij is.

Ik ben er voor mezelf eigenlijk nog niet uit wat ik daar mee moet.
Ik zie het probleem eigenlijk niet. Ik ga er van uit dat de risico patient wel gevaccineerd is.
Dus gaat die dan ook nooit naar de winkel, festival of andere plaats gaan waar veel mensen binnen zijn (en hopelijk binnenkort er geen covid maatregelen meer zijn) en er dus waarschijnlijk ook niet-gevaccineerden rondlopen.

Als de risico patient nog niet volledig beschermd is, kan je vragen aan het niet-gevaccineerde koppel om een mondmasker te dragen. Als het echte vrienden zijn, dan zullen ze daar geen probleem van maken. En anders moet je misschien de vriendschap is herevalueren.
 
Ik zie het probleem eigenlijk niet. Ik ga er van uit dat de risico patient wel gevaccineerd is.
Dus gaat die dan ook nooit naar de winkel, festival of andere plaats gaan waar veel mensen binnen zijn (en hopelijk binnenkort er geen covid maatregelen meer zijn) en er dus waarschijnlijk ook niet-gevaccineerden rondlopen.

Als de risico patient nog niet volledig beschermd is, kan je vragen aan het niet-gevaccineerde koppel om een mondmasker te dragen. Als het echte vrienden zijn, dan zullen ze daar geen probleem van maken. En anders moet je misschien de vriendschap is herevalueren.
en wat als die risicopatiënt niet mag gevaccineerd worden net omdat zijn medische toestand een risico is?
 
Ik zie het probleem eigenlijk niet. Ik ga er van uit dat de risico patient wel gevaccineerd is.
Dus gaat die dan ook nooit naar de winkel, festival of andere plaats gaan waar veel mensen binnen zijn (en hopelijk binnenkort er geen covid maatregelen meer zijn) en er dus waarschijnlijk ook niet-gevaccineerden rondlopen.

Als de risico patient nog niet volledig beschermd is, kan je vragen aan het niet-gevaccineerde koppel om een mondmasker te dragen. Als het echte vrienden zijn, dan zullen ze daar geen probleem van maken. En anders moet je misschien de vriendschap is herevalueren.

Wat, omdat je een zeker risico wilt vermijden, moet je ineens alle risico's vermijden? Je moét wel naar iemand die zeker weten nog niet gevaccineerd is, omdat je misschien ooit ergens nog mensen gaat tegenkomen die niet gevaccineerd zijn? Dat is toch geen logica.

Die laatste zin kun je ook omkeren: Als het echte vrienden zijn, zullen ze wel geen probleem maken van een vaccin om hun vriend die risicopatiënt is mee te beschermen. En anders moet die de vriendschap eens herevalueren.
 
en wat als die risicopatiënt niet mag gevaccineerd worden net omdat zijn medische toestand een risico is?
Daar heb ik niet meteen een antwoord op, hangt veel van af hoe die persoon er mee omgaat (helemaal afschermen of bereid een beperkt risico te nemen).

Dat zou dus ook willen zeggen dat die nooit naar optredens en andere bijeenkomsten gaat gaan waar er niet-gevaccineerden kunnen zijn, voor de rest van zijn leven...
 
Daar heb ik niet meteen een antwoord op, hangt veel van af hoe die persoon er mee omgaat (helemaal afschermen of bereid een beperkt risico te nemen).

Dat zou dus ook willen zeggen dat die nooit naar optredens en andere bijeenkomsten gaat gaan waar er niet-gevaccineerden kunnen zijn, voor de rest van zijn leven...

Hoeveel varianten hebben we al gehad in een jaar tijd?
Als virus in een deel van bevolking kan rondcirculeren ga je meer en meer varianten hebben wat uiteindelijk niet goed kan zijn.

Daarom ook de drang om heel de wereld te vaccineren.
 
Daar heb ik niet meteen een antwoord op, hangt veel van af hoe die persoon er mee omgaat (helemaal afschermen of bereid een beperkt risico te nemen).

Dat zou dus ook willen zeggen dat die nooit naar optredens en andere bijeenkomsten gaat gaan waar er niet-gevaccineerden kunnen zijn, voor de rest van zijn leven...
Net daarom wil men zoveel mogelijk mensen die geen risico lopen vaccineren zodat je net die risicopatiënten kan beschermen zodat zij ook een normaal leven kunnen leiden.
 
Daar heb ik niet meteen een antwoord op, hangt veel van af hoe die persoon er mee omgaat (helemaal afschermen of bereid een beperkt risico te nemen).

Dat zou dus ook willen zeggen dat die nooit naar optredens en andere bijeenkomsten gaat gaan waar er niet-gevaccineerden kunnen zijn, voor de rest van zijn leven...
Als het dit is of op intensieve belanden en het misschien niet overleven. Als een optreden jou dat waard is, be my guest. Maar dat vindt niet iedereen.

Ik sta ook eerder aan de kant van: Als het echte vrienden zijn, laten ze zich vaccineren omdat die ene vriend een hoog risico patient is te beschermen. En als ze het toch niet doen en er is hier een feestje en de beslissing wie komt, ligt dan bij mij, dan weet ik jammer genoeg ook wie kiezen. Iemand zijn leven is me meer waard dan iemand zijn koppigheid om zich niet te vaccineren.
 
België vs de "alle landen doen het beter" (Denemarken-Verenigd Koninkrijk-USA-Israël)

Qua aantal nieuwe gevallen:

België is middenmoter met dalende trend op vlak van aantal gevallen (net zoals Denemarken). Israël doet véél beter (quasi geen, maar zie later), USA is relatief vlak. UK stijgt sterk.

Reproductieratio:
UK sterk stijgend, ook Israël en USA stijgen. Bij Israel zit je al boven de 1, maar aantallen zijn daar beperkt. Reproductieratio van België en Denemarken zijn héél sterk dalende.

Tests:
Denemarken testte gigantisch veel (tot 8 keer zoveel als België, maar zakt nu sterk. UK teste ook veel meer dan België, USA en Israel minder (wat voor USA een probleem is, voor Israel niet).

Positiviteitsratio: stijgt nu sterk bij UK en bij USA, België daalt sterk (maar komt van veel hoger). Denemarken en Israel zitten ok.

Vaccinaties/dag: België & Denemarken zitten hoger dan USA of UK ooit zaten, enkel Israel heeft ooit beter gedaan. USA vaccineert een kwart van wat België nu presteert/dag

Vaccinaties totaal:
eerste vaccinaties: België en Denemarken hebben ongeveer dezelfde evolutie (Denemarken beetje beter in begin, maar nu België beter). USA en Israel zaten veel hoger, maar hun voorsprong van maximaal 20% (USA) en 50% (Israel) slinkt weg. België doet nu ongeveer even goed als de USA, binnen enkele weken ook beter dan Israel. UK doet wel nog een stuk beter.

volledig gevaccineerden: Hier moet België en Denemarken ook nog een stuk inhalen, USA begint te stagneren, Israel heeft de laatste anderhalve maand evenveel extra mensen kunnen laten volledig vaccineren als België op 2 dagen. Israel zit nu nog véél hoger (bijna 60%), maar zal op termijn ook fors ingehaald worden door België, Denemarken en UK, naar alle verwachtingen.


België Ivm buurlanden:

Aantal gevallen: België scoort hier enkel beter dan Nederland, veel slechter dan Duitsland en vergelijkbaar met Frankrijk.

Reproductieratio: België heeft hier de middenmoot, maar alle landen doen het goed.

Test: Luxemburg test héél goed, Frankrijk en belgië doen het ok (4 tests/1000 mensen/dag), Nederland en Duitsland doen het de helft minder.

Positiviteitsratio: België scoort redelijk: hoger dan Luxemburg, Frankrijk en wss Duitsland, lager dan Nederland

Vaccinaties/dag: België aan de top, Nederland plots sterk aan het dalen (mss onvolledige data).

Aantal gevaccineerden:
eerste dosis: ongeveer iedereen gelijke trend, België nét iets beter dan alle andere landen.
Volledige vaccinatie: Luxemburg hier aan de top, maar België nét eronder. ook hier relatief weinig verschillen tot voor kort, Nederland en Frankrijk doen het hier wel slechter.


Conclusie: België doet het ongeveer gelijkaardig als de buurlanden, soms iets beter, soms iets slechter. Ivm de landen die hier door sommigen opgehemeld werden als goed voorbeeld doen we het vaak nog slechter, maar is de kans héél groot dat we het op het einde van de rit wel eens een stuk beter zouden kunnen doen.
 
Ik ben ook niet zo'n fan van de verplichte winkelkar. Ik begrijp, en ben het er mee eens, dat ze gebruikt worden als toegangscontrole/teller.

Maar voor die 1,5 m afstand vind ik het overbodig. Op de drukste plaatsen in de winkel (vb groenten & fruit in de colruyt) zet je die kar ergens aan de kant en ga je zonder kar de zaken halen die je nodig hebt (net omdat het zo druk is dat je met kar er niet aan geraakt). Aan de kassa kan je even goed zonder kar afstand houden, net zoals je dat in andere winkels (vb bakker) ook doet.

Dus ik vind het antwoord van Be-Li helemaal niet zo dwaas ;)
Maar dat was het punt niet, je laat de vergelijking eronder dan ook opzettelijk uit de quote.

Het gaat er niet om wat iemand vindt van de regel (ik vind die ook niet doeltreffend om afstand te houden), maar wel dat je hem moet volgen als hij opgelegd wordt. En als de kassierster dan gewoon haar job doet (en niet beslist heeft om die regel in te voeren); dan vind ik dat t.o.v. die persoon een dwaas antwoord.

De regel is er. Staat het u niet aan, ga daar dan niet winkel. Maar ga niet lastig doen tegen de kassierster die niet beslist heeft over die regel maar waarschijnlijk wel de taak gekregen heeft mensen er op aan te spreken.
Dat is even dwaas als mensen die tegen de conducteur beginnen te zagen als de trein vertraging heeft :p
 
Hoeveel varianten hebben we al gehad in een jaar tijd?
Als virus in een deel van bevolking kan rondcirculeren ga je meer en meer varianten hebben wat uiteindelijk niet goed kan zijn.

Daarom ook de drang om heel de wereld te vaccineren.
Net daarom wil men zoveel mogelijk mensen die geen risico lopen vaccineren zodat je net die risicopatiënten kan beschermen zodat zij ook een normaal leven kunnen leiden.
Daar ben ik het helemaal mee eens en spreek ik ook nergens tegen. Hup vaccinatie hup :)
Maar er gaat altijd een % van de bevolking zijn die niet gevaccineerd zijn. Dus op een groot evenement gaan er altijd mensen zijn die niet gevaccineerd zijn en je dus een risico hebt.

Als het dit is of op intensieve belanden en het misschien niet overleven. Als een optreden jou dat waard is, be my guest. Maar dat vindt niet iedereen.

Ik sta ook eerder aan de kant van: Als het echte vrienden zijn, laten ze zich vaccineren omdat die ene vriend een hoog risico patient is. En als ze het toch niet doen en er is hier een feestje en de beslissing wie komt, ligt dan bij mij, dan weet ik jammer genoeg ook wie kiezen. Iemand zijn leven is me meer waard dan iemand zijn koppigheid om zich niet te vaccineren.
Het begon met een risico patient (waar ik van uitging dat die zelf gevaccineerd was)
Nu gaat het al over een hoog-risico patient die misschien gaat sterven als die naar een optreden gaat.
Zoals ik zei, weet ik niet wat ik zou doen als de risico patient zelf niet gevaccineerd is. Ik heb geen idee over hoeveel risico die loopt en het is ook moeilijk om dat voor iemand anders te beslissen.

Ik weet ook niet hoe de niet-gevacineerde vrienden in het leven staan. Zijn dat mensen die zich voor de rest wel aan alle maatregelen houden (en dus zoizo al weinig risico hebben om besmet te zijn) of gaan die ieder weekend naar een corona-party.

Mijn punt is dat je geen algemene regel kan opstellen, iederereen gaat daar anders mee om en het is aan hunzelf om te beslissen wat ze willen doen. En aan je vriendengroep om te kijken hoe ze daar mee omgaan.

Er is een groot verschil tussen enerzijds een risico patient die gevaccineerd is, maar niet wilt omgaan met andere vrienden die niet-gevaccineerd zijn, enkel omdat ze niet gevaccineerd zijn (maar zich vb. wel aan de corona maatregelen houden, mondmasker willen aandoen in zijn bijzijn, ...). Het lijkt me wat overdreven om dan binnen niet samen rond een tafel te zitten.
En anderzijds een hoog risico patient die niet gevaccineerd kan worden die niet gevaccineerde vrienden hebben die zelf veel kans lopen om besmet te zijn, waarbij ik wel begrijp dat die zegt het is hun of ik.
 
Maar dat was het punt niet, je laat de vergelijking eronder dan ook opzettelijk uit de quote.

Het gaat er niet om wat iemand vindt van de regel (ik vind die ook niet doeltreffend om afstand te houden), maar wel dat je hem moet volgen als hij opgelegd wordt. En als de kassierster dan gewoon haar job doet (en niet beslist heeft om die regel in te voeren); dan vind ik dat t.o.v. die persoon een dwaas antwoord.

De regel is er. Staat het u niet aan, ga daar dan niet winkel. Maar ga niet lastig doen tegen de kassierster die niet beslist heeft over die regel maar waarschijnlijk wel de taak gekregen heeft mensen er op aan te spreken.
Dat is even dwaas als mensen die tegen de conducteur beginnen te zagen als de trein vertraging heeft :p
Ok dan had ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat ging over dat de regel nuttig was of niet.

Ik ben het ook helemaal eens dat je niet "lastig" moet doen tegen de kassierster (of eender welk ander personeel, die mensen doen ook maar hun job). Maar je kan wel op een neutrale/positieve manier aanhalen dat die maatregel geen nut heeft. Daar vind ik niets mis mee.
 
Daar ben ik het helemaal mee eens en spreek ik ook nergens tegen. Hup vaccinatie hup :)
Maar er gaat altijd een % van de bevolking zijn die niet gevaccineerd zijn. Dus op een groot evenement gaan er altijd mensen zijn die niet gevaccineerd zijn en je dus een risico hebt.


Het begon met een risico patient (waar ik van uitging dat die zelf gevaccineerd was)
Nu gaat het al over een hoog-risico patient die misschien gaat sterven als die naar een optreden gaat.
Zoals ik zei, weet ik niet wat ik zou doen als de risico patient zelf niet gevaccineerd is. Ik heb geen idee over hoeveel risico die loopt en het is ook moeilijk om dat voor iemand anders te beslissen.

Ik weet ook niet hoe de niet-gevacineerde vrienden in het leven staan. Zijn dat mensen die zich voor de rest wel aan alle maatregelen houden (en dus zoizo al weinig risico hebben om besmet te zijn) of gaan die ieder weekend naar een corona-party.

Mijn punt is dat je geen algemene regel kan opstellen, iederereen gaat daar anders mee om en het is aan hunzelf om te beslissen wat ze willen doen. En aan je vriendengroep om te kijken hoe ze daar mee omgaan.

Er is een groot verschil tussen enerzijds een risico patient die gevaccineerd is, maar niet wilt omgaan met andere vrienden die niet-gevaccineerd zijn, enkel omdat ze niet gevaccineerd zijn (maar zich vb. wel aan de corona maatregelen houden, mondmasker willen aandoen in zijn bijzijn, ...). Het lijkt me wat overdreven om dan binnen niet samen rond een tafel te zitten.
En anderzijds een hoog risico patient die niet gevaccineerd kan worden die niet gevaccineerde vrienden hebben die zelf veel kans lopen om besmet te zijn, waarbij ik wel begrijp dat die zegt het is hun of ik.

Akkoord met dat laatste.

Sommige mensen worden er boos van als anderen niet gevaccineerd zijn, zover dat ze er zelfs geen vrienden mee willen zijn. Volgens mij is dat hetzelfde type dat geen vrienden zou kunnen zijn met iemand die op de 'verkeerde' partijen stemt.

Een beetje spijtig maar niets aan te doen. Ik heb enkele kennissen met compleet verschillende politieke opinies en onze oplossing is er gewoon niet over praten.
 
App werkt enkel op iOS momenteel.
En het werkt zoals het hoort zowaar! Import van vaccin-data werkte van de eerste keer, geen crashes,...

Sommige mensen worden er boos van als anderen niet gevaccineerd zijn, zover dat ze er zelfs geen vrienden mee willen zijn.

Goh, dat heeft ook wel wat te maken met zelfbehoud hoor. Het is niet omdat je gevaccineerd bent, dat je daarom geen coronadrager meer kunt zijn (of dat je niet ziek kunt worden, de kans is veel kleiner, maar niet nul). Een niet-gevaccineerde moet bij mij toch ook niet cosycosy komen doen, er is nog steeds een risico voor mij (en voor de mensen met wie ik wel nauw in contact moet komen als mantelzorger). Mijn schoonzus bvb weigert pertinent zich te laten vaccineren, da's haar goed recht. En het is mijn goed recht om die op afstand te houden (nu niet dat ik nog veel extra redenen nodig had om die uit mijn leven te bannen, maar 't is mooi meegenomen).
 
Laatst bewerkt:
Het begon met een risico patient (waar ik van uitging dat die zelf gevaccineerd was)
Nu gaat het al over een hoog-risico patient die misschien gaat sterven als die naar een optreden gaat.
Zoals ik zei, weet ik niet wat ik zou doen als de risico patient zelf niet gevaccineerd is. Ik heb geen idee over hoeveel risico die loopt en het is ook moeilijk om dat voor iemand anders te beslissen.

Ik weet ook niet hoe de niet-gevacineerde vrienden in het leven staan. Zijn dat mensen die zich voor de rest wel aan alle maatregelen houden (en dus zoizo al weinig risico hebben om besmet te zijn) of gaan die ieder weekend naar een corona-party.

Mijn punt is dat je geen algemene regel kan opstellen, iederereen gaat daar anders mee om en het is aan hunzelf om te beslissen wat ze willen doen. En aan je vriendengroep om te kijken hoe ze daar mee omgaan.

Er is een groot verschil tussen enerzijds een risico patient die gevaccineerd is, maar niet wilt omgaan met andere vrienden die niet-gevaccineerd zijn, enkel omdat ze niet gevaccineerd zijn (maar zich vb. wel aan de corona maatregelen houden, mondmasker willen aandoen in zijn bijzijn, ...). Het lijkt me wat overdreven om dan binnen niet samen rond een tafel te zitten.
En anderzijds een hoog risico patient die niet gevaccineerd kan worden die niet gevaccineerde vrienden hebben die zelf veel kans lopen om besmet te zijn, waarbij ik wel begrijp dat die zegt het is hun of ik.
Maar risico patiënt of hoog risico patiënt dat is imo het zelfde. Of ge zijt een risico of ge zijt het niet.
Zelfs als een risicopatiënt gevaccineerd is, dan nog heeft die de kans dat er iets gebeurt, want een vaccin biedt geen 100% veiligheid.

En zoals ik eerder aangaf, de niet gevaccineerden willen zich gedragen zoals pre-corona. dus dat is dan niet met mondmasker wanneer ze toch bij elkaar komen of zelfs met afstand.

Ik denk wanneer je zelf risico patiënt bent, dat je meestal wel denkt het is hun of mijn eigen gezondheid. En gezondheid gaat nu eenmaal voor denk ik, zeker wanneer er op dit moment geen enkele rede is waarom een gezond persoon zich niet zou laten vaccineren om andere mee te helpen beschermen.
 
Is imo redelijk simpel, waarom zou je vrienden willen zijn met mensen gegeven de keuze tussen een klein prikje voor hunzelf en mogelijk serieuze ziekte voor een van hun 'vrienden' liever dat laatste kiezen?
Akkoord, al een geluk dat ik geen marginalen binnen mijn vriendengroep heb die een vaccin zouden weigeren. Anders zou ik mijn abilities om de juiste vrienden te kiezen toch serieus in vraag hebben gesteld.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan