Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 26/11)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bah,

Het kerstfeestje met de grotere familie (40 man) is afgelast, net als ons team event op het werk.
En je moet overal binnen een ** mondmasker aan.

En dan zit volk hier te zagen dat de maatregelen te licht zijn.

Er komt zoiezo een piek aan volgens de experts. Dus een nog zwaardere lockdown is toch overroepen ? (en gelukkig is de politiek het hier over eens voor een keer).

@SomeDude. Je hebt nog dat 'max 50 personen' getal dat er nu al is (anders covid safe & mondmaskers). Dus dat zal misschien de limiet zijn voor thuis ? We zullen het ministrieel besluit moeten afwachten

Scholen toe is misschien ook beter om te garanderen dat de examens kunnen doorgaan. De besmettingen zijn daar heel hoog. En in veel scholen zitten kinderen meer in de studie dan in de klas... dan is afstandsonderwijs tijdelijk beter, niet ideaal, maar beter.

Men had ook terug alleen gaan winkelen moetwn aanraden. Kinderen zijn nu niet nodig daar, en die lopen dan rond in de winkels zonder masker, en het is nutteloos voor een kind om daar te zijn.

Op kinderen was er altijd al een uitzondering op dat alleen winkelen. Als je geen andere opvang hebt mogen die mee (logisch ook, ga je ze op straat laten ?)

Bah,

Het kerstfeestje met de grotere familie (40 man) is afgelast, net als ons team event op het werk.

Er komt zoiezo een piek aan volgens de experts. Dus een nog zwaardere lockdown is toch overroepen ? (en gelukkig is de politiek het hier over eens voor een keer)
FVDB zei net "geen nood tot paniek, enkel voorzichtigheid" 🤷‍♂️

Dit is toch echt een grap

Schrap toch alles in het sportpaleis etc, met 20000 man samenkomen mag wel maar met 10 bij iemand thuis niet (of is dat geen Privébijeenkomst???) :rofl:
Ja in het sportpaleis kan je zitten. Waar ik ging een week geleden was in de rotonde waar plaats is voor 100 tot 200 man maar waar je niet kan zitten tenzij op de trappen, en dat zou dan ook sluiten denk ik (wat idd beter is). Maar dan moet sportpaleis/lotto arena ook toe.

Dus een tent in uwen hof voor 500 man mag?
Afwachten hoe het in het KB zal worden gezet, maar onder de huidige maatregelen kan dat, mits CST én mondmasker. Ook moet het gaan om een "private bijeenkomst" in de zin van het KB, zijnde obv persoonlijke uitnodiging met een band tussen organisator en gasten. En als er bv een cateraar aan te pas komt, gelden de horecaregels.

Dus een tent in uwen hof voor 500 man mag?
Tja, dat is weer voor interpretatie vatbaar he. Privéfeesten zijn verboden maar er zijn geen restricties op vlak van mensen thuis uitnodigen. Waar valt jouw scenario onder? Daar kan weer eindeloos over gepalaverd worden. "Gezond verstand" (for what it's worth) zegt dat dat duidelijk een privéfeest is en dus verboden, maar waar trekt men de grens? Ik weet het ook niet.

Ik vermoed dat die ene terugkeerdag de deur openzet voor misbruik, terwijl een voltijdse verplichting duidelijker is. Ik vind het ook wel enigszins verrassend dat men dat niet beslist heeft.

Dat ze daar eens grondig werk van maken van wat een maatstaf is om wel of niet thuis te werken.

Ik werk voltijds op de PC, als technisch tekenaar. Ik kan en wil perfect van thuis werken. Maar omdat ik heel af en toe met een projectleider of verkoper samenzit, die nota bene 90% van de tijd inbelt via teams, moet ik naar kantoor komen. Ohja, heel af en toe is er nog eens een plotje nodig, waarschijnlijk omdat ze niet met de plooimachine kunnen werken...ofzo.

My point is: mijn bazen, typische west-vlaamse familie KMO, willen het niet geweten hebben dat er van thuis wordt gewerkt. We moeten nog alles aanbrengen wat we willen, het heeft geen zin. Ohja, zei ik al dat we met 7 in een bureau zitten van zo'n 60m²?
Grote firma's gaan zich daar sterk willen en kunnen houden. KMO's en privés glippen daar vlotjes door.

Top. Mogen hun zegje doen over de maatregelen:

- Eigenaar van de carré (Die centjes nodig heeft, maar zijn lege discotheek heeft wel nog volop verlichting aan)
- Café eigenaren in Leuven en studentjes
- CEO horeca Vlaanderen

Wat de zorg vind over de maatregelen ? Who cares! Daar gaan we geen aandacht aan besteden

Bah,

Er komt zoiezo een piek aan volgens de experts. Dus een nog zwaardere lockdown is toch overroepen ? (en gelukkig is de politiek het hier over eens voor een keer).

@SomeDude. Je hebt nog dat 'max 50 personen' getal dat er nu al is (anders covid safe & mondmaskers). Dus dat zal misschien de limiet zijn voor thuis ? We zullen het ministrieel besluit moeten afwachten

Op kinderen was er altijd al een uitzondering op dat alleen winkelen. Als je geen andere opvang hebt mogen die mee (logisch ook, ga je ze op straat laten ?)
Maar het mag dus doorgaan

20000 man in sportpaleis voor een optreden van Destadsbader, geen issue
10 supporters voor een basketbalmatch in het sportpaleis: verboden

Uw tiramisu opeten na 23u: verboden
100 pintjes bestellen op een event na 23u: doe maar!

@Spector Dergelijke maatstaf is gewoon niet werkbaar. Is het dan zoveel gevraagd aan werkgevers om daar verstandig mee om te springen? De overheid kan niet alles gaan invullen é...

Verschrikkelijk gewoon. En gaat het een beetje?

Cva, ik kan het mentaal wel aan. Was zoiezo niet zo een feester tegenwoordig met een kleine, en die maskers vallen vaak te vermijden.

Maar dat maakt het nog niet oke van de regering om ons zo te pesten gewoon omdat 'ze de baas zijn'.

Er zijn mensen die hier wel zwaar onder leiden.

Dus concerten voor 20000 man in in het Sportpaleis mogen doorgaan maar als mijn vrienden een volleybalmatch spelen in de lokale sporthal mag ik niet gaan kijken? Ze hebben precies weer goed nagedacht over de maatregelen...

Geen verplicht telewerk?
Er was sprake van dat 1 dag per week telewerk verplicht zou worden tot het volgende Overlegcomité. Als je maandag en dinsdag 2 dagen komt en het woensdag wordt afgeschaft is wat chaos.

Nu hebben ze in de persconferentie niets van gezegd, binnen enkele uren komt het persbericht met verduidelijkingen of anders het besluit zelf in Staatsblad voor concrete regels. Het zou niet de eerste keer zijn dat daar ineens een verrassing staat.

Men gaat nadenken of men een reisverbod voor vluchten van Zuid-Afrika. Nadenken ?

Op schiphol staan gewoon vliegtuigen aan de grond met passagiers er nog in
Daar kan het sneller precies

Men gaat nadenken of men een reisverbod voor vluchten van Zuid-Afrika. Nadenken ?

Op schiphol staan gewoon vliegtuigen aan de grond met passagiers er nog in
Daar kan het sneller precies
In Nederland leggen ze ook hun nationale spoorwegen stil als het begint te vriezen of sneeuwen. Lijkt me nu niet meteen een voorbeeld dat we halsoverkop moeten gaan volgen.

Dat ze daar eens grondig werk van maken van wat een maatstaf is om wel of niet thuis te werken.

Ik werk voltijds op de PC, als technisch tekenaar. Ik kan en wil perfect van thuis werken. Maar omdat ik heel af en toe met een projectleider of verkoper samenzit, die nota bene 90% van de tijd inbelt via teams, moet ik naar kantoor komen. Ohja, heel af en toe is er nog eens een plotje nodig, waarschijnlijk omdat ze niet met de plooimachine kunnen werken...ofzo.

My point is: mijn bazen, typische west-vlaamse familie KMO, willen het niet geweten hebben dat er van thuis wordt gewerkt. We moeten nog alles aanbrengen wat we willen, het heeft geen zin. Ohja, zei ik al dat we met 7 in een bureau zitten van zo'n 60m²?
Grote firma's gaan zich daar sterk willen en kunnen houden. KMO's en privés glippen daar vlotjes door.
Wat de maatstaf ook zou zijn, er zullen een hoop werkgevers wel een excuus vinden om hun mensen naar kantoor te laten komen. Het enige dat volgens mij helpt bij zo'n werkgevers? Controles en boetes, helaas.

Bah,

Is dit een grap of zo?

Tijdens kerst zitten we hier rustig met 5 een wijntje te drinken
Ineens de deurbel, staat daar ne agent
Agent: Controle! Hebben jullie hier allemaal uw mondmasker aan? :unsure: Zo niet een boete hé!
Ondertussen heeft iedereen al lang zijn mondmasker op, tot dusver de controle ..

En hoe wil je dat dan doen? Dat is voor echt elke job anders, het is gewoon onmogelijk om daar een vaste maatstaf voor in te vullen.

Dat is jouw situatie, hoe moet zo'n politicus nu gaan vaststellen wanneer jij wel of niet op je bureau moest zijn? Ik werk in finance en ik moest vorig jaar naar kantoor komen om verbinding te maken met een multibancair platform voor transacties uit te voeren. Collega van mij is data analist en hij kloeg dat hij telkens problemen heeft om thuis (met een zwakke wifi & vpn verbinding) grote hoeveelheden data te verwerken, wat op het werk zelf zonder problemen gaat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan