Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 26/11)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik vind wel dat er hier door sommige mensen wel redelijk kortzichtig wordt gedaan over hoe ziek je kan zijn van Covid. Mijn 1ste symptomen zijn ontstaan de 17/11, we zijn nu 3/12 en ik voel me evenzeer nog ellendig. Mijn smaak en geur is nog steeds niet 100% en ik heb deze ochtend 3 trays met blikjes uit de auto gehaald. Sindsdien zit ik hier achter adem te happen.

Het afdoen als een gewoon griepke? Dan slaan jullie de plank effectief wel mis. Het begint zo, maar het eindigt heel anders.
EDIT ; En het kan zeer vlug achteruit gaan. Ik kan er van meepraten, het ene moment zit ik op mijn kamer tv te kijken. 30 minuten later lig ik in de ambulance naar het ziekenhuis.
 
Laatst bewerkt:
En als het altijd over diezelfde paar verhalen gaat, waarom kan men niet die bestraffing ongedaan maken voor die situaties, omdat dit totaal onnodig is. Ik vind die boetes ook torenhoog - voor een overtreding van die aard. Maar het wordt wel gelijkgesteld als lockdownparties van 80+ mensen, want die mensen krijgen evenveel boete.

Kwam recent nog in het nieuws dat Kortrijk nu ook 250 euro boetes hanteert voor iemand die op heterdaad betrapt wordt op het stelen van een fiets (vaak ter waarde van meer dan 250 euro). Dan ben je ook helemaal wereldvreemd.

Geen zin om het nu op te zoeken, maar ik dacht toch dat er gaandeweg heus wel verschillen waren tussen lichte overtredingen of zware overtredingen. Mensen op lockdownfeestjes zijn er volgens mij alleszins niet allemaal van afgekomen met 250 euro.

En lichte overtredingen terug gaan schrappen en boetes teruggeven? Neen, dat gaan we toch maar niet doen he. What's next? Werknemers die geflitst werden aan 58/u omdat ze te laat op het werk zouden zijn hun boete ook maar terug kwijtschelden omdat het allemaal niet zo erg is en we wel begrip voor die situatie hebben?

Had men die mensen uit die verhalen per se moéten beboeten van mij? Neen, dat nu niet. Maar uiteindelijk hébben ze wel een overtreding begaan, en hebben ze nu eenmaal pech gehad dat ze te maken kregen met iemand die de letter van de wet zeer strikt naleefde.

En ook al waren het lichte overtredingen, doorgaans waren het wel overtredingen waarvan de "schuldigen" heus wel wisten dat het éigenlijk niet mocht.
 
En als het altijd over diezelfde paar verhalen gaat, waarom kan men niet die bestraffing ongedaan maken voor die situaties, omdat dit totaal onnodig is. Ik vind die boetes ook torenhoog - voor een overtreding van die aard. Maar het wordt wel gelijkgesteld als lockdownparties van 80+ mensen, want die mensen krijgen evenveel boete.

Kwam recent nog in het nieuws dat Kortrijk nu ook 250 euro boetes hanteert voor iemand die op heterdaad betrapt wordt op het stelen van een fiets (vaak ter waarde van meer dan 250 euro). Dan ben je ook helemaal wereldvreemd.

De boetes voor lockdownfeestjes zijn wel net iets hoger dan een GAS-boete van 250€.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210111_94560912

Over de hoogte van de boete kan je discusseren, maar dat ze in overtreding waren kan je niet ontkennen.
 
Ik vind wel dat er hier door sommige mensen wel redelijk kortzichtig wordt gedaan over hoe ziek je kan zijn van Covid. Mijn 1ste symptomen zijn ontstaan de 17/11, we zijn nu 3/12 en ik voel me evenzeer nog ellendig. Mijn smaak en geur is nog steeds niet 100% en ik heb deze ochtend 3 trays met blikjes uit de auto gehaald. Sindsdien zit ik hier achter adem te happen.

Het afdoen als een gewoon griepke? Dan slaan jullie de plank effectief wel mis. Het begint zo, maar het eindigt heel anders.
EDIT ; En het kan zeer vlug achteruit gaan. Ik kan er van meepraten, het ene moment zit ik op mijn kamer tv te kijken. 30 minuten later lig ik in de ambulance naar het ziekenhuis.
Zijt ge dubbel gevaccineerd?
Lijkt mij toch zeer uitzonderlijk dat een jonge mens die gevaccineerd is nog door Covid in het ziekenhuis belandt. Het kan nog altijd dan ben je een extreme pechvogel toch.
 
Het overlegcomité zit momenteel samen maar heeft iemand een idee wanneer die naar buiten gaan komen met hun verklaring? Gaat dat voor rond de middag zijn? Of vanavond pas? Of is dat giswerk?
 
Ik vind wel dat er hier door sommige mensen wel redelijk kortzichtig wordt gedaan over hoe ziek je kan zijn van Covid. Mijn 1ste symptomen zijn ontstaan de 17/11, we zijn nu 3/12 en ik voel me evenzeer nog ellendig. Mijn smaak en geur is nog steeds niet 100% en ik heb deze ochtend 3 trays met blikjes uit de auto gehaald. Sindsdien zit ik hier achter adem te happen.

Het afdoen als een gewoon griepke? Dan slaan jullie de plank effectief wel mis. Het begint zo, maar het eindigt heel anders.
EDIT ; En het kan zeer vlug achteruit gaan. Ik kan er van meepraten, het ene moment zit ik op mijn kamer tv te kijken. 30 minuten later lig ik in de ambulance naar het ziekenhuis.

No offense, maar had jij geen comorbiditeiten?
 
Loser, goed om te weten dat jij ook geen rekening houdt met de context van een situatie. Bedankt om dat uitvoerig uit te lichten, de letter v/d wet te volgen, en mijn punt te bevestigen.

Die ouderen op een bankje was een koppel, die even wilden rusten na een fysieke inspanning (wandeltocht of fietstocht, idk). De jongeren waren met 5 in openlucht. Dan denk ik niet dat een bron / broeihaard v. een besmetting is.

Als jij zegt dat mijn voorbeeld "overmacht" is, hoe kan ik dan bewijzen dat het om "overmacht" gaat. Is een lekke band krijgen met de fiets vlak voor de avondklok ingaat, ook geen situatie v. overmacht trouwens?
Bij elke regel moet jìj niet overtuigd zijn van het belang van die regel, hè. Die regel is er, en die heb je dan te volgen. Je kunt daar over discussiëren op een forum, dat doe ik ook. Maar je hebt die wel nog altijd te volgen. Of jij denkt dat dat broeihaarden zijn, maakt dan niks uit. En als jij met de fiets een platte band krijgt net voor de avondklok ingaat, heb je het te nipt berekend. Of dan pak je een taxi. Of je geeft voorbeelden van agenten die in dat geval wel een boete hebben uitgeschreven, want tot nu toe zie ik gewoon een hypothese.

Mijn reactie is ook een weerwoord op iemand die vindt dat mensen die niet vaccineren geen recht hebben op de zorg, wel vanuit het perspectief van hoe ga je bepalen of iemand anti-vaxxer is, en voor welke redenen die niet gevaccineerd is, en of je mensen die geen booster kunnen nemen, hebben genomen of nog niet hebben kunnen nemen daar ook voor in aanmerking komen.
Dat kan. Ik heb daarover mijn antwoord gegeven. Jouw reden was: Als je nog geen vaccin hebt kunnen laten zetten omdat het nog niet mag, zal de politie daar geen rekening mee houden, want in andere gevallen houden ze ook geen rekening met de context. Dat is dus onzin, en vandaar mijn reactie. Iedereen, van politie tot rechtbank, houdt rekening met de context. Maar een flauw excuus van "ik kan het nieuws allemaal niet volgen" zal maar zelden pakken.

Dat is de laksheid die je wilt voor regels die jezelf kunnen treffen, terwijl je tegelijk voorstander bent van een ongelofelijke verstrenging van zorg ontzeggen aan mensen omdat ze iets gedaan hebben wat niet eens illegaal is.
 
Het overlegcomité zit momenteel samen maar heeft iemand een idee wanneer die naar buiten gaan komen met hun verklaring? Gaat dat voor rond de middag zijn? Of vanavond pas? Of is dat giswerk?

Vorige week waren ze op tijd klaar om de persconferentie te kunnen laten samenvallen met de middagjournaals.
Ik vermoed dat het vandaag echter wel iets langer kan gaan duren aangezien er toch wat meer hete hangijzers op tafel liggen waar men het minder vlug over eens zal geraken dan de maatregelen van vorige week.
 
@Sneeuwstorm ja, en dank je, maar zo jong ben ik niet meer :D
@808 State Ja, maar bij was het probleem dat mijn saturatie in mijn bloed extreem dropte, en mijn bloedgaswaarden door het dak gingen, dus hadden volgens de dokter geen direct verband met de mijn onderliggende problemen
 
Vorige week waren ze op tijd klaar om de persconferentie te kunnen laten samenvallen met de middagjournaals.
Ik vermoed dat het vandaag echter wel iets langer kan gaan duren aangezien er toch wat meer hete hangijzers op tafel liggen waar men het minder vlug over eens zal geraken dan de maatregelen van vorige week.

Ok, bedankt voor uw antwoord! Ik heb zelf nog een aantal optredens gepland staan voor december dus ik hoop dat ze die bovengrens van 200 man indoor nog wat gaan optrekken. Maar ik vrees ervoor... En in alle eerlijkheid: ik zou het ook perfect begrijpen gelet op de huidige situatie. Maar ik laat de egoïst in mezelf gewoon even spreken/hopen.
 
Ok, bedankt voor uw antwoord! Ik heb zelf nog een aantal optredens gepland staan voor december dus ik hoop dat ze die bovengrens van 200 man indoor nog wat gaan optrekken. Maar ik vrees ervoor... En in alle eerlijkheid: ik zou het ook perfect begrijpen gelet op de huidige situatie. Maar ik laat de egoïst in mezelf gewoon even spreken/hopen.

Daar is ook niets mis mee he, er is een verschil tussen hopen dat een maatregel er niét komt, en niet aanvaarden/begrijpen dat een maatregel er wel komt. Zelf hoop ik ook dat ik afgelopen week niet voor de laatste keer komende weken/maanden een voetbalstadion langs de binnenkant heb mogen zien, maar ik heb er alle begrip voor als dat wel zo zou zijn. En zelfs de sluiting van de scholen zou ik wel begrijpen, wat niet wil zeggen dat ik blij ga zijn om twee weken extra met een kleuter in huis te zitten overdag. ;)
 
Vorige week waren ze op tijd klaar om de persconferentie te kunnen laten samenvallen met de middagjournaals.
Ik vermoed dat het vandaag echter wel iets langer kan gaan duren aangezien er toch wat meer hete hangijzers op tafel liggen waar men het minder vlug over eens zal geraken dan de maatregelen van vorige week.

Vermoed het ook
Nu loopt Vlaanderen op kop met besmettingen/ziekenhuis opnames, de Walen gaan niet te springen staan om alles te verstrengen.
 
Bij elke regel moet jìj niet overtuigd zijn van het belang van die regel, hè. Die regel is er, en die heb je dan te volgen. Je kunt daar over discussiëren op een forum, dat doe ik ook. Maar je hebt die wel nog altijd te volgen. Of jij denkt dat dat broeihaarden zijn, maakt dan niks uit. En als jij met de fiets een platte band krijgt net voor de avondklok ingaat, heb je het te nipt berekend. Of dan pak je een taxi. Of je geeft voorbeelden van agenten die in dat geval wel een boete hebben uitgeschreven, want tot nu toe zie ik gewoon een hypothese.


Dat kan. Ik heb daarover mijn antwoord gegeven. Jouw reden was: Als je nog geen vaccin hebt kunnen laten zetten omdat het nog niet mag, zal de politie daar geen rekening mee houden, want in andere gevallen houden ze ook geen rekening met de context. Dat is dus onzin, en vandaar mijn reactie. Iedereen, van politie tot rechtbank, houdt rekening met de context. Maar een flauw excuus van "ik kan het nieuws allemaal niet volgen" zal maar zelden pakken.

Dat is de laksheid die je wilt voor regels die jezelf kunnen treffen, terwijl je tegelijk voorstander bent van een ongelofelijke verstrenging van zorg ontzeggen aan mensen omdat ze iets gedaan hebben wat niet eens illegaal is.
Jij zegt zelf dat wat ik zeg volstrekt onzin is (eigen woorden), maar je toont zelf dat je niet in staat bent om rekening te houden met context v. feiten, zelfs als dat tot in het absurde gaat.

Daarvoor zijn de coronamaatregelen er nooit geweest. Als we het letterlijk volgens de wet volgen, dan was er geen enkele wettelijke basis om de maatregelen te volgen. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/31/vonnis-coronamaatregelen/ Maar als het daarop aankomt, dan moeten we maar een loopje van de wet volgen, en hierin zal de context dan wel correct zijn.

Net zoals de agenten die niet mogen controleren op overtredingen op CST, omdat dat niet in hun bevoegdheid valt. Is dat ook geen rekening houden met de context? Dat is niet hetzelfde als een rood licht overtreden. Het gaat ook al om noodmaatregelen. En het is niet dat je als je met 5 mensen een broodje eet plots uw leven in gevaar brengt, in dezelfde manier als een rood licht oversteken met de auto (waar je wel kan denken dat je niemand ziet, maar blijkbaar u wel iemand gezien heeft, dus dan is het niet veilig, en je nooit 100% zeker kan zijn).

Jij hebt het over wetten volgen, en dat de context niet van belang is. Maar de wet is niet altijd correct. En als jij dan zegt: maar het is en blijven wetten. Dan kan ik perfect voorbeelden gaan, waar je wel in verzet moet treden en de wetten moet negeren of bestrijden. Genoeg misdaadbeleiden zoals nazi's/rode khmer/stalin's rusland waar je niet de letter van de wet moest volgen (of ik toch niet, hoewel je ook niet als een blinde kieken zonder kop in het verzet moest gaan, maar strategisch hun moest bestrijden). Natuurlijk is het niet hetzelfde, maar de letter van de wet is niet heilig. Dat is de bijbel niet. En dat is het wetboek (dat dateert v. Napoleon) ook niet.
 
Jij zegt zelf dat wat ik zeg volstrekt onzin is (eigen woorden), maar je toont zelf dat je niet in staat bent om rekening te houden met context v. feiten, zelfs als dat tot in het absurde gaat.
Heel simpel: Je vergelijkt twee andere dingen.
Bij het ene vraag je dat ze kijken naar context rond de zinnigheid en logica van de regel, en een menselijke toepassing.
Bij het andere vraag je of ze kijken naar overmacht omdat je op geen enkele manier in de mogelijkheid bent om gevaccineerd te worden.

Jij stelt die gelijk aan elkaar en zegt dat doordat ze A niet doen, ze B ook wel niet zullen doen, en dat is je hoofdargument tegen het inroepen van die verstrenging ivm zorg aan niet-gevaccineerden. Maar A (mildheid) staat niet op dezelfde hoogte als B (overmacht), dus is het geen argument.

Jij deed alsof je niet om mildheid vroeg bij die andere coronamaatregelen, maar om een correcte toepassing waarbij rekening werd gehouden bij oa overmacht.
 
Zeggen dat de vaccins gewoonweg geen bescherming bieden is feitelijk onjuist.
Vandaag op deredactie.be: grote uitbraak in Noorwegen met omikron-variant. Groot drama, wat we vreesden is uitgekomen, bla bla. En dan: "Voorlopig lijken de symptomen wel mee te vallen: het zou gaan om verkoudheidsklachten en lichte koorts." Grote storm in een glas water? Who cares dat een virus extreem besmettelijk is als de klachten (bij standaardvaccinatie) leiden tot een verkoudheid.
Inderdaad

"Wat we vreesden is uitgekomen", zei de Noorse minister van gezondheid Ingvild Kjerkol, "We hebben een grote uitbraak met de omikronvariant." Voorlopig lijken de symptomen wel mee te vallen: het zou gaan om verkoudheidsklachten en lichte koorts.

Dubbel gevaccineerd​

Volgens de overheid was iedereen dubbel gevaccineerd. "Dat toont aan dat deze nieuwe variant bijzonder besmettelijk is, en dat de huidige vaccins onvoldoende bescherming bieden tegen besmetting.", zei minister Kjerkol. De Noorse regering denkt nu na over strengere coronamaatregelen.

Dubbele vaccinatie biedt zelfs geen bescherming tegen besmetting met Delta, dus wat hadden ze dan verwacht van Omikron?
Als zou blijken dat Omikron effectief zeer milde symptomen geeft bij gevaccineerden (wat Delta trouwens ook al doet) dan zou Omikron wel eens de verlosser kunnen zijn. Zijn er al gegevens over wat Omikron doet met niet-gevaccineerden?
 
Vandaag op deredactie.be: grote uitbraak in Noorwegen met omikron-variant. Groot drama, wat we vreesden is uitgekomen, bla bla. En dan: "Voorlopig lijken de symptomen wel mee te vallen: het zou gaan om verkoudheidsklachten en lichte koorts." Grote storm in een glas water? Who cares dat een virus extreem besmettelijk is als de klachten (bij standaardvaccinatie) leiden tot een verkoudheid.
Om de reden van altijd: Extreem besmettelijk, dus makkelijk door te geven.
We zitten nu al in de situatie waarin we zitten door een minder besmettelijke versie. Wat geeft dat dan met een nog besmettelijkere? De klachten vallen (voorlopig!) mee bij dubbel gevaccineerden, maar er zijn genoeg mensen die dat niet zijn, of nog onvoldoende beschermd zijn, of niet dubbel gevaccineerd kunnen worden. En dan is er nog altijd het percentage van mensen waarbij de symptomen niet meevallen, ondanks dubbele vaccinatie. Dat is dus voorlopig nog een beetje koffiedik kijken, blijkbaar.

Als zou blijken dat Omikron effectief zeer milde symptomen geeft bij gevaccineerden (wat Delta trouwens ook al doet) dan zou Omikron wel eens de verlosser kunnen zijn. Zijn er al gegevens over wat Omikron doet met niet-gevaccineerden?
Maar met jouw logica zou er nu toch niemand op IC mogen liggen en zou er helemaal geen probleem moeten zijn? Als Omikron zeer milde symptomen heeft bij gevaccineerden, is het de verlosser. En volgens jou heeft Delta dat ook al. Dus is Delta de verlosser?
 
Heel simpel: Je vergelijkt twee andere dingen.
Bij het ene vraag je dat ze kijken naar context rond de zinnigheid en logica van de regel, en een menselijke toepassing.
Bij het andere vraag je of ze kijken naar overmacht omdat je op geen enkele manier in de mogelijkheid bent om gevaccineerd te worden.

Jij stelt die gelijk aan elkaar en zegt dat doordat ze A niet doen, ze B ook wel niet zullen doen, en dat is je hoofdargument tegen het inroepen van die verstrenging ivm zorg aan niet-gevaccineerden. Maar A (mildheid) staat niet op dezelfde hoogte als B (overmacht), dus is het geen argument.

Jij deed alsof je niet om mildheid vroeg bij die andere coronamaatregelen, maar om een correcte toepassing waarbij rekening werd gehouden bij oa overmacht.
Met alle respect, maar jij stelt het heel simpel, en ik wou dat het zo was, maar ik heb niet het idee dat het zo is.

Rekening houden met context van situatie is rekening houden met overmacht. Misschien dat overmacht een iets groter iets inhoudt dan context van de situatie, maar kan jij het verschil definiëren tussen context en overmacht, en hoe dat zou moeten toegepast worden. Hetgeen wat tot deze discussie leidde is dat ik niet het vertrouwen heb dat mensen of de overheid of wie ook verantwoordelijk kan inzien wat overmacht is (of de context v/d situatie), deels door de grote hoeveelheid absurde situaties die we al gehad hebben de laatste twee jaar.
 
Inderdaad



Dubbele vaccinatie biedt zelfs geen bescherming tegen besmetting met Delta, dus wat hadden ze dan verwacht van Omikron?
Als zou blijken dat Omikron effectief zeer milde symptomen geeft bij gevaccineerden (wat Delta trouwens ook al doet) dan zou Omikron wel eens de verlosser kunnen zijn. Zijn er al gegevens over wat Omikron doet met niet-gevaccineerden?
Personeelsfeest ... als we daar nu vanuitgaan dat daar vooral mensen tussen 25 en 60 aanwezig zijn die relatief gezond zijn, zullen de symptomen wel meevallen. Dat zijn doorgaans toch niet de mensen die op IC belanden? Laat die Omikronvariant los in een rusthuis en dan zal je een ander effect krijgen.

Dat die Omikron ingedijkt moet worden lijkt me logisch: eerst in kaart brengen vooraleer je definitief kan stellen dat het "goed meevalt".
 
Ik vind wel dat er hier door sommige mensen wel redelijk kortzichtig wordt gedaan over hoe ziek je kan zijn van Covid. Mijn 1ste symptomen zijn ontstaan de 17/11, we zijn nu 3/12 en ik voel me evenzeer nog ellendig. Mijn smaak en geur is nog steeds niet 100% en ik heb deze ochtend 3 trays met blikjes uit de auto gehaald. Sindsdien zit ik hier achter adem te happen.

Het afdoen als een gewoon griepke? Dan slaan jullie de plank effectief wel mis. Het begint zo, maar het eindigt heel anders.
EDIT ; En het kan zeer vlug achteruit gaan. Ik kan er van meepraten, het ene moment zit ik op mijn kamer tv te kijken. 30 minuten later lig ik in de ambulance naar het ziekenhuis.

Persoonlijke ervaring zeker ?

Ik heb het onlangs te pakken gekregen en was 1 dag echt ziek (in de zin van dat thuiswerk moeilijk ging), daarna al snel beter.

Niet echt iets dat persoonlijk zware maatregelen waard is om het niet te krijgen (na vaccinatie).

Zeker nu, want ik ben even echt immuun denk ik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan