Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 26/11)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb de indruk dat het "stevige pakket" dat Vandenbroucke gisteren beoogde in de Kamer verwatert richting een mager beestje rond voetbalstadions en Sportpaleis en kleine binnenactiviteiten. Iedereen heeft veto's rond de andere voorstellen.

Ik zie wel iets gebeuren rond scholen maar dan eerder rond quarantaineregels of een poging doen om uit te bollen de week voor de kerstvakantie (maar als het gezamenlijke opvang is heeft dat virologisch weinig zin).
Maar komt dat nog vandaag want ik heb voor vanavond tickets in het sportpaleis...
 
Maar komt dat nog vandaag want ik heb voor vanavond tickets in het sportpaleis...
In principe gaan de regels pas in na publicatie van het KB in het Staatsblad, dat gebeurde de vorige keren erg laat en regels gingen dan pas in op zaterdagmorgen.

Dus deze avond kan je in principe naar het Sportpaleis. Nu is dat zo visibel en Jambon in paniek dat die dat mss proberen te blokkeren. Ze hebben blijkbaar iets tegen die grote Studio 100 rewind party. Maar realistisch gezien is er morgenvroeg eerder publiek ongenoegen dat dat nog mocht doorgaan en zaterdag moet alles ineens stilgelegd worden.

Het draagt bij aan de chaotische week waarin iedereen maar iets in de media opwerpt.
 
In dit soort discussies heb ik geen zin meer.

Loser said:
Maar met jouw logica zou er nu toch niemand op IC mogen liggen en zou er helemaal geen probleem moeten zijn?

Waarom reageer jij dan daarmee? Echt man ik ben die discussies met jou zo beu hé.
Dat is toch precies hetzelfde als wat ik daarna zeg? Ik snap niet hoe je erbij komt dat Omikron de redder gaat zijn, omdat die hetzelfde zou doen als wat Delta al doet, volgens je eigen woorden. Dan mag ik toch verduidelijking vragen?
 
Dit gaat weer één groot zwaktebod worden; voel je aan alles. De 'maatregelen' op vlak van onderwijs gaan een typisch Belgisch compromis worden dat in de praktijk 0 verschil gaat maken. Enfin, hopelijk krijg ik alsnog ongelijk.
 
Ik denk dat dit het Overlegcomité gaat zijn dat gaat bevestigen dat er nood is aan een nieuwe wind. In elk segment van de corona-aanstuurders.
 
De besmettelijksgraad is het flinkst gezeten, maar het ziektebeeld is ook ernstiger. Dat zie je aan de cijfers als je die extrapoleert uit grotere populaties niet-gevaccineerden) met evenveel besmetten tegenover vorige golven, tenzij de methode v. tellen plots veranderd is in verschillende landen tegelijkertijd.
Hou je bij die extrapolatie wel voldoende rekening met de gebrekkige gezondheidszorg van de landen waarin grotere populaties niet-gevaccineerden voornamelijk aanwezig zijn? Ik denk niet dat je dat zomaar op een hoop kan gooien.
 
een beetje zoals die videoclip van DJ Shadow-Nobody speak, allez zo stel ik het me graag voor :)
Hahahahahaha.ik moest het opzoeken, maar geniaal wel.

Op VRT:
Het lijkt er ook op dat de piek van besmettingen tijdens deze vierde golf achter ons ligt. Op maandag 22 november hadden we 25.574 besmettingen op één dag, een dagcijfer dat sindsdien niet meer gehaald is.

@JanusDR ben je al gecontacteerd om plaats te nemen in de GEMS?
 
Zouden ze het straks, tijdens hun wekelijkse preek naar de zondige bevolking, ook eens hebben over hun eigen initiatieven om het virus de kop in te drukken?
Zoals de boostercampagne die blijkbaar nog altijd niet urgent lijkt te zijn?
Op wat baseer je je voor dat laatste?

Dit is het 7D-rolling cijfer van het aantal geplaatste vaccinaties, per type (de knik in de laatste dagen is puur wegens recente, maar onvolledige cijfers, niet wegens minder vaccinaties op zich).

upfbD8p.png
 
Op wat baseer je je voor dat laatste?

Dit is het 7D-rolling cijfer van het aantal geplaatste vaccinaties, per type (de knik in de laatste dagen is puur wegens recente, maar onvolledige cijfers, niet wegens minder vaccinaties op zich).

upfbD8p.png
Omdat ze nog altijd een goeie 2 miljoen vaccins achterlopen?
Maar ik ben blij dat de paarse lijn exponentieel lijkt te stijgen.
 
Omdat ze nog altijd een goeie 2 miljoen vaccins achterlopen?
Maar ik ben blij dat de paarse lijn exponentieel lijkt te stijgen.
De GEMS schrijven in hun rapport deze week dan nog dat de prioriteit nu moet liggen bij de vaccinaties van 5-11.
Ik zou dat behoorlijk raar vinden, ik zou vooral de prioriteit bij de boosters leggen. Zorg dat je daar bijbeent en kijk of die periodes niet korter kunnen zoals in heel wat andere landen. Dat maakt een direct (enfin 1 week vertraging) verschil op de ziekenhuisbezetting. Bovendien hebben wellicht al meer dan 50% van de groep van 5-11 de afgelopen maanden covid gehad.
En ja dat zijn andere vaccins, maar dat maakt weinig uit: vooral handen om die vaccins te zetten zijn een beperkende factor.

Ik was de eerste om mij te laten vaccineren zodra het kon en wilde mij zelfs opgeven om het vaccin te testen, maar ik twijfel over mijn dochter. Het is (vooralsnog) maar beperkt houdbaar in de tijd, het beperkt na een tijd helemaal geen transmissie meer en kinderen worden amper ziek van covid. Ik zie de meerwaarde voor hen dus nog niet echt.
 
Laatst bewerkt:
Eerste maatregelen zijn dus:
* niks in horeca, en niks qua bubbels, indoor sporten blijft toegelaten
* evenementen tot 200 man toegelaten

Vooral gebikkel rond onderwijs nog, men gaat richting een sluiting vanaf ofwel 15 december ofwel 18 december (dus weekje of 10 dagen langer vakantie). En eventueel mondmaskers vanaf 6.

Emmanuel André (viroloog die in het begin nog persconferenties deed voor Sciensano) vindt scholensluiting niet proportioneel, ook PS staat samen met NVA op de rem. Maar het zal er wel van komen. Hopelijk geen effecten zoals bij de Paas-afkoelweek toen dat de week erna leidde tot een stijging van besmettingen bij de 60-plussers. Soms kunnen maatregelen schadelijker zijn dan niets doen.
 
Als de scholen vanaf maandag dicht zijn hebben die wel snel uitsluitsel nodig, want veel tijd gaat er niet zijn om die kinderen nog pakketten mee te geven zodat ze toch iets kunnen doen. Voor kinderen die zwakker staan is die noodzakelijke sluiting een serieuze rem op hun ontwikkeling en dat krijg je niet zomaar rechtgetrokken door na de kerstperiode terug les te geven. Afstandsonderwijs is mogelijk voor secundair, maar lager onderwijs is toch een pak moeilijker. Zéker voor jonge kinderen of kinderen met een moeilijke thuissituatie (weinig privacy, geen toegang tot laptop ...).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan