Constant piekeren: oplossing?

Momenteel op reis en hier yoga ontdekt, ik doe het hier iedere morgen in groep… heerlijk!

Via Google wat zitten zoeken maar blijkbaar doen ze dit echt weinig met groepslessen bv, hier corrigeert de yoga instructeur ons alle dagen, ik vrees dat ik dit thuis gewoon slecht zal doen als ik YouTube probeer na te doen

Zelfde met Mindfullness trainingen, ik vind er echt weinig in onze regio

Deze topic nog eens doorgescrolld.

Bij mij is om 04.00-05.00 wakker worden de indicator dat het (te) stressvol is het op werk. Zeker als het in het weekend ook nog zo is. De nachten kunnen lang en eenzaam zijn als je gestresst bent.

Met de jaren heb ik er wel al zaken op gevonden. 1) Spreek erover met je manager (ooit een mgr gehad die zei 'als je 2 nachten na elkaar niet slaapt door het werk, wil ik het weten' -- dergelijke mgrs zijn dun gezaaid) 2) spreek erover met een collega (meestal kunnen die wel context geven of gedeelde smart is halve smart) 3) Neem een stapje terug en denk na over 'what's the worst that could happen'.

In geval van niet-succesvol. Ga in de kamer van de kinderen zitten en koekeloer beetje naar je schattige kinderen die slapen.

Ik ben jaren terug (2016-2017) naar psycholoog (2 verschillende) geweest ook omdat ik veel piekerde. Beiden stelden voor om een piekerdagboek bij te houden om de gedachten neer te schrijven en ze opzij te kunnen leggen. Dat heeft toen een beetje geholpen, maar grootste hulp zijn partner geweest die zaken kon relativeren en kinderen krijgen heeft me zelf geleerd om te relativeren.

Dale Carnegie - How To Stop Worrying and Start Living (https://www.amazon.com/How-Stop-Worrying-Start-Living/dp/8197205051)

Geschreven in 1948 en een klassieker om piekeren/zorgen maken te stoppen.
Ik heb die boek al verschillende keren gelezen doorheen de jaren (het zijn een reeks hoofdstukken die je afzonderlijk kan toepassen). Allemaal eenvoudig bruikbare technieken die redelijk snel helpen.
Ik heb die gelezen tijdens een mentaal mindere periode en moet zeggen dat dit gewoon een goed boek is waar iedereen iets kan aan hebben.

Staat gewoon vol levenswijsheid en 'gezond verstand' waar je mogelijks door je eigen situatie niet (meer) aan denkt.

Het is natuurlijk wel nogal simplistisch geschreven maar daardoor ook heel toegankelijk voor iedereen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan