Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Ik vraag mij af of vervolging al aan de orde gaat zijn. De advocaat stelt dat hun aanwezigheid in Gaza op zich wijst op betrokkenheid bij oorlogsmisdaden en genocide. Maar ik weet niet of de procureur dat ook zo gaat interpreteren. Ik vermoed dat het eerder bij ondervraging gaat blijven.
Natuurlijk gaat er niets gebeuren. Israël (IDF) en de mantel der liefde… Name a more iconic duo.

Ik zie dat je je originele post al hebt gewijzigd, maar ik zal er toch op antwoorden:

“Scorched earth heeft militair nut” is wel een héél makkelijke escape, niet? Alles kan je achteraf als militair nuttig framen. Dat betekent nog niet dat het automatisch legaal is.

Natuurlijk gaat er niets gebeuren. Israël (IDF) en de mantel der liefde… Name a more iconic duo.

Ik zie dat je je originele post al hebt gewijzigd, maar ik zal er toch op antwoorden:

“Scorched earth heeft militair nut” is wel een héél makkelijke escape, niet? Alles kan je achteraf als militair nuttig framen. Dat betekent nog niet dat het automatisch legaal is.
Wel, ik vond mijn originele post wat pedantisch, maar mensen gooien nogal snel met termen als illegaal en legaal als het over oorlogsrecht gaat. Zoals ik ook zei, Israël staat er om bekend om binnen een wettelijk kader te opereren maar er wel los over te gaan. Wat het illegaal zou maken maar dat is veel moeilijker te bewijzen.

Laatst bewerkt:

In Israel mogen IDF soldaten blijkaar Palestijnse gijzelaars verkrachten. Zelfs wanneer het op video staat, wordt daar dus geen gevolg aan gegeven.
Nee hoor. Internationaal (humanitair) recht geldt in Israël blijkbaar niet! Nothing to see here. Move along.

Nee hoor. Internationaal (humanitair) recht geldt in Israël blijkbaar niet! Nothing to see here. Move along.

Google ook eens naar "Dr. Adnan Al-Bursh" en wat daarmee gebeurd is.

Dr. Adnan Al-Bursh was een bekende Palestijnse orthopedisch chirurg en hoofd van de afdeling orthopedie in het Al-Shifa ziekenhuis in Gaza. Toen de oorlog uitbrak weigerde hij te vluchten en bleef hij patiënten behandelen, ziekenhuis na ziekenhuis, terwijl die één voor één werden gebombardeerd of belegerd.
In december 2023 werd hij gearresteerd bij het Al-Awda ziekenhuis. Israëlische soldaten omsingelden het ziekenhuis en dreigden het te vernietigen als alle mannen tussen 14 en 65 jaar niet naar buiten kwamen. Al-Bursh gehoorzaamde en werd direct meegenomen.
Hij werd zonder aanklacht vastgehouden, eerst in het beruchte Sde Teiman detentiekamp, daarna overgebracht naar de Ofer gevangenis op de Westelijke Jordaanoever. Op 19 april 2024 overleed hij daar, vier maanden na zijn arrestatie.
Getuigenissen van medegevangenen, vastgelegd in officiële deposities bij de Israëlische mensenrechtenorganisatie HaMoked, beschrijven hoe hij in erbarmelijke staat aankwam in Ofer: zichtbaar mishandeld, met verwondingen over zijn hele lichaam, en naakt van de taille naar beneden. Bewakers gooiden hem midden op de binnenplaats en lieten hem daar liggen. Hij kon niet opstaan. Minuten nadat een medegevangene hem hielp, was hij dood.
De VN-rapporteur voor mensenrechten noemde hem "waarschijnlijk doodverkracht" een conclusie gebaseerd op de aard van zijn verwondingen en het gedocumenteerde patroon van seksueel geweld in dezelfde gevangenis. Bewezen is het niet, omdat Israël zijn lichaam tot op heden niet heeft vrijgegeven en een onafhankelijk onderzoek heeft geblokkeerd.
Dr. Al-Bursh werd nooit van enig misdrijf beschuldigd. Hij behandelde gewonden. Zijn lichaam is nog steeds niet teruggegeven aan zijn familie.

Nu de aandacht op Iran ligt, gaat Israël extra hard tekeer in Libanon.

Gaza all over again.
En wanneer die bewoners naar de aangeduide locatie vluchten, dan zijn ze een nog makkelijker doelwit.
Net zoals de aanval op het strand gisteren.

De zieken van geest zijn momenteel heer en meester op het slagveld(en).
Het internationaal recht en andere afspraken stellen niets meer voor.
Een gitzwarte pagina in de geschiedenis.

In Israel mogen IDF soldaten blijkaar Palestijnse gijzelaars verkrachten. Zelfs wanneer het op video staat, wordt daar dus geen gevolg aan gegeven.
Een paar minuten googlen geeft je toegang tot het beeldmateriaal waaruit niet af te leiden valt dat een verkrachting plaats vond. Dat was één van de redenen die men aanhaalde om het onderzoek te seponeren.

Het is een redelijk eenvoudige oefening om zaken te verifiëren, dus waarom dat af en toe niet eens doen?

Laatst bewerkt:
Een paar minuten googlen geeft je toegang tot het beeldmateriaal waaruit niet af te leiden valt dat een verkrachting plaats vond. Dat was één van de redenen die men aanhaalde om het onderzoek te seponeren.

Het is een redelijk eenvoudige oefening om zaken te verifiëren, dus waarom dat af en toe niet eens doen?

Wat gebeurt er dan daar? Ze spelen daar vier op een rij? Ik vraag me echt af hoe de gedachtengang bij een "alles wat Israël doet, inclusief genocide verdedig ik" persoon werkt. Laat me het even reconstrueren:

Daar zijn mijn dappere IDF-soldaten die een gijzelaar... euhm een terrorist, uiteraard (want elke Palestijn die gevangen is, is een terrorist) naar een hoek brengen. Ze vormen een muur met schilden zodat niemand kan zien wat er een kwartier lang gebeurt. Puur uit bescheidenheid, waarschijnlijk.
Er is geen penetratie zichtbaar op de beelden. Zaak gesloten. Mystery solved.
Dat de hoogste militaire advocaat van het Israëlische leger zelf de video lekte , specifiek om aan te tonen dat de verkrachting wél had plaatsgevonden, laten we even terzijde. Onbelangrijk detail.
Maar wat zegt het Israëlische leger in zijn eigen tenlastelegging, na het verhoren van meer dan 100 getuigen?
— Penetratie met een scherp voorwerp bij het rectum
— Gebroken ribben, geperforeerde long, interne scheur
— Opname in een civiel ziekenhuis in levensbedreigende toestand
— Een behandelend arts was zo geschokt dat hij dacht dat een rivaliserende gewapende groep de man had aangevallen
— Colostomie-operatie. Meerdere bloedtransfusies.

De zaak kwam trouwens alleen aan het licht omdat de verwondingen zo ernstig waren dat het slachtoffer naar een openbaar ziekenhuis moest. Hoeveel gelijkaardige gevallen zijn er nooit bekend geworden?

Maar goed. Er zijn ook nog:
— De Israëlische mensenrechtenorganisatie B'Tselem, die na 55 getuigenissen concludeerde dat Sde Teiman "slechts het topje van de ijsberg" is en het systeem "Welcome to Hell" noemde.
— De VN-Secretaris-Generaal die Israël formeel op de zwarte lijst voor seksueel geweld dreigde te plaatsen.
— Een VN-rapport dat concludeerde dat het misbruik plaatsvond onder expliciete orders of aanmoediging van het hoogste militaire en politieke leiderschap
— Israëlische rechtsorganisatie Yesh Din, die vaststelde dat 93,6% van de onderzoeken naar misdrijven van Israëliërs tegen Palestijnen eindigt zonder aanklacht en dat omschrijft als bewust beleid.

Maar dat zijn allemaal Palestijnen en hun sympathisanten die liegen, neem ik aan. En B'Tselem, de VN, en een deel van het Israëlische leger zijn Hamas natuurlijk.

Netanyahu noemde de vervolging van deze soldaten een "blood libel". Hij prees de seponering deze week als overwinning. Eén van de beschuldigden verscheen op Israëlische televisie en noemde zichzelf een held. Regeringsministers noemden hen "onze beste helden" en "heroïsche strijders".
Maar inderdaad. Een paar minuten googlen.

Laatst bewerkt:
Ik ga even in deze thread verder, omdat we een beetje aan het afwijken zijn van Iran.
@Smodge

Ik ga akkoord dat Westerse leiders Israël vaak een hand boven het hoofd lijken te houden. En vaak beroepen ze zich op kromme redeneringen, een soort dubbele standaard. Maar ik vind niet dat je mij daar van kan verwijten. Als ik zeg dat Israël moreel gerechtvaardigd is om bepaalde internationale rechtsregels te negeren, dan geldt dat ook voor elke andere staat of volk in een vergelijkbare positie.
Dit ondermijnt letterlijk hele hele concept van internationele recht. Als het principe wordt: Ik mag de regels negeren wanneer ik mij bedreigd voel, dan geldt dat evengoed voor Rusland in Oekraïne, Turkijke in Syrie, China en Taiwan of hell zelfs Iran tegenover Israël. Je verdedigt regels maar alleen zolang ze niet in de weg staan van een staat (kuch Israël) die jij wil verdedigen.
Het stoort me dat je ‘existentiële crisis’ louter afdoet als een excuus. Zelfs als we er van uit gaan dat Israël een schurkenstaat is omringd door schurkenstaten. Dan nog moeten we toch erkennen dat Israël zich in een unieke positie bevindt? Je zegt ze hebben vrede met Jordanië en Egypte. Dat klopt ja, na drie oorlogen te winnen. Drie oorlogen konden Egypte en Jordanië veroorloven om te verliezen. Als Israël één van die oorlogen had verloren, dan had dat hun einde betekent. Heel wat Israëli redeneren vanuit de overtuiging dat hun bestaan permanent onzeker is. Nu kan je argumenteren dat ze hier te ver in gaan en dat men het vaak gebruikt als excuus. Maar de geschiedenis spreekt tegen dat het louter een excuus is.
Oh please, stop me die overdrijvingen te gebruiken zoals "uniek". Wederom Taiwan tegenover China, ZK tegenover NK. Oekraïne tegenover Rusland. Geen enkel van die landen krijgen een moreel vrijgeleide om opnieuw, internationeel recht te negeren. "Uniek" zijn is geen argument en je probeert gewoon een uitzondering te maken voor iets dat totaal géén uitzondering is.

Israël heeft altijd de VS aan zijn zijde gehad lol. Dus eventjes claimen dat het ooit "het einde" zou zijn voor Israël is sterk sterk overdreven en zelfs een gekke interpreatie. Zelfs AL is hun "bestaan onzeker", maakt dat hun acties belange niet gerechtvaardigd.
Nu ik betwijfel of deze laatste aanval op Iran het gehoopte succes gaat hebben. Ik denk dat het wel eens de regio kan doen overtuigen om meer aan één zeil te trekken tegen Israël. Maar ik begrijp waarom Israël zo ver gaat. Jullie zien enkel een koloniale Zionistische karikatuur die heel weinig te vertellen heeft over hun werkelijke beweegredenen.
Dit is dan nog het meest schandalige van heel je betoog imo. Weer naar dat "Zionisme" gaan kruipen en toch eens ff hinten. Als we het terug over het Zionisme willen hebben, dat kan. Daar heb ik het hier al heel uitgebreid over gehad hoe dat niet zomaar iets is waarbij ze "een plekje wouden voor hun eigen". Alsof elke kritiek op Zionisme automatisch neerkomt op een simplistische karikatuur.

En werkelijke beweegredenen? Biggest lol of them all. Het lijkt weeral bijna, maar écht bijna, alsof je het Zionisme enkel wil gelijkstellen aan "veiligheid" of "overleving" en niet "kolonialisme".

Er is geen penetratie zichtbaar op de beelden.

Correct.

Ze vormen een muur met schilden zodat niemand kan zien wat er een kwartier lang gebeurt. Puur uit bescheidenheid, waarschijnlijk.
Force 100 is een eenheid getraind in 'prison crowd control'. Er is geen andere reden die je kan bedenken waarom men gebruik zou maken van een schildbarrière?

Dat de hoogste militaire advocaat van het Israëlische leger zelf de video lekte , specifiek om aan te tonen dat de verkrachting wél had plaatsgevonden, laten we even terzijde. Onbelangrijk detail.

In haar ontslagbrief schreef ze dat ze de verspreiding van het materiaal toestond "in an attempt to counter false propaganda against the army's law enforcement authorities".

bron: BBC

Maar wat zegt het Israëlische leger in zijn eigen tenlastelegging, na het verhoren van meer dan 100 getuigen?

De tenlastelegging beschuldigt de soldaten van het veroorzaken van verwondingen, niet van seksuele misdaden.

Je deelt de meest lasterlijke aantijgingen ten aanzien van het IDF als ware het onweerlegbare feiten, maar als iemand je daar op wijst verdraai je feiten en 'backtrack' je naar een algemene veroordeling van Israëlische praktijken.

Ten slotte noem je mij zonder schroom iemand die een genocide verdedigt. Ik ben gewoon iemand die - in tegenstelling to sommigen hier klaarblijkelijk - in staat is om door jouw nonsens heen te kijken.

Laatst bewerkt:
Dit ondermijnt letterlijk hele hele concept van internationele recht.
Ik snap niet wat je meer van mij verwacht. Misschien heb je gelijk dat dit een aanval is op internationaal recht, maar dit is mijn positie.

Als het principe wordt: Ik mag de regels negeren wanneer ik mij bedreigd voel, dan geldt dat evengoed voor Rusland in Oekraïne, Turkijke in Syrie, China en Taiwan of hell zelfs Iran tegenover Israël. Je verdedigt regels maar alleen zolang ze niet in de weg staan van een staat (kuch Israël) die jij wil verdedigen.

Het is niet ondenkbaar dat ik een aanval van Taiwan op China zou verdedigen, een preventieve aanval van Zuid Korea op Noord Korea en in 'hindsight' zou ik een preventieve aanval van Oekraine op Rusland verdedigen.

En in het geval van Israël gaat het vaak niet enkel om een existentiële dreiging ten aanzien van een staat maar om hun voortbestaan als volk.

hell zelfs Iran tegenover Israël.
Ik denk van al je voorbeelden dat dit nog de meest realistische is. Maar Iran's regime wordt bedreigd, niet hun ganse bestaan.

Israël heeft altijd de VS aan zijn zijde gehad lol.
Dat is nu al even het geval, maar lang niet altijd. In een vroeger stadium hing Israël's overleving eerder af van de Sovjet Unie. Bondgenoten komen en gaan, en als puntje bij paaltje komt hebben ze hun eigen belangen. Dat weten ze daar goed genoeg.

En werkelijke beweegredenen? Biggest lol of them all. Het lijkt weeral bijna, maar écht bijna, alsof je het Zionisme enkel wil gelijkstellen aan "veiligheid" of "overleving" en niet "kolonialisme".

Misschien geloof ik dat ook? Het lijkt effectief alsof het voor jou moeilijk is om mij niet te associëren met bepaalde groepen die Israël verdedigen die volgens jou dubbele standaarden hanteren. Ik ga niet zeggen dat ik nooit eens weeg met twee maten en gewichten, maar ik denk dat we gewoon fundamenteel van mening verschillen.

Laatst bewerkt:
Het is niet ondenkbaar dat ik een aanval van Taiwan op China zou verdedigen, een preventieve aanval van Zuid Korea op Noord Korea en in 'hindsight' zou ik een preventieve aanval van Oekraine op Rusland verdedigen.

En in het geval van Israël gaat het vaak niet enkel om een existentiële dreiging ten aanzien van een staat maar om hun voortbestaan als volk.
Trek je die logica dan ook door naar het Palestijnse volk?

Ik kan helaas nog niet uitgebreid antwoorden, maar ik denk dat we het antwoord allemaal al kennen: neen.

Blijkbaar geldt die logica van existentiële dreiging en preventieve actie enkel voor sommige volkeren.

Maar dat is oké hoor. Net zoals hier al verschillende mensen hebben gezegd dat de “Palestijnse zaak” hen weinig kan schelen, heb ik persoonlijk ook weinig sympathie voor het ranzige koloniale zionisme.

Ik steun die mensen hun verzet tegen Israël als bezetter en ik vind dat ze fundamenteel een recht hebben om terug te keren. Probleem is dat hun verzet in 90% van de gevallen overeenkomt met een wens om Israël te vernietigen. From the river tot the sea, nog steeds niets aan veranderd. Dus, insjallah, blijven ze verliezen.

Ik steun die mensen hun verzet tegen Israël als bezetter en ik vind dat ze fundamenteel een recht hebben om terug te keren. Probleem is dat hun verzet in 90% van de gevallen overeenkomt met een wens om Israël te vernietigen. From the river tot the sea, nog steeds niets aan veranderd. Dus, insjallah, blijven ze verliezen.

Die argumentering gaat nochtans ook omgekeerd op? Israël onder Netanyahu is duidelijk bezig hun wens om het Palestijnse volk uit te roeien te verwezenlijken.

Die argumentering gaat nochtans ook omgekeerd op? Israël onder Netanyahu is duidelijk bezig hun wens om het Palestijnse volk uit te roeien te verwezenlijken.

Een groeiende minderheid in Israël wenst inderdaad Palestijnen te verdrijven. Netanyahu geeft Palestina eerder lik op stuk. Gaza start een oorlog waar burgerslachtoffers een legitiem doelwit zijn, dan houden zij er ook geen rekening meer mee. Palestijnen willen Israël van de kaart, dus komt er voor Netanyahu ook nooit een Palestijnse staat. Ik sta daar niet achter, ik denk wel dat mochten wij ooit in een vergelijkbare situatie belanden we geen haar anders zouden reageren.

Een groeiende minderheid in Israël wenst inderdaad Palestijnen te verdrijven. Netanyahu geeft Palestina eerder lik op stuk. Gaza start een oorlog waar burgerslachtoffers een legitiem doelwit zijn, dan houden zij er ook geen rekening meer mee. Palestijnen willen Israël van de kaart, dus komt er voor Netanyahu ook nooit een Palestijnse staat. Ik sta daar niet achter, ik denk wel dat mochten wij ooit in een vergelijkbare situatie belanden we geen haar anders zouden reageren.

Een beetje oneerlijk om te stellen dat pre-7 Oktober Netanyahu wél een Palestijnse staat genegen was. Die man heeft HAMAS jarenlang gesponsord voor een reden he.

Terug
Bovenaan