Een paar minuten googlen geeft je toegang tot het beeldmateriaal waaruit niet af te leiden valt dat een verkrachting plaats vond. Dat was één van de redenen die men aanhaalde om het onderzoek te seponeren.
Het is een redelijk eenvoudige oefening om zaken te verifiëren, dus waarom dat af en toe niet eens doen?
Wat gebeurt er dan daar? Ze spelen daar vier op een rij? Ik vraag me echt af hoe de gedachtengang bij een "alles wat Israël doet, inclusief genocide verdedig ik" persoon werkt. Laat me het even reconstrueren:
Daar zijn mijn dappere IDF-soldaten die een gijzelaar... euhm een terrorist, uiteraard (want elke Palestijn die gevangen is, is een terrorist) naar een hoek brengen. Ze vormen een muur met schilden zodat niemand kan zien wat er een kwartier lang gebeurt. Puur uit bescheidenheid, waarschijnlijk.
Er is geen penetratie zichtbaar op de beelden. Zaak gesloten. Mystery solved.
Dat de hoogste militaire advocaat van het Israëlische leger zelf de video lekte , specifiek om aan te tonen dat de verkrachting wél had plaatsgevonden, laten we even terzijde. Onbelangrijk detail.
Maar wat zegt het Israëlische leger in zijn eigen tenlastelegging, na het verhoren van meer dan 100 getuigen?
— Penetratie met een scherp voorwerp bij het rectum
— Gebroken ribben, geperforeerde long, interne scheur
— Opname in een civiel ziekenhuis in levensbedreigende toestand
— Een behandelend arts was zo geschokt dat hij dacht dat een rivaliserende gewapende groep de man had aangevallen
— Colostomie-operatie. Meerdere bloedtransfusies.
De zaak kwam trouwens alleen aan het licht omdat de verwondingen zo ernstig waren dat het slachtoffer naar een openbaar ziekenhuis moest. Hoeveel gelijkaardige gevallen zijn er nooit bekend geworden?
Maar goed. Er zijn ook nog:
— De Israëlische mensenrechtenorganisatie B'Tselem, die na 55 getuigenissen concludeerde dat Sde Teiman "slechts het topje van de ijsberg" is en het systeem "Welcome to Hell" noemde.
— De VN-Secretaris-Generaal die Israël formeel op de zwarte lijst voor seksueel geweld dreigde te plaatsen.
— Een VN-rapport dat concludeerde dat het misbruik plaatsvond onder expliciete orders of aanmoediging van het hoogste militaire en politieke leiderschap
— Israëlische rechtsorganisatie Yesh Din, die vaststelde dat 93,6% van de onderzoeken naar misdrijven van Israëliërs tegen Palestijnen eindigt zonder aanklacht en dat omschrijft als bewust beleid.
Maar dat zijn allemaal Palestijnen en hun sympathisanten die liegen, neem ik aan. En B'Tselem, de VN, en een deel van het Israëlische leger zijn Hamas natuurlijk.
Netanyahu noemde de vervolging van deze soldaten een "blood libel". Hij prees de seponering deze week als overwinning. Eén van de beschuldigden verscheen op Israëlische televisie en noemde zichzelf een held. Regeringsministers noemden hen "onze beste helden" en "heroïsche strijders".
Maar inderdaad. Een paar minuten googlen.