Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Ben benieuwd of die ISF dienst er werkelijk van gaat komen, en in welke mate ze dan gaan ingrijpen als er weer problemen met Hamas opduiken. De voorbije weken hebben wel duidelijk gemaakt dat er een vorm van controle moet komen in Palestina om wantoestanden te voorkomen (cfr. de publieke executies), maar in welke mate die ISF daar aan gaat bijdragen is mij een raadsel.

Ik vraag mij af of Israël er baat bij heeft dat deze ISF slaagt in haar opzet of net niet.

Er zijn de bekende aantijgingen uit het verleden dat sommige politici liever Hamas aan de macht zagen in Gaza. Dit om de twee 'Palestina's' te verdelen. Of je denkt dat daar veel van aan is moet je zelf uitmaken. Maar het zou me niet verbazen dat een aantal figuren, binnen extreem rechtse partijen, misschien stiekem hopen dat de hele onderneming faalt in haar opzet.

Volgens een artikel uit de Times of Israel wordt Israël ook wat ge-'sidelined' door de VS.

De ceasefire is terug actief...maar voor hoe lang.

De V.S. zou Israël onder druk hebben gezet om te stoppen met aanvallen en de Rafah border te heropenen nadat het te weten kwam dat de twee Israëli's niet door Hamas waren gedood maar met hun bulldozer onontplofte explosieven hadden geactiveerd. Palestijne journalist Younis Tirawi bericht hetzelfde.

Zeker niet ondenkbaar dat zij zo om het leven kwamen. Maar ondertussen bevestigen Westerse en pro-Palestijnse media dat tweehonderd of meer Hamas strijders verborgen zitten in de tunnels in Rafah, achter de zogenaamde "gele lijn" onder controle van het IDF.

Hamas zelf beweert weliswaar dat ze met deze 'cel' het contact verloren zijn.

De VS probeert klaarblijkelijk wat goede wil te creëeren en zou Israël pushen om deze militanten toelating te geven om terug te keren naar de door Hamas gecontroleerde zones:

De positie van het IDF tot nu toe is dat de militanten twee opties hebben, zich overgeven of sterven.

Een Israëlische executie van twee Palestijnen werd vastgelegd op video in Jenin.

De beelden, gedraaid door de Egyptische tv-zender al-Ghad, zijn duidelijk: twee Palestijnen kruipen op Israëlisch bevel door een neergehaalde poort uit een gebouw. Ze heffen hun shirt op om te bewijzen dat ze ongewapend zijn en houden de handen omhoog. De soldaten doen de mannen zitten, de situatie lijkt een beetje ontzenuwd. Een paar seconden later schieten de soldaten de mannen dood.

Het tafereel speelt zich af in Jenin, een stad in het noorden van de Westelijke Jordaanoever waar het Israëlische leger al maandenlang een dodelijk offensief voert. In totaal doodde het leger sinds 7 oktober 2023 al honderden Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever, maar dat staat lang niet altijd op video. Precies daarom is de executie in Jenin zo opmerkelijk, en veroorzaakt ze zoveel ophef. Het mensenrechtenkantoor van de Verenigde Naties uitte vrijdag zijn “afschuw” over de “onbeschaamde” executie.

bron: https://www.standaard.be/buitenland...t-volledige-steun-aan-soldaten/108727905.html

De immer beheerste Ben Gvir weet te zeggen dat “de militairen precies deden wat van ze werd verwacht. Terroristen moeten sterven!”

bron: https://www.demorgen.be/nieuws/pale...sdaden-na-executies-op-de-westoever~bd46e4a0/

Op het beeldmateriaal kan men ook zien dat de eenheid daarna het gebouw sloopt met de lichamen nog aanwezig in het gebouw.

Laatst bewerkt:
De EBU beslist dat Israël mag deelnemen aan het Songfestival 2026.

bron: https://www.hln.be/showbizz/israel-...omende-dagen-standpunt-in~aa6350dd/?slug_rd=1

Vier landen / omroepen trekken hun deelname in, waaronder Spanje, Ierland, Slovenië en Nederland. Bij ons zal de RTBF hierover beslissen.

Ook benieuwd ook of deze beslissing iets politieks losweekt bij onze traditioneel meer zionistisch gezinde Noorderburen. In theorie kan ook een andere omroep, bijvoorbeeld de Evangelische of een rechtse omroep, beslissen om Eurovisie uit te zenden, zolang ze de rechten kunnen bemachtigen.

bron: https://www.hln.be/showbizz/israel-...omende-dagen-standpunt-in~aa6350dd/?slug_rd=1

Vier landen / omroepen trekken hun deelname in, waaronder Spanje, Ierland, Slovenië en Nederland. Bij ons zal de RTBF hierover beslissen.

Ook benieuwd ook of deze beslissing iets politieks losweekt bij onze traditioneel meer zionistisch gezinde Noorderburen. In theorie kan ook een andere omroep, bijvoorbeeld de Evangelische of een rechtse omroep, beslissen om Eurovisie uit te zenden, zolang ze de rechten kunnen bemachtigen.
Songfestival is apolitiek, wat een grap.

De Europese landen worden toch meer en meer tegen elkaar uitgespeeld, op ieder vlak. Waar eindigt dit.

Was Israel wél uitgesloten, was er evengoed commotie.

RTBF verbindt wel duidelijke voorwaarden aan de deelname. De omroep benadrukt dat ze niet wil wegkijken van de situatie in Gaza en roept de EBU op om dat ook niet te doen.

VRT en RTBF hebben er gisteren tijdens een vergadering met de EBU op aangedrongen dat de mediakoepel druk zou zetten op Israël om ervoor te zorgen dat internationale media onafhankelijk kunnen berichten over de situatie in Gaza. De EBU verbindt zich er ook toe om die strijd te voeren.

"Het is noodzakelijk en dringend om veilige toegang tot Gaza voor journalisten te garanderen, zoals het ook noodzakelijk is om de oprichting van een onafhankelijke Palestijnse media te steunen en de onafhankelijkheid en autonomie van de Israëlische publieke zender te blijven ondersteunen", schrijft de RTBF.

"Deze positie vond weerklank bij de EBU, die na onze tussenkomst tijdens het debat op de algemene vergadering besloot een taskforce op te richten om concreet en krachtiger vooruitgang te boeken op deze essentiële thema’s. RTBF zal daar actief aan deelnemen."

Zwijg dan gewoon denk ik dan.
Wat een bullshit.

Misschien moeten ze het eens toepassen voor al die oorlogsmisdadigers in de IDF of terroristen die dorpen in de Westelijke Jordaanoever aanvallen. Maar ik vermoed dat dat niet de beoogde doelgroep is.

Heel de Israëlische politiek en een groot deel van de bevolking is daar van het padje af imo.

Als we echt Israeli's en Eurosong willen straffen, moeten de Belgische omroepen de moed tonen en doen wat ze nooit eerder deden: Onze kandidaat van het vorige jaar nog eens sturen.

Misschien moeten ze het eens toepassen voor al die oorlogsmisdadigers in de IDF of terroristen die dorpen in de Westelijke Jordaanoever aanvallen. Maar ik vermoed dat dat niet de beoogde doelgroep is.
Naar gelang Ben Gvir tot een paar jaar terug een poster van Baruch Goldstein in zijn bureau had hangen, een man die 20 Palestijnen vermoordde in Hebron, vermoed ik van niet.

Haaretz rapporteert dat de uitroeping van een hongersnood in augustus door het IPC mogelijk prematuur was.

Twee onderzoekers, Ryan Alweiss en Nurit Baytch, ontdekten een fout in de gegevens die door de auteurs van het rapport werden gebruikt: zij namen ook dodelijke slachtoffers mee die een traumatische dood waren gestorven, zonder onderscheid te maken tussen gewelddadige en niet-gewelddadige sterfgevallen, zoals vereist door het IPC. Het meest recente IPC-rapport ging niet verder in op deze fout.

Bovendien werd het rapport van augustus gepubliceerd vijf weken nadat Israël de beperkingen op de invoer van voedsel in de enclave had versoepeld, toen de voedselprijzen daalden en de voedingssituatie verbeterde. De scenario's die in het rapport werden geschetst, waarbij duizenden mensen zouden sterven van de honger, kwamen niet uit.

Om zeker niet verweten te worden van misrepresentatie citeer ik de eindconclusie van het artikel:

The bottom line is that Israel has strong arguments regarding the decision to declare a Phase 5 famine in Gaza in August, and it's possible that the IPC was too hasty in doing so. It's reasonable to assume that this was not done out of antisemitism but out of genuine distress as expressed by organizations operating on the ground (the IPC is a coalition of 21 humanitarian agencies), who saw children and adults dying of hunger around them. More importantly, the IPC's error cannot erase the impact of the cruel policy led by Prime Minister Benjamin Netanyahu, which included deliberate starvation that led to the deaths of hundreds of people at the very least. This is something that can't be undone.

Haaretz rapporteert dat de uitroeping van een hongersnood in augustus door het IPC mogelijk prematuur was.

Twee onderzoekers, Ryan Alweiss en Nurit Baytch, ontdekten een fout in de gegevens die door de auteurs van het rapport werden gebruikt: zij namen ook dodelijke slachtoffers mee die een traumatische dood waren gestorven, zonder onderscheid te maken tussen gewelddadige en niet-gewelddadige sterfgevallen, zoals vereist door het IPC. Het meest recente IPC-rapport ging niet verder in op deze fout.
En… dan? IPC gebruikt meerdere indicatoren: acute ondervoeding, voedselconsumptie en mortaliteit. Het laatste wordt niet enkel gebruikt als hongerdood = tellen of niet. In conflictsituaties kan en mag excess mortality worden meegenomen, omdat honger en geweld causaal verweven zijn. Kijk naar eerdere IPC-rapporten zoals die van Jemen, Zuid-Soedan of Somalië.

Dat je suggereert dat ze mensen telden die door geweld stierven, alsof ze van honger stierven, is ook maar een onjuiste benadering. Het artikel zegt dat er onzekerheid is over de toerekeningen, ruwe schattingen (en dus geen forensische doodsoorzaken) en duidelijke expliciete marges en waarschuwingen in het rapport zelf.

Dit is niet per se fout, maar best standaard in noodanalyses in oorlog. Een discussie over mogelijke onzekerheden in een noodclassificatie is geen weerlegging van honger zelf, maar een manier om verantwoordelijkheid te verschuiven van oorzaken naar meetmethodes. Waarbij ik dus het volgende helaas ga moeten herhalen, wat ik al meermaals hier heb moeten doen, omdat ik het een beetje heb gehad met de framing. Keer op keer wordt er bij zulke artikels of analyses het debat verschoven van inhoud naar procedures. In plaats van dat we het hebben over: is er honger of wat veroorzaakte die honger, wordt de focus vaak verlegd naar “was de classificatie formeel correct?” of “was de data perfect zuiver?”. Dit is super oneerlijk en pure deflection. Welcome to war: perfecte data is onmogelijk. Dat is een feit.

Het lijkt altijd alsof wanneer de meetlat niet perfect is, de conclusie per definitie verdacht is.
Bovendien werd het rapport van augustus gepubliceerd vijf weken nadat Israël de beperkingen op de invoer van voedsel in de enclave had versoepeld, toen de voedselprijzen daalden en de voedingssituatie verbeterde. De scenario's die in het rapport werden geschetst, waarbij duizenden mensen zouden sterven van de honger, kwamen niet uit.

Om zeker niet verweten te worden van misrepresentatie citeer ik de eindconclusie van het artikel:
Prijzen daalden is op zichzelf geen doorslaggevend argument, bovendien héél economisch zwak en door vrijwel elke humanitaire organisatie verworpen. Dit argument wordt zo vaak gebruikt in politieke "verdedigingen" en ik heb geen idee waarom. Dalende prijzen =/= toegang tot voedsel. IPC kijkt niet alleen naar marktprijzen, maar ook naar beschikbaarheid, toegankelijkheid en stabiliteit.

Dat Haaretz methodologische vragen stelt, verandert niets aan de onderliggende humanitaire realiteit.

@Smodge

Het IPC is een organisatie die geacht wordt om een humanitaire realiteit vast te stellen. Haaretz ontkent niet dat mensen honger leden in Gaza en benadrukt dat de Israëlische regering daar een doorslaggevende rol in speelde. Maar men erkent wel dat de de Israëlische regering vermoedelijke valabele argumenten bezit tegen de beslissing van IPC om een hongersnood uit te roepen.

In oorlog bestaat er inderdaad onzekerheid, dus ontwikkelt men methodes om ondanks de onzekerheid toch uitspraken te kunnen doen. Het is dan onfortuinlijk dat een foutieve uitspraak zou gebeuren voor een uiterst gepolariseerd conflict. Het kan natuurlijk dat de situatie in Gaza uniek was en de huidige meetinstrumenten hier de mist in gingen. Een andere mogelijkheid is dat de uitspraak gemotiveerd werd door minder onschuldige motivaties. Dat laatste ontkent de auteur in Haaretz wel stellig als een valabele piste.

Even ook benadrukken dat zowel Haaretz als de onderzoeker die deze fout opmerkte zich uitzonderlijk kritisch uiten tegenover de acties van Israël in de oorlog en de Israëlische regering. Meer details kan je vinden op X:

@Smodge

Het IPC is een organisatie die geacht wordt om een humanitaire realiteit vast te stellen. Haaretz ontkent niet dat mensen honger leden in Gaza en benadrukt dat de Israëlische regering daar een doorslaggevende rol in speelde. Maar men erkent wel dat de de Israëlische regering vermoedelijke valabele argumenten bezit tegen de beslissing van IPC om een hongersnood uit te roepen.
Subtiel (maar niet echt?) de lat verlagen van de IPC is best fout en misleidend. De IPC is expliciet ontworpen als "early-warning" systeem. IPC is een preventief instrument, niet een (historisch) observatieorgaan. Ik snap je doel hier ook niet echt bij? Of je snapt het systeem niet, of je doet alsof.

Sure... IPC "mogelijk" fout! Israëlische regering: "vermoedelijke valabele argumenten".

Misschien zou men beide claims met dezelfde kritische lat moeten behandelen. Als we dan toch een kant moeten kiezen (en ja hier ben ik overduidelijk biased in, dat geef ik gerust toe) dan kies ik geen conflictpartij die geen onafhankelijke noodanalyses levert en bovendien belangen heeft bij het ontkrachten van famine-classificaties.
In oorlog bestaat er inderdaad onzekerheid, dus ontwikkelt men methodes om ondanks de onzekerheid toch uitspraken te kunnen doen. Het is dan onfortuinlijk dat een foutieve uitspraak zou gebeuren voor een uiterst gepolariseerd conflict. Het kan natuurlijk dat de situatie in Gaza uniek was en de huidige meetinstrumenten hier de mist in gingen. Een andere mogelijkheid is dat de uitspraak gemotiveerd werd door minder onschuldige motivaties. Dat laatste ontkent de auteur in Haaretz wel stellig als een valabele piste.

Even ook benadrukken dat zowel Haaretz als de onderzoeker die deze fout opmerkte zich uitzonderlijk kritisch uiten tegenover de acties van Israël in de oorlog en de Israëlische regering. Meer details kan je vinden op X:

Oorlog komt altijd met onvolledige data. Wachten op zekerheid is vrijwel altijd te laat. Daarom bestaat IPC juist... Onzekerheid is net het basisprincipe van het systeem, niet de fout.

Als je politieke motivaties suggereert... You better back them up met bewijzen en belangen. Dit is puur een insinuatie (lees: suggestief zijn), i.p.v. een analyse.

Ik waardeer in alle eerlijkheid je onderliggende patroon (alweer weliswaar) niet. Pure deflectie constant.
Van realiteit -> methodologie. Van oorzaak -> meetfout. Van verantwoordelijkheid -> onzekerheid. Zelfs ALS elk punt correct zou zijn: honger blijft reëel, ondervoeding blijft gedocumenteerd en excess mortality blijft aanwezig.

Constante twijfel wist geen humanitaire realiteit uit.

Constante twijfel wist geen humanitaire realiteit uit.

Een gezonde dosis twijfel kan ons wel tot een meer waarheidsgetrouwe beoordeling brengen van een humanitaire realiteit.

Mijn gehele post nam quasi verbatim de tekst uit het artikel over. Als je een probleem hebt met de inhoud lijkt het mij beter om je pijlen te richten op hen en niet om de boodschapper. Maar dat is moeilijk want het komt van Haaretz. Dus wat overblijft is een aanval op mijn intenties achter het delen. Oké, ergens wel begrijpelijk. Maar ik wil dan wel benadrukken dat, net als de schrijver van het artikel, ik evenmin ooit ontkend heb dat er honger is in Gaza, en dat Israël daar een verantwoordelijkheid voor draagt. Ik heb meningen die vaak Israël verdedigen en deel bronnen die vaak kritisch zijn ten opzichte van onze media, maar ik ben geen 'negationist'.

Een gezonde dosis twijfel kan ons wel tot een meer waarheidsgetrouwe beoordeling brengen van een humanitaire realiteit.

Mijn gehele post nam quasi verbatim de tekst uit het artikel over. Als je een probleem hebt met de inhoud lijkt het mij beter om je pijlen te richten op hen en niet om de boodschapper. Maar dat is moeilijk want het komt van Haaretz. Dus wat overblijft is een aanval op mijn intenties achter het delen. Oké, ergens wel begrijpelijk. Maar ik wil dan wel benadrukken dat, net als de schrijver van het artikel, ik evenmin ooit ontkend heb dat er honger is in Gaza, en dat Israël daar een verantwoordelijkheid voor draagt. Ik heb meningen die vaak Israël verdedigen en deel bronnen die vaak kritisch zijn ten opzichte van onze media, maar ik ben geen 'negationist'.
Niemand heeft een probleem met gezonde twijfel. Het probleem is dat die twijfel hier telkens maar in één richting gaat. “Ik citeer gewoon het artikel” is geen vrijgeleide. Wat je eruit pikt, hoe je het brengt en wat je laat liggen, bepaalt gewoon het frame. Dat gaat niet over intenties, maar over het effect.

Mijn punt is niet dat Haaretz geen methodologische vragen mag stellen. Maar die vragen worden hier opnieuw gebruikt om de conclusie af te zwakken, terwijl claims van een conflictpartij met duidelijke belangen niet met dezelfde kritische blik bekeken worden. Dat je honger niet ontkent, geloof ik 100%. Maar je kan honger erkennen en tegelijk de ernst, oorzaken en verantwoordelijkheid systematisch afvlakken. En daar wringt het voor mij.

Gezonde twijfel scherpt analyse aan. Constante twijfel die vooral naar beneden bijstelt, verschuift het debat. Dat zie ik hier in deze thread al meermaals gebeuren.

Israël wordt het eerste land dat de onafhankelijkheid van Somaliland erkent. "Gedeelde waarden en wederzijds respect"

Ook Ethiopië was enkele jaren terug bereid om Somaliland te erkennen in ruil voor toegang tot hun havens. Een erkenning van een staat in zo'n vroeg stadium gebeurt zelden louter voor de "gedeelde waarden en wederzijds respect" dus de vraag is wat krijgt Israël in ruil?

Terug
Bovenaan