Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

De ironie is dat hier mensen de factor onze premier 'aan de foute kant van de geschiedenis' plaatsen en met hun logica een extremist noemen omdat hij het dogmatische taalgebruik niet wilt hanteren.

De definitie en grens van gematigdheid en extremisme is er ook één waar je over kan debatteren.
Ik weet niet of je op mijn post doelt maar ik heb De Wever alleszins geen extremist genoemd omdat hij weigert de genocide als zodanig te benoemen. Daar kan ik zelfs nog begrip voor opbrengen aangezien de Belgische overheid de acties van Israël niet officieel als genocide heeft erkend. Ik heb ook al eerder in deze thread gezegd dat zoiets mij weinig uitmaakt.

Acties die mij wel zeer storen, zijn het ondermijnen van de internationale rechtsorde om Netanyahu te beschermen, het uitlokken van een regeringscrisis door Belgische steun voor Europese sancties te blokkeren, het contrast tussen zijn passiviteit over Gaza en zijn pro-actieve verdediging van Israël en de vele andere extremisten actief binnenin zijn partij. Recent zei hij op een boekvoorstelling van Maarten Boudry nog dat hij waarschijnlijk ontslag zou moeten nemen als premier als hij zijn werkelijke mening over Israël zou moeten geven.

Inzake dit conflict vind ik dat hij het ambt van premier toch met weinig waardigheid bekleedt.

Recent zei hij op een boekvoorstelling van Maarten Boudry nog dat hij waarschijnlijk ontslag zou moeten nemen als premier als hij zijn werkelijke mening over Israël zou moeten geven.
Ik heb die boekvoorstelling destijds bekeken (niet zo interessant om eerlijk te zijn) en ik herinner mij dat totaal anders, dus ik heb het nog eens opgezocht en hij zegt daar quasi verbatim het volgende:

"Over Israël heeft u [Boudry] zeker een mening, ik zal maar niet zeggen wat ik daarvan denk want dan moet ik morgen mijn ontslag geven. [...] Wat Israël betreft is mijn standpunt verrassend genuanceerd, maar zelfs dan denk ik dat ik mijn ontslag zou moeten geven. Het zegt iets over de tijd waarin we leven. Het is verrassend genuanceerd, en zeker mijn standpunt over de regering die nu in Israël aan de macht is... maar ik denk, moest ik het zeggen, dat ik nog serieus in de problemen zou kunnen komen."

Ik interpreteer dat toch duidelijk heel anders dan jij dat doet, namelijk als "mijn coalitiepartners (die op dat moment in een communicatie-opbod verwikkeld waren) aanvaarden geen nuance."

In een eerdere post zag ik je zeggen dat Bart De Wever zich als een 'vriend van Israël' omschrijft. Niet 'heeft omschreven' of 'omschreef', maar 'omschrijft'. Oprechte vraag: wanneer was dat? Denk je echt dat hij zichzelf op dit moment als een vriend van Netanyahu beschouwt? Als een vriend van een regime dat hij op het openingscollege (en niet voor het eerst) letterlijk 'moreel ontspoord' noemde?

Ik ben het nota bene met je eens dat sinds lang vóór 7 oktober 2023 de Israëlische regering weinig bewondering verdiende, laat staan vriendschap, maar dat is toch van een heel andere orde dan wat ze daar de laatste twee jaar aan het doen zijn en je lijkt me veel intelligenter te zijn dan het soort framing dat je hier nu aan ophangt doet uitschijnen. Het mag echt wel wat serieuzer hoor.

het uitlokken van een regeringscrisis door Belgische steun voor Europese sancties te blokkeren
Voor het grootste deel op het conto van enerzijds Bouchez, anderzijds Mahdi te schrijven, in mindere mate Rousseau en zeker ook De Wever zelf. Maar goed, de premier die een volledige coalitie en dus een gemeenschappelijk standpunt moet vertegenwoordigen "heeft dat uitgelokt" voor jou, waarvan akte. Dat is een straatje zonder einde.

zijn pro-actieve verdediging van Israël en de vele andere extremisten actief binnenin zijn partij.
En wat is dit nu weer. Kan je dit staven? En kom nu niet opnieuw af met die principiële steunbetuiging aan Israël minder dan twee dagen na 7 oktober hé.

Laatst bewerkt:
Ik weet niet of je op mijn post doelt maar ik heb De Wever alleszins geen extremist genoemd omdat hij weigert de genocide als zodanig te benoemen. Daar kan ik zelfs nog begrip voor opbrengen aangezien de Belgische overheid de acties van Israël niet officieel als genocide heeft erkend. Ik heb ook al eerder in deze thread gezegd dat zoiets mij weinig uitmaakt.

Knip.

Jij niet.

Dogmatisch taalgebruik? :laugh:. Ja, hoe durven mensen dat woord toch te gebruiken hé?! Het is niet dat onafhankelijke commissie na commissie vaststelt dat er een genocide is, dat dat intussen ook al lang de consensus onder experten is, en elke mensenrechtenorganisatie op aarde er al veel eerder voor waarschuwde.

Dat een eerste minister uit geopolitieke overwegingen zich er voor hoedt om het woord te gebruiken is laf, maar ergens nog begrijpelijk. Als het daarom is, en niet puur ideologisch. Want dat begrip kan ik echt niet meer opbrengen voor mensen die louter omwille van ideologische redenen zonder enige feitelijke tegenargumenten al die experten en commissies blijven tegenspreken. Dat zijn de wappies all over again.

Knip

Het debat over of het een genocide genoemd mag worden, wordt hier door de moderatie niet meer geapprecieerd, dus dat ga ik ook niet doen, het 'baiten' daarmee mag stoppen. Ik ga wel focussen op wie jij 'extremisten' noemt en de (ongepaste) vergelijkingen die je maakt.

Neemt niet weg dat jij daar wel dankbaar gebruik/misbruik van en spreekt zelfs van extremisten wanneer mensen dat woord niet hanteren, dat is dus afgaande om het antwoord in het UGent-debat inclusief onze premier. Daarnaast ook een resem andere democratische politici.

Je krabbelt nu wél plots terug als het gaat over de premier... ach ja, want geopolitiek...
Dat vind ik op jouw beurt ook nogal gemakzuchtig - om een vriendelijker woord dan laf te gebruiken - en hypocriet om dan daarna een post over gematigdheid te gaan onderschrijven (/liken), wanneer het duidelijk jouw mening/taalgebruik moet zijn of extremisme, in een debat waar de waarheid niet bepaald wordt door feiten uit de natuurlijke wereld/cijfers maar door discussie over definities/semantiek.

Daarenboven maak je de ene foute/ongepaste vergelijking na de andere.
De vergelijking met de oorlog tussen Rusland en Oekraïne, is door anderen al afgeserveerd.
Nu kom je nog met wappies af. In dat debat was er inderdaad één zijde die afkwam met hyperbole argumenten die op emotie gebaseerd waren, en niet op cijfers. Je draait wat mij betreft de rollen om.

Dat is zoals voorspeld. Zolang de Palestijnen geen enkele garantie krijgen dat hun recht op zelfbeschikking door Israël gerespecteerd zal worden, geen enkele garantie op een levensvatbare Palestijnse staat naast Israël, dan gaat er gewapend verzet blijven en gaan we de cyclus tot in den treure blijven herhalen.

Als je echt wil dat Hamas en co ontwapenen en ontbinden, dan zal je daar een levensvatbare Palestijnse staat tegenover moeten stellen, met ook terugtrekking uit de illegaal gekoloniseerde gebieden in de Jordaan en een oplossing voor Jeruzalem.
Want de geschiedenis leert ons inderdaad dat dergelijke organisaties maar wat graag de macht opgeven die ze hebben. Als je dit echt geloofd ben je serieus naief want dit gaat nooit gebeuren. En ja, dit staat los van het feit dat zo een staat er moet komen en Israel fout bezig is.

Het debat over of het een genocide genoemd mag worden, wordt hier door de moderatie niet meer geapprecieerd, dus dat ga ik ook niet doen, het 'baiten' daarmee mag stoppen. Ik ga wel focussen op wie jij 'extremisten' noemt en de (ongepaste) vergelijkingen die je maakt.

Neemt niet weg dat jij daar wel dankbaar gebruik/misbruik van en spreekt zelfs van extremisten wanneer mensen dat woord niet hanteren, dat is dus afgaande om het antwoord in het UGent-debat inclusief onze premier. Daarnaast ook een resem andere democratische politici.

Je krabbelt nu wél plots terug als het gaat over de premier... ach ja, want geopolitiek...
Dat vind ik op jouw beurt ook nogal gemakzuchtig - om een vriendelijker woord dan laf te gebruiken - en hypocriet om dan daarna een post over gematigdheid te gaan onderschrijven (/liken), wanneer het duidelijk jouw mening/taalgebruik moet zijn of extremisme, in een debat waar de waarheid niet bepaald wordt door feiten uit de natuurlijke wereld/cijfers maar door discussie over definities/semantiek.

Daarenboven maak je de ene foute/ongepaste vergelijking na de andere.
De vergelijking met de oorlog tussen Rusland en Oekraïne, is door anderen al afgeserveerd.
Nu kom je nog met wappies af. In dat debat was er inderdaad één zijde die afkwam met hyperbole argumenten die op emotie gebaseerd waren, en niet op cijfers. Je draait wat mij betreft de rollen om.

Er is gevraagd door de moderatie om niet continue de feiten in twijfel te trekken zonder daar nieuwe elementen tegenover te plaatsen, wat je desondanks keer op keer blijft doen. Je stelt dat de feiten een genocide noemen dogmatisch is, een hyperbool is, op emotie gebaseerd en niet op feiten en cijfers. Dan ben je niet anders bezig dan voor de zoveelste keer de feiten in twijfel te trekken, en keer op keer doe je dat zonder enige op feiten of bronnen gestoelde argumentatie. Het enige dat je doet is de andere proberen zwart te maken. Wie het woord genocide in de mond neemt om de feiten in Gaza te beschrijven, doet niets anders dan herhalen wat de grote consensus is onder de internationale experts ter zake, doet niets anders dan herhalen wat onafhankelijke onderzoekscommissie na onderzoekscommissie vaststelt. Heel erg wappie dat, vertrouwen op de wetenschappelijke consensus.

De vergelijking met Rusland is en blijft pertinent, en ook die is nog nooit met gedegen argumentatie 'afgeserveerd'. Avi kwam af dat er in Gaza geen Israëlische folterkampen zijn of dat kinderen niet gehersenspoeld worden. Het eerste is objectief fout, er zitten duizenden onschuldige Palestijnen vast in folterkampen. Het tweede ... Israël doet die moeite inderdaad niet, ze worden gewoon vermoord of uitgehongerd. Israël was - opnieuw, dat zeg ik niet, dat zeggen de talloze onafhankelijke onderzoekscommissies en is de grote consensus binnen de wetenschappelijke experten ter zake - bezig met een genocide in Gaza. En toch slagen onze politieke leiders er niet in om op te treden tegen Israël, zijn ze vocaler over effectieve bondgenoten als Trump en Orban dan over Netanyahu, die gezocht wordt voor oorlogsmisdaden, weigeren ze de feiten te erkennen of te benoemen. Over het waarom krijgen we eigenlijk geen antwoord, behalve dat vergelijkingen "ongepast" zijn. Waarom die ongepast zijn, waarom die fout zijn? Geen idee, ik lees het niet. Enfin, Avi doet zoals gezegd wel een poging met de folterkampen, maar vergeet dan dat die er gewoon wel zijn. Van jou? Het zoveelste verwijt van "emotionele" argumentering, en that's it.

Sinds wanneer wil democratisch verkozen zeggen, dat je er geen extremistische standpunten op kan na houden? Zijn VB en PVDA geen extremitische partijen meer? Zijn Trump en Vance niet extremistisch meer, omdat ze verkozen zijn? De Wever en anderen leggen de wetenschappelijke consensus naast zich neer, leggen de rapporten van onafhankelijke onderzoekscommissies neer, en blijven een genocidair regime steunen/laten het niet vallen/weigeren zich concreet uit te spreken tegen/weigeren er sancties tegen te nemen terwijl ze dat wél doen bij alle andere landen die zich schuldig maken aan half van waar Israël zich schuldig aan maakt. Ik kan van een premier inderdaad nog enigszins begrijpen dat je vanuit de geopolitieke context terughoudend bent tot er effectief een juridische uitspraak volgt, maar het is voor mij wel overduidelijk dat De Wever zijn "hoe we het precies noemen doet er niet toe"-houding laf is ja. En als hij, zoals jij hier keer op keer doet, de benoeming genocide zou gaan in twijfel trekken, in het licht van de grote consensus bij experten dat het wel zo is, zonder enige bewijsvoering, dan is hij voor mij op dat vlak ook extremistisch bezig. Dat lijkt me evident. Je kan niet stellen dat je aan de kant van de ratio of het midden staat, wanneer je die consensus weigert te erkennen en in twijfel trekt, of de mensen die die consensus volgen zwart maakt, zonder daar tegenbewijs voor te kunnen geven.

Want de geschiedenis leert ons inderdaad dat dergelijke organisaties maar wat graag de macht opgeven die ze hebben. Als je dit echt geloofd ben je serieus naief want dit gaat nooit gebeuren. En ja, dit staat los van het feit dat zo een staat er moet komen en Israel fout bezig is.

Het is (in belangrijke mate) gelukt met Noord-Ierland en de IRA. Net zoals daar geloof ik er inderdaad niet in dat iedereen de wapens zal neerleggen aan Palestijnse zijde (maar ook niet aan Israëlische zijde, de kolonisten zijn van eenzelfde laken een broek als Hamas en co), maar neem de voedingsbodem weg en je neemt ook het bestaansrecht voor gewapend verzet weg. De spanningen in Noord-Ierland zijn nog lang niet weg, maar de groepen die nog steeds voor gewapend verzet kiezen zijn marginaal en 'handelbaar'. In de zin dat ze een verder samenleven niet in de weg staan of onmogelijk maken.

Dat kan ook in Israël en Palestina, maar dat zal van beide kanten moeten komen met heel wat steun (en druk) van de internationale gemeenschap. In een akkoord waarbij de Palestijnen verzekerd worden van een duurzame, levensvatbare Palestijnse staat, met teruggave van de illegale kolonies, dan valt het draagvlak voor Hamas compleet weg, en zal ook de internationale druk vanuit de Arabische/moslimwereld overweldigend zijn. Dat is niet naïef, maar het enige realistische, humane pad naar duurzame vrede. Of dat succesvol gaat zijn, kan niemand voorspellen. Dat er bij het demilitariseren van Hamas splintergroepen zullen ontstaan die het geweld niet zullen afzweren, dat kan ik wel al voorspellen. Maar als die net zoals de splinters van het IRA in Noord-Ierland marginaal blijven, dan moeten die die vrede niet in de weg staan. Dat vereist natuurlijk wel dat beide kanten niet bij het minste geweld weer bloedwraak gaan eisen. Als Israël bij een onvermijdelijke aanslag van zo'n splintergroep weer een halve Palestijnse stad in as gaat leggen, heb je wel weer dat draagvlak voor een Hamas zoals dat vandaag bestaat.

Het enige dat echt naïef is, is om te denken dat zo'n organisatie gaat ontwapenen zonder harde garanties op een levensvatbare Palestijnse staat. En het enige "alternatief" om hen te ontwapenen, is het pad dat Israël tot nu toe liep: de totale verwijdering van de Palestijnen uit Gaza.

Ik denk dat de premier de beschuldiging van genocide pas ondubbelzinnig zal durven uiten van zodra het internationaal strafhof dat doet, en daar valt heus wel iets voor te zeggen. Ik val in herhaling, maar ik vind niet dat die terughoudendheid gelijk staat aan de realiteit op het terrein ontkennen, laat staan Israël verdedigen. Al mag het ook voor mij forser, maar als premier vertegenwoordig je de voltallige regering.

Het is (in belangrijke mate) gelukt met Noord-Ierland en de IRA. Net zoals daar geloof ik er inderdaad niet in dat iedereen de wapens zal neerleggen aan Palestijnse zijde (maar ook niet aan Israëlische zijde, de kolonisten zijn van eenzelfde laken een broek als Hamas en co), maar neem de voedingsbodem weg en je neemt ook het bestaansrecht voor gewapend verzet weg. De spanningen in Noord-Ierland zijn nog lang niet weg, maar de groepen die nog steeds voor gewapend verzet kiezen zijn marginaal en 'handelbaar'. In de zin dat ze een verder samenleven niet in de weg staan of onmogelijk maken.

Dat kan ook in Israël en Palestina, maar dat zal van beide kanten moeten komen met heel wat steun (en druk) van de internationale gemeenschap. In een akkoord waarbij de Palestijnen verzekerd worden van een duurzame, levensvatbare Palestijnse staat, met teruggave van de illegale kolonies, dan valt het draagvlak voor Hamas compleet weg, en zal ook de internationale druk vanuit de Arabische/moslimwereld overweldigend zijn. Dat is niet naïef, maar het enige realistische, humane pad naar duurzame vrede. Of dat succesvol gaat zijn, kan niemand voorspellen. Dat er bij het demilitariseren van Hamas splintergroepen zullen ontstaan die het geweld niet zullen afzweren, dat kan ik wel al voorspellen. Maar als die net zoals de splinters van het IRA in Noord-Ierland marginaal blijven, dan moeten die die vrede niet in de weg staan. Dat vereist natuurlijk wel dat beide kanten niet bij het minste geweld weer bloedwraak gaan eisen. Als Israël bij een onvermijdelijke aanslag van zo'n splintergroep weer een halve Palestijnse stad in as gaat leggen, heb je wel weer dat draagvlak voor een Hamas zoals dat vandaag bestaat.

Het enige dat echt naïef is, is om te denken dat zo'n organisatie gaat ontwapenen zonder harde garanties op een levensvatbare Palestijnse staat. En het enige "alternatief" om hen te ontwapenen, is het pad dat Israël tot nu toe liep: de totale verwijdering van de Palestijnen uit Gaza.
Een hele blok tekst enkel om een vergelijking te maken met het IRA in Noord-Ierland.. Waren de kopstukken van het IRA dan even rijk als die van Hamas? Was het IRA aan de macht in Noord-Ierland en verkozen door de inwoners? Mogelijk ken ik te weinig van de geschiedenis daar maar het lijkt me een heel kromme vergelijking..

Ik denk dat de premier de beschuldiging van genocide pas ondubbelzinnig zal durven uiten van zodra het internationaal strafhof dat doet, en daar valt heus wel iets voor te zeggen. Ik val in herhaling, maar ik vind niet dat die terughoudendheid gelijk staat aan de realiteit op het terrein ontkennen, laat staan Israël verdedigen. Al mag het ook voor mij forser, maar als premier vertegenwoordig je de voltallige regering.
Het puur niet gebruiken van dat woord inderdaad niet, maar het feit dat er nauwelijks sancties of andere acties ondernomen worden tegen Israël wél. Ik had het ook niet alleen over De Wever, maar bijvoorbeeld ook over Merz die ermee dreigt Duitsland terug te trekken uit het Eurosong als Israël dezelfde consequenties zou ondervinden als Rusland in die wedstrijd.

Een hele blok tekst enkel om een vergelijking te maken met het IRA in Noord-Ierland.. Waren de kopstukken van het IRA dan even rijk als die van Hamas? Was het IRA aan de macht in Noord-Ierland en verkozen door de inwoners? Mogelijk ken ik te weinig van de geschiedenis daar maar het lijkt me een heel kromme vergelijking..
Excuseer dat ik moeite doe om mijn argument te staven! Ik zie persoonlijk de relevantie van de rijkdom van de kopstukken van het IRA en van Hamas niet echt in ... de overgrote meerderheid van de kopstukken van Hamas ligt intussen ook onder de grond.

Hamas is als politieke organisatie ooit (nipt) verkozen geweest in een campagne die in hoofdzaak draaide rond corruptie, en uit exit polls bleek dat een driekwartmeerderheid van de Palestijnen vond dat Hamas haar standpunt ten opzichte van Israël moest wijzigen. Kort daarop heeft Hamas een coup gepleegd, intussen hebben er al bijna 20 jaar geen verkiezingen meer plaatsgevonden. Het idee dat Hamas, en met name haar genocidale ideologie ten opzichte van Israël, breed democratisch gedragen is door de inwoners van Gaza is niet gebaseerd op feiten. Dat laatste was absoluut niet zo in 2006, en sindsdien hebben we er het raden naar want leven de Gazanen onder een dictatuur.

Het IRA (in haar verschillende vormen) was verweven met verschillende politieke partijen. Sinn Féin de voornaamste, nu nog altijd een grote partij met veel invloed.

Ik veronderstel dat je er wel van uitgaat dat ik niet lieg?
Lol nu ik wat verder over hem lees. In een ver ver verleden heb ik die zijn zus nog opgescharreld. De wereld is klein :ROFLMAO:

Tot zover mijn nuttige bijdrage

Eindelijk zijn de gijzelaars vrijgelaten, er komt een einde aan hun lijdensweg sinds oktober 2023. Knap gedaan door Trump!

Stevige speech in de Knesset ook. Lijkt alsof Trump de Nobelprijs voor de Vrede voor 2026 nu al heeft gewonnen :p

Maarja ik had ook niet gedacht dat het echt ging lukken tbh. Wat een goeie dag vandaag! Dat er nog veel mogen komen.

Het moet voor de gijzelaars en hun familie wel een ongelofelijk welgekomen weerzien zijn. Dat heeft meer dan twee jaar geduurd. Om dan opeens vrijgelaten te worden en Trump nog eens te ontmoeten ook.

Inderdaad je zou denken dat ze al genoeg hebben afgezien :frown:
Ik vermoed nu wel dat ze intussen wel wisten dat Trump president is geworden in plaats van dat Biden aanbleef. Ik ben wel benieuwd naar hoe ze die twee jaar gevangenschap hebben ervaren, dat moet een hele beproeving zijn geweest met die bombardementen en ze moeten toch ook wel een of andere band met hun gijzelnemers hebben ontwikkeld.

Mss is mijn blik te nauw maar imo is er helemaal nog niets opgelost, het resultaat van vandaag is imo enkel het gevolg van oorlogsmoeheid van Hamas, de lokale bevolking en de rest van de wereld met uitzondering van Israël zelf. Ik zie ook alleen maar verliezers want:
  • Geen oplossing voor de Gaza strook op lange termijn, noch voor de gemeenschappen - what is next: massale internationale steun - wie gaat wat beslissen, zoiets wordt 99/100 pijnlijk voor de ogen en voor de modale lokale bevolking.
  • Hamas nog steeds zeer relevant + pijnlijke vaststelling dat deze eigenlijk ook niet is "uit te roeien" om de woorden van Israël te gebruiken.
  • Momenteel is de oorlog nog steeds een hot topic over grote delen van de wereld - zelfs een kortstondige windstilte kan al voldoende zijn om het probleem wat uit de picture te houden - gevaar voor terugkeer business as usual.
Mijn gevoel is dan ook, beter dan niets maar het is ook vintage Trump: power play in combinatie met het feit dat de situatie ter plaatse stilaan mondiaal pijn begon te doen.

Wie heeft wat nu bereikt? Ik zie het niet.

• Hamas nog steeds zeer relevant + pijnlijke vaststelling dat deze eigenlijk ook niet is "uit te roeien" om de woorden van Israël te gebruiken.
Daarom dat ik blijf geloven dat Israel Hamas niet wilt uitroeien, want ze moeten toch ook weten dat elke Palestijn die ze doden enkel nieuwe recruten voor Hamas oplevert. Laat staan een slachting op de schaal van de afgelopen jaren.

De onrechtmatig ontvoerde Palestijnen zijn "gevangenen." Dat die framing overeen blijft, is toch echt een treurig journalistiek niveau.
Er is wel een onderscheid, gijzelaars wil denk ik meer zeggen dat je mensen gevangen neemt om iets af te dwingen, je dreigt ze bijvoorbeeld te doden als je niet luistert naar de eisen van een gijzelnemer. "Gevangene" wil daarom nog niet zeggen dat iemand legaal in gevangenschap zit. Er zijn in de wereld heel wat mensen die onrechtmatig in de gevangenis zitten maar we noemen die ook geen gijzelaars.

Terug
Bovenaan