Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Zo zie je maar: Netanyahu heeft geen interesse in vrede. Die wil de Palestijnse inlijven en de bewoners zoveel mogelijk verjagen om er dan Joodse kolonies te vestigen. Een etnische zuivering, dus. Tijd dat we dat land zeer strenge sancties opleggen, ook op Europees niveau.

En pleiten voor een regime change.

De invasie van Gaza-stad is nu quasi full force aan de gang.
En de VN heeft zich nogmaals uitgesproken:

'Israël heeft genocide gepleegd in Gaza', oordeelt nu ook VN-onderzoekscommissie​

Een onderzoekscommissie van de Verenigde Naties zegt dat Israël genocide heeft gepleegd op Palestijnen in Gaza. Het is de eerste keer dat een orgaan van de VN tot die conclusie komt.

Een nieuw rapport zegt dat er redelijke gronden zijn om te concluderen dat vier van de vijf genocidale handelingen zoals gedefinieerd in het internationaal recht zijn uitgevoerd sinds het begin van de oorlog met Hamas in 2023: het doden van leden van een groep, het toebrengen van ernstig lichamelijk en geestelijk letsel, het opzettelijk creëren van omstandigheden die bedoeld zijn om de groep te vernietigen, en het voorkomen van geboorten.

Het rapport ziet verklaringen van Israëlische leiders en het gedrag van Israëlische troepen als bewijs van genocidale intenties.

Het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken verwerpt het rapport categorisch en bestempelt het als “vertekend en onjuist”.

De invasie van Gaza-stad is nu quasi full force aan de gang.
En de VN heeft zich nogmaals uitgesproken:

'Israël heeft genocide gepleegd in Gaza', oordeelt nu ook VN-onderzoekscommissie​

Een onderzoekscommissie van de Verenigde Naties zegt dat Israël genocide heeft gepleegd op Palestijnen in Gaza. Het is de eerste keer dat een orgaan van de VN tot die conclusie komt.

Een nieuw rapport zegt dat er redelijke gronden zijn om te concluderen dat vier van de vijf genocidale handelingen zoals gedefinieerd in het internationaal recht zijn uitgevoerd sinds het begin van de oorlog met Hamas in 2023: het doden van leden van een groep, het toebrengen van ernstig lichamelijk en geestelijk letsel, het opzettelijk creëren van omstandigheden die bedoeld zijn om de groep te vernietigen, en het voorkomen van geboorten.

Het rapport ziet verklaringen van Israëlische leiders en het gedrag van Israëlische troepen als bewijs van genocidale intenties.

Het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken verwerpt het rapport categorisch en bestempelt het als “vertekend en onjuist”.

Deze uitspraak heeft dus ook gevolgen voor ons. Ofwel doe je iets, ofwel kan je de VN effectief gaan ontbinden. Dat ze allemaal dan een nuttigere job gaan zoeken daar.

Deze uitspraak heeft dus ook gevolgen voor ons. Ofwel doe je iets, ofwel kan je de VN effectief gaan ontbinden. Dat ze allemaal dan een nuttigere job gaan zoeken daar.
Dat laatste ben ik ook voorstander van, de VN is al langer haar doel voorbij gestreefd.
Ze kunnen ook niet veel doen, het blijft uiteindelijk maar een vereniging, geen echte machtsfactor.

Dat laatste ben ik ook voorstander van, de VN is al langer haar doel voorbij gestreefd.
Ze kunnen ook niet veel doen, het blijft uiteindelijk maar een vereniging, geen echte machtsfactor.
De intentie van de VN is wel om een WOI of WOII te vermijden, het zou daarom alleen al geen goed teken zijn dat het zou verdwijnen. Ik geef je wel gelijk dat het geen echte macht heeft, wat voor een stuk te wijten is aan het vetorecht van 5 permanente leden. Het orgaan zou meer zeggenschap moeten hebben, maar uiteraard gaan de VS of China daar geen interesse in hebben.

De intentie van de VN is wel om een WOI of WOII te vermijden, het zou daarom alleen al geen goed teken zijn dat het zou verdwijnen. Ik geef je wel gelijk dat het geen echte macht heeft, wat voor een stuk te wijten is aan het vetorecht van 5 permanente leden. Het orgaan zou meer zeggenschap moeten hebben, maar uiteraard gaan de VS of China daar geen interesse in hebben.
En eigenlijk is het ook niet slecht dat de Algemene Vergadering niet teveel macht heeft, maar het systeem kan wel een hervorming gebruiken. Maar om dat forum dan maar af te schaffen is weer een aantal bruggen te ver.

Mijn prof internationaal publiekrecht omschreef het ooit als: "Als de VN een democratisch orgaan was, dan was de democratie al lang afgeschaft." aangezien het merendeel van de landen in de wereld nu niet direct bakens van democratie of verlichting zijn.

Ik lees in de Israëlische pers dat er geluiden opgaan rond Macron's erkenningsvoorstel. Een koppeling aan het bevrijden van de overgebleven gijzelaars als (een) voorwaarde.

Ik lees in de Israëlische pers dat er geluiden opgaan rond Macron's erkenningsvoorstel. Een koppeling aan het bevrijden van de overgebleven gijzelaars als (een) voorwaarde.
Geluiden opgaan binnen de huidige regering?
Bevrijden van gijzelaars lijkt me maar een evidentie. Maar iets zegt me dat de voorwaarden vele verregaander zullen zijn.
Het regime heeft uit eigen beweging weinig interesse in een tweestatenmodel lijkt me, maar de eerste stap is een stop aan het geweld. Laat ons eerst daar werk van maken.

Interessant weerwoord in de Standaard over het ballonnetje dat rond het genocideverdrag recent werd opgelaten.

“Als België niet optreedt tegen Israël, worden we veroordeeld voor medewerking aan genocide.” Een stelling die de afgelopen maanden als een fait accompli is gepresenteerd, onlangs nog door criminoloog Christophe Busch in De afspraak. Hoe België precies zou worden veroordeeld en door wie, die vragen worden niet gesteld.

[...]

De Genocideconventie werd na een typische Belgische deurenkomedie pas in 1999 aangenomen. Die ‘Genocidewet’ was geschreven in de geest van Lemkin: universeel en absoluut. Elke genocidepleger waar ook ter wereld kon nu vervolgd worden in een Belgische rechtbank. Klonk prachtig, maar bleek dramatisch in de praktijk. Activisten dienden een stortvloed klachten in. Op het virtuele beklaagdenbankje zaten al snel Fidel Castro, Ariel Sharon en enkele Amerikaanse generaals. Internationaal werd België uitgelachen als een brullende muis. Een piepjonge Bart De Wever (N-VA) diende zelfs klacht in tegen de Belgische regering toen die Minimi-geweren leverde aan de Nepalese burgeroorlog. In 2003 trok de regering-Verhofstadt er moegetergd de stekker uit: voortaan was de Genocidewet alleen van toepassing als België als staat betrokken was, of Belgen dader of slachtoffer waren. Al de rest was voor het Internationale Strafhof in Den Haag

[...]

Wie vandaag roept dat België wettelijk verplicht is actie te ondernemen bij een dreigende genocide 5.000 kilometer verderop, zonder enige Belgische betrokkenheid, heeft de tragikomedie van 2003 gemist.

Wie zou België dan veroordelen als het niet ingrijpt in Gaza? Dat zou het Internationaal Hof van Justitie zijn. Dat veroordeelde tot nu twee landen voor het ‘toelaten van genocide’. Rwanda voor het bewapenen van moordlustige milities in Oost-Congo, Servië voor de inzet van Mladic en Karadzic als genocidaire loopjongens in Bosnië. Wie de Belgische houding tegenover Gaza wil gelijkstellen aan wat Servië en Rwanda deden, zal in Den Haag van een koude kermis terugkeren.

Ik heb nog niet de tijd gehad met volledig in te lezen in de geschiedenis en de anecdotes die worden aangehaald rond onze eigen genocidewet. Het zou alvast een bijzonder opvallend rijtje veroordeelden worden. Rwanda, Servië, en België. Een bijzonder theoretische oefening dus.

Interessant weerwoord in de Standaard over het ballonnetje dat rond het genocideverdrag recent werd opgelaten.

Ik heb nog niet de tijd gehad met volledig in te lezen in de geschiedenis en de anecdotes die worden aangehaald rond onze eigen genocidewet. Het zou alvast een bijzonder opvallend rijtje veroordeelden worden. Rwanda, Servië, en België. Een bijzonder theoretische oefening dus.
Haalt men hier genocideverdrag en genocidewet niet door elkaar?

Meest interessante opinie die ik hier in een podcast (De Afspraak denk ik) nog over gehoord heb was Noël Slangen die hoewel hij het zelf een genocide vindt, het géén genocide noemt, omdat voor hem de prioriteit is dat het doden/moorden (hij gebruikte de term massamoord) stopt.
Kan ik me wonderwel in vinden. Denk dat ik daarbij nog steeds iets meer kijk naar de medeverantwoordelijkheid van Hamas, en het vrijlaten van de gijzelaars, maar soit.

Een zoveelste rot-erfenis van Verhofstadt, [surprised pikachu face].

https://edition.cnn.com/2025/09/25/middleeast/hamas-official-oct-7-golden-moment-intl

Senior Hamas official defends ‘high price’ of Oct 7 for Palestinians, saying attack created ‘golden moment’.

Dat 'golden moment' is de afkeer die meer en meer landen nu durven uitspreken voor de reactie van Israël.

Challenged by CNN on whether Hamas shares some culpability – on whether the attacks were worth the thousands who have died in Gaza, the senior Hamas official refused to accept even some responsibility and said: “I know the price (is) so high, but I’m asking again, what is the option?”

Degoutant hoe Hamas het leed van "hun" volk inzet als middel om hun doel te bereiken, en daar geen cent wroeging voor lijkt te hebben. De mensen in Gaza leven in een hel, terwijl de leiders van Hamas vanuit Doha de wraak van Israël over hen laten komen.

Speech van Netanyahu.

Ook voor Hamas heeft hij een boodschap: "Leg jullie wapens neer, laat mijn volk gaan, bevrijd alle gijzelaars, nu! Als jullie dat doen, zullen jullie leven. Anders zullen we jullie blijven opjagen." (vrt nws liveblog)

Ik ben er wel mee akkoord dat Hamas die gijzelaars meteen moet vrijlaten, dat had - als goodwill - al veel eerder moeten gebeuren. Idem met de Palestijnse gevangenen aan de Israëlische kant.

Ah weer de klassieke trucjes als ‘Wij doen het vuile werk voor jullie, wees dankbaar’ en daarnaast zwaaien met de term ‘antisemiet’ naar iedereen die kritiek durft geven…

Een paar van zijn MCQ:

Who shouts "Death to America"?
A) Iran
B) Hamas
C) Hezbollah
D) The Houthis
E) All of the above

Who has murdered American and European in cold blood?
A) Al Qaeda
B) Hamas
C) Hezbollah
D) Iran
E) All of the above

En zijn goede analogie, hoe absurd zou het zijn als USA 2 jaar na 9/11 Al Qaeda een staat zou gegeven hebben

Een paar van zijn MCQ:

Who shouts "Death to America"?
A) Iran
B) Hamas
C) Hezbollah
D) The Houthis
E) All of the above

Who has murdered American and European in cold blood?
A) Al Qaeda
B) Hamas
C) Hezbollah
D) Iran
E) All of the above

En zijn goede analogie, hoe absurd zou het zijn als USA 2 jaar na 9/11 Al Qaeda een staat zou gegeven hebben
Wie heeft er de afgelopen 2 jaar elk uur van elke dag minstens 1 kind vermoordt, wiens enige 'misdaad' was dat ze in Gaza geboren waren? Want daar gaat het echt over ...

Je kan je blijven proberen verstoppen achter Hamas (of Iran of de Houthi's) maar dat is een (extreem doorzichtig) afleidingsmanoeuvre. Het gaat niet om Hamas. Het gaat om het Palestijnse volk, dat (over)leeft in Gaza, de Westelijke Jordaan en in Israël zelf. De erkenning van het Palestijnse recht op zelfbeschikking is geen beloning voor Hamas, het is een poging om het Palestijnse volk te beschermen van genocide en etnische zuivering. Een stabiele, zelfredzame Palestijnse staat binnen een tweestatenoplossing is de beste manier om Hamas monddood te maken, maar Netanyahu en co zijn daarin niet geïnteresseerd.

De analogie met Al Qaida raakt kant noch wal. Naast het feit dat Hamas en Al Qaida fundamenteel andere terreurorganisaties zijn, is er - opnieuw - niemand die Hamas een staat geeft of wil geven. Het draait niet om Hamas (dat is ook voor Israël zelf zo), het gaat om het Palestijnse volk. De wereld wil het Palestijnse volk beschermen, Israël en de VS wil ze minstens verwijderen maar deinzen er in de praktijk niet voor terug om ze te vernietigen.

De analogie voelt ook nogal dwaas aan, wetende dat de VS na jaren oorlog met de taliban in Afghanistan uiteindelijk de handdoek in de ring heeft gegooid en effectief een staat cadeau heeft gedaan aan een schurkenorganisatie.

Terug
Bovenaan