Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Serieuze escalatie (indien geen heads-up), maar Qatar staat ergens wel gekend als 1 van de grootste exporteurs van islamisme (en onrechtstreeks terrorisme?) in de wereld en supportert volop boosaardige organisaties type Hamas en de moslimbroederschap.
Dus zo gek is deze actie niet.

Het is in elk geval een sterk signaal van Israel richting Hamas én eenieder die hen onderdak biedt of ondersteunt op welke manier dan ook.
Zoals @Avondland, Qatar is de plaats waar alle vredesonderhandelingen plaatshebben. Toch voor dat conflict. Dat je daar nu bommen op gaat smijten is gewoonweg krankzinnig.

Zoals @Avondland, Qatar is de plaats waar alle vredesonderhandelingen plaatshebben. Toch voor dat conflict. Dat je daar nu bommen op gaat smijten is gewoonweg krankzinnig.
Vanuit het perspectief van Israel is dat niet krankzinnig. Daar draait het om.
Zoals Avondland aangeeft, Netanyahu & co hebben geen enkele baat bij vredesonderhandelingen. Dat is toch allang duidelijk?

Het blijft me verbazen hoe zo een klein land(Israël) militair zo sterk kan zijn.

Sponsored by the USA , weet wel.

Omdat ze ook jarenlang geïnvesteerd hebben in alle takken van hun verdedigingsmechanismen.
Daardoor zijn ze op bepaalde vlakken autoriteiten geworden, waar ze economisch gewin uit halen. En dan zwijgen we nog over hun burgerlijke inkomstenbronnen.
Ja de USA als bondgenoot en sponsor voor een stuk speelt ook een rol. Maar de positie van Israël is dan ook belangrijk voor de USA, gezien zij een taak opnemen die de USA anders zelf moeten doen om hun veiligheid en geopolitieke positie te garanderen.

Omdat ze ook jarenlang geïnvesteerd hebben in alle takken van hun verdedigingsmechanismen.
Daardoor zijn ze op bepaalde vlakken autoriteiten geworden, waar ze economisch gewin uit halen. En dan zwijgen we nog over hun burgerlijke inkomstenbronnen.
Ja de USA als bondgenoot en sponsor voor een stuk speelt ook een rol. Maar de positie van Israël is dan ook belangrijk voor de USA, gezien zij een taak opnemen die de USA anders zelf moeten doen om hun veiligheid en geopolitieke positie te garanderen.
Het trauma van de Holocaust kan ook wel gelden als een drijfveer. Israëli's willen nooit meer in een zwaktepositie staan, hun existentiële overlevingsdrang is samen met de zeer rumoerige verstandhouding met de Arabische buren de motor geweest van de uitbouw van een succesvolle maatschappij met een zeer sterk, gemotiveerd leger en een veiligheidsapparaat dat haast geen gelijke kent in de hele wereld.

Nieuw binnen: Qatar zou gewaarschuwd zijn geweest door Washington, volgens Karoline Leavitt van het Witte Huis. Het zou wellicht onkies zijn om met Patriots of Nasams te mikken op Israëlische straaljagers ...

En dichter bij huis: Meensel-Kiezegem… Of Lidice in Tsjechië. Nu, dat was SS/Sipo, en geen reguliere Wehrmacht. De Waffen SS gaf overigens ook geen fluit om ziekenhuizen of oorlogsrecht.
Het merendeel zeker niet maar als memory serves waren die duitsers in Arnhem van de 9e Waffen SS divisie Hogenstauffen

Ben benieuwd wat iran, toch wel n enorm dichte bondgenoot hiermee gaat doen.

Qatar en Iran hebben diplomatische en economische banden, maar dat zijn toch geen bondgenoten?

Wat ik hier sterk vind is dat er alweer geen kat spreekt over de VN Veiligheidsraad in de eerste reacties.

Qatar heeft blijkbaar al wel een brief gestuurd en Algerije zou de VR bij elkaar roepen, maar je weet nu al dat daar weinig uit gaat komen. Pakweg 10 jaar geleden zou de VR nog een onmiddellijke rol hebben gespeeld in de eerste reacties. Vandaag weet je al dat de veto-leden op elk significant conflict tegenover elkaar staan en alles geblokkeerd raakt.

Ik weet niet of dat tijdens de Koude Oorlog veel beter was? Alleszins voelt het wat aan alsof de rol van de VN meer naar de achtergrond schuift en even tandloos wordt als de League of Nations destijds.

Qatar en Iran hebben diplomatische en economische banden, maar dat zijn toch geen bondgenoten?

Wat ik hier sterk vind is dat er alweer geen kat spreekt over de VN Veiligheidsraad in de eerste reacties.

Qatar heeft blijkbaar al wel een brief gestuurd en Algerije zou de VR bij elkaar roepen, maar je weet nu al dat daar weinig uit gaat komen. Pakweg 10 jaar geleden zou de VR nog een onmiddellijke rol hebben gespeeld in de eerste reacties. Vandaag weet je al dat de veto-leden op elk significant conflict tegenover elkaar staan en alles geblokkeerd raakt.

Ik weet niet of dat tijdens de Koude Oorlog veel beter was? Alleszins voelt het wat aan alsof de rol van de VN meer naar de achtergrond schuift en even tandloos wordt als de League of Nations destijds.
Wat voor acties en impact hebben de VN gehad bij de laatste grote conflicten? Hun instellingen worden zelfs aangevallen en beschoten zonder veel gevolg.

Lijkt mij een reactie te zijn op de aanslag van enkele dagen geleden. Verstandig of zinvol daar ben ik niet van overtuigd.

Had israel al niet verklaard dat ze de vn niet erkennen? Of ben ik mis?

Wat voor acties en impact hebben de VN gehad bij de laatste grote conflicten? Hun instellingen worden zelfs aangevallen en beschoten zonder veel gevolg.

Dat is inderdaad wat ik aangeef he.

Had israel al niet verklaard dat ze de vn niet erkennen? Of ben ik mis?

Israël is nog steeds een lid van de VN. Ze hebben op een bepaald moment wel gezegd dat Gutteres niet langer welkom was, en ik ook UNRWA verbannen begin dit jaar.

The firm guarding sites where aid is distributed in Gaza has been using members of a US biker gang with a history of hostility to Islam to run its armed security, a BBC investigation has found.

BBC News has confirmed the identities of 10 members of the Infidels Motorcycle Club working in Gaza for UG Solutions - a private contractor providing security at Gaza Humanitarian Foundation sites, where hundreds of civilians seeking food have been killed in scenes of chaos and gunfire.

We can reveal that seven members of the gang are in senior positions overseeing sites at the controversial aid operation backed by Israel and US President Donald Trump.
Infidels MC was set up by US military veterans of the Iraq war in 2006 and members see themselves as modern Crusaders, using the Crusader cross as their symbol - a reference to the medieval Christians who fought Muslims for control of Jerusalem.

The gang is currently hosting anti-Muslim hate speech on its Facebook page and has previously held a pig roast "in defiance of" the Islamic holy month of Ramadan.
The gang's leader, Johnny "Taz" Mulford, is a former sergeant in the US Army who was punished for conspiracy to commit bribery, theft and making false statements to military authorities. He is now the "country team leader" running UG Solutions' contract in Gaza. We emailed Infidels MC for comment. In response, Mr Mulford instructed fellow leaders of the biker gang not to reply but included the BBC when he clicked "reply all" - inadvertently disclosing email addresses and names of fellow Infidels MC members, some of whom were working in Gaza.

Dat zijn dus de mensen die de voedselbedeling 'in goede banen' helpen leiden. Niet verwonderlijk dat daar elke keer burgers worden vermoord.

Na Ierland en Slovenië zal nu ook Nederland niet deelnemen aan de volgende editie van Eurovisie indien Israël nog welkom is.

De omroep "kan de deelname van Israël in de huidige situatie niet langer verantwoorden gezien het voortdurende en ernstige menselijke leed in Gaza". Nederland sluit zich daarbij aan bij Slovenië, Ierland, Spanje en IJsland. Die eerste twee hebben al laten weten niet deel te nemen, de laatste overwegen niet deel te nemen als Israël meedoet.
AVROTROS wijst er verder op dat er sprake is "van bewezen inmenging van de Israëlische regering tijdens de afgelopen editie van het Songfestival". Toen bij de laatste editie Israël met zangeres Yuval Raphael op de tweede plaats, dankzij het hoge aantal publieksstemmen, eisten veel landen een onderzoek naar valsspelen bij het televoten.
Volgens de omroep is het daarmee door Israël gepolitiseerd. "Dat druist in tegen het apolitieke karakter van het Songfestival."
Ook spreekt de omroep grote zorgen uit over de "ernstige aantasting van de persvrijheid" in Gaza. "Het doelbewust uitsluiten van internationale, onafhankelijke verslaggeving en de vele slachtoffers onder journalisten."
AVROTROS zegt dat Nederland niet kan meedoen aan het Eurovisie Songfestival 2026 zolang Israël wordt toegelaten door de EBU. "Wanneer de EBU besluit Israël niet toe te laten, is AVROTROS er komend jaar graag bij. In afwachting van dat besluit lopen alle voorbereidingen vooralsnog gewoon door."

Ik trek je stelling dat jij het allemaal wel zou verkondigen in twijfel moest je in een vergelijkbare positie zitten. Gaat helemaal voorbij aan de realiteit van de situatie voor die man.

We hebben geen idee wat de dynamiek is die hier speelt. Noch wat de consequenties zouden zijn voor die hem of zijn familie thuis is Israël. De Israëlische maatschappij is misschien wel nog sterker gepolariseerd als die in de VS.
Ik ken mezelf beter dan jij, vermoed ik. Ik wil later niet dat mijn (klein)kinderen moeten horen dat hun (groot)vader iemand was die na alle lessen uit het verleden toch de ogen sloot voor een genocide.

Dat dat in landen als Rusland en Iran veel moeilijker is, en je er jezelf en je hele familie in gevaar mee brengt, da's een heel andere context dan wat we in Israël (voorlopig nog) zien. Israël is Rusland niet, en zelfs de VS niet. Er zijn heel wat artiesten en andere Israëli's die er wel in slagen om de genocide te erkennen of minstens de oorlog veroordelen, met ook organisaties als B'Tselem die al jaren vanuit Israël de rechten van de Palestijnen verdedigen en de misdaden van het Israëlische regime aanklagen.

Toch wel straf eigenlijk. Telkens weer moeten we hier lezen dat Israël een democratie is, een baken in het Midden-Oosten dat onze waarden en idealen deelt. Maar nu is het plots een plek waar je geen vrijheid van meningsuiting meer hebt als je een ander idee hebt dan het regime. Wat ook weer de waarheid oneer aandoen is.

Een poging om druk te zetten vanuit België - Vlaanderen - Gent - één of andere organisator van een concert en dat via één muzikant-dirigent met als motivatie dat er onduidelijkheid heerst over zijn mening?

Wie met zo een voorstel komt om eender welk probleem op te lossen moet zich dringend eens laten onderzoeken in de bovenkamer. Hoever kan je van de realiteit afdwalen.
Zo zie ik het ook, ze bereiken hier net het omgekeerde van wat ze willen bereiken. Moeten Chinese muzikanten/dirigenten zich nu ook duidelijk distantiëren van de Chinese overheid haar beleid tegenover Oeigoeren of politieke dissidenten? Ze vinden de regels uit naargelang het hen uitkomt.

Kijk als mijn land verschrikkelijke zaken doet en ik moet mij verplicht hierover publiekelijk uitspreken zou ik me wel heel ongemakkelijk voelen. Die overheid kan zich wel eens tegen mij keren en kzou niet gerust zijn met biepers rondom mij. :unsure: Alle gekheid op een stokje maar een overheid (die heel ver durft gaan) heeft heel wat tools om zijn inwoners het leven moeilijk te maken.

Als buitenlander is het gemakkelijker om je uit te spreken over zulke wanddaden. Als israeli zal het moeilijker liggen. Geen correcte reactie van Gennez of Gent festival volgens mij.

toch eens aan chatgpt gevraagd of er al precedenten waren
Toont toch maar eens dat de staat van democratie in Israël echt niet zo goed ineen zit.

Ik ken mezelf beter dan jij, vermoed ik. Ik wil later niet dat mijn (klein)kinderen moeten horen dat hun (groot)vader iemand was die na alle lessen uit het verleden toch de ogen sloot voor een genocide.

Dat dat in landen als Rusland en Iran veel moeilijker is, en je er jezelf en je hele familie in gevaar mee brengt, da's een heel andere context dan wat we in Israël (voorlopig nog) zien. Israël is Rusland niet, en zelfs de VS niet. Er zijn heel wat artiesten en andere Israëli's die er wel in slagen om de genocide te erkennen of minstens de oorlog veroordelen, met ook organisaties als B'Tselem die al jaren vanuit Israël de rechten van de Palestijnen verdedigen en de misdaden van het Israëlische regime aanklagen.

Toch wel straf eigenlijk. Telkens weer moeten we hier lezen dat Israël een democratie is, een baken in het Midden-Oosten dat onze waarden en idealen deelt. Maar nu is het plots een plek waar je geen vrijheid van meningsuiting meer hebt als je een ander idee hebt dan het regime. Wat ook weer de waarheid oneer aandoen is.

Voor de duidelijkheid doel ik niet op gevaar voor eigen leven bij het uiten van een mening die tegen de regering in gaat. Zoiets verwacht ik niet in Israël. Maar wat ik wel verwacht is dat het iemand professioneel heel moeilijk kan gemaakt worden wanneer hij zich tegen de regering Netanyahu gaat kanten. Zeker in een zeer kleine culturele sector met heel weinig en bijzonder competitieve tewerkstelling.

Ik vind het bijzonder knap dat jij zonder verpinken je kostwinning (en die van je gezin) op de helling zou plaatsen om in een ander land een politiek statement te maken. Ik ken niet veel mensen die het je zouden nadoen.

Terug
Bovenaan