Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Het plan om Gaza te bezetten is intussen goedgekeurd door het Israëlische veiligheidskabinet.

Nu niet specifiek op die foto's hierboven, maar er worden wel degelijk misleidende foto's gebruikt (zie hieronder nog hoe DS een foto gebruikt van een uitgehongerd meisje, maar er niet bij vermeldde dat ze sinds de geboorte al lijdt aan een hersenverlamming). Ik kan begrijpen dat reporters schokkende foto's willen gebruiken anno 2025, maar op deze manier ondergraven ze imo hun geloofwaardigheid.

https://www.standaard.be/opinies/wa...nd-met-hersenverlamming-in-gaza/68553584.html

Ook hieronder nam een fotograaf een foto van een zwaar ondervoed kind, waarbij de reporter meldt "Ik heb de foto gemaakt omdat ik de rest van de wereld wil laten zien hoe wijdverspreid de hongersnood in de Gazastrook is en om het lijden van baby’s en kinderen te tonen”. Nergens werd erbij vermeldt dat het kind lijdde aan een zware hersenverlamming en het broertje van het kind in kwestie lijdt niet aan ondervoeding.

https://www.nieuwsblad.be/binnenlan...oor-israel-in-informatie-oorlog/80940393.html

In dat artikel uit het nieuwsblad staan een reeks vermeldingen van foto's van uitgehongerde kinderen, zonder dat er info over de ziektes van de kinderen bij werd gegeven .
Opnieuw, ik wil geloven dat je het oprecht niet wist en hier nu de propaganda van Israël napraat terwijl die een paar pagina's geleden al grondig geduid en ontkracht is. Maar dat wordt stilaan moeilijk, omdat het telkens maar in één richting is...

Er staat nergens dat dat kind niét in hongersnood was en dat dat kind niet sneller zou genezen zijn zonder de uithongering en medicijnendepvrivatie door Israël.

Het feit dat er een andere onderliggende aandoening is, spreekt de ondervoeding niet tegen. Als er hier doden vallen door een hittegolf, griepepidemie, corona, ... whatever, zullen het ook altijd eerst de zwakkeren zijn. Dat wilt niet zeggen dat er geen hittegolf of epidemie is.
Ze spreken toch nergens tegen dat er ondervoeding is? Ze wijzen er wel op dat foto's van zwaar zieke kinderen worden gebruikt om op de gruwel van hongersnood te wijzen, zonder dat ze erbij vermelden dat ze al vanaf de geboorte aan een zware ziekte lijden. Zie vb. van die 2 broers, één is graatmager en heeft bijna geen geen levensvatbaar gewicht door zijn ziekte en zijn broertje staat er langs en vertoond geen tekenen van extreme ondervoeding.

Opnieuw, ik wil geloven dat je het oprecht niet wist en hier nu de propaganda van Israël napraat terwijl die een paar pagina's geleden al grondig geduid en ontkracht is. Maar dat wordt stilaan moeilijk, omdat het telkens maar in één richting is...

Er staat nergens dat dat kind niét in hongersnood was en dat dat kind niet sneller zou genezen zijn zonder de uithongering en medicijnendepvrivatie door Israël.
Kan je even aantonen waar in het artikel staat of ik zeg dat er geen hongersnood/ondervoeding is? Het ging over misleidende beelden, bijv. kinderen met een zware hersenverlamming die er hierdoor misvormd uitzien en hoe deze info niet bij hun foto's vermeld worden.

Ze spreken toch nergens tegen dat er ondervoeding is? Ze wijzen er wel op dat foto's van zwaar zieke kinderen worden gebruikt om op de gruwel van hongersnood te wijzen, zonder dat ze erbij vermelden dat ze al vanaf de geboorte aan een zware ziekte lijden. Zie vb. van die 2 broers, één is graatmager en heeft bijna geen geen levensvatbaar gewicht door zijn ziekte en zijn broertje staat er langs en vertoond geen tekenen van extreme ondervoeding.
Israëlische propaganda filmpjes tonen aan dat er ook filmpjes/foto's gebruikt worden van zieke kinderen die aan hongersnood leiden (waarbij de hongersnood dan door Israël ontkent wordt aan de hand van deze filmpjes.) Verder zijn er natuurlijk meer (zwaar) zieke kinderen door het systematisch vernietigen van ziekenhuizen en belemmeren van medische hulpgoederen en personeel om deze kinderen te behandelen. En verder zullen deze kinderen natuurlijk zwaarder getroffen worden door hongersnood, zie het voorbeeld (factcheck Vrt nws).

Waarbij het specifieke geval waar jij het nu over hebt, ook gewoon ziet dat dit, zieke, kind er verder op achteruitgegaan is door dit gebrek aan eten en geneesmiddelen.

Het focussen op het herhalen van Israelisch propaganda en deze futuliteiten leidt toch gewoon af van de verdere feitelijke situatie : Er is extreme hongersnood. Punt. Waarom focus jij zo op het minimaliseren van deze feiten en het maximaliseren van deze futuliteiten?

Het plan om Gaza te bezetten is intussen goedgekeurd door het Israëlische veiligheidskabinet.

Dit kan wel eens de gok teveel worden voor Netanyahu. De generale staf staat niet achter dit plan (wat dat ook in de praktijk mag zijn). Het IDF staat in een lelijke spreidstand tussen Gaza en de andere fronten. Berichten over oorlogsmoeheid en dienstweigering bij de reservisten steken de laatste tijd de kop op.

De (buitenlandse) politieke druk op Netanyahu kan wel eens een averechts effect krijgen en hem ertoe aanzetten net driester te werk te gaan in de veronderstelling dat de druk uiteindelijk niet (politiek) houdbaar meer voor hem wordt.

Ik vermoed dat hij droomt van een onvoorwaardelijke overgave van Hamas met dit laatste offensief. Vandaag sprak hij over de wens voor Palestijns zelfbestuur in Gaza zonder Hamas of andere groeperingen die Israël wensen te schaden. Situatie op de grond wordt sowieso te complex om zo'n eenvoudige uitkomst te kunnen krijgen.

Het focussen op het herhalen van Israelisch propaganda en deze futuliteiten leidt toch gewoon af van de verdere feitelijke situatie : Er is extreme hongersnood. Punt. Waarom focus jij zo op het minimaliseren van deze feiten en het maximaliseren van deze futuliteiten?
Ik quoot hier 2 artikels uit De Standaard en Het Nieuwsblad, vanwaar haal je dat dat Israëlische propaganda is? Nergens in die artikels spreken ze ondervoeding of hongersnood tegen, ze wijzen er gewoon op dat er nog altijd misleidende praktijken van toepassing zijn bij de foto's die recent worden gebruikt om de ondervoeding aan te kaarten.

Ik quoot hier 2 artikels uit De Standaard en Het Nieuwsblad, vanwaar haal je dat dat Israëlische propaganda is? Nergens in die artikels spreken ze ondervoeding of hongersnood tegen, ze wijzen er gewoon op dat er nog altijd misleidende praktijken van toepassing zijn bij de foto's die recent worden gebruikt om de ondervoeding aan te kaarten.
Het artikel van de standaard kan ik niet lezen, noch het artikel van het nieuwsblad. Dat zit beiden achter een paywall. Maar je filmpje van het nieuwsblad, heb je dat zelf bekeken? Heb je ook verder het artikel van vrtnws gelezen?

Op sociale media voeren pro-Israëlische accounts intussen een felle campagne om sommige beelden van ondervoede kinderen te betwisten.
"Er is geen uithongering in Gaza", schrijft het Israëlische leger op 29 juli 2025 op zijn Instagram-account.
Niet veel eerder publiceerde de Israëlische televisiezender ILTV Israel News een gelijkaardige boodschap op zijn Instagram-account bij monde van een woordvoerder van het Israëlische leger: "Er is geen hongersnood in Gaza. Het is een valse propagandacampagne van Hamas."
Op sociale media proberen mensen die berichten kracht bij te zetten door te beweren dat beelden van erg magere kinderen ofwel verouderd zijn, of dat ziektes de kinderen zo mager maken. Pro-Israëlische influencers brengen die boodschap via verschillende kanalen.

In het kort​

Wat? Online worden op verschillende manieren pogingen gedaan om de hongercrisis in Gaza in vraag te stellen. Zo wordt van bepaalde foto’s van sterk ondervoede kinderen beweerd dat zij tijdens de hongersnood in Jemen in 2016 werden gemaakt. Daarnaast wordt van nog andere uitgemergelde kinderen gezegd dat zij er zo uitzien omwille van “onderliggende ziektes”.
Maar? De beelden waarvan sprake werden wel degelijk recent in Gaza gemaakt. Van sommige kinderen is bekend dat zij inderdaad aan een ziekte lijden. Volgens medisch experts zijn ze wellicht sterk vermagerd door een combinatie van ondervoeding en hun ziekte. Officiële cijfers tonen aan dat er in Gaza wel degelijk een hongercrisis is.

Dus ik herhaal : Focussen op deze Israëlische propaganda die de hongersnood tracht te ontkennen door te wijzen op het gegeven dat er soms ook andere onderliggende factoren zijn, terwijl er duidelijk wel een hongersnood is, vind ik wat ongepast.

Kan je even aantonen waar in het artikel staat of ik zeg dat er geen hongersnood/ondervoeding is? Het ging over misleidende beelden, bijv. kinderen met een zware hersenverlamming die er hierdoor misvormd uitzien en hoe deze info niet bij hun foto's vermeld worden.

Nu niet specifiek op die foto's hierboven, maar er worden wel degelijk misleidende foto's gebruikt (zie hieronder nog hoe DS een foto gebruikt van een uitgehongerd meisje, maar er niet bij vermeldde dat ze sinds de geboorte al lijdt aan een hersenverlamming). Ik kan begrijpen dat reporters schokkende foto's willen gebruiken anno 2025, maar op deze manier ondergraven ze imo hun geloofwaardigheid.
De kinderen op die foto zijn ziek én ondervoed. Dat maakt wat Israël doet erger, niet beter.

Nergens werd erbij vermeldt dat het kind lijdde aan een zware hersenverlamming en het broertje van het kind in kwestie lijdt niet aan ondervoeding
Dus het broertje lijdt niet aan ondervoeding?

Dat is toch één van de (weinige) zaken waar ik het met de Pro-Palestina kant absoluut ééns mee ben.
Het maakt geen hol uit of een kind éérst ziek is en daarna ondervoed wordt, of eerst ondervoed en daarna (daardoor) ziek, kinderen horen geen honger te lijden wanneer dat voorkomen kan worden, punt. Die gevolgen die echoën overigens generaties verder (check hongerwinter Nederland en epigenetica). Cynisch kan je je natuurlijk afvragen of het per se erger is dat kinderen omkomen van de honger dan door collateral damage, dat is een moeilijk debat...

Is het volledig de schuld van Israël? Neen, maar zij zitten in de betere positie om er iets aan te doen tot Hamas zich overgeeft.
Als ze Gaza terug gaan innemen zijn ze ook 100% terug verantwoordelijk natuurlijk.

Is het volledig de schuld van Israël? Neen, maar zij zitten in de betere positie om er iets aan te doen tot Hamas zich overgeeft.
Als ze Gaza terug gaan innemen zijn ze ook 100% terug verantwoordelijk natuurlijk.

Ik zie maar weinig visie aan de politieke top op dat vlak. Israël geeft al 20 jaar te kennen geen interesse te hebben in het besturen van de Gazastrook. Dat zal nu niet veranderen. Ik voorzie eerder een Mission Accomplished moment in de nabije toekomst en dat zal het dan wel zo wat zijn.

Wat een klote gepropagandeerd conflict is dit toch.
De door jou gelinkte fotoreeks van HLN bevat blijkbaar ook beelden die geënsceneerd zijn. Dit na onderzoek van de bild zogezegd
e.g. https://www.hln.be/buitenland/baby-...-dan-toen-ze-geboren-werd~ad562198/260431525/
Je herkent duidelijk het rood witte hek

https://www.bild.de/politik/ausland...ert-hamas-propaganda-689069205bfd36554e9e6806

Maar als je dan turkse media hoort vertellen die een heel ander verhaal
https://www.turkishminute.com/2025/...tographer-while-denying-press-access-to-gaza/
Het internet zou dé plek zijn waar je vrij informatie kon halen. Maar tegenwoordig lijkt het meer op een speelveld van propaganda actoren aan beide kanten. Triest. Ik denk dat de getuigenissen van artsen zonder grenzen nog het dichtst bij de waarheid aanleunt.
Factcheck op dit verhaal:

Allez, Netanyahu linkt/herkent zichzelf zeer aan het "Greater Israel" gedachtegoed. Quotes zoals:

"historic and spiritual mission"
“I am on a mission of generations… So, if you are asking whether I feel this is a historical and spiritual mission, the answer is yes.”

"Give them (inwoners van Gaza) the opportunity to leave, first of all, to leave combat zones and generally to leave the territory, if they want,"
"We will allow this, first of all, within Gaza during the fighting, and we will certainly allow them to leave Gaza as well."

en duiding:

Greater Israel is a Biblical term used in Israeli politics to refer to the expansion of Israel’s territory to include the West Bank, Gaza, Syria’s Golan Heights, Egypt’s Sinai Peninsula and parts of Jordan.

Israeli Prime Minister Netanyahu says he wants to realize President Trump’s vision of relocating much of Gaza’s population through what Netanyahu refers to as “voluntary migration.” Israel has floated similar resettlement proposals with other African nations.

Maar nee, het is wel degelijk een verdedigingsoperatie die gaande is.

Naar schatting 300,000 mensen op de been in Tel Aviv. Laat dat een herinnering zijn dat de vlag van Israël ook die mensen dekt en dat sancties en uitsluiting ook voor hen zullen gelden.

In het parlement was ondertussen een conferentie gaande getiteld "De Gaza Riviera" in het bijzijn van onder andere Smotrich. Zie hier het plan:

BydQ11Ba8xl_0_0_1170_724_0_x-large.jpg

S1BD11HaLel_61_62_1049_787_0_x-large.jpg

Toen voormalig Israëlische premier Ehud Barak ooit gevraagd werd wat hij zou hebben gedaan als hij als Palestijn was geboren onder militaire bezetting, was hij in zijn politiek amateurisme naïef genoeg om eerlijk antwoord te geven: hij zou zich hebben aangesloten bij een terreurorganisatie. Een soortgelijk antwoord op dezelfde vraag zou heden ten dage in veel westerse landen, waaronder België, menigeen in de problemen brengen. In het mondiale Zuiden daarentegen zal het antwoord wel resoneren.

De één zijn terrorist is de ander zijn vrijheidsstrijder, luidt het cliché. Maar het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Terrorisme is immers per definitie politiek geweld. De terrorist van gisteren kan morgen alsnog vrijheidsstrijder genoemd worden – denk aan Nelson Mandela, die tot 2008 nog op de Amerikaanse terreurlijst stond vanwege zijn strijd tegen het Zuid-Afrikaanse apartheidsregime. Zoals Stanley Cohen, de roemruchte Amerikaanse advocaat die terreurverdachten bijstaat, het formuleerde: “Het verschil tussen een terrorist en een vrijheidsstrijder is wie er wint.”

Een opiniestuk is een opiniestuk maar deze passage vond ik wel verbijsterend. Mandela op hetzelfde werkblad plaatsen als Hamas is voor mij één groot vraagteken. Ook de beeldvorming bij het artikel is op z'n minst bijzonder te noemen. De beschrijving bij deze foto is Een Hamas-strijder en een Palestijnse jongen in Gaza in februari 2025, bij de overdracht van vier overleden Israëlische gijzelaars. © ap. Is dit een Palestijnse jongen of een Hamas kindsoldaat?

Israel_Palestinians_62878.jpg

Een opiniestuk is een opiniestuk maar deze passage vond ik wel verbijsterend. Mandela op hetzelfde werkblad plaatsen als Hamas is voor mij één groot vraagteken. Ook de beeldvorming bij het artikel is op z'n minst bijzonder te noemen. De beschrijving bij deze foto is Een Hamas-strijder en een Palestijnse jongen in Gaza in februari 2025, bij de overdracht van vier overleden Israëlische gijzelaars. © ap. Is dit een Palestijnse jongen of een Hamas kindsoldaat?

Natuurlijk moet je altijd kijken uit welke hoek zo een opinie komt.
Verder dan dat moet je het ook niet zoeken. Pas op ik snap wel de insteek van vergelijken met ANC en Mandela. Maar het moge ook duidelijk zijn dat het buiten enkele halve gelijkenissen in geen geval te vergelijken valt.
Wat Hamas doet en op welke manier is al lang niet meer zuiver voor de vrijheid strijden, het is gewoon platvloers terrorisme en schandalig gebruik van burgers.

Het onderschrift bij de foto is inderdaad ook zeer selectieve woordkeuze. En tevens ook het het perfecte voorbeeld van de praktijken die Hamas toepast, gewoon onverpakt gebruik van kindsoldaten.
Ja de situatie is schrijnend en ik snap dat het alle leeftijden raakt. Maar nooit valt het gebruik of toelaten dat kinderen gebruikt worden in rechtstreekse geweldconflicten of plegen van terroristische daden goed te praten. Hoe benaderd de situatie ook is.

Terug
Bovenaan