Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Iemand kinderachtig noemen helpt je eigen post niet vooruit.
Ok, ze is er. Maar jij bent degene die zegt dat Hamas de sleutel in handen heeft. De sleutel in handen hebben, wilt naar mijn weten zeggen dat dat een cruciaal aspect is, dat zij de macht hebben om het te verwezelijken. Uiteindelijk als we iets willen bereiken is het toch slim om te gaan kijken naar wie effectief een verschil kan maken, niet? Ik vind het naïef om te verwachten dat dat nu het grote verschil zal maken. Ik vind het naïef om redelijkheid te verwachten van een terroristische organisatie.

Ook naar onze effectiviteit, hoe denk je dat België/EU het meeste impact kan hebben? Door sancties tegen Israël in te voeren of toch zeggen "Foei Hamas, doe doe!" of welke middelen zie jij nog beschikbaar vanuit deze kant tov. Hamas? Of zouden we misschien ook een groot verschil kunnen maken door samen te werken met Palestijnen, hun een toekomstperspectief te bieden? Ik zie veel meer mogelijkheden in samenwerking met Palestijnen, dan met Hamas.

En verder vraag ik me af, hoe moeten Palestijnen inbinden?
Alweer, nergens zei ik dat WIJ druk kunnen zetten op Hamas. Ik zei duidelijk dat dat dient te gebeuren door de handelspartners van Qatar en Iran, de grootste sponsors van Hamas. Eerst rustig lezen aub ipv de kinderachtige toer op te gaan…

Bijna alle Israëlische gijzelaars tijdens dit conflict zijn vrijgeraakt door diplomatie. Hamas wil nl. de gijzelaars als pasmunt gebruiken in onderhandelingen om enerzijds tot een wapenstilstand te komen en anderzijds de Palestijnse gijzelaars te bevrijden.

Ik denk dat het een beetje naïef is om te hopen dat Hamas die pasmunt zomaar zal opgeven zonder harde garanties. De wapenstilstand in januari werd door Israël gebroken en na de onderhandelingen in mei heeft Hamas ook laten uitschijnen dat er een vertrouwensbreuk is ontstaan met de Amerikaanse delegatie geleid door Witkoff. De beste manier om de gijzelaars vrij te krijgen lijkt me nog altijd onderhandelingen met Hamas te zijn.

Die druk lijkt me er wel degelijk te zijn.
Bedankt, dat wist ik niet.
Hopelijk wordt ook Hamas dan ook iets toegeeflijker als er gedreigd wordt hun sponsors te verliezen.

Neem alle excuses weg en de internationale druk op Israel zal verhogen.
Israël, een land waarvan al decennia geweten is dat het van teflon is en zich geen fluit aantrekken van andere landen hun opinie, en zeker de Arabische niet. En dan maakt het niet eens uit of het alleen gericht is aan Israël, of aan meerdere betrokken partijen (zoals met deze declaratie)
Zolang de VS achter hen blijft staan, gaan die juist niets plooien of inbinden, integendeel... En 't ziet er nu niet direct naar uit dat de VS de lont eruit wil trekken, gezien de (schertsende?) plannen van Trump om van de Gazastrook een vakantieresort te willen maken.

Volgende stap kan perfect Zuid Libanon zijn: “want we zijn er in het voormalige Gaza mee weggekomen er zijn Hamasleden en -geïnspireerden naar daar gevlucht waarvan we nu vermoeden de lokale bevolking aan het radicaliseren zijn, wat een bedreiging is voor onze natie.”

En die ondertekende "New York Declaration" van 22 Arabische landen, de EU + 17 andere landen... De eerste reacties daarop is ook veelzeggend:
  • Netanyahu and the Israeli ambassador to the U.N., Danny Danon, denounced the Declaration strongly:
  • Israel grouped the Declaration with broader international pressure and framed it as part of a campaign by what it described as “appeasers,” criticizing its failure to place reasonable demands on Hamas before advancing statehood recognition
  • Gideon Sa’ar’s public remarks around late July expressed strong disapproval of what he characterized as politicization and anti‑Israel bias in UN-related settings.
Zij vinden die declaratie nog minder waard dan de 7 pagina's aan papier waarop het afgedrukt is, zoals vele andere declaraties. En schermen uiteraard weer met antisemitisme dat rondraast in de VN.

En zelfs als Hamas zichzelf tot in het kleinste element ontbindt, zijn excuses aanbied, wapens overdraagt, terroristenleiders overdraagt,... Het zal nooit genoeg zijn voor Israël, en men zal altijd blijven spelen met "Radicale Palestijnen". Het doel van de huidige rechtse regering is een totale overname van het volledige Palestijnse grondgebied, met welke casus belli dan ook die het disproportioneel (annexerings)geweld "verantwoorden".

(on a sidenote: ben zelf totaal geen lid van het kamp voor de Palestijnse zaak, noch voor de Zionistische, en ik heb helemaal niets tegen het jodendom. Ik bekijk het zo objectief mogelijk, waarbij historische precedenten, acties en verklaringen meegenomen worden. Uiteraard zijn Hamas terrorristen, en moet die organisatie als een terreurorganisatie aanzien worden.)

Laatst bewerkt:
Israël, een land waarvan al decennia geweten is dat het van teflon is en zich geen fluit aantrekken van andere landen hun opinie, en zeker de Arabische niet. En dan maakt het niet eens uit of het alleen gericht is aan Israël, of aan meerdere betrokken partijen (zoals met deze declaratie)
Zolang de VS achter hen blijft staan, gaan die juist niets plooien of inbinden, integendeel... En 't ziet er nu niet direct naar uit dat de VS de lont eruit wil trekken, gezien de (schertsende?) plannen van Trump om van de Gazastrook een vakantieresort te willen maken.

Volgende stap kan perfect Zuid Libanon zijn: “want we zijn er in het voormalige Gaza mee weggekomen er zijn Hamasleden en -geïnspireerden naar daar gevlucht waarvan we nu vermoeden de lokale bevolking aan het radicaliseren zijn, wat een bedreiging is voor onze natie.”

En die ondertekende "New York Declaration" van 22 Arabische landen, de EU + 17 andere landen... De eerste reacties daarop is ook veelzeggend:

Zij vinden die declaratie nog minder waard dan de 7 pagina's aan papier waarop het afgedrukt is, zoals vele andere declaraties. En schermen uiteraard weer met antisemitisme dat rondraast in de VN.

En zelfs als Hamas zichzelf tot in het kleinste element ontbindt, zijn excuses aanbied, wapens overdraagt, terroristenleiders overdraagt,... Het zal nooit genoeg zijn voor Israël, en men zal altijd blijven spelen met "Radicale Palestijnen". Het doel van de huidige rechtse regering is een totale overname van het volledige Palestijnse grondgebied, met welke casus belli dan ook die het disproportioneel (annexerings)geweld "verantwoorden".

(on a sidenote: ben zelf totaal geen lid van het kamp voor de Palestijnse zaak, noch voor de Zionistische, en ik heb helemaal niets tegen het jodendom. Ik bekijk het zo objectief mogelijk, waarbij historische precedenten, acties en verklaringen meegenomen worden. Uiteraard zijn Hamas terrorristen, en moet die organisatie als een terreurorganisatie aanzien worden.)
Nu doe je alsof ik ooit beweerde dat Israel onder de indruk zou zijn van wat de Arabische landen zeggen of doen.
Ik zei toch duidelijk dat, net zoals de westerse landen dat nu beginnen doen op Israel, de handelspartners van Qatar en Iran via die landen ook druk mogen zetten op Hamas?
Als alle excuses zouden wegvallen, zou Israel onder meer druk komen te staan van westerse kant uiteraard. Beide zaken zouden een stap zijn in de goede richting.

We verwachten iets meer duiding bij filmpjes op P&A.
Nu doe je alsof ik ooit beweerde dat Israel onder de indruk zou zijn van wat de Arabische landen zeggen of doen.
Ik zei toch duidelijk dat, net zoals de westerse landen dat nu beginnen doen op Israel, de handelspartners van Qatar en Iran via die landen ook druk mogen zetten op Hamas?
Als alle excuses zouden wegvallen, zou Israel onder meer druk komen te staan van westerse kant uiteraard. Beide zaken zouden een stap zijn in de goede richting.

Ik ontken niets van die video, we kunnen spijtig genoeg uren video vullen met leed over oorlogen.
Maar je moet ook kunnen toegeven dat als je een video maakt van 17 minuten zonder 1 keer Hamas te vernoemen, 1 van de 2 partijen in dit verhaal, dan ben je niet objectief bezig.
Vandaar dat ik eerder ook deze video postte:
Brigitte Gabriel on Piers Morgan 1/10/2024
Deze trieste situatie komt niet plots uit de lucht gevallen, maar is een resultaat waar ook andere partijen dan Israel schuld aan hebben. Dat mag plots niet meer gezegd worden ofzo?

In de oorlog in Oekraine vind ik Rusland ook overduidelijk de aggressor, maar ook daar moeten we in eigen boezem durven kijken, en toegeven dat Oekraine politiek naar het Westen toezuigen over de decennia voor de oorlog niet slim was, en voor een stukje mee heeft bijgedragen tot het ontstaan van de oorlog. Maar durft men dat te stellen wordt men soms meteen weggezet als russische trol...

Wel hier net hetzelfde: het is veel populairder momenteel om enkel mee Israel te veroordelen. En dat doe ik ook categoriek. Maar we mogen niet vergeten dat er geen duurzame oplossing zal komen zolang Hamas er de macht heeft, en dat mag ook eens gezegd worden.

Laatst bewerkt:
Alweer, nergens zei ik dat WIJ druk kunnen zetten op Hamas. Ik zei duidelijk dat dat dient te gebeuren door de handelspartners van Qatar en Iran, de grootste sponsors van Hamas. Eerst rustig lezen aub ipv de kinderachtige toer op te gaan…
Ik heb het ook niet over "wij" als, wij tweetjes. Maar de rest van de discussie was wat, naar mijn aanvoelen, een uitloper van de reacties vanuit Europa ed. Je sprak zelf van de druk verder opvoeren op Israël EN Hamas. En dat is goed he. Maar ik bekijk het inderdaad voor een groot stuk vanuit de bril van de situatie waar "wij" inzitten. Het is gemakkelijk om te zeggen dat anderen (regionaal, de VS, ...) zaken moeten doen, en ja, dat moet ook gebeuren. Maar wij kunnen ook bepaalde anderen onder druk zetten om actie te ondernemen. Nee, wij moeten dat zelfs volgens verdragen die we ondertekend hebben als land. Waarom die persoonlijk aanval er bij moet, gaat aan me voorbij, wat is er kinderachtig aan?

Ik herhaal, ik vind het naïef om veel te verwachten van een organisatie die vooral terroristisch is. (En ja KoC, ooit verkozen, totaal irrelevant voor deze context. Je geeft zelf aan dat de steun een stuk onder een meerderheid zou zitten, dus waarom dan hierop blijven focussen? Wat blijft er in Gaza nog over van een niet terroristische Hamas authoriteit?)

Zoals de focus nu ook effectief mooi ligt in het statement wat hier passeert :
“Governance, law enforcement and security across all Palestinian territory must lie solely with the Palestinian Authority, with appropriate international support,” the joint document read, adding that “in the context of ending the war in Gaza, Hamas must end its rule in Gaza and hand over its weapons to the Palestinian Authority, with international engagement and support, in line with the objective of a sovereign and independent Palestinian State.”

Als je samenwerkt als Israël met de PA en internationale organisaties, en daar legitimiteit aan geeft als overheid van de Palestijnen ipv Hamas, dan zul je veel meer kunnen bereiken. Ofja, toch als vrede je doel is. Dus ja, stop met Hamas de macht te geven.

Edit: En je commentaar op dat filmpje, ik heb het niet bekeken. Maar dat is toch gewoon het reinste "whataboutisme"?

Ik heb het ook niet over "wij" als, wij tweetjes. Maar de rest van de discussie was wat, naar mijn aanvoelen, een uitloper van de reacties vanuit Europa ed. Je sprak zelf van de druk verder opvoeren op Israël EN Hamas. En dat is goed he. Maar ik bekijk het inderdaad voor een groot stuk vanuit de bril van de situatie waar "wij" inzitten. Het is gemakkelijk om te zeggen dat anderen (regionaal, de VS, ...) zaken moeten doen, en ja, dat moet ook gebeuren. Maar wij kunnen ook bepaalde anderen onder druk zetten om actie te ondernemen. Nee, wij moeten dat zelfs volgens verdragen die we ondertekend hebben als land. Waarom die persoonlijk aanval er bij moet, gaat aan me voorbij, wat is er kinderachtig aan?

Ik herhaal, ik vind het naïef om veel te verwachten van een organisatie die vooral terroristisch is. (En ja KoC, ooit verkozen, totaal irrelevant voor deze context. Je geeft zelf aan dat de steun een stuk onder een meerderheid zou zitten, dus waarom dan hierop blijven focussen? Wat blijft er in Gaza nog over van een niet terroristische Hamas authoriteit?)

Zoals de focus nu ook effectief mooi ligt in het statement wat hier passeert :

Als je samenwerkt als Israël met de PA en internationale organisaties, en daar legitimiteit aan geeft als overheid van de Palestijnen ipv Hamas, dan zul je veel meer kunnen bereiken. Ofja, toch als vrede je doel is. Dus ja, stop met Hamas de macht te geven.

Edit: En je commentaar op dat filmpje, ik heb het niet bekeken. Maar dat is toch gewoon het reinste "whataboutisme"?
Niks whataboutism aan. Als je eerst zelf het conflict laat escaleren met een zware terreur daad, vervolgens aan het korte eind trekt, je bevolking erg komt te lijden, dan kan je 50, 60, misschien 90 percent de victim kaart trekken bij het juiste oor. Maar geen 100 percent meer, zeker als je zelf nog gijzelaars vasthoudt. Ik snap dat er wantrouwen is om die laatste pasmunt weg te geven, maar men kan terwijl dan ook niet zeggen dat men ALLES doet om de bevolking te redden en hun welzijn vooropstelt.
Wat is het probleem eigenlijk om de acties van zowel Israel als Hamas af te keuren?

Laatst bewerkt:
Niks whataboutism aan. Als je eerst zelf het conflict laat escaleren met een zware terreur daad, vervolgens aan het korte eind trekt, je bevolking erg komt te lijden, dan kan je 50, 60, misschien 90 percent de victim kaart trekken bij het juiste oor. Maar geen 100 percent meer, zeker als je zelf nog gijzelaars vasthoudt. Ik snap dat er wantrouwen is om die laatste pasmunt weg te geven, maar men kan terwijl dan ook niet zeggen dat men ALLES doet om de bevolking te redden en hun welzijn vooropstelt.
Wat is het probleem eigenlijk om de acties van zowel Israel als Hamas af te keuren?

Het whatoubitsme gaat over dat jij van een youtube filmpje met als onderwerp 'Israëli warcrimes exposed' becommentariëert met 'what about Hamas'. Ik weet niet hoe ik dat anders moet noemen? Dat filmpje heeft geen doel neutraal te zijn, maar om te doen wat te titel zegt. Vermoed ik. Daar zal dan inderdaad niets van Hamas in staan, lijkt me enkel logisch?

Maar waaruit leidt je af dat ik de acties van Hamas niet afkeur? Of wat bedoel je met dat laatste?

Ik val wat in herhaling, maar om stappen te zetten ter plaatse, zeg ik vooral dat Israël veel meer 'de sleutel' in handen heeft en dat we veel meer impactvolle zaken kunnen doen van hieruit tov. Israël dan Hamas. Hamas blijft een terroristische organisatie waar ik dus weinig van verwacht en dat we vooral meer met de PA zouden moeten handelen als autoriteit voor de Palestijnen.

Wat mij betreft is er wel degelijk een zeer groot verschil tussen de gruweldaden van Hamas en de IDF. Het ene is een losvaste groep dat niet echt over een centraal bestuur lijkt te beschikken en niet zo gecoördineerd is (buiten dan 7/10), het ander is een reguliere democratische en "westerse" staatstructuur met duidelijke leiders, hiërarchie, en een piekfijne strategie waarbij alles gecoördineerd is en gepland is.

In een correcte wereld worden de aanstokers van Hamas én de volledige Israëlische legertop + president & adjuncten voor Den Haag gesleept, voor een thema-tribunaal.

Het whatoubitsme gaat over dat jij van een youtube filmpje met als onderwerp 'Israëli warcrimes exposed' becommentariëert met 'what about Hamas'. Ik weet niet hoe ik dat anders moet noemen? Dat filmpje heeft geen doel neutraal te zijn, maar om te doen wat te titel zegt. Vermoed ik. Daar zal dan inderdaad niets van Hamas in staan, lijkt me enkel logisch?

Maar waaruit leidt je af dat ik de acties van Hamas niet afkeur? Of wat bedoel je met dat laatste?

Ik val wat in herhaling, maar om stappen te zetten ter plaatse, zeg ik vooral dat Israël veel meer 'de sleutel' in handen heeft en dat we veel meer impactvolle zaken kunnen doen van hieruit tov. Israël dan Hamas. Hamas blijft een terroristische organisatie waar ik dus weinig van verwacht en dat we vooral meer met de PA zouden moeten handelen als autoriteit voor de Palestijnen.
Ik ga akkoord dat onderhandelen met Hamas weinig zin heeft, want hun bevolking kan hun duidelijk niets schelen. Zij hebben dus een andere agenda dan voor een goed leven voor Palestijnen zorgen. Ik zou dus graag zien dat er tienduizenden Palestijnen op straat komen tegen Hamas, maar dat gebeurt dan ook weer niet. Of gebeurde, want momenteel hebben die grotere zorgen. Het lijkt wel of heel die bevolking gebrainwashed is of een ver of dicht familielid met Hamas lidkaart heeft, maar hopelijk komen die protesten er toch nog.

Druk op Qatar zie ik momenteel ook niet echt, en daar wonen nochtans de Hamas leiders in alle luxe. Zijn we dan bang van verhoogde gasprijzen ofzo? Leiders uitschakelen zal ook geen zin hebben als Palestijnen in de rij staan om ze te vervangen, maar de geldstroom stoppen kan wel iets doen.

En andere Arabische landen lijken ook Hamas niet tot de orde te roepen. Vinden zij de agenda van Hamas dan ook belangrijker dan het humanitaire momenteel?

Er is dus veel meer mogelijk en nodig dan enkel druk op Israel lijkt me, want die zullen ook nooit eenzijdig plooien en terug overgaan tot de orde van de dag als over de grens terroristen nog wapens hebben.

Laatst bewerkt:
Ik zou dus graag zien dat er tienduizenden Palestijnen op straat komen tegen Hamas, maar dat gebeurt dan ook weer niet, blijkbaar is heel die bevolking gebrainwashed, of heeft een ver of dicht familielid bij Hamas ofzo.

Verder besef je toch dat demonstreren tegen Hamas illegaal is en dat demonstranten regelmatig opgepakt en gemarteld of geëxecuteerd worden? Ik denk dat mensen het daar momenteel al moeilijk genoeg hebben om te overleven zonder de eigen overheid tegen de schenen te schoppen.

Verder besef je toch dat demonstreren tegen Hamas illegaal is en dat demonstranten regelmatig opgepakt en gemarteld of geëxecuteerd worden? Ik denk dat mensen het daar momenteel al moeilijk genoeg hebben om te overleven zonder de eigen overheid tegen de schenen te schoppen.
Ik besef dat zeker, maar als ze het met tienduizenden tegelijk zouden doen kan men ze allemaal niet ontvoeren.
En vind je dan ook niet dat de Palestijnen nog meer moeten bevrijd worden van Hamas dan van Israel?
Israel beging en begaat war crimes, maar Hamas bracht en houdt het Palestijnse volk in deze situatie.
Dat is net de boodschap dat ik wat mis in deze thread en de media in het algemeen de laatste tijd.

Ik besef dat zeker, maar als ze het met tienduizenden tegelijk zouden doen kan men ze allemaal niet ontvoeren.
En vind je dan ook niet dat de Palestijnen nog meer moeten bevrijd worden van Hamas dan van Israel?
Israel beging en begaat war crimes, maar Hamas bracht en houdt het Palestijnse volk in deze situatie.
Dat is net de boodschap dat ik wat mis in deze thread en de media in het algemeen de laatste tijd.
'Nog meer'? Ahja, zonder Israël zouden ze zeker in deze situatie blijven zitten...

Ben je serieus?

Laatst bewerkt:
Neem Hamas weg en je krijgt een gelijkaardige situatie als op de Westelijke Jordaanoever. Hamas is niet de oorzaak van de onderdrukking van de Palestijnen maar het gevolg ervan.

In 2018 was er een massale demonstratie in Gaza tegen de blokkade van Israël, de erkenning van Jeruzalem als hoofdstad en het verbod op terugkeer voor Palestijnse vluchtelingen. Deze demonstraties waren voor het overgrote deel vredevol. Weet je wat de reactie was van Israël? Schieten op de demonstranten. Meer dan 200 doden en 9000 gewonden. Israëlische soldaten hielden een wedstrijd wie er het meeste knieschijven kon raken. De Verenigde Staten spraken hun steun uit voor Israël en de Europese Unie raakte niet verder dan milde kritiek. Welke boodschap stuur je dan naar Palestijnen in Gaza die op een vredevolle manier hun ongenoegen willen aankaarten? Het criminaliseren van vredevol verzet zet mensen op een pad van gewelddadig verzet.

Israël zelf heeft jarenlang de gematigde facties binnenin de Palestijnse politiek ondermijnd omdat Israël geen compromis of tweestatenoplossing wil. Dat is de kern van het probleem.

'Nog meer'? Ahja, zonder Israël zouden ze zeker in deze situatie blijven zitten...

Ben je serieus?
Zeker. Neem Hamas weg en Israel laat de Palestijnen gerust hoor. Als die hen zonder Hamas dan gerustlaten uiteraard.
Het enige dat Israel interesseert is zichzelf een democratie kunnen noemen met een Joodse meerderheid.
In 2005 hebben ze er zelfs voor gekozen zich terug te trekken uit de Gazastrook omdat ze demografisch de Palestijnen niet konden "volgen" en vreesden dat zo die democratie met Joods overwicht op termijn gevaar liep. (ergens te vergelijken met Brussel als dat politiek onafhankelijk blijft)
https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_disengagement_from_the_Gaza_Strip
Ze hebben "the danger the Palestinian womb posed to Israeli democracy" toen dus niet bestreden met een genocide, maar verkozen het plan om het grondgebied op te geven. Tegelijk listig om zo niets van Jeruzalem te moeten opgeven, maar soit, genocide is niet hun agenda, en is dat nooit geweest. Waarom ze nu het Palestijnse volk wel treffen? Hoogstwaarschijnlijk in de hoop dat ze Hamas dan uiteindelijk wel de rug toe keren?

Neem Hamas weg en je krijgt een gelijkaardige situatie als op de Westelijke Jordaanoever. Hamas is niet de oorzaak van de onderdrukking van de Palestijnen maar het gevolg ervan.

In 2018 was er een massale demonstratie in Gaza tegen de blokkade van Israël, de erkenning van Jeruzalem als hoofdstad en het verbod op terugkeer voor Palestijnse vluchtelingen. Deze demonstraties waren voor het overgrote deel vredevol. Weet je wat de reactie was van Israël? Schieten op de demonstranten. Meer dan 200 doden en 9000 gewonden. Israëlische soldaten hielden een wedstrijd wie er het meeste knieschijven kon raken. De Verenigde Staten spraken hun steun uit voor Israël en de Europese Unie raakte niet verder dan milde kritiek. Welke boodschap stuur je dan naar Palestijnen in Gaza die op een vredevolle manier hun ongenoegen willen aankaarten? Het criminaliseren van vredevol verzet zet mensen op een pad van gewelddadig verzet.

Israël zelf heeft jarenlang de gematigde facties binnenin de Palestijnse politiek ondermijnd omdat Israël geen compromis of tweestatenoplossing wil. Dat is de kern van het probleem.
Voila, nu zeg je het: ze willen een stuk van Jeruzalem. En wie wil dat? Jan Palestijn modaal? Die willen in de eerste plaats vrede denk ik. En eten.
Laat Israel gewoon gerust en er is geen probleem meer. Dus in dat opzicht is Hamas gewoon het probleem nu, eender of ze oorzaak of gevolg zijn.
Dat meer om meer landen Palestina erkennen is dus een stap in de goeie richting, maar zonder Hamas daar niet buiten te bonjouren helpt dat ook niet veel.

Laatst bewerkt:
Zeker. Neem Hamas weg en Israel laat de Palestijnen gerust hoor.
:unsure: Een staat die de tweestatenoplossing nooit echt aanvaard heeft, en die nu een recht-extremistische president (en ministerraad) heeft wiens ambitie het is om het volledige Palestijnse grondgebied te veroveren, en als we achteruit kijken vaak zelf terug het vuur aan de lont hebben gestoken als ze in een positie waren om er profijt uit te halen... ik denk dat "met rust laten" zéér relatief is in dit geval.

Hamas bracht en houdt het Palestijnse volk niet in deze situatie. Dat is Israël. Zonder Hamas zou de Israëlische terreur allicht beperkter zijn, maar we zien dag in dag uit wat Israël doet met de Palestijnen in de Westelijke Jordaan en in Israël zelf. Da's te verkiezen boven wat ze doen met de Palestijnen in Gaza, maar dat zegt op dit moment niets meer hé. Ze moeten maar blij zijn dat ze niet meer uitgehongerd en uitgemoord worden?

Het argument van protesten is ook gewoon wereldvreemd. In elke dictatuur zijn de protesten die jij wenst te zien zeldzaam, dat wil niet zeggen dat de bevolking achter het regime staat. Het gebrek aan die protesten geeft andere landen geen vrijgeleide om burgers als legitieme doelwitten te beschouwen. Het is een feit dat het voor elk regime zweten is als een groot deel van de bevolking in opstand komt, maar de Arabische lente heeft ons getoond dat dat geen enkele zekerheid geeft naar een beter leven. Integendeel, helaas. De meeste opstanden falen. In Gaza heb je dan nog de bijkomende context van het Israëlische bewind, waarbij Hamas niet alleen een terreurorganisatie was en is, maar ook een verzetsbeweging en een sociale hulporganisatie.

Maar het blijft ook gewoon absurd om van een bevolking die letterlijk alles verloren heeft, die elke dag bezig zijn met het schuilen voor bommen en kogels en het vinden van toch maar een beetje eten om henzelf of hun kinderen die dag te kunnen voeden, te verwachten dat ze in opstand komen en weet ik wat allemaal. De Palestijnse bevolking heeft geen enkele agency in dit conflict.

Voila, nu zeg je het: ze willen een stuk van Jeruzalem. En wie wil dat? Jan Palestijn modaal? Die willen in de eerste plaats vrede denk ik. En eten.
Laat Israel gewoon gerust en er is geen probleem meer. Dus in dat opzicht is Hamas gewoon het probleem nu, eender of ze oorzaak of gevolg zijn.
Dat meer om meer landen Palestina erkennen is dus een stap in de goeie richting, maar zonder Hamas daar niet buiten te bonjouren helpt dat ook niet veel.
Jeruzalem is een heilige stad voor de Palestijnen en Palestina beschouwt Oost-Jeruzalem als haar hoofdstad. De Israëlische bezetting van Oost-Jeruzalem is illegaal zoals vastgelegd door de internationale rechtspraak. Net zoals de Westelijke Jordaanoever en Gaza.

Misschien dat we aan Israël moeten zeggen dat ze de Palestijnen met rust moeten laten?

Het enige dat Israel interesseert is zichzelf een democratie kunnen noemen met een Joodse meerderheid.
En zet nu de volgende stap in je logica: wat betekent dat voor Palestijnse burgers die wonen in gebieden die Israël illegaal aan het annexeren is?

Terug
Bovenaan