Gonzo the Great
Active member
Iemand kinderachtig noemen helpt je eigen post niet vooruit.
Alweer, nergens zei ik dat WIJ druk kunnen zetten op Hamas. Ik zei duidelijk dat dat dient te gebeuren door de handelspartners van Qatar en Iran, de grootste sponsors van Hamas. Eerst rustig lezen aub ipv de kinderachtige toer op te gaan…Ok, ze is er. Maar jij bent degene die zegt dat Hamas de sleutel in handen heeft. De sleutel in handen hebben, wilt naar mijn weten zeggen dat dat een cruciaal aspect is, dat zij de macht hebben om het te verwezelijken. Uiteindelijk als we iets willen bereiken is het toch slim om te gaan kijken naar wie effectief een verschil kan maken, niet? Ik vind het naïef om te verwachten dat dat nu het grote verschil zal maken. Ik vind het naïef om redelijkheid te verwachten van een terroristische organisatie.
Ook naar onze effectiviteit, hoe denk je dat België/EU het meeste impact kan hebben? Door sancties tegen Israël in te voeren of toch zeggen "Foei Hamas, doe doe!" of welke middelen zie jij nog beschikbaar vanuit deze kant tov. Hamas? Of zouden we misschien ook een groot verschil kunnen maken door samen te werken met Palestijnen, hun een toekomstperspectief te bieden? Ik zie veel meer mogelijkheden in samenwerking met Palestijnen, dan met Hamas.
En verder vraag ik me af, hoe moeten Palestijnen inbinden?
Een staat die de tweestatenoplossing nooit echt aanvaard heeft, en die nu een recht-extremistische president (en ministerraad) heeft wiens ambitie het is om het volledige Palestijnse grondgebied te veroveren, en als we achteruit kijken vaak zelf terug het vuur aan de lont hebben gestoken als ze in een positie waren om er profijt uit te halen... ik denk dat "met rust laten" zéér relatief is in dit geval.