Erm... dan denk ik dat je iets verder moet kijken dan je eigen leefwereld.
Want ten eerste heb ik niet alleen wel al vaker gehoord dat 'islamofoben' oproepen om alle moslims te deporteren (antisemitisme hoeft niet 'doden' te zijn) of de dood ervan toe te juichen (dus zo ver gaat het wel). En ten tweede heb ik al héél vaak 'antisemitisme' horen en zien gebruikt worden om "critici monddood te maken" zoals je zelf zegt. De keren dat ik al heb gezien hoeveel mensen er onterecht met het woord slingeren, zijn niet meer op één of zelfs twee handen te tellen... Dus mis op twee vlakken, zou ik zeggen.
Je maakt zelf al een belangrijke nuance, deporteren zonder te doden, versus effectief oproepen tot de dood.
Bovendien is het ene een volk, het andere een ideologie. Maakt beiden opnieuw niet inwisselbaar.
In de discussie rond Israël is het inderdaad een moeilijke kritiek op Israël te scheiden van antisemitisme, maar laten we vooral niet doen alsof er sommigen ook niet gemakkelijk kritiek op Israël hebben, net omwille van redenen van antisemitisme.
Ik heb het voorbeeld voor de mindere aandacht voor andere tragische situaties elders in de wereld, al niet voor niets gegeven.
Dat je geen christelijke terreurorganisaties kent, zegt misschien meer iets over deze tijd dan over waarover het gaat. Je ziet niet vaak terreurorganisaties die tegen de gevestigde orde zijn, en zelf deeluitmaken van die gevestigde orde. Denk je dat er nog even weinig Christelijke terreurorganisaties waren als de rollen omgekeerd waren? Het is trouwens ook blind zijn voor het evangelistische geweld in de VS bijvoorbeeld.
Die stelling maken, is niet expliciteren, maar wel bedoelen, dat de islam een terreurelement in zich heeft, en dat moslims makkelijker zouden overgaan tot misdaden en massamoorden dan wij puur omdat ze moslims zijn.
Dit debat heeft hier weinig plaats, plus ik moet het voeren met één hand gebonden achter m'n rug omdat sommigen doelbewust islamofobie met racisme vermengen.
Maar ja: Ik denk effectief dat er minder Christelijke terreurorganisaties zouden zijn als de rollen omgekeerd zouden zijn, dat klopt, of toch minstens een vorm van terreur die véél minder te rechtvaardigen zou zijn op basis van diezelfde religie en die daarom milder zou zijn.
Omdat ik jouw relativerende mening waarbij de ene ideologie/religie vrij inwisselbaar is voor de andere, zonder gevolgen voor de daden van de aanhangers, absoluut niet deel.
Ik geloof mensen wanneer zij zeggen dat hun religieus geloof bepalend is voor hun denken en handelen en dat het niet louter een laagje vernis is. In deze concrete vergelijking moet je niet eens een zwaar debat gaan voeren of gaan expliciteren, het volstaat zelfs maar een vluchtige blik te werpen op de levensgeschiedenis van de centrale figuur van de religies waar we het hier over hebben.
Er bestaat géén Wikipedia pagina over de militaire carrière van Jezus.