Met macht komt inderdaad een grotere verantwoordelijkheid en ik verwacht ook dat IDF-soldaten zich aan hogere standaarden houden dan de gemiddelde Palestijnse militant.
Het probleem is niet dat ik andere standaarden hanteer of geen oog heb voor context. Het probleem is dat jij structurele onderdrukking gebruikt om elke morele vergelijking overboord te gooien.
Dergelijke manieren van denken leiden enkel tot de meest gestoorde hersenkronkels. Bijvoorbeeld:
Het Israëlische raketschild is niet defensief want het devalueert Palestijnse levens door het vermogen van militante groepen in Gaza uit te schakelen:
https://jewishcurrents.org/iron-dome-is-not-a-defensive-system
Een Arabisch gezin wordt gedood wordt door een Iraanse raket? De schuld van Israëlisch racisme:
https://www.theguardian.com/world/2...citizens-given-cursory-protection-from-attack
Wat is het nu? Je verwacht wel hogere standaarden, maar weigert structureel geweld door Israël überhaupt in morele of juridische termen te duiden. Ik wacht nog steeds. M.a.w. je verlaat die hogere standaard vanaf er concreet bewijs voor Israëlisch structureel geweld besproken wordt.
Nee nee, we gaan mijn argument echt niet fout proberen voor te stellen haha. Ondertussen weet ik wel hoe je discussieerd en zaken die ik zeg bewust verkeerd voorsteld om dan op die verkeerde voorstelling verder te gaan.
Wat zeg ik absoluut niet: structurele onderdrukking == einde morele vergelijking.
Wat zeg ik wel: macht, asymmetrie, en context bepalend zijn voor morele oordelen EN vergelijkingen zonder de overweging van die machtsstructuren enorm misleidend zijn.
Vinden dat een kolonisator en gekoloniseerde volledig gelijk moreel geanalyseerd moeten worden, is op zichzelf het minimaliseren van machtsmisbruik...
Gek hoe je mijn argumenten en inhoudelijke analyse probeert te associëren met die artikels. Je kiest 2 willekeurige auteurs/artikels uit, neemt een uit hun context gerukt idee, maakt er tegelijk een karikatuur van, om nadien te doen dan alsof ik of mijn standpunt(en) daarmee geassocieerd moet worden. Ook wel genaamd: afleiding, bewust om ongemakkelijke waarheden te ontwijken. Weerleg tenminste in je eigen woorden mijn argumenten.
Trouwens: Heb je zelf de artikels eens gelezen en gesnapt voor je ze met mijn argumenten probeerde te associëren? Ik heb ze even snel gelezen, en kom tot een totale andere conclusie dat geen kartikatuur is?
Artikel 1: Maakt geen bezwaar tegen verdediging op zich, en zegt nergens dat de Iron Dome verkeerd is omdat het Israëlische burgers beschermt. Het punt is dat de Iron Dome oorlog depolitiseerd voor Israël. Helemaal geen gestoorde hersenkronkel, maar een legitieme geopolitieke analyse.
Artikel 2: Artikel zegt niet dat Israël persoonlijk verantwoordelijk is voor een raketinslag van Iran omdat het gezin Arabisch is. Arabische dorpen in Israël zijn onvoldoende uitgerust met beschermende infrastructuur --> Geen incident --> Structurele ongelijkheid tussen Joodse en Arabische gemeenschappen.
Je leest ook maar wat je wil lezen, I guess?
Los van je afleiding, die werkelijk op niets slaagt, heb je nog steeds niet
inhoudelijk geantwoord op mijn vraag: Waar ligt de grens?
Ik hanteer geen hoge lat, ik hanteer de minimaal noodzakelijke lat voor de ernstige beschuldiging van "structurele oorlogsmisdaden" of genocide.De twee citaten die je aanhaalt zijn absoluut onvoldoende om aan de standaard te voldoen van een rechtszaak zoals die van het Joegoslavië- of Rwanda-tribunaal.
Waar zulke uitspraken wel kunnen toe leiden is een verhoogde bezorgdheid voor een mogelijke schending van de mensenrechten, wat ook de conclusie is die het Internationaal Gerechtshof trok op basis van het aangeleverde materiaal in de genocidezaak die Zuid-Afrika aanbracht.
Maar denk nu niet dat het punt dat ik wil maken is dat er nog niet genoeg bewijs is. Alsof ik enkel ga geloven dat er oorlogsmisdaden hebben plaatsgevonden pas wanneer het Internationaal Gerechtshof, waarschijnlijk ergens vijf of tien jaar in de toekomst, haar uitspraak heeft gedaan en Israël schuldig heeft bevonden.
Internationeel recht disagrees. Genocideverdrag van '48: “Acts committed with intent to destroy, in whole or in part, a national, ethnical, racial or religious group.” Intentie hoeft niet expleciet uitgesproken worden en kan afgeleid worden uit patronen van gedrag, systematische beleidskeuzes, doelwitten, en context. De Rwanda- en Joegoslavië-tribunalen veroordeelden daders zonder dat ze expliciete bevelen of formele beleidsdocumenten konden tonen. Dus nogmaals: Je let de lat zo hoog, zodat er gewoon nooit sprake kan zijn van "structurele oorlogsmisdaden" / genocide.
Jesus christus. Wat een giga (bewuste!) verdraaiing en gewoonweg een flat out leugen

. Doen alsof ze "enkel" spraken om “bezorgdheid over mensenrechten”, is echt next level minimaliseren. Gewoonweg fout.
ICJ zei dat de beschuldigingen van genocide als plausibel werden beschouwd.
Plausible genocide is een term dat bijna nooit gebruikt wordt, wat dan ook een zwaar juridisch signaal is. Dat wilt zeggen: Er is voldoende bewijs om genocide ernstig te overwegen en de zaak reëel genoeg is om beperkingen op te leggen, zonder te wachten op een definitieve uitspraak.
Nu goed, zo naiëf ben ik ook weer niet om te geloven dat er uberhaupt iets gaat gebeuren, want... Israël.
Mijn punt is dat als je wilt opperen dat structurele misdaden of genocide plaats vinden je goed moet beseffen wat die beschuldiging inhoudt. Namelijk, dat de vernietiging van Palestijnen het beleid vormt van de regering en uitgedragen wordt doorheen de militaire hiërarchie. Specifieke bevelen tot moord van onschuldigen. Deze massale samenzwering is een minimale voorwaarde voor deze beweringen.
Zelfs dit is gewoon in zijn totaliteit fout. Het hoeft geen officieel beleid te zijn? Ik heb zo het gevoel dat je genocide verwart met een Hollywoodachtig complot. Intentie matters: Politici en hun retoriek, honger als wapen gebruiken, systematische aanvallen op burgerdoelen zoals ziekenhuizen, scholen en vluchtelingkampen (jaja, MAAR HAMAS!!!), hulpgoederen weigeren / vertrageren, massale doden onder kinderen en vrouwen.
Geen idee wat jij nog meer nodig hebt? Een Netanyahu die op live TV aankondigt: Fuck alle Palestijnen, laten we ze vergassen? Als dat je "minimale" noodzakelijke lat is... Tja.
Als we elk onze eigen definities gaan gebruiken gaat er enkel naast elkaar gepraat worden en lopen we ook het risico om die termen uiteindelijk te devalueren.
Je snapt toch dat het net de weigering is om het een genocide te benoemen, ook als alle signalen er zijn, die de term devalueert eh.
In Rwanda en Srebrenica weigerden wereldleiders en instellingen in het echt het woord “genocide” te gebruiken, ondanks massale moordpartijen. Wat bleek achteraf? Er werd erkend dat die terughoudendheid een medeplichtige stilte was. Het idee dat de term enkel mag gebruikt worden achteraf ontneemt het hele concept zijn preventieve functie.
Jij denkt voorzichtig te zijn, maar het resultaat van jouw "voorzichtigheid" is passiviteit. En het is die passiviteit wat genocide altijd weer mogelijk maakt ;-)