Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Israël voert al sinds de jaren '80 oorlog met Hezbollah, wat je niet los kan zien van de invasie in Libanon door Israël in 1982. Dat Libanon hierom vraagt kan ik ook gaan counteren door te stellen dat Israël heeft "gevraagd" om 7 oktober.
Neen, die vergelijking gaat langs geen kanten op. 7 oktober was geen militaire aanslag/beweging, dat was zuiver terrorisme (tenzij je vindt dat de USA ook gevraagd heeft voor 9/11). Die oorlog die ze zogezegd als sinds de jaren '80 voeren stond op een heel laag pitje qua doden en militaire aanvallen in vergelijking met wat Libanon de laatste maanden aan het doen was.

Bijna een jaar lang bleef het bij "beperkte" wederzijdse beschietingen, maar sinds de pageraanval is het toch duidelijk Israël dat het gaspedaal induwt om met extreem, buitensporig geweld Hezbollah schrik aan te jagen? Dit is de Israëlische Dahiya-doctrine. Escalate to de-escalate. Eerst de commandostructuur aanvallen, nu de militaire infrastructuur en misschien nadien een grondinvasie?

Een staakt-het-vuren in Gaza lijkt me nog altijd de beste manier om de lont uit het kruitvat te halen, maar dat betekent vrede en ook het einde van de politieke carrière van Netanyahu. Dus gaat die de confrontatie blijven opzoeken tot hij God weet wat bereikt.
Helemaal akkoord. Zodra de gijzelaars vrijgelaten zijn kunnen ze hieraan beginnen (maar dan is het voor Hamas de actie ook ineens afgelopen, dus ik zie ze dat nog niet zo snel doen).

De linkse media voeren al jaren een georchestreerde haatcampagne tegen Israël. Ben zelf al 5 keer naar Israël geweest, ik kan het land en de bevolking heel erg appreciëren evenals hun buurlanden. Israël heeft het recht om zichzelf te verdedigen als het wordt bestookt met raketten en als hun bevolking wordt aangevallen door terroristen.
Toon de zogenaamde haatcampagne eens aan die zich blijkbaar al jaren afspeelt? Enorm benieuwd naar hier.

Wat een nietszeggend anekdote:

Ik heb ook eens Palestina bezocht, en ik kan ook de bevolking enorm appreciëren. De bevolking wilt ook gewoon kunnen leven zonder uit hun huizen gezet te worden. Deftig nutsvoorzieningen hebben, zonder de decennia lange gebully van Israël.

Wat nu?

Neen, die vergelijking gaat langs geen kanten op. 7 oktober was geen militaire aanslag/beweging, dat was zuiver terrorisme (tenzij je vindt dat de USA ook gevraagd heeft voor 9/11). Die oorlog die ze zogezegd als sinds de jaren '80 voeren stond op een heel laag pitje qua doden en militaire aanvallen in vergelijking met wat Libanon de laatste maanden aan het doen was.
Als je naar de verhouding tussen gedode militairen en burgers kijkt zal dat misschien wel gelijk lopen met wat er de afgelopen 11 maanden is gebeurd in de Gazastrook - al zal dat in Gaza quasi onmogelijk zijn om te weten. Ik zet 7 oktober niet zomaar naast de bieperaanval, maar ik wou de onzinnigheid van "zij waren begonnen" aanduiden in een conflict dat decennialang aansleept.
Helemaal akkoord. Zodra de gijzelaars vrijgelaten zijn kunnen ze hieraan beginnen (maar dan is het voor Hamas de actie ook ineens afgelopen, dus ik zie ze dat nog niet zo snel doen).
Ik denk dat het voor Netanyahu al een tijdlang niet meer om de gijzelaars te doen is, of denk je dat hij de wapens zou laten rusten als de gijzelaars weer thuis zouden zijn? Akkoord dat de gijzelaars vrij moeten worden gelaten - maar Israël is een straat ingeslagen waarvan niemand weet waar het eindpunt is. Deze slachting die nu al een jaar duurt zal de huidige generatie tekenen en het is zéér twijfelachtig dat Israëli's en Palestijnen na afloop samen Kumbaya gaan zingen en de regio weer veilig zal zijn. Zolang je met dat verhaal zit tussen een onderdrukker en de onderdrukten, zullen er onschuldige burgers aan beide kanten sneuvelen en zal de wederzijdse haat gevoed worden.

Ik denk dat het voor Netanyahu al een tijdlang niet meer om de gijzelaars te doen is, of denk je dat hij de wapens zou laten rusten als de gijzelaars weer thuis zouden zijn? Akkoord dat de gijzelaars vrij moeten worden gelaten - maar Israël is een straat ingeslagen waarvan niemand weet waar het eindpunt is.
Hamas heeft ze die straat ingeduwd sinds 7 oktober, er warer weinig andere straten die Netanyahu/het IDF nog konden inslaan. Ze konden moeilijk weg wandelen alsof er nooit iets gebeurd was.

Deze slachting die nu al een jaar duurt zal de huidige generatie tekenen en het is zéér twijfelachtig dat Israëli's en Palestijnen na afloop samen Kumbaya gaan zingen en de regio weer veilig zal zijn. Zolang je met dat verhaal zit tussen een onderdrukker en de onderdrukten, zullen er onschuldige burgers aan beide kanten sneuvelen en zal de wederzijdse haat gevoed worden.
De kans daarop is sinds 7 okobter helemaal weggevaagd. Die gaat nu ook niet meteen terugkomen.

Hamas heeft ze die straat ingeduwd sinds 7 oktober, er warer weinig andere straten die Netanyahu/het IDF nog konden inslaan. Ze konden moeilijk weg wandelen alsof er nooit iets gebeurd was.
Akkoord, Hamas had wel ingecalculeerd dat Israël zwaar ging reageren maar ik denk dat ze hebben onderschat hoe extreem die reactie ging zijn. Maar ...
De kans daarop is sinds 7 okobter helemaal weggevaagd. Die gaat nu ook niet meteen terugkomen.
Ik denk eerder dat je kan spreken van een accumulatie van 80 jaar conflict dat nu tot een zeer pijnlijk hoogtepunt is gekomen, waarbij we kunnen stellen dat beide partijen niet in staat zijn om een blijvende vrede te bekomen.

Ik ben van mening dat alleen de VS in staat is om Israël tot een staakt het vuren te dwingen, maar ik heb het gevoel dat de gifbeker ditmaal tot het bittere einde geledigd zal worden. Misschien dat er na deze gitzwarte afgrond een mogelijkheid ontstaat tot een vredesbestand die blijvend is ... Japan en Duitsland hebben in 1945 ook in diezelfde afgrond gestaan.

Maar dan zal Israël ook in die afgrond moeten gapen.

Oh ze hadden niet de keuze om effectief in de praktijk minstens te proberen om burgerslachtoffers te vermijden? Ze hadden niet de keuze om hulpgoederen aan de Gaza strook te boycotten? Ze hadden niet de keuze om pers en hulpdiensten te viseren?

Daar zou ik graag de argumentatie eens achter horen.

Dit vals voorstellen van eender wat hier gesteld wordt mag echt wel eens ophouden. Niemand zegt dat Israël niet mag reageren. Er komt enkel reactie op de manier waarop.

We gaan toch niet weer doen alsof deze decennia lange actie reactie cyclus op 7 oktober begonnen is? Met dat spelletje wie begon er kom je nergens en dat is hier al genoeg gespeeld.

Oh ze hadden niet de keuze om effectief in de praktijk minstens te proberen om burgerslachtoffers te vermijden? Ze hadden niet de keuze om hulpgoederen aan de Gaza strook te boycotten? Ze hadden niet de keuze om pers en hulpdiensten te viseren?

Daar zou ik graag de argumentatie eens achter horen.
Dan vermoed ik dat we in een discussie gaan belanden of Hamas mensen gebruikt als menselijk schild en vallen we in de herhaling.

Het trauma van de Holocaust is een van de redenen waarom het IDF zo "doortastend" optreedt. Extreem geweld als afschrikking.

Dat argument van "partij x heeft het recht om zichzelf te verdedigen" is toch al lang volledig uitgehold.
Israël verdedigt zich tegen Hamas (opgericht als verdediging tegen Israël) en Hezbollah (ook opgericht als verdediging tegen Israël). Iedereen 'verdedigt' zich ondertussen tegen iedereen.

We moeten als westen vooral de-escalatie nastreven. De terreur van hamas op 7 oktober was een vreselijke escalatie. De reactie van Israël was ook een escalatie wegens totaal buiten proportie (wat vervolgens Hezbollah triggerde om meer raketten te lanceren). Het laten ontploffen van een paar duizend beepers was ook een escalatie.

Dan vermoed ik dat we in een discussie gaan belanden of Hamas mensen gebruikt als menselijk schild en vallen we in de herhaling.

Het trauma van de Holocaust is een van de redenen waarom het IDF zo "doortastend" optreedt. Extreem geweld als afschrikking.
En ook dat zou een valse discussie zijn tov. Het weigeren van bv. De Amerikaanse hulpgoederen.

IL accepteert de status quo niet meer. Deze aanvallen zijn in die redenering dus een logisch gevolg aangezien ze omringd zijn.

IDF moet vd IL overheid zorgen dat de feiten op de grond zo veranderen dat er geen herhaling van 710 mogelijk meer is.

Dusja, brute oorlog van een ander kaliber dan bv de respectievelijke intifadas. Binnen x jaar zijn er natuurlijk weer nieuwe militanten, waardoor de oorlog voor niets was. Maar als ze erin slagen om Hamas en Hezbollah militair te verslaan, blijvend, dan zal het makkelijker zijn om deze nieuwe conflicten te bevechten.

En kijk, misschien gaan ze Sharon zijn Libanon plan herhalen, iedereen naar Jordanië duwen en dat regime doen vallen in functie van de creatie van een Palestijnse staat.

En kijk, misschien gaan ze Sharon zijn Libanon plan herhalen, iedereen naar Jordanië duwen en dat regime doen vallen in functie van de creatie van een Palestijnse staat.

Als je ziet hoe ze in de west bank momenteel te keer gaan zou je het nog beginnen geloven ook

Vrij hallucinant. Hun reputatie en internationaal aanzien kan toch niet veel dieper meer zakken dus ze lijken van het moment ineens gebruik te maken om hun illegale kolonisatie te versnellen door militaire annexatie. Het lijkt er hoe langer hoe meer op dat ze effectief voor een complete volkszuivering gaan. Alles zo danig verwoesten en saboteren dat de mensen die niet omkomen wel moeten vluchten en dat zal voor de mensen in de westbank dan idd richting Jordanië zijn.

Er is een enorme asymetrie in militaire macht in de regio in het voordeel van Israël. Puur militair zal Israël met de nodige bloedbaden er wel voor kunnen zorgen dat Hamas en Hezbollah onder de knoet blijven, maar daarmee garandeer je enkel meer verzet waarop weer een asymetrisch antwoord komt. Israël zou in toom gehouden kunnen worden als de omliggende Arabische landen de handen in elkaar slaan maar dit is niet meer de beginperiode van de staat Israël. Egypte en Jordanië gaan daarin niet de lead nemen. Libanon ligt economisch op zijn gat en is een militaire dwerg. Syrië is uitgeput door de burgeroorlog en Irak heeft ook geen leger waarmee het druk kan uitoefenen.

Ik durf ook te betwijfelen dat een nieuwe Arabische liga de regio deugd zal doen ...

Mocht Israël beginnen met een etnische zuivering van Gaza en de Westbank, dan is het tijd om van dat land een internationale paria te maken.

Toon de zogenaamde haatcampagne eens aan die zich blijkbaar al jaren afspeelt? Enorm benieuwd naar hier.

Ik heb ook eens Palestina bezocht, en ik kan ook de bevolking enorm appreciëren. De bevolking wilt ook gewoon kunnen leven zonder uit hun huizen gezet te worden. Deftig nutsvoorzieningen hebben, zonder de decennia lange gebully van Israël.

Wat nu?

Oa. Israël-hater Abou Jahjah mag toch regelmatig zijn zegje doen in De Afspraak.

Wat nu?

Oa. Een vakbondsactie met de melding op tv dat Israël de mensenrechten schendt meen ik me te herinneren. Toch zeer zware beschuldigingen.

Beargumenteer dat dan eens.

Daar is hier al voldoende weerwerk op geboden door een aantal volhouders, als ik de discussies hier zie, voel ik me niet echt meer geneigd maar daar nog puntsgewijs in te gaan mengen, vandaar de algemene bedenking.

Maar als het moet:
De vergelijkingen met Italiaanse partizanen of Oekraïners versus Rusland zijn misplaatst, om evidente redenen,
en het verschil tussen verzet en terreur is betrekkelijk eenvoudig: het bewust blijven viseren van burgerdoelwitten.

Ja. Israël heeft technologisch, militair, financieel, internationaal, ... meer mogelijkheden om tot oplossingen te komen die niet neerkomen op apartheid, kolonialisme, etnische zuiveringen, oorlogsmisdaden en officiële in verdenkingstelling van genocide.

En het gebruikt die technologie al om een veelvoud van raketaanslagen van Hamas en Hezbollah uit de lucht te halen.
Israël komt natuurlijk in de eerste plaats op voor zijn belangen, en niet die van de Palestijnen of Libanezen. Logisch.
De kolonisten op de Westelijke Jordaanoever gaan inderdaad te ver en bemoeilijken een verdere vredevolle oplossing van dit conflict dus die ga ik zeker niet ten alle kosten verdedigen, maar over oorlogsmisdaden kan je weer een heel debat voeren: bv. gebruik witte fosfor ja, overduidelijk, daar zit Israël verkeerd. Net als lijken van de daken gooien... Maar die beeperaanval? Tja, again: ze bekampen een vijand die aan asymmetrische oorlogsvoering doet, volgens sommigen hier is hebben Hamas of Hezbollah geen andere keuze... mij lijkt dit een doelgerichte aanval op een dergelijke vijand, helaas met ook onschuldige slachtoffers weliswaar en die vallen te betreuren.

Etnische zuivering... ook dat debat hebben we hier ook al eens gevoerd, ik ben geneigd op dat vlak allereerst naar de cijfers te kijken, en ga niet mee in dat verhaal, ik zie (véél) oorlogsslachtoffers dat wel, maar zoals je zelf aangeeft: een verdenkingstelling van genocide, nog géén bewezen genocide, en als ik dan naar de cijfers van populaties betrokken in andere genocides kijk... zou een officiële veroordeling me zéér straf lijken.

Als Palestijn zou ik noch Hamas noch Israël wensen, maar hoewel dat onmogelijk van hieruit te oordelen is, zou ik dan toch eerder Hamas boven Israël verkiezen: gezien het Israëlische apartheidsregime jegens de Arabische en islamitische bevolking, gezien de talloze Palestijnen die zonder proces opgesloten dan wel geëxecuteerd worden, gezien de politiek van collectieve bestraffing in Gaza, gezien het koloniale beleid in de Westbank, gezien de Israëlische politiek bewust een duurzame Palestijnse staat tegenwerkt.

Of je als Israëlische inwoner liever Hamas of Likoed hebt, is wel degelijk een vals dilemma. Want niemand hoopt hier voor een overwinning van Hamas op Israël, niemand pleit hier voor een Hamas dat de plak zwaait in Israël. Dat is niet waar de discussie over gaat, dat is ook niet waar het voor de meerderheid van de Palestijnen over gaat. Zij willen in de eerste plaats veiligheid, vrijheid en een toekomst voor hun kinderen. En als je de Israëliërs na 7 oktober het niet kwalijk kan nemen dat velen onder hen momenteel uit zijn op bloed, dan kan je dat de Palestijnen ook niet kwalijk nemen. Maar net zoals we niet de gehele Israëlische bevolking gaan verengen tot de radicale nutjobs die in de Westelijke Jordaan onschuldige kinderen neerknallen, of die nachtelijke cruisetochtjes langs Gaza organiseren om te genieten van de show zoals eerder in dit topic iemand toonde, kan je de Palestijnen ook niet verengen tot de horrors die 7 oktober mogelijk maakten. Ik stel voor dat je daar dan ook mee stopt, in plaats van excuses te blijven bedenken waarom Palestijnse levens minder waard zouden zijn dan Israëlische, en de Israëlische oorlogsmisdaden op die manier probeert goed te praten.

Je mis interpreteert (al dan niet bewust) de vraag of het dilemma, dus ik zal de retorische vraag maar zelf invullen:
zou je liever als jood leven in een regio waarin Hamas de macht grijpt nadat het IDF/Mossad verdwenen zijn, en je waarschijnlijk de dood wacht gegeven de ideologie van Hamas en Hezbollah en hun visie op Israël en het jodendom? Of zou je liever als Palestijn leven in een Israël, waar je dan worst case scenario tweederangsburger bent? Inderdaad in een soort van apartheidsregime, maar tot nader order is Israël een democratische rechtstaat en is het maar de vraag hoe lang zo'n regime daar zou standhouden, i.t.t. een theocratische dictatuur à la Iran, waar vergelijkbare correctiemechanismen nauwelijks bestaan.

Ik vereng verder niets, de titel van deze thread is echter het conflict tussen Hamas en Israël, dus dan mag ik daar ook op reageren? Jij haalt die andere zaken die ik geenszins ga verdedigen erbij.
Gelieve me verder geen woorden in de mond te leggen over welke levens meer waard zijn dan anderen of te suggereren dat ik oorlogsmisdaden goedpraat, ik doe dat geenszins.

Op dit moment zien we al wat er gebeurt wanneer Israël relatief zijn gang mag gaan van de internationale gemeenschap. Geen hypothetische denkoefening nodig, wel een verder kijken dan de propaganda van Israël. Ik denk dat je op dit moment liever niet in de Westelijke Jordaan, Zuid-Libanon, laat staan Gaza woont. Dat het nog altijd erger kan is geen argument, dan is Poetin in feite ook wel nog een goedzak, want hij had ook al gewoon een nuke op Kiev kunnen laten vallen.

Ik zie een Israël dat inderdaad ver gaat, zéér ver, maar niet ongeprovoceerd. Dit verhaal is idd niet begonnen op 7 oktober, maar 7 oktober is er wel geweest. Je kan discussiëren over (het gebrek aan) proportionaliteit, dat wel. Mocht ik in Israël aan het stuur zitten, quod non, ik zou hard teruggeslagen hebben, maar ook niet tot in de treure blijven doorgaan...

Maar die hypothetische denkoefening was er één bij afwezigheid van Hamas/Hezbollah/etc. en dat is momenteel niet het geval.
Ik vind uw vergelijking met Oekraïne-Rusland misplaatst (de zoveelste vergelijking eigenlijk alweer) gegeven wie daar in februari 2 jaar geleden de grens is overgestoken en wie er in oktober vorig jaar de grens heeft overgestoken.

Of zou je liever als Palestijn leven in een Israël, waar je dan worst case scenario tweederangsburger bent? Inderdaad in een soort van apartheidsregime, maar tot nader order is Israël een democratische rechtstaat en is het maar de vraag hoe lang zo'n regime daar zou standhouden, i.t.t. een theocratische dictatuur à la Iran, waar vergelijkbare correctiemechanismen nauwelijks bestaan.
De huidige situatie is toch een heel stuk erger dan de worst case die jij hier opwerpt?

Terug
Bovenaan